Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θα αντικαταστήσει ο Ν. Καζαντζάκης τον δαφνοστεφανωμένο έφηβο στη φανέλα του Ολυμπιακού;

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

 

«Εάν ο μόνος τρό­πος που μπο­ρεί να σωθεί το Μου­σείο Καζαν­τζά­κη στην ίδια τη γενέ­τει­ρά του είναι με την αρω­γή της ποδο­σφαι­ρι­κής (και όχι μόνο) μαφί­ας και όχι με τη συλ­λο­γι­κή προ­σπά­θεια του συνό­λου του κρη­τι­κού λαού (και φτω­χοί και πλού­σιοι, ό,τι μπο­ρεί ο καθέ­νας), τότε δεν μας αξί­ζει ένας Νίκος Καζαν­τζά­κης και ούτε ένα μου­σείο αντί­στοι­χο. Αυτή η είδη­ση είναι πολύ μεγά­λη ντρο­πή!!!» τάδε έφη Ρος Ντέιλ αντι­δρώ­ντας στη «σωτή­ρια» χορη­γία Μαρινάκη.

Είναι γνω­στό πως η πολι­τεία εδώ και χρό­νια έχει εγκα­τα­λεί­ψει τον πολι­τι­σμό στην τύχη του, με απο­τέ­λε­σμα ο πολι­τι­σμός να μαρα­ζώ­νει σε όλες του τις εκφρά­σεις. Παράλ­λη­λα κατέ­στη­σε τους χορη­γούς, την ιδιω­τι­κή πρω­το­βου­λία παρά­γο­ντα προ­ώ­θη­σης και ανά­δει­ξης του πολι­τι­σμού. Όχι μόνο με το αζη­μί­ω­το, Μα καθι­στώ­ντας τον πολι­τι­σμό, εκτός από απο­λυ­μα­ντή­ριο του κεφα­λαί­ου, και σημα­ντι­κή πηγή κέρ­δους (για παρά­δειγ­μα, Κέντρο Πολι­τι­σμού – Ιδρυ­μα Νιάρ­χου / Λυρι­κή Σκη­νή – Εθνι­κή Βιβλιοθήκη).

Όμως πολι­τι­σμός δεν είναι μόνο η Λυρι­κή Σκη­νή και το Μέγα­ρο. Πολι­τι­σμός είναι τα μνη­μεία, ο πολι­τι­σμός του λαού, η πολι­τι­στι­κή μας κλη­ρο­νο­μιά που όλο και περισ­σό­τε­ρο υπο­βαθ­μί­ζο­νται. Τα κον­δύ­λια συνε­χώς μειώ­νο­νται και έτσι είτε προ­ω­θεί­ται η εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση είτε αφή­νο­νται στην τύχη τους, όπως στην περί­πτω­ση του Μου­σεί­ου Καζαντζάκη.

mouseio_kazantzaki_marinakis1

Το τελευ­ταίο διά­στη­μα το Μου­σείο Νίκου Καζαν­τζά­κη αντι­με­τώ­πι­ζε τερά­στια προ­βλή­μα­τα και κιν­δύ­νευε να κλεί­σει λόγω της κρα­τι­κής αδια­φο­ρί­ας. Το ίδιο το Δ.Σ. του Μου­σεί­ου απευ­θύν­θη­κε σε κρη­τι­κούς επι­χει­ρη­μα­τί­ες ζητώ­ντας βοή­θεια και ο μόνος που αντα­πο­κρί­θη­κε ήταν ο… υπό­δι­κος πρό­ε­δρος του Ολυμπιακού.

Τα χρή­μα­τα που προ­σφέ­ρει ο Βαγ­γέ­λης Μαρι­νά­κης είναι 80.000 ευρώ για κάθε ένα από τα επό­με­να 10 χρόνια.

Στην τελε­τή που έγι­νε στις 17 Ιου­λί­ου στο Μου­σείο, δεν έλει­ψαν ακό­μα και τα κασκόλ του Ολυ­μπια­κού στην υπο­δο­χή του κ. Μαρι­νά­κη ως μεγά­λου ευερ­γέ­τη ενώ προς τιμήν του πατέ­ρα του μία από τις αίθου­σες του μου­σεί­ου πήρε το όνο­μα του πατέ­ρα του, Μιλ­τιά­δη Μαρι­νά­κη, ο οποί­ος στο εξής θα συνυ­πάρ­χει στο χώρο μαζί με τον Νίκο Καζαντζάκη.

Το ΔΣ του Μου­σεί­ου ευχα­ρί­στη­σε τον κ. Μαρι­νά­κη «εκ μέρους του προ­σω­πι­κού που πλέ­ον θα πλη­ρώ­νε­ται το μισθό του κάθε μήνα και όχι κάθε εξά­μη­νο ένα­ντι, εκ μέρους των μελε­τη­τών του έργου του “Νίκος Καζαν­τζά­κης”, που τα επό­με­να 10 χρό­νια θα το βρί­σκουν ανοι­χτό, εκ μέρους των φοι­τη­τών Ελλή­νων και ξένων, που θα προ­σφεύ­γουν στο μου­σείο “Νίκος Καζαν­τζά­κης” για τις διδα­κτο­ρι­κές τους εργα­σί­ες, εκ μέρους των δασκά­λων που θα συνε­χί­σουν να βρί­σκουν στο μου­σείο “Νίκος Καζαν­τζά­κης” τη δυνα­τό­τη­τα για την εκτός υπουρ­γι­κών προ­γραμ­μά­των «Διδα­χή» των μαθη­τών τους, και εκ μέρους των περί­που 40.000 μαθη­τών που θα το επι­σκε­φτούν τα επό­με­να 10 χρόνια».

Να θυμί­σου­με ότι ο κ. Μαρι­νά­κης με γνω­στό βίο και πολι­τεία στο ποδό­σφαι­ρο, είναι υπό­δι­κος για 5 αδι­κή­μα­τα σε βαθ­μό κακουργήματος.

Σε αυτή τη χορη­γία, πέρα των άλλων ωφε­λη­μά­των, υπάρ­χει και η ηθι­κή αντα­μοι­βή προς το χορη­γό. Σε αυτό κρί­νε­ται υπό­λο­γο το ΔΣ του Μου­σεί­ου Καζαν­τζά­κη. Ο σκο­πός δεν αγιά­ζει τα μέσα. Ελπί­ζου­με να μην αντι­κα­τα­στή­σει ο Καζαν­τζά­κης τον δαφ­νο­στα­φα­νο­μέ­νο έφη­βο στο έμβλη­μα του Ολυμπιακού…

mouseio_kazantzaki_marinakis2

Οι περι­πέ­τειες του Ιδρύ­μα­τος Καζαν­τζά­κη – τη χρη­σι­μό­τη­τα του οποί­ου δεν αμφι­σβη­τού­με – απέ­δει­ξαν ότι αυτά τα εγχει­ρή­μα­τα δεν είναι βιώ­σι­μα. Εδώ απαι­τεί­ται μια άλλη προ­σέγ­γι­ση – από την πολι­τεία – που θα ανα­δει­κνύ­ει το σύνο­λο της λογο­τε­χνι­κής παρα­γω­γής. Και αυτό ενώ­νει τον Κρη­τι­κό με τον Συρια­νό, τον Ζακιν­θυ­νό, τον Θεσ­σα­λο­νι­κιό, τον Θρα­κιώ­τη και το Στε­ρε­ο­ελ­λα­δί­τη. Η συλ­λο­γι­κή προ­σπά­θεια όλων για προ­στα­σία και ανά­δει­ξη του πολι­τι­σμού μας. Να είναι ο πολι­τι­σμός αγα­θό για όλους και όχι εμπόρευμα.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο