Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ» Μπέρτολτ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Λόζι

Η NEW STAR ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ
ΤΖΟΖΕΦ ΛΟΖΙ
«ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ»

ΑΠΟ 4 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ
Σε Α’ Προ­βο­λή στην Ελλάδα

gallileoΗ NEW STAR προ­βάλ­λει από 4/2 το μεγα­λειώ­δες έργο του Μπέρ­τολτ Μπρεχτ, «ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ» σε Α’ Προ­βο­λή, στη μετα­φο­ρά του στη μεγά­λη οθό­νη από τον πολυ­βρα­βευ­μέ­νο σκη­νο­θέ­τη Joseph Losey. Ίσως ένα από τα οικου­με­νι­κό­τε­ρα έργα του Μπρεχτ,  το οποίο ανα­φέ­ρε­ται στη ζωή του μεγά­λου Ιτα­λού επι­στή­μο­να,  που έζη­σε τον 17 αιώ­να στην Ιτα­λία και έθε­σε τις βάσεις της σύγ­χρο­νης επι­στή­μης. ΟΜπέρ­τολτ Μπρεχτ, ο ανα­μορ­φω­τής του σύγ­χρο­νου θεά­τρου, κατα­γρά­φει με ρεα­λι­στι­κό και ταυ­τό­χρο­να ποι­η­τι­κό τρό­πο την σύγκρου­ση του Γαλι­λαί­ου με την Ιερά Εξέ­τα­ση . Ο βρα­βευ­μέ­νος με BAFTA και Χρυ­σό Φοί­νι­κα,  Joseph Losey, μετα­φέ­ρει κινη­μα­το­γρα­φι­κά το σπου­δαίο έργο του Μπρεχτ με πρω­τα­γω­νι­στή τον εξαι­ρε­τι­κό Τοπόλ.

Ο Μπρεχτ έγρα­ψε τον «Γαλι­λαίο» σε μια περί­ο­δο που πολ­λοί πίστευαν ότι τίπο­τα πια δεν μπο­ρού­σε να ανα­χαι­τί­σει την άνο­δο του φασι­σμού. Σε μια επο­χή που στιγ­μα­τί­ζε­ται από τον Παγκό­σμιο Πόλε­μο και την υπό­θε­ση της ατο­μι­κής βόμ­βας, ο σπου­δαί­ος Γερ­μα­νός δρα­μα­τουρ­γός χρη­σι­μο­ποιεί  την ιστο­ρία του Γαλι­λαί­ου για να σχο­λιά­σει τη δια­χρο­νι­κή ευθύ­νη των ανθρώ­πων της επι­στή­μης, που συν­θη­κο­λο­γούν με την επι­κίν­δυ­νη εξου­σία και προ­σφέ­ρουν, εκό­ντες άκο­ντες, τη γνώ­ση τους σε αυτήν, με κατα­στρο­φι­κές συνέπειες.

Σκη­νο­θε­σία: Τζό­ζεφ Λόζι
Σενά­ριο: Μπάρ­μπα­ρα Μπρέι, Τζό­ζεφ Λόζι, Μάρ­γκα­ρετ Στέ­φιν, Τσαρλς Λάφτον, -θεα­τρι­κό κεί­με­νο: Μπέρ­τολτ Μπρεχτ
Παί­ζουν: Τοπόλ, Έντουαρντ Φοξ, Κόλιν Μπλέι­κλι, Τζόρ­τζια Μπρά­ουν, Κλιβ Ρέβιλ, Μάρ­γκα­ρετ Λέιφτον

Λίγα λόγια για την ταινία

Ο Μπέρ­τολτ Μπρεχτ, ο ανα­μορ­φω­τής του σύγ­χρο­νου θεά­τρου κατα­γρά­φει με ρεα­λι­στι­κό και ταυ­τό­χρο­να ποι­η­τι­κό τρό­πο την σύγκρου­ση του Γαλι­λαί­ου με την Ιερά Εξέ­τα­ση . Ο βρα­βευ­μέ­νος με BAFTA και Χρυ­σό Φοί­νι­κα,  Τζό­ζεφ Λόζι, μετα­φέ­ρει κινη­μα­το­γρα­φι­κά το μεγά­λο έργο του Μπρεχτ με πρω­τα­γω­νι­στή τον εξαι­ρε­τι­κό Τοπόλ. Ίσως ένα από τα οικου­με­νι­κό­τε­ρα έργα του Μπρεχτ,  το οποίο ανα­φέ­ρε­ται στη ζωή του μεγά­λου Ιτα­λού επι­στή­μο­να,  που έζη­σε τον 17 αιώ­να στην Ιτα­λία και έθε­σε τις βάσεις της σύγ­χρο­νης επιστήμης.

Ο μεγά­λος Ιτα­λός αστρο­νό­μος, μαθη­μα­τι­κός και φυσι­κός,  Γαλι­λαί­ος, επι­βε­βαιώ­νει την θεω­ρία του Κοπέρ­νι­κου, απο­δει­κνύ­ο­ντας ότι η Γη στρέ­φε­ται γύρω από τον Ήλιο και δεν απο­τε­λεί το κέντρο του σύμπα­ντος. Η τόσο ριζο­σπα­στι­κή αυτή από­κλι­ση από τη μέχρι τότε υφι­στά­με­νη θεω­ρία, οδη­γεί τον Γαλι­λαίο στην Ιερά Εξέ­τα­ση. Ο θεμε­λιω­τής της σύγ­χρο­νης επι­στή­μης, απο­κη­ρύσ­σει την θεω­ρία του, και συνε­χί­ζει την πλη­θω­ρι­κή πνευ­μα­τι­κή του δρα­στη­ριό­τη­τα μέχρι το τέλος της ζωής του, σε κατ’ οίκον περιορισμό.
Το θεα­τρι­κό κεί­με­νο του Μπρεχτ:

Ο Μπρεχτ έγρα­ψε το Γαλ­λι­λαίο σε μια περί­ο­δο που πολ­λοί πίστευαν ότι τίπο­τα πια δεν μπο­ρού­σε να ανα­χαι­τί­σει την άνο­δο του φασι­σμού και ότι τη μεγά­λη επο­χή, που είχε φέρει στον κόσμο την πρό­ο­δο στις φυσι­κές επι­στή­μες και τις και­νούρ­γιες τέχνες της μου­σι­κής και του θεά­τρου, θα τη δια­δε­χό­ταν μια βάρ­βα­ρη και “ανι­στο­ρι­κή” επο­χή. Στην πρώ­τη του μορ­φή ο Γαλι­λαί­ος παρου­σιά­ζε­ται σαν ένας συνει­δη­τός αγω­νι­στής, που απαρ­νή­θη­κε τη θεω­ρία του μπρο­στά στην Ιερά Εξέ­τα­ση μόνο και μόνο για να γλυ­τώ­σει το θάνα­το στην πυρά και να συνε­χί­σει το επι­στη­μο­νι­κό του έργο.

Την επο­χή που ο Μπρεχτ συνερ­γα­ζό­ταν με τον Λώτον για την αμε­ρι­κα­νι­κή μορ­φή του έργου, επι­στή­μο­νες στη χιτλε­ρι­κή Γερ­μα­νία αλλά και στη Δανία, στην Αγγλία και την Αμε­ρι­κή, πει­ρα­μα­τί­ζο­νταν πάνω στη διά­σπα­ση του ατό­μου. Ο Μπρεχτ διέ­κρι­νε τότε τις προ­ο­πτι­κές που άνοι­γαν μα και τους κιν­δύ­νους που έκρυ­βαν για την ανθρω­πό­τη­τα τα πει­ρά­μα­τα αυτά.

Σε μια επο­χή που στιγ­μα­τί­ζε­ται από τον Παγκό­σμιο Πόλε­μο και την υπό­θε­ση της ατο­μι­κής βόμ­βας, ο σπου­δαί­ος Γερ­μα­νός δρα­μα­τουρ­γός χρη­σι­μο­ποιεί  την ιστο­ρία του Γαλι­λαί­ου για να σχο­λιά­σει τη δια­χρο­νι­κή ευθύ­νη των ανθρώ­πων της επι­στή­μης, που συν­θη­κο­λο­γούν με την επι­κίν­δυ­νη εξου­σία και προ­σφέ­ρουν, εκό­ντες άκο­ντες, τη γνώ­ση τους σε αυτήν, με κατα­στρο­φι­κές συνέπειες.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο