Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θεματικό Αφιέρωμα: ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ, από την Κινημ. Λέσχη Καισαριανής “ΣΚΟΠΕΥΤΗΡΙΟ” (27/6)

 

skopeytirio2

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θεμα­τι­κό Αφιέ­ρω­μα: ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ – ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ

3η ΠΡΟΒΟΛΗ: Τετάρ­τη 27 Ιανουα­ρί­ου 2016

«Η Υπό­σχε­ση» (La Promesse)

ΣΕΝΑΡΙΟ- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Zαν-Πιέρ και Λικ Νταρντέν

Δρα­μα­τι­κή 1996 | Έγχρω­μη | Διάρ­κεια: 92′   

Η πορεία ενός «χαμέ­νου» έφη­βου από τα σοκά­κια της παρα­νο­μί­ας στα μονο­πά­τια της ανθρώ­πι­νης  αξιο­πρέ­πειας. Μια ται­νία- έκπλη­ξη από το Βέλγιο.

Υπό­θε­ση:

Ο Ιγκόρ είναι ένα δεκα­πε­ντά­χρο­νο αγό­ρι που βοη­θά τον πατέ­ρα του, Ροζέ, στην παρά­νο­μη δια­κί­νη­ση μετα­να­στών, από χώρες όπως η Μπουρ­κί­να Φάσο, το Πακι­στάν και η πρώ­ην Γιου­γκο­σλα­βία, στο Βέλ­γιο. Μετα­νά­στες που τους εκμε­ταλ­λεύ­ο­νται για να τους βγά­λουν άδειες παρα­μο­νής και να τους βρουν φτη­νές δου­λειές και φτη­νά δωμά­τια. Από την πρώ­τη κιό­λας μέρα βλέ­που­με τον Ιγκόρ, στο βεν­ζι­νά­δι­κο όπου εργά­ζε­ται, να κλέ­βει το πορ­το­φό­λι μιας μικρο­α­στής συντα­ξιού­χου. Μια πρά­ξη που δεν τον προ­βλη­μα­τί­ζει ούτε του προ­κα­λεί τύψεις. Όπως ακρι­βώς δεν αισθά­νε­ται τύψεις βοη­θώ­ντας τον πατέ­ρα του στην παρά­νο­μη επι­χεί­ρη­σή του. Ώσπου ένας από τους μαύ­ρους μετα­νά­στες, πέφτει από την ορο­φή ενός κτι­ρί­ου ενώ εργά­ζε­ται για λογα­ρια­σμό του Ροζέ, ο οποί­ος παρά τις εκκλή­σεις του Ιγκόρ, αρνεί­ται όχι μόνο να τον πάει στο νοσο­κο­μείο, αλλά και να τον αφή­νει να πεθά­νει, και αργό­τε­ρα τον θάβει στο τσι­μέ­ντο μιας υπό κατα­σκευή πολυ­κα­τοι­κί­ας, για να απο­φύ­γει τις φασα­ρί­ες με τις αρχές.

Είναι ακρι­βώς τότε που η στά­ση του Ιγκόρ αρχί­ζει να αλλά­ζει. Αρχί­ζει να προ­βλη­μα­τί­ζε­ται και να αντι­με­τω­πί­ζει τον πατέ­ρα του δια­φο­ρε­τι­κά. Είναι ακρι­βώς αυτή η στα­δια­κή συνει­δη­το­ποί­η­ση του δεκα­πε­ντά­χρο­νου Ιγκόρ που κατα­γρά­φουν στην ται­νία τους οι δυο σκηνοθέτες.

Συνει­δη­το­ποί­η­ση που μας παρου­σιά­ζουν χωρίς κανέ­να κλι­σέ, επι­μέ­νο­ντας, στη σχέ­ση που αρχί­ζει να δημιουρ­γεί­ται ανά­με­σα στον Ιγκόρ και τη γυναί­κα (και το αγέν­νη­το παι­δί) του νεκρού μετα­νά­στη, καθώς και στους δισταγ­μούς και τις αμφι­βο­λί­ες, όταν φτά­νει η στιγ­μή που πρέ­πει να έρθει σε ρήξη με τον πατέ­ρα. Κατα­γρα­φή εξαι­ρε­τι­κή, με μια κάμε­ρα που παρα­μέ­νει διαρ­κώς κοντά στα πρό­σω­πα και στα αντι­κεί­με­να, ξεχω­ρί­ζο­ντας και τονί­ζο­ντας κάθε λεπτο­μέ­ρεια, επι­μέ­νο­ντας στις εκφρά­σεις και την όλη συμπε­ρι­φο­ρά των προ­σώ­πων. Χωρίς να κρί­νουν, αντι­με­τω­πί­ζο­ντας τον καθέ­να με την ίδια συμπά­θεια και ανθρω­πιά, αφή­νο­ντας το θεα­τή να βγά­λει μόνος του τα συμπε­ρά­σμα­τά του. Με άγνω­στους αλλά εξαι­ρε­τι­κούς ηθο­ποιούς, επαγ­γελ­μα­τί­ες, αλλά και ερα­σι­τέ­χνες (η Ασί­τα Ουε­ντρα­ό­γκο που ερμη­νεύ­ει τη γυναί­κα του νεκρού μετα­νά­στη είναι δασκά­λα στη Μπουρ­γκί­να Φάσο), που μπαί­νουν στο πετσί του ρόλου τους. Μια απλή συναρ­πα­στι­κή ταινία.

Ν. Φ. Μικελίδης

Βελ­γο-γαλ­λι­κή ται­νία, με τους: Ζερε­μί Ρενιέ, Ολι­βιέ Γκουρ­μέ,  Ασί­τα Ουεντραόγκο

Ώρα έναρ­ξης: 7.30μ.μ.

Αίθου­σα εκδη­λώ­σε­ων Δημαρ­χεί­ου Καισαριανής
(Βρυού­λων 125 και Κλαζομενών)

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο