Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Aνώτερη κομματική σχολή Antonio “Nico” López

Επι­μέ­λεια – μετά­φρα­ση: Βαγ­γέ­λης Γονα­τάς //

Αβά­να, Κούβα

Στις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του εξή­ντα η Kού­βα εισέρ­χο­νταν στη δίνη των μετα­σχη­μα­τι­σμών που θα καθό­ρι­σαν τη μετα­γε­νέ­στε­ρη πορεία της κοι­νω­νί­ας μας. Ήταν η στιγ­μή για να συγκε­ντρώ­σει δυνά­μεις, να εμβα­θύ­νει τις γνώ­σεις της  και να εφαρ­μό­σει δημιουρ­γι­κά τη μαρ­ξι­στι­κή – λενι­νι­στι­κή θεω­ρία  καθώς και να ξεκι­νή­σει να οικο­δο­μεί τις βάσεις του κου­βα­νι­κού σοσια­λι­σμού, επί­σης και σε ακα­δη­μαϊ­κό επίπεδο.

Με αυτό το σκε­πτι­κό γεν­νή­θη­κε η Ανώ­τε­ρη Σχο­λή του Κόμ­μα­τος Antonio “Nico” López, και μαζί της το Εθνι­κό Σύστη­μα Επα­να­στα­τι­κής Εκπαί­δευ­σης. Στις 2 Δεκέμ­βρη του 1960 ο Φιντέλ  έθε­σε το καθή­κον: “ Δεν νοεί­ται η Επα­νά­στα­ση χωρίς το Κόμ­μα της, ούτε το Κόμ­μα χωρίς τις δικές του σχο­λές”. Σήμε­ρα μετά τόσα χρό­νια, το κέντρο αυτό μπο­ρεί να υπε­ρη­φα­νεύ­ε­ται, ότι εκπαι­δεύ­ει τα στε­λέ­χη του Κόμ­μα­τος, της Κομ­μου­νι­στι­κής Νεο­λαί­ας καθώς και άλλων τομέ­ων του Κρά­τους, όπως επί­σης και καθη­γη­τές, δημο­σιο­γρά­φους ή ερευ­νη­τές διά­φο­ρων ειδι­κο­τή­των, έχο­ντας ένα διδα­κτι­κό προ­σω­πι­κό ανώ­τε­ρου επι­πέ­δου και μια εμπει­ρία πάνω από μισό αιώνα.

Στα πλαί­σια της 55ης επε­τεί­ου της ίδρυ­σης του συστή­μα­τος σχο­λών του Κόμ­μα­τος, μιλούν καθη­γη­τές  και σπου­δα­στές της σχολής:

horheΟ Jorge Hurtado Pérez, πρώ­τος αντι­πρό­ε­δρος , δια­βε­βαιώ­νει ότι η απο­στο­λή του οργα­νι­σμού είναι πολύ σημα­ντι­κή, αφού πρέ­πει  επί­σης να εξα­σφα­λί­ζει μια απ ευθεί­ας επι­κοι­νω­νία με το λαό καθώς και μια δυνα­μι­κή λει­τουρ­γία με τις κοι­νω­νι­κές  και μαζι­κές οργα­νώ­σεις. “Τόσο το 6ο Συνέ­δριο, όσο και η Πρώ­τη Εθνι­κή Συν­διά­σκε­ψη του Κόμ­μα­τος, μας έχει επι­φορ­τί­σει με το καθή­κον να επα­να­προ­σαρ­μό­σου­με τα προ­γράμ­μα­τα σπου­δών στις σύγ­χρο­νες απαι­τή­σεις,  να ανε­βά­σου­με την ποιό­τη­τά τους και να εμπλου­τι­στούν με τις έρευ­νες και την ορο­λο­γία του κου­βα­νι­κού σοσια­λι­σμού. Να κάνου­με χρή­ση της μαρ­ξι­στι­κής-λενι­νι­στι­κής θεω­ρί­ας και της κου­βα­νι­κής προ­ο­δευ­τι­κής σκέ­ψης στην κρη­τι­κή ανά­λυ­ση των προ­βλη­μά­των και της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας που αντιμετωπίζουμε”.

cuetoΟ καθη­γη­τής σήμε­ρα, Francisco Cueto Legrá, πρώ­ην εργά­της σε ένα αγρό­κτη­μα του δήμου της Μπα­ρα­κόα στο Γκουα­ντά­να­μο, το Γενά­ρη του 1964 εντά­χθη­κε στην Εθνι­κή Σχο­λή Επα­να­στα­τι­κής Εκπαί­δευ­σης για αγρό­τες στην Αβά­να, στην οποία  έξι μήνες μετά έμει­νε σαν καθη­γη­τής. Από τα 52 χρό­νια που είναι στο εκπαι­δευ­τι­κό σύστη­μα, τα 42 είναι στην κομ­μα­τι­κή σχο­λή Nico López και λέει: “Εμείς δεν δια­μορ­φώ­νου­με στε­λέ­χη, τα στε­λέ­χη δια­μορ­φώ­νο­νται με τη δική τους καθη­με­ρι­νή δου­λεία. Η δική μας δου­λειά είναι να συνει­σφέ­ρου­με  στην πολι­τι­κή και ιδε­ο­λο­γι­κή τους προ­ε­τοι­μα­σία, με έναν τρό­πο όχι στε­νό. Πρέ­πει να τους προ­ε­τοι­μά­ζου­με με τον καλύ­τε­ρο δυνα­τό τρό­πο για να είναι σε θέση να εξα­σκή­σουν   τα καθή­κο­ντά τους  με  τη μέγι­στη αποδοτικότητα”.

leydisH Leydis Cruz Herrera είναι καθη­γήτρια Διε­θνών Σχέ­σε­ων και  γραμ­μα­τέ­ας μιας κομ­μα­τι­κής επι­τρο­πής βάσης. Απο­φοί­τη­σε από το κέντρο με την προ­ο­πτι­κή  να γίνει καθη­γή­τρια στο εκπαι­δευ­τι­κό σύστη­μα των σχο­λών του Κόμ­μα­τος. Έκα­νε την πρα­κτι­κή της σε δημο­τι­κές και επαρ­χια­κές σχο­λές και μετά ενσω­μα­τώ­θη­κε στη σχο­λή Nico López. “Η πρώ­τη πρό­κλη­ση ήταν ότι βρέ­θη­κα με μαθη­τές μεγα­λύ­τε­ρης ηλι­κί­ας και έμπει­ρους. Αυτό με υπο­χρέ­ω­σε να  προ­χω­ρή­σω γρή­γο­ρα για­τί ήξε­ρα ότι θα αντι­με­τώ­πι­ζα ανθρώ­πους με μεγά­λη εμπει­ρία. Οι Διε­θνείς Σχέ­σεις είναι ένα μάθη­μα που παρα­κο­λου­θεί την κατά­στα­ση του κόσμου ανά πάσα στιγ­μή και έτσι τα μαθή­μα­τα εξει­δι­κεύ­ο­νται περισ­σό­τε­ρο, ώστε να μπο­ρεί το κάθε στέ­λε­χος να ανα­λύ­ει αυτό που συμ­βαί­νει στον κόσμο και  αυτό να τον βοη­θά σε αυτό που αντι­με­τω­πί­ζει στη δου­λειά του”.

valdesΟ Carlos M.Garcia Valdés παρα­δί­δει μαθή­μα­τα 47 χρό­νια, από τα οποία 37 στη σχο­λή Νico López. Γι αυτή του την παρου­σία λέει: “H Σχο­λή μου έχει δώσει περισ­σό­τε­ρα από όσα της έχω δώσει εγώ. Απο­φοί­τη­σα στη Βουλ­γα­ρία, αλλά έγι­να καθη­γη­τής εδώ και παρα­δί­δω καθη­με­ρι­νά μαθή­μα­τα πολι­τι­κής οικο­νο­μί­ας σε κου­βα­νούς σπου­δα­στές από όλους τους οργα­νι­σμούς της χώρας, όχι μόνο του Κόμ­μα­τος, καθώς και σε ξένους. Μιλά­με για οικο­νο­μι­κή κουλ­τού­ρα πέρα από την οικο­νο­μι­κή εκπαί­δευ­ση. Η πολι­τι­κή οικο­νο­μία  υπο­στη­ρί­ζει την υπό­θε­ση των εργα­ζό­με­νων, των ταπει­νών, του σοσια­λι­σμού και του κομ­μου­νι­σμού, γι αυτό δεν διδά­σκου­με μόνο τις οικο­νο­μι­κές κατη­γο­ρί­ες και τους νόμους, αλλά με έναν πολύ συγκε­κρι­μέ­νο σκο­πό, την υπε­ρά­σπι­ση της Επα­νά­στα­σης από οποιο­δή­πο­τε πόστο δουλειάς”.

deliaΚατά τη γνώ­μη της καθη­γή­τριας  Delia Granados Duque, “H Επα­νά­στα­ση ήταν το μεγά­λο σχο­λείο για τους κου­βα­νούς και οι Σχο­λές του Κόμ­μα­τος ήταν το μεγά­λο σχο­λείο για την Επα­νά­στα­ση”, από αυτές πέρα­σαν όχι λίγοι από τα βασι­κά μας στε­λέ­χη.  “Στη δια­μόρ­φω­ση στε­λε­χών της επα­νά­στα­σης, η πολι­τι­κή οικο­νο­μία παί­ζει ένα σημα­ντι­κό ρόλο αλλά το στοι­χείο της ιδε­ο­λο­γί­ας  συνει­σφέ­ρει στην δια­μόρ­φω­ση των εργα­ζο­μέ­νων, στην οποία το έργο του Συστή­μα­τος των Σχο­λών του Κόμ­μα­τος είναι θεμε­λια­κό. Οι αλλα­γές που συντε­λού­νται σε εθνι­κό και διε­θνές επί­πε­δο και η εμφά­νι­ση νέων οικο­νο­μι­κών υπο­κει­μέ­νων απαι­τούν την προ­ε­τοι­μα­σία των εργα­ζό­με­νων και των διευ­θυ­ντών για να κατα­νο­ούν τη σημα­σία της συμ­με­το­χής των πρώ­των στη λήψη των απο­φά­σε­ων, στον παρα­γω­γι­κό σχε­δια­σμό, στη δια­μόρ­φω­ση του προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού, στον οικο­νο­μι­κό σχεδιασμό”.

toroΟ Gelquis Ricardo del Toro Pérez  είναι εδώ και έξι μήνες α’ γραμ­μα­τέ­ας της Δημο­τι­κής Επι­τρο­πής του Μπα­γιά­μο της επαρ­χί­ας Γκράν­μα, της ‘Ένω­σης Νέων Κομ­μου­νι­στών (UJC) και κάνει τη διπλω­μα­τι­κή του στην Πολι­τι­κή Διεύ­θυν­ση της Κοι­νω­νί­ας. “Ερχό­μα­στε στη σχο­λή και όταν τελειώ­νου­με είμα­στε άλλοι άνθρω­ποι, λοι­πόν, εδώ βρί­σκου­με τον κατάλ­λη­λο τρό­πο να μετα­μορ­φω­νό­μα­στε. Στο βαθ­μό που ωρι­μά­ζου­με, βλέ­που­με τον κόσμο με ένα πολύ πρα­κτι­κό τρό­πο και μαθή­μα­τα σαν αυτά θέτουν την θεω­ρη­τι­κή αντί­λη­ψη κάθε πράγ­μα­τος. Στη ζωή τίπο­τα δεν είναι τυχαίο, όλα είναι φτιαγ­μέ­να  πάνω σε ένα σύστη­μα εννοιών και πραγ­μα­τι­κό­τη­τας που πρέ­πει να χρη­σι­μο­ποιού­με στη λει­τουρ­γία της γνώ­σης και να κατα­νο­ού­με τελι­κά αυτά που συμ­βαί­νουν γύρω μας. Υπάρ­χουν νέοι πολύ δια­φο­ρε­τι­κοί και έχου­με την υψη­λή ευθύ­νη να κάνου­με διά­λο­γο μαζί τους,  να τους δώσου­με τα δικά μας στοι­χεία, όχι για να της επι­βλη­θού­με, αλλά για να προ­σπα­θή­σου­με να τους πείσουμε”.

yanniaΗ Υannia Merinο Εscalona  είναι υπο­λο­χα­γός και εργά­ζε­ται στην επαρ­χια­κή διοί­κη­ση του Υπουρ­γεί­ου Εσω­τε­ρι­κών στην επαρ­χία Λας Τού­νας. Παρα­κο­λου­θεί τα μαθή­μα­τα διάρ­κειας ενός έτους στη Nico Lόpez στη ειδι­κό­τη­τα Πολι­τι­κή Ιδε­ο­λο­γι­κή Δου­λεία. Θεω­ρεί ότι “η σχο­λή  μέσω της θεω­ρη­τι­κής προ­ε­τοι­μα­σί­ας μου δίνει τα εργα­λεία  να εφαρ­μό­σω στην πρά­ξη τις γνώ­σεις, αλλά και την ικα­νό­τη­τα  για ιδε­ο­λο­γι­κή δου­λειά, ως γραμ­μα­τέ­ας της UJC στο εργα­σια­κό μου κέντρο. Πρέ­πει να δώσω όλες μου τις δυνά­μεις για να πεί­θω με επι­χει­ρή­μα­τα πάνω σε καθο­ρι­στι­κά θέμα­τα, πράγ­μα  που θα μου επι­τρέ­ψει να συζη­τώ με επάρ­κεια πάνω στην Πολι­τι­κή Οικο­νο­μία, τη Φιλο­σο­φία, τις Διε­θνείς Σχέ­σεις και άλλα θέμα­τα. Στην περί­πτω­ση της νεο­λαί­ας αυτή η προ­ε­τοι­μα­σία, με επί­και­ρο περιε­χό­με­νο, είναι πολύ χρή­σι­μη, καθώς η νεο­λαία εξα­κο­λου­θεί να είναι ο τομέ­ας που “βομ­βαρ­δί­ζε­ται”  όλο και πιο πολύ”.

Πηγές (στα ισπα­νι­κά): Granma, Juvetud Rebelde, Trabajadores

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο