Επιμέλεια – μετάφραση: Βαγγέλης Γονατάς //
Αβάνα, Κούβα
Στις αρχές της δεκαετίας του εξήντα η Kούβα εισέρχονταν στη δίνη των μετασχηματισμών που θα καθόρισαν τη μεταγενέστερη πορεία της κοινωνίας μας. Ήταν η στιγμή για να συγκεντρώσει δυνάμεις, να εμβαθύνει τις γνώσεις της και να εφαρμόσει δημιουργικά τη μαρξιστική – λενινιστική θεωρία καθώς και να ξεκινήσει να οικοδομεί τις βάσεις του κουβανικού σοσιαλισμού, επίσης και σε ακαδημαϊκό επίπεδο.
Με αυτό το σκεπτικό γεννήθηκε η Ανώτερη Σχολή του Κόμματος Antonio “Nico” López, και μαζί της το Εθνικό Σύστημα Επαναστατικής Εκπαίδευσης. Στις 2 Δεκέμβρη του 1960 ο Φιντέλ έθεσε το καθήκον: “ Δεν νοείται η Επανάσταση χωρίς το Κόμμα της, ούτε το Κόμμα χωρίς τις δικές του σχολές”. Σήμερα μετά τόσα χρόνια, το κέντρο αυτό μπορεί να υπερηφανεύεται, ότι εκπαιδεύει τα στελέχη του Κόμματος, της Κομμουνιστικής Νεολαίας καθώς και άλλων τομέων του Κράτους, όπως επίσης και καθηγητές, δημοσιογράφους ή ερευνητές διάφορων ειδικοτήτων, έχοντας ένα διδακτικό προσωπικό ανώτερου επιπέδου και μια εμπειρία πάνω από μισό αιώνα.
Στα πλαίσια της 55ης επετείου της ίδρυσης του συστήματος σχολών του Κόμματος, μιλούν καθηγητές και σπουδαστές της σχολής:
Ο Jorge Hurtado Pérez, πρώτος αντιπρόεδρος , διαβεβαιώνει ότι η αποστολή του οργανισμού είναι πολύ σημαντική, αφού πρέπει επίσης να εξασφαλίζει μια απ ευθείας επικοινωνία με το λαό καθώς και μια δυναμική λειτουργία με τις κοινωνικές και μαζικές οργανώσεις. “Τόσο το 6ο Συνέδριο, όσο και η Πρώτη Εθνική Συνδιάσκεψη του Κόμματος, μας έχει επιφορτίσει με το καθήκον να επαναπροσαρμόσουμε τα προγράμματα σπουδών στις σύγχρονες απαιτήσεις, να ανεβάσουμε την ποιότητά τους και να εμπλουτιστούν με τις έρευνες και την ορολογία του κουβανικού σοσιαλισμού. Να κάνουμε χρήση της μαρξιστικής-λενινιστικής θεωρίας και της κουβανικής προοδευτικής σκέψης στην κρητική ανάλυση των προβλημάτων και της πραγματικότητας που αντιμετωπίζουμε”.
Ο καθηγητής σήμερα, Francisco Cueto Legrá, πρώην εργάτης σε ένα αγρόκτημα του δήμου της Μπαρακόα στο Γκουαντάναμο, το Γενάρη του 1964 εντάχθηκε στην Εθνική Σχολή Επαναστατικής Εκπαίδευσης για αγρότες στην Αβάνα, στην οποία έξι μήνες μετά έμεινε σαν καθηγητής. Από τα 52 χρόνια που είναι στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα 42 είναι στην κομματική σχολή Nico López και λέει: “Εμείς δεν διαμορφώνουμε στελέχη, τα στελέχη διαμορφώνονται με τη δική τους καθημερινή δουλεία. Η δική μας δουλειά είναι να συνεισφέρουμε στην πολιτική και ιδεολογική τους προετοιμασία, με έναν τρόπο όχι στενό. Πρέπει να τους προετοιμάζουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να είναι σε θέση να εξασκήσουν τα καθήκοντά τους με τη μέγιστη αποδοτικότητα”.
H Leydis Cruz Herrera είναι καθηγήτρια Διεθνών Σχέσεων και γραμματέας μιας κομματικής επιτροπής βάσης. Αποφοίτησε από το κέντρο με την προοπτική να γίνει καθηγήτρια στο εκπαιδευτικό σύστημα των σχολών του Κόμματος. Έκανε την πρακτική της σε δημοτικές και επαρχιακές σχολές και μετά ενσωματώθηκε στη σχολή Nico López. “Η πρώτη πρόκληση ήταν ότι βρέθηκα με μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας και έμπειρους. Αυτό με υποχρέωσε να προχωρήσω γρήγορα γιατί ήξερα ότι θα αντιμετώπιζα ανθρώπους με μεγάλη εμπειρία. Οι Διεθνείς Σχέσεις είναι ένα μάθημα που παρακολουθεί την κατάσταση του κόσμου ανά πάσα στιγμή και έτσι τα μαθήματα εξειδικεύονται περισσότερο, ώστε να μπορεί το κάθε στέλεχος να αναλύει αυτό που συμβαίνει στον κόσμο και αυτό να τον βοηθά σε αυτό που αντιμετωπίζει στη δουλειά του”.
Ο Carlos M.Garcia Valdés παραδίδει μαθήματα 47 χρόνια, από τα οποία 37 στη σχολή Νico López. Γι αυτή του την παρουσία λέει: “H Σχολή μου έχει δώσει περισσότερα από όσα της έχω δώσει εγώ. Αποφοίτησα στη Βουλγαρία, αλλά έγινα καθηγητής εδώ και παραδίδω καθημερινά μαθήματα πολιτικής οικονομίας σε κουβανούς σπουδαστές από όλους τους οργανισμούς της χώρας, όχι μόνο του Κόμματος, καθώς και σε ξένους. Μιλάμε για οικονομική κουλτούρα πέρα από την οικονομική εκπαίδευση. Η πολιτική οικονομία υποστηρίζει την υπόθεση των εργαζόμενων, των ταπεινών, του σοσιαλισμού και του κομμουνισμού, γι αυτό δεν διδάσκουμε μόνο τις οικονομικές κατηγορίες και τους νόμους, αλλά με έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό, την υπεράσπιση της Επανάστασης από οποιοδήποτε πόστο δουλειάς”.
Κατά τη γνώμη της καθηγήτριας Delia Granados Duque, “H Επανάσταση ήταν το μεγάλο σχολείο για τους κουβανούς και οι Σχολές του Κόμματος ήταν το μεγάλο σχολείο για την Επανάσταση”, από αυτές πέρασαν όχι λίγοι από τα βασικά μας στελέχη. “Στη διαμόρφωση στελεχών της επανάστασης, η πολιτική οικονομία παίζει ένα σημαντικό ρόλο αλλά το στοιχείο της ιδεολογίας συνεισφέρει στην διαμόρφωση των εργαζομένων, στην οποία το έργο του Συστήματος των Σχολών του Κόμματος είναι θεμελιακό. Οι αλλαγές που συντελούνται σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και η εμφάνιση νέων οικονομικών υποκειμένων απαιτούν την προετοιμασία των εργαζόμενων και των διευθυντών για να κατανοούν τη σημασία της συμμετοχής των πρώτων στη λήψη των αποφάσεων, στον παραγωγικό σχεδιασμό, στη διαμόρφωση του προϋπολογισμού, στον οικονομικό σχεδιασμό”.
Ο Gelquis Ricardo del Toro Pérez είναι εδώ και έξι μήνες α’ γραμματέας της Δημοτικής Επιτροπής του Μπαγιάμο της επαρχίας Γκράνμα, της ‘Ένωσης Νέων Κομμουνιστών (UJC) και κάνει τη διπλωματική του στην Πολιτική Διεύθυνση της Κοινωνίας. “Ερχόμαστε στη σχολή και όταν τελειώνουμε είμαστε άλλοι άνθρωποι, λοιπόν, εδώ βρίσκουμε τον κατάλληλο τρόπο να μεταμορφωνόμαστε. Στο βαθμό που ωριμάζουμε, βλέπουμε τον κόσμο με ένα πολύ πρακτικό τρόπο και μαθήματα σαν αυτά θέτουν την θεωρητική αντίληψη κάθε πράγματος. Στη ζωή τίποτα δεν είναι τυχαίο, όλα είναι φτιαγμένα πάνω σε ένα σύστημα εννοιών και πραγματικότητας που πρέπει να χρησιμοποιούμε στη λειτουργία της γνώσης και να κατανοούμε τελικά αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Υπάρχουν νέοι πολύ διαφορετικοί και έχουμε την υψηλή ευθύνη να κάνουμε διάλογο μαζί τους, να τους δώσουμε τα δικά μας στοιχεία, όχι για να της επιβληθούμε, αλλά για να προσπαθήσουμε να τους πείσουμε”.
Η Υannia Merinο Εscalona είναι υπολοχαγός και εργάζεται στην επαρχιακή διοίκηση του Υπουργείου Εσωτερικών στην επαρχία Λας Τούνας. Παρακολουθεί τα μαθήματα διάρκειας ενός έτους στη Nico Lόpez στη ειδικότητα Πολιτική Ιδεολογική Δουλεία. Θεωρεί ότι “η σχολή μέσω της θεωρητικής προετοιμασίας μου δίνει τα εργαλεία να εφαρμόσω στην πράξη τις γνώσεις, αλλά και την ικανότητα για ιδεολογική δουλειά, ως γραμματέας της UJC στο εργασιακό μου κέντρο. Πρέπει να δώσω όλες μου τις δυνάμεις για να πείθω με επιχειρήματα πάνω σε καθοριστικά θέματα, πράγμα που θα μου επιτρέψει να συζητώ με επάρκεια πάνω στην Πολιτική Οικονομία, τη Φιλοσοφία, τις Διεθνείς Σχέσεις και άλλα θέματα. Στην περίπτωση της νεολαίας αυτή η προετοιμασία, με επίκαιρο περιεχόμενο, είναι πολύ χρήσιμη, καθώς η νεολαία εξακολουθεί να είναι ο τομέας που “βομβαρδίζεται” όλο και πιο πολύ”.
Πηγές (στα ισπανικά): Granma, Juvetud Rebelde, Trabajadores