Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ευανθία Καΐρη, συνδύαζε τα θέλγητρα της ωραιότητας και της παιδείας

Επι­μέ­λεια Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Ευαν­θία Καΐ­ρη, η πρώ­τη λόγια που έχει να μνη­μο­νεύ­σει  η ιστο­ρία των ελλη­νι­κών Γραμ­μά­των. Η πρώ­τη δια­νο­ού­με­νη και πρό­δρο­μος του φεμι­νι­στι­κού κινή­μα­τος, η οποία – κατά τη δια­πί­στω­ση του Αλέ­ξαν­δρου Σού­τσου – συν­δύ­α­ζε τα θέλ­γη­τρα της ωραιό­τη­τας και της παι­δεί­ας. Μαζί με τη Μαρ­τι­νέ­γκο άνοι­ξαν το δρό­μο της γυναι­κεί­ας πεζογραφίας.

Η Ευαν­θία Καΐ­ρη γεν­νή­θη­κε στην Άνδρο στις 2/8/1799. Αδερ­φή του λόγιου, θεο­λό­γου και αγω­νι­στή Θεό­φι­λου Καΐ­ρη, του οποί­ου υπήρ­ξε επί­σης μαθή­τριά του στη σχο­λή των Κυδω­νιών στη Μικρά Ασία. Από τα δεκα­πέ­ντε χρό­νια της ξεκί­νη­σε αλλη­λο­γρα­φία με τον Αδα­μά­ντιο Κοραή με στό­χο το δια­φω­τι­σμό των Ελλή­νων, η οποία συνε­χί­στη­κε ως το θάνα­τό του.  Το 1820 μετέ­φρα­σε και εξέ­δω­σε στο τυπο­γρα­φείο των Κυδω­νιών το σύγ­γρα­μα του Ι.Ν. Βουί­λου Συμ­βου­λαί προς τη θυγα­τέ­ρα μου. Στον πρό­λο­γο της έκδο­σης η Καΐ­ρη προ­έ­τρε­πε τις ελλη­νί­δες της επο­χής της να ανα­πτύ­ξουν δια­φω­τι­στι­κή πνευ­μα­τι­κή και παι­δευ­τι­κή δράση.

Ακο­λού­θη­σε η σύντα­ξη της επι­στο­λής Επι­στο­λή Ελλη­νί­δων τινών προς τα φιλελ­λη­νί­δας, την οποία υπέ­γρα­ψαν τριά­ντα μία ακό­μη Ελλη­νί­δες (γυναί­κες και κόρες αγω­νι­στών) και η οποία απο­τε­λού­σε έκκλη­ση προς τις Ευρω­παί­ες για ηθι­κή στή­ρι­ξη της ελλη­νι­κής Επανάστασης.

Τέλος, το 1826 τυπώ­νε­ται στο Ναύ­πλιο το τρί­πρα­κτο πατριω­τι­κό δρά­μα «Νική­ρα­τος», εμπνευ­σμέ­νο από το μεγα­λύ­τε­ρο γεγο­νός της ελλη­νι­κής Επα­νά­στα­σης,  την Έξο­δο του Μεσο­λογ­γί­ου. Το έργο παί­χτη­κε σε αρκε­τές πόλεις και ενθου­σί­α­σε το κοι­νό. Λίγο αργό­τε­ρα μετα­φρά­στη­κε στα ιτα­λι­κά και εκδό­θη­κε στην Αγκόνα.

Πέθα­νε Στις 8 Αυγού­στου 1866. Απει­κό­νι­σή της δε βρέ­θη­κε. Δυστυ­χώς, η προ­ο­δευ­τι­κή μορ­φή της Ε. Καΐ­ρη ξεχά­στη­κε. Σπά­νια τη θυμού­νται και τα γυναι­κεία σωμα­τεία τα οποία θα έπρε­πε να την τιμούν.

 

Στο Ατέ­χνως έχει κάνει ανα­φο­ρά – αφιέ­ρω­μα παλαιό­τε­ρα η Αννε­κε Ιωαννάτου:

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΥ στο ΦΩΣ του ΜΑΡΤΗ ΜΗΝΑ του ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ (Δεύ­τε­ρο μέρος)

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο