Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Πολεμικός Τουρισμός»: Τι άλλο θα δούμε;

Γρά­φει ο Αλέ­κος Χατζη­κώ­στας //

Η είδη­ση έκα­νε τον γύρο του κόσμου. Ενώ στη Συρία μαί­νε­ται ο πόλε­μος, το αρμό­διο Υπουρ­γείο Του­ρι­σμού ξεκί­νη­σε δια­φη­μι­στι­κή καμπά­νια, καλώ­ντας τους του­ρί­στες να περά­σουν στις μαγευ­τι­κές παρα­λί­ες που δια­θέ­τει μέσω βίντεο που παρου­σιά­ζει εικό­νες από την παρα­λια­κή πόλη Ταρ­τούς. (Το βίντεο είναι μέρος μιας σει­ράς προ­ω­θη­τι­κών ενερ­γειών στην σελί­δα του Youtube του Υπουρ­γεί­ου Του­ρι­σμού τις τελευ­ταί­ες εβδο­μά­δες, εκφρά­ζο­ντας μια προ­σπά­θεια να προ­σελ­κύ­σει του­ρί­στες). Παρα­λί­ες, φοί­νι­κες, τζετ σκι, ήλιος, θάλασ­σα, εστια­τό­ρια και ας η χώρα έχει γεμί­σει με τις κατε­στραμ­μέ­νες πόλεις και εκα­τομ­μύ­ρια πρόσφυγες…

Τίπο­τε το και­νού­ριο. Για χρό­νια τώρα έχει ανα­πτυ­χτεί ένας νέο είδος «του­ρι­σμού», αυτός της «ιστο­ρι­κής μνή­μης» ή στη χει­ρό­τε­ρη εκδο­χή του αυτός του «πολέ­μου» . Κυβερ­νή­σεις σε όλον τον πλα­νή­τη έχουν μετα­τρέ­ψει σε «του­ρι­στι­κό προ­ϊ­όν» σελί­δες της ιστο­ρί­ας τους, παλαιό­τε­ρης ή και νεό­τε­ρης, «για μια χού­φτα δολάρια».

Η πιο «μαύ­ρη» πλευ­ρά ενός τέτοιου «του­ρι­σμού» είναι αυτός που οργα­νώ­νε­ται σε διά­φο­ρες νυν εμπό­λε­μες περιο­χές ή σε άλλες που πρό­σφα­τα γνώ­ρι­σαν τη φρί­κη του πολέμου.

Χαρα­κτη­ρι­στι­κό παρά­δειγ­μα είναι ότι το 2008 εμφα­νί­στη­κε η  “War Zone Tours” — ένα του­ρι­στι­κό πρα­κτο­ρείο με εξει­δί­κευ­ση πάνω στο σε «extreme ταξί­δια». Όπως ανα­γρά­φε­ται στην ιστο­σε­λί­δα της εται­ρεί­ας «παρά το φαι­νο­με­νι­κά μη πολι­τι­κά ορθό όνο­μα, η War Zone Tours προ­σφέ­ρει μία μονα­δι­κή εμπει­ρία. Ο βασι­κός μας στό­χος στη WZT είναι να σας δεί­ξει τι συμ­βαί­νει στα αλή­θεια στα μέρη που προη­γου­μέ­νως είχα­τε δει στα νέα της τηλε­ό­ρα­σης, στα έντυ­πα κτλ». Όπως συμπλη­ρώ­νε­ται σχε­τι­κά, «περιο­ρί­ζο­ντας τους εαυ­τούς μας στις πλη­ρο­φο­ρί­ες που τα ΜΜΕ απο­φα­σί­ζουν πως είναι ενδια­φέ­ρου­σες για να δού­με, πιο συχνά από ό,τι όχι, χάνου­με την πλού­σια εμπει­ρία του να γνω­ρί­σου­με τις χώρες, τις κουλ­τού­ρες και, το σημα­ντι­κό­τε­ρο, τους ανθρώ­πους που επη­ρε­ά­ζο­νται σημα­ντι­κά από διε­θνή γεγο­νό­τα μεγά­λης δημο­σιό­τη­τας». Στη σελί­δα ανα­φέ­ρε­ται ότι το προ­σω­πι­κό της WZT έχει ταξι­δέ­ψει σε πάνω από 50 περιο­χές υψη­λού κιν­δύ­νου ανά τον κόσμο, ενώ επι­ση­μαί­νε­ται πως δεν είναι όλα τα προ­σφε­ρό­με­να tours σε ενερ­γές εμπό­λε­μες ζώνες. Παράλ­λη­λα, σημειώ­νε­ται ότι οι «HRE» (High Risk Environment) οδη­γοί της είναι σε όλες τις περι­πτώ­σεις έμπει­ροι επαγ­γελ­μα­τί­ες του χώρου της ασφα­λεί­ας, οι οποί­οι έχουν περά­σει χρό­νια ταξι­δεύ­ο­ντας σε επι­κίν­δυ­νες περιο­χές, υπό διά­φο­ρες δρα­στη­ριό­τη­τες, με πολ­λούς εξ αυτών να είναι πρώ­ην μέλη των ειδι­κών δυνά­με­ων. Η δια­δι­κα­σία, όπως περι­γρά­φε­ται, έχει ως εξής: ο πελά­της απο­φα­σί­ζει ότι θα ήθε­λε να πάει «κάπου όπου πηγαί­νουν λίγοι», επι­κοι­νω­νεί με την εται­ρεία για να συζη­τή­σει τις επι­λο­γές προ­ο­ρι­σμού και τις λεπτο­μέ­ρειες, στη συνέ­χεια δια­μορ­φώ­νει το σχέ­διο του ταξι­διού και στο τέλος ανα­χω­ρεί για εκεί. Όσον αφο­ρά στο «προ­φίλ» του του­ρί­στα που επι­λέ­γει τέτοιους προ­ο­ρι­σμούς-όπως ανα­φέ­ρει η σχε­τι­κή ειδη­σιο­γρα­φία και οι συνε­ντεύ­ξεις των υπευ­θύ­νων παρό­μοιων εται­ρειών- είναι ιδιαί­τε­ρα σύν­θε­το, καθώς πέρα από «κανο­νι­κούς» του­ρί­στες υπάρ­χουν και φωτο­γρά­φοι, ερευ­νη­τές, δημιουρ­γοί ντο­κι­μα­ντέρ και δημο­σιο­γρά­φοι. «Κάποιοι εξ αυτών ταξι­δεύ­ουν μόνο υπό την επαγ­γελ­μα­τι­κή τους ιδιό­τη­τα και κάποιοι εν μέρει υπό την ιδιό­τη­τά τους και εν μέρει για προ­σω­πι­κό ενδια­φέ­ρον. Σε αυτό που κάνου­με είναι δύσκο­λο να καθο­ρί­σει κανείς ποιος είναι “τουρίστας”.…συνολικά ξενα­γού­με και οργα­νώ­νου­με ταξί­δια για περί­που 150–200 άτο­μα ετη­σί­ως». Όπως επι­ση­μαί­νει, πρό­κει­ται για άτο­μα από μία ευρεία γκά­μα φόντων, εισο­δη­μά­των, εθνι­κο­τή­των, ηλι­κιών και ενδιαφερόντων.

Ως βασι­κή αιτία ενός τέτοιου «του­ρι­σμού», ανα­φέ­ρουν αστοί ανα­λυ­τές είναι «το κυνή­γι της αδρε­να­λί­νης». Ουσια­στι­κά είναι απο­τέ­λε­σμα των (στρε­βλών) κρι­τη­ρί­ων που επι­βά­λει το ίδιο σύστη­μα για τον «τρό­πο ζωής», για του τι σημά­νει «πραγ­μα­τι­κές συγκι­νή­σεις» , «κυνή­γι ευτυ­χί­ας και ενδια­φε­ρό­ντων» κ.α

Να λοι­πόν πως ο ιμπε­ρια­λι­στι­κός πόλε­μος δεν αξιο­ποιεί­ται μόνο π.χ για την κατά­κτη­ση εδα­φών, πρώ­των υλών, αγω­γών, την παρα­γω­γή και πώλη­ση όπλων, αλλά και για του­ρι­στι­κούς λόγους. Να λοι­πόν πως ένα σύστη­μα που σαπί­ζει κερ­δο­σκο­πεί ακό­μη και από τις καμέ­νες (στην κυριο­λε­ξία) σάρ­κες των κατοί­κων του. Να ένας ακό­μη λόγος για την επα­να­στα­τι­κή ανα­τρο­πή του!

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο