• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

Αυλαία για την documenta 14 που πέρασε απαρατήρητη (σύμφωνα με την Deutsche Welle)

Ολοκληρώνεται σήμερα η documenta14 η που μάλλον πέρασε απαρατήρητη από το ελληνικό κοινό. Αυτό παραδέχεται και δημοσίευμα της Deutsche Welle, οποία αποδίδει την »αποτυχία» της έκθεσης στη μη σωστή επικοινωνιακή της πολιτική και σε κάποιες εξεζητημένες δράσεις της. Βέβαια το δημοσίευμα δεν αναφέρεται στους μισθούς πείνας  των ενοικιαζόμενων εργαζόμενων της Ντοκουμέντα και τις σχετικές καταγγελίες.

«Στην πραγματικότητα, είναι μια έκθεση πολύ λίγο «εικαστική» και ελάχιστα «ντοκουμέντο»…αφού πρόκειται για …πλίνθους και κεράμους ατάκτως ερριμμένους, όπου ένα πλήθος εκθεμάτων που δεν ανήκουν στις εικαστικές τέχνες, παντελώς αδιάφορα – όπως παλιά παπούτσια, χάρτες αρχαιολογικών ανασκαφών, κουζίνα ενός αγροτόσπιτου με αρωματικά φυτά κ.λπ. – επινοήσεις παρωχημένες στη μορφή και κυρίως άτεχνες, συνευρίσκονται δίπλα σε λιγοστές ενδιαφέρουσες εικαστικές προσεγγίσεις, προκαλώντας πλήρη διανοητική σύγχυση και ψυχική εξουθένωση στον επισκέπτη. Παράλληλα, πορνό φιλμάκια παρουσιάζονται ως τέχνη, ενώ συνολικότερα στην έκθεση παρουσιάζονται πολλά βίντεο που δηλώνουν «εικαστικά», παρότι στην ουσία είναι κακής ποιότητας κινηματογράφος. Καθόλου παράξενο, αφού το όλο εγχείρημα διαπνέεται από τη μεταμοντέρνα αντίληψη πως έργο τέχνης είναι κάθε τι που εμπεριέχει άποψη και ας μην περιλαμβάνει ίχνος γνώσης, μουσική είναι κάθε ήχος, θέατρο κάθε σύμβαση, ακόμη κι αν κάποιος πάει στο θέατρο χωρίς να υπάρχει παράσταση!» (Ριζοσπάστης)

Documenta14 gGmbH – μια Γερμανική ΜΚΟ περιορισμένης ευθύνης, προϊόντων αλλόκοτου (queer) πολιτισμού…

Με χορηγό, το κράτος και μια σειρά από επιχειρηματικούς ομίλους, η Ντοκουμέντα ήρθε για να πουλήσει ριζοσπαστισμό, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του συστήματος (επιχορηγήθηκε με 70.000.000 ευρώ, από το γερμανικό υπουργείο Πολιτισμού, το Ομοσπονδιακό Γερμανικό Ιδρυμα Πολιτισμού και από το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας, ήταν υπό την αιγίδα του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού και είχε επίσημους χορηγούς την VOLKSWAGEN και την τράπεζα Finanzgruppe)

Ας δούμε πώς αποτιμά την documenta14 η Deutsche Welle

***

Η d14 αποχωρεί από την Αθήνα

Μάλλον αθόρυβα ολοκληρώνεται σήμερα η documenta 14 στη Αθήνα, η μεγαλύτερη έκθεση σύγχρονης τέχνης στον κόσμο. Κύρια έδρα της είναι το Κάσελ της Γερμανίας. Για επιτυχία κάνουν λόγο οι διοργανωτές.

Μια μεγάλη αποχαιρετιστήρια εκδήλωση δεν έχει προγραμματιστεί ωστόσο ταινίες, περφόρμανς και workshop υπήρχαν μέχρι το τέλος. Η documenta 14 ήταν αμφιλεγόμενη και προκάλεσε έντονες κριτικές κυρίως στην αρχή ωστόσο στη συνέχεια οι τόνοι μετριάστηκαν.

Αθήνα και Κάσελ, ήταν οι δυο τόποι ισότιμοι εταίροι που επέλεξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Άνταμ Σίμτσικ ως τόπο διεξαγωγής της διεθνούς έκθεσης. Η διοργάνωση όμως φαίνεται να πέρασε απαρατήρητη από πολλούς Αθηναίους, μάλλον τους περισσότερους και κάποιες φορές όταν γινόταν αντιληπτή προξενούσε έκπληξη. Όπως όταν για παράδειγμα η πλατεία Συντάγματος καλύφθηκε από τσουβάλια. Στην Αθήνα κάτι τέτοιο φαντάζει περίεργο, στο Κάσελ αντίθετα ο κόσμος είναι εξοικειωμένος εδώ και πολλές δεκαετίες με τη σύγχρονη τέχνη.

Εάν θέλει πάντως κάποιος να ψέξει σε κάτι την documenta14 στην Αθήνα αυτή είναι ίσως κυρίως η επικοινωνιακή της πολιτική. Πιθανότατα υποβαθμίστηκε ο βαθμός αναγνωρισιμότητας της documenta. Οι διοργανωτές πίστεψαν πιθανότατα ότι ήταν περισσότερο γνωστή στο κοινό από όσο πραγματικά ήταν. Οι ωραίες και λιτές αφίσες με μόνο τον αριθμό 14 που παρέπεμπε στην 14η φορά που διοργανώνεται η έκθεση έδιναν ελάχιστες πληροφορίες στο κοινό. Οι περισσότεροι Έλληνες αγνοούν τον όρο documenta.

Οι διοργανωτές ωστόσο δηλώνουν ικανοποιημένοι. Τουλάχιστον 320.000 άνθρωποι επισκέφθηκαν τους σχεδόν 50 χώρους στους οποίους εκτεινόταν η έκθεση στην Αθήνα και οι μισοί από αυτούς ήταν Έλληνες.

Επικρίσεις αλλά και έπαινοι

Ο ελληνικός Τύπος στάθηκε ιδιαίτερα επικριτικός στην αρχή, με κάποιους να κάνουν λόγο ακόμα και για «πολιτιστικό ιμπεριαλισμό». Επικριτική (αν και συχνά με πολύ χιούμορ)  ήταν και η στάση της εφημερίδας Καθημερινή, ωστόσο στο τέλος υπήρξαν άρθρα που έγραφαν πως «η documenta 14 έκανε την πόλη πιο όμορφη» και γέμισε η Αθήνα με φιλότεχνους από όλο τον κόσμο.

Στο Κάσελ η documenta 14 έχει ξεκινήσει εδώ και πέντε εβδομάδες. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τον αριθμό των επισκεπτών. Εκτιμάται πάντως πως θα αγγίξουν το ένα εκατομμύριο, το οποίο θα κινηθεί στους 30 χώρους στους οποίους εκτείνεται η έκθεση. Το περασμένο Σαββατοκύριακο το ενδιαφέρον του κοινού ήταν μεγάλο όταν κατέφθασαν τα άλογα με τους καβαλάρηδες από την Αθήνα.

Οι διοργανωτές μάλιστα ισχυρίζονται ότι έχουν ξεπεράσει και το ρεκόρ πώλησης των καρτών διαρκείας φθάνοντας τις 12.000 ενώ στην προηγούμενη έκθεση ήταν 11.574. Ανεξάρτητα πάντως από τις αμφιβολίες που μπορεί να εκφράζονται σχετικά με τους αριθμούς των επισκεπτών στην Αθήνα, συνολικά φαίνεται ήδη ότι η documenta 14 από πλευράς εισητηρίων θα είναι μια επιτυχία.

Deutsche Welle / DPA / Αλέξια Αγγελοπούλου / Γκιόραν Γκέλεν

 

Η Documenta 14 και το πρόβλημα της κριτικής της