Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Αφήνουν αγράμματα τα προσφυγόπουλα που βρίσκονται στην Ελλάδα!

Σοβαρή παραβίαση του στοιχειώδους δικαιώματος των προσφυγόπουλων στη μόρφωση, εξαιτίας καθυστερήσεων στις επιμέρους διαδικασίες, αδράνειας της διοίκησης (ιδίως στα ΚΥΤ), υποστελέχωσης (σε τάξεις υποδοχής, Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων κ.λπ.), προβλημάτων στις μεταφορές των μαθητών, παρατεταμένου αποκλεισμού των δομών λόγω πανδημίας, έλλειψης θέσεων στα σχολεία και μη έγκαιρης δημιουργίας νέων, διαπιστώνει σχετική έρευνα του Συνηγόρου του Πολίτη. Ο Συνήγορος του Πολίτη συγκέντρωσε την τρέχουσα σχολική χρονιά στοιχεία από το σύνολο των δομών μαζικής φιλοξενίας προσφύγων που λειτουργούν υπό την εποπτεία του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σχετικά με τη σχολική ένταξη των παιδιών που μετακινούνται (συνοδευόμενων ή ασυνόδευτων).

Συγκεκριμένα, στην πλειοψηφία των δομών φιλοξενίας, τα περισσότερα παιδιά είχαν εγγραφεί και συνεχίζουν να εγγράφονται κανονικά στα σχολεία και τις ΔΥΕΠ (ποσοστό 62% του συνόλου των παιδιών σχολικής ηλικίας), εντός του προβλεπόμενου ή πάντως εύλογου χρόνου από την άφιξη και καταγραφή τους. Εντοπίζονται, ωστόσο, προβλήματα και καθυστερήσεις για την κατανομή των μαθητών σε σχολεία πλησίον της δομής φιλοξενίας και των γειτονικών περιοχών, εξαιτίας ιδίως της έλλειψης κενών θέσεων, επαρκούς προσωπικού ή και χώρων για τη δημιουργία πρόσθετων τμημάτων, αλλά και, συχνά, της επιφυλακτικότητας των ίδιων των σχολείων ή και των τοπικών κοινωνιών έναντι της μαζικής ένταξης αλλοδαπών μαθητών στις εκπαιδευτικές δομές (ενδεικτικά, Δομή Μαλακάσας, όπου περίπου 480 παιδιά Δημοτικού αδυνατούν να εγγραφούν στο πρωινό σχολείο ή σε ΔΥΕΠ, λόγω έλλειψης θέσεων, Δομή Ριτσώνας κ.ά.).

Χειρότερη είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τα ΚΥΤ, όπου σύμφωνα με την ενημέρωση από τις διοικήσεις και τους Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ), σε όποια ΚΥΤ έχουν τοποθετηθεί συντονιστές, σχεδόν το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού παραμένει εκτός σχολείου. Ειδικότερα, σε σύνολο 2.090 ανηλίκων σχολικής ηλικίας που διαμένουν στα ΚΥΤ μόλις 178 ήταν εγγεγραμμένοι έως τον Γενάρη, ενώ είχαν φοιτήσει 7. Στο ΚΥΤ της Λέσβου δεν υπάρχει μέχρι σήμερα εκπαιδευτικός σχεδιασμός ούτε έχει οριστεί ΣΕΠ, παρά τον μεγάλο αριθμό παιδιών (περίπου 1.100 σχολικής ηλικίας). Ανάλογη είναι η εικόνα στη Σάμο, με 43 εγγραφές παιδιών από τα 588 σχολικής ηλικίας. Από τα 274 παιδιά σχολικής ηλικίας στο ΚΥΤ Χίου ως τον Γενάρη του τρέχοντος έτους είχαν εγγραφεί στο σχολείο μόλις 69. Αξίζει να επισημανθεί ότι, στην πράξη, πολύ συχνά η παραμονή στα ΚΥΤ είναι πολύμηνη και υπερβαίνει τους τρεις μήνες, δηλαδή το νομοθετικά προβλεπόμενο περιθώριο για την εγγραφή των αιτούντων.

Γενικότερα, ο αριθμός εγγραφών παιδιών των Δομών του υπ. Μετανάστευσης και των ΚΥΤ στα σχολεία απέχει δραματικά από την πραγματική φοίτησή τους. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο σύνολο των Δομών, από τα 10.431 παιδιά σχολικής ηλικίας είχε εγγραφεί ποσοστό 62%, αλλά έως τις αρχές Γενάρη φοιτούσε μόλις ποσοστό 14,2% (δηλαδή μόλις 1.483 παιδιά), στην πραγματικότητα, μάλιστα, ακόμη μικρότερο, εξαιτίας της αυξημένης σχολικής διαρροής που σχετίζεται με τις δυσλειτουργίες του συστήματος. Οι κύριοι λόγοι για τη μη φοίτηση -πέραν της εγκατάλειψης- ήταν, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν από τους ΣΕΠ, η μη έγκαιρη λειτουργία των ΔΥΕΠ, η μη στελέχωση ή η ελλιπής στελέχωση των τάξεων υποδοχής, η μη διασφάλιση της μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία, οι ελλείψεις στους εμβολιασμούς και τη χορήγηση ΑΔΥΜ και ο περιορισμός κυκλοφορίας των πληθυσμών πολλών δομών σύμφωνα με τις εκάστοτε ΚΥΑ.

Πηγή: 902.gr

Φώτης Αγγουλές, ο προλετάριος ποιητής