Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΕΚ ΦΟΥΡΝΑ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ε. Ζάχος Παπαζαχαρίου
ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ  ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΕΚ ΦΟΥΡΝΑ
ζωγρά­φου και αλχημιστή

Μυθι­στό­ρη­μα
εικό­να εξω­φύλ­λου: Κώστας Κουνενάκης
ISBΝ: 978–960-9441–70‑4, διάστ. 21Χ14, σελ. 328, τιμή 16,96 €

zaxos-dionysios-smallΟ Βίος και Πολι­τεία του Διο­νυ­σί­ου εκ Φουρ­νά είναι ένα μυθι­στό­ρη­μα έρευ­νας, που εξε­τά­ζει πώς έζη­σε και πώς σκε­φτό­ταν ένας σημα­δια­κός καλ­λι­τέ­χνης του τέλους του 17ου και των αρχών του 18ου αι. Το πώς περ­νού­σε άνε­τα από τον ρεα­λι­σμό στην παραί­σθη­ση, χωρίς να μπερ­δεύ­ε­ται από το παρά­λο­γο, χάρις σε ένα στέ­ρεο αίσθη­μα αυτο­συ­ντή­ρη­σης, που το διδά­χτη­κε στα παι­δι­κά του χρό­νια από σοφούς αγράμ­μα­τους ενή­λι­κες. Το πώς έμα­θε να χει­ρί­ζε­ται τα σχή­μα­τα, τα χρώ­μα­τα και τις ιδέ­ες, μιαν επο­χή που τα σχο­λεία ήταν σπά­νια. Το πώς εφεύ­ρε την έγχρω­μη φωτο­γρα­φία, την επο­χή που οι επι­στή­μες δεν είχαν δια­χω­ρι­στεί ακό­μα, που η φυσι­κή και η χημεία μπλέ­κο­νταν με την αλχη­μεία, τη μαγεία και τη φαρ­μα­κευ­τι­κή, που η μου­σι­κή και η ποί­η­ση μπερ­δεύ­ο­νταν με την ιστο­ρία και το δίκαιο.

Το πώς συνει­δη­το­ποί­η­σε ότι ο καλ­λι­τέ­χνης είναι ο κατα­σκευα­στής των κοι­νω­νι­κών προ­τύ­πων, αυτός που βρί­σκει τα όρια του ιερού και του χυδαί­ου, που δίνει σχή­μα και πρό­σω­πο στα άυλα, στα ονει­ρι­κά, στα ανε­ξή­γη­τα, στα ανομολόγητα.»

***

Ο Ε. Ζάχος Παπα­ζα­χα­ρί­ου γεν­νή­θη­κε στην Αθή­να από Πόντιους πρό­σφυ­γες της Ανταλ­λα­γής του 1923. Μαθη­τής του Σίμω­να Καρά στα χρό­νια 1952–1958 σπού­δα­σε στο Παρί­σι εθνο­λο­γία, εθνο­μου­σι­κο­λο­γία, ανα­το­λι­κές και βαλ­κα­νι­κές γλώσ­σες και πολι­τι­σμούς και έγι­νε Διδά­κτωρ της Συγκρι­τι­κής Φιλο­λο­γί­ας της Σορ­βώ­νης το 1968. Στην Ελλά­δα εξέ­δω­σε τα βιβλία, «Η Πιά­τσα», «Το Λεξι­κό της Πιά­τσας», «Ο άλλος Θεό­φι­λος», «Είμα­στε Πόντιοι», «Ο ξένος της Νέας Κερα­σού­ντας», «Γλώσ­σες Αλφά­βη­τα και εθνι­κή ιδε­ο­λο­γία στην Ελλά­δα και στα Βαλ­κά­νια», «Ανα­το­λή Ανα­το­λών», «Ο Μάρ­κος και η λαϊ­κό­τη­τα», «Η λαϊ­κό­τη­τα στον παλιό ελλη­νι­κό κινη­μα­το­γρά­φο » (Φαρ­φου­λάς), «Περι­πέ­τειες στην Ευρώ­πη» (Φαρ­φου­λάς), «Βαλ­κα­νι­κή κολυμ­βή­θρα ονομάτων».

Ασχο­λή­θη­κε με το θέα­τρο, και την τηλε­ό­ρα­ση, ως σενα­ριο­γρά­φος και σκη­νο­θέ­της. Στον κινη­μα­το­γρά­φο έγρα­ψε τελευ­ταία το σενά­ριο στις ται­νί­ες «Η λιμου­ζί­να» (2013), «Η κόρη του Ρέμπραντ» (2015).

Ως στι­χουρ­γός και συν­θέ­της, εκτός των άλλων, συνερ­γά­στη­κε με το συγκρό­τη­μα Χει­με­ρι­νοί Κολυμ­βη­τές στο δίσκο «Η μαστο­ρά­τζα του Ερντε­μπίλ» (2006).

Δίδα­ξε κατά και­ρούς Εθνο­γρα­φία, Κοι­νω­νι­κή Ανθρω­πο­λο­γία και Βαλ­κα­νο­λο­γία στα πανε­πι­στή­μια Θρά­κης, Θεσ­σα­λί­ας και Μακεδονίας.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο