• [Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί/με μάτι αριστερό το βλέπω./Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί,/οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι (Κ. Βάρναλης)]
Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Βλαχογιάννειο Μουσείο Βέροιας, ντροπή για την πόλη (Συνέντευξη)

Με αφορμή την ανακοίνωση του Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, με την οποία επιτίθεται σε όσους αποκάλυψαν το χαρακτήρα του Μουσείου της μισαλλοδοξίας στη Βέροια, μιλήσαμε στην εκπομπή Ατέχνως στην ΕΡΤopen, με τον συνεργάτη μας Αλέκο Χατζηκώστα και τον επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Βέροιας Γιώργο Μελιόπουλο.

Ο Γιώργος Μελιόπουλος, υποψήφιος δήμαρχος Βέροιας με τη Λαϊκή Συσπείρωση, μας ενημέρωσε για το αίτημα που κατέθεσε η Λαϊκή Συσπείρωση στο Δημοτικό Συμβούλιο και το οποίο θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίασή του και ξεκαθάρισε ότι η δημοτική παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης δε θα αφήσει το θέμα να περάσει  μια και το εν λόγω «μουσείο» αποτελεί ντροπή όχι μόνο για την πόλη της Βέροιας αλλά για όλη τη χώρα.

Αυτό το «μουσείο» που λειτουργεί από το 2012, επισήμανε ο κ. Μελιόπουλος, πότε το ονομάζουν Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, πότε Σύγχρονης Ιστορίας, όπως τους βολεύει. Ο χώρος αυτός φιλοξενεί αποκλειστικά τη συλλογή του κ. Ντόντου, ο οποίος εκθέτει και στο διαδίκτυο αυτή τη συλλογή με την επωνυμία Ιστορικός Συλλέκτης Βέροιας. Εχει σημασία αυτό. Βλαχογιάννειο «Μουσείο» Βέροιας και Ιστορικός Συλλέκτης Βέροιας, Συλλογή Ντόντου είναι ένα και το αυτό. Προκύπτει και από πολλές τοποθετήσεις των υπευθύνων του «Μουσείου».

«Το “Μουσείο” αυτό στήθηκε με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της τότε κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ έδιναν συστατικές επιστολές όπως και ο κ. Καρατζαφέρης. Συνεχίζει και λειτουργεί έως και σήμερα παρά την προσωρινή αναστολή το καλοκαίρι, με την ανοχή της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΖΑ-ΑΝΕΛ.

Αυτό το “Μουσείο” δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέρος μιας γενικότερης προσπάθειας που βλέπουμε ότι γίνεται εδώ και πολλά χρόνια σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση από την αστική τάξη και τους στυλοβάτες της, να συκοφαντηθούν κομμουνιστές, αγωνιστές του λαού. Να συκοφαντηθούν δηλαδή  αγώνες για να σταματήσει η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Αγώνες που δίνοντας και δίνονται τόσο από τους κομουνιστές όσο και από άλλους αγωνιστές.

Όσον αφορά τα εκθέματα, μεταξύ άλλων υπάρχουν και στολές βασανιστών της χούντας. Και μόνο μία τέτοια στολή να υπάρχει εκεί μέσα, το μουσείο δε θα έπρεπε να λειτουργεί και να το επισκέπτονται μαθητές. Τα περισσότερα εκθέματά του είναι αυτής της λογικής. Εκθέματα τα οποία, σήμερα μπορεί να αποσυρθούν, να μπουν στη θέση τους κάποια άλλα και αύριο να επανέλθουν».

Ενδεικτικό όσον αφορά τα εκθέματα και τις περιγραφές είναι όπως αυτή που αποδίδει την ευθύνη για το ολοκαύτωμα στα Καλάβρυτα στους κομμουνιστές: « Κάτω από μία φωτογραφία ο Ιστορικός Συλλέκτης γράφει: “Μαθήματα ιστορίας. Ο κόσμος δε γνωρίζει ότι η αιτία για το ολοκαύτωμα στα Καλάβρυτα ήταν η κίνηση ορισμένων κομμουνιστών να σκοτώσουν δυο τρεις Γερμανούς και να εξαφανιστούν….”». Μια χρυσαυγίτικη επειχηρηματολογία. «Κάτω από άλλο έκθεμα γράφει:«Ως άθλιοι οι κομμουνιστές πάντα επέλεγαν τις γιορτές για να σκοτώσουν εκμεταλλευόμενοι τη χαλαρότητα των ημερών». Και άλλα τέτοια παραδείγματα δίνει ο κ. Μελιόπουλος. που δείχνουν ότι αυτό το «μουσείο «είναι το προκάλυμμα για να κρύβεται αυτή η προπαγάνδα απέναντι σε όλους  τους αγωνιστές του λαού μας. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα μουσείο παραχάραξης της ιστορίας. Οι φίλοι αυτού του “μουσείου” είναι οι χρυτσαυγίτες πυο αντλούν υλικό απ΄΄ο εκεί και έχουν αναλάβει την προστασία του “μουσείου” με αναρτήσεις στις ιστοσελίδες τους».

***

Είναι η πρώτη φορά που μετά το 1974 η Μητρόπολη Βέροιας στοχοποιεί το ΚΚΕ, στοχοποιεί παρατάξεις όπου συμμετέχουν κομμουνιστές, αλλά και πρώτη φορά στοχοποιεί πρόσωπο, εμένα που ξέρουν όλοι πού ανήκω και ποια είναι η δράση μου επισήμανε ο Αλ. Χατζακώστας.

Ο Αλέκος Χατζηκώστας αρχικά μας έδωσε εν συντομία το ιστορικό λειτουργίας του εν λόγω μουσείου:  «Εδώ και κάποια χρόνια έχει εγκατασταθεί μια συλλογή ιδιώτη η οποία, όπως έχει καταγγελθεί αλλά και αποδειχθεί κιόλας, περιλαμβάνει μια σειρά «μαργαριτάρια»  αντικομμουνιστικού, μισαλλόδοξου και στρατοκρατικού χαρακτήρα. Μετά το θόρυβο που προκλήθηκε από τη γνωστοποίηση των εκθεμάτων που φιλοξενεί, αναγκάστηκε η Μητρόπολη στα μέσα Ιουλίου να αναστείλει τη λειτουργία γιατί δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση ο χώρος αυτός να χρησιμοποιείται για πολιτική εκμετάλλευση.  Καθοριστικό ρόλο έπαιξε η ανακοίνωση καταγγελία του Συνδέσμου Φυλακισθέντων Εξορισθέντων της περιόδου της δικτατορίας μιας και πολλά από τα εκθέματα, τα οποία συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα, αφορούν τους πρωταγωνιστές του χουντικού καθεστώτος. Μετά από αυτό η Μητρόπολη φάνηκε να παγώνει το θέμα, όμως στις 10 Δεκεμβρίου η μητρόπολη με συνέντευξη Τύπου ανακοινώνει την επαναλειτουργία του μουσείου λέγοντας ότι δεν κάναμε καμία αναστολή λειτουργίας  αλλά λόγω καλοκαιριού έπρεπε να γίνουν κάποιες ανακατάξεις και τώρα το δίνουμε σε λειτουργία για το κοινό. Καταγγέλθηκε εκ νέου η επαναλειτουργία του συγκεκριμένου μουσείου, το οποίο παρά της μικροδιορθώσεις δεν άλλαξε ο χαρακτήρας του».

Είναι χαρακτηριστικό ότι και από την επαναλειτουργία του μουσείου ο «συλλέκτης που διαχειρίζεται το μουσείο,, συνεχίζει να ποστάρει εκθέματα αντίστοιχα αυτών που φιλοξενούνται στο μουσείο τα οποία συνοδεύονται από λεκτικές περιγραφές που παραπέμπουν σε μαύρες εποχές πέρα από το ότι επιχειρούν να ξαναγράψουν την ιστορία του τόπου.

«Ένα μήνα μετά την επαναλειτουργία, εκδίδει η Μητρόπολη μία ανακοίνωση με την οποία ουσιαστικά καταγγέλλει όσους αντιδράσανε, το ΚΚΕ, την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών., τη Λαϊκή Συσπείρωση, όπως επίσης καταγγέλλει εμένα και τη σύζυγό μου, συνεχίζει ο Αλ. Χατζηκώστας. Γιατί ένα μήνα μετά βγάζει ανακοίνωση η Μητρόπολη; Τι μεσολάβησε αυτό το μήνα; Πρώτα απ’ όλα και η δική μου στάση όσον αφορά τη στάση της μητρόπολης όσον αφορά τα εθνικιστικά συλλαλητήρια. Απλά εμένα δε με στοχοποίησε τότε, στοχοποίησε άλλους. Το δεύτερο επεισόδιο ήταν με τα συλλαλητήρια που οργάνωσε η Χρυσή Αυγή με τους μαθητές, όπου πρωτοστάτησα με την ανάδειξη στο Ατέχνως της στοχοποίησης των εκπαιδευτικών. Μεσολαβεί το διάστημα αυτό η παρουσίαση του βιβλίου μου όπου λέγονται αλήθειες για την ιστορία του τόπου μας και λέγονται πράγματα με το όνομά τους. Και έχουμε αυτή την ανακοίνωση λίγες μέρες πριν τα Θεοφάνια. Τι ακριβώς φώτιση είχε ο δεσπότης, δεν ξέρω. Ενδεικτικό είναι ότι δεν απευθύνει μόνο κατηγορίες για διαστρέβλωση αλλά άμεσα απειλεί (και σε εμένα και σε όσους αντιδράσανε, ΚΚΕ κλπ)  με προσφυγή στη Δικαιοσύνη. Φυσικά, συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια. Δεν είναι η πρώτη φορά που μας απειλούν. Όμως δίνει και ένα μήνυμα για τη δημοσιογραφία. Εγώ είμαι ένας μάχιμος δημοσιογράφος. Στοχοποιώντας εμένα στέλνει ένα μήνυμα σε όλους εκείνους που αντιδρούν στις μεθοδεύσεις, της κατευθύνσεις, την ιδεολογία τους κλπ. ».

«Ερωτηματικά προκαλεί η στοχοποίηση της συζύγου μου, η οποίο ναι μεν έχει κοινωνικοπολιτική δράση, όμως δεν έχει καμία σχέση με οποιονδήποτε τρόπο με το κίνημα διαμαρτυρίας και αντίδρασης κατά του Μουσείου.»

«Η Λαϊκή Συσπείρωση έχει καταθέσει αίτημα στο Δημοτικό Συμβούλιο Βέροιας, όπου πρέπει να πάρουν θέση όλοι. Δεν μπορεί η Δημοτική αρχή να σφυρίζει αδιάφορα. Η δημοτική αρχή πρέπει να πάρει μία θέση. Δεν μπορεί να το παίζει ήξεις αφίξεις. Και από αυτή την άποψη θα ακουστούν πολλά όταν κουβεντιαστεί η ερώτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης. Καλό θα είναι οι υποψήφιοι που θα ζητήσουν την ψήφο μας, να μην ξεκινήσουν τον προεκλογικό αγώνα όπως συνηθίζουν από την ευλογία του Δεσπότη».

«Με την Ερώτηση που κάνει το ΚΚΕ στη Βουλή καλεί τις εκπαιδευτικές αρχές να σταματήσουν ή να εμποδίσουν σχολεία να επισκέπτονται το μουσείο. Από ό,τι γνωρίζω η Διεύθυνση έχει δώσει κατεύθυνση ότι όποιος θέλει να επισκεφτεί το μουσείο να  το κάνει με πρωτοβουλία δικιά του. Πρέπει αυτό να γίνει πράξη. Κανένα σχολείο να την πατήσει σε αυτό το Μουσείο.

Ο Αλέκος Χατζηκώστας στάθηκε στο τρυκ από μεριάς του δεσπότη και του «συλλέκτη» που διαχειρίζεται το μουσείο: «Καταρχήν ο «συλλέκτης» ο οποίος λέει ότι εγώ δεν αρνούμαι την ιδεολογία μου, αλλά δεν το προβάλλω κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των εκθεμάτων. Όπως ο ίδιος λέει στη συνέντευξη τύπου μαζί με τον δεσπότη, “αν έρθετε την άλλη εβδομάδα μπορεί να δείτε άλλα εκθέματα”. Δηλαδή, είναι μία έκθεση κυλιόμενη, που άμα στριμώχνονται βγάζουν τα ακραία» για να δείξουν ένα άλλο πρόσωπο ή προβάλλουν το επιχείρημα ότι κάποια εκθέματα προβάλλονται μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, «όμως  η ουσία, ο χαρακτήρας του μουσείου δεν αλλάζει. Είναι ένα μουσείο μιλιταριστικό, που δεν έχει να ωφελήσει σε τίποτα». «Σε κάποια σημεία η Μητρόπολη λέει συνειδητά ψέματα. Λέει ότι δεν έχει εκθέματα από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο όταν το μουσείο έχει εκθέματα κυρίως αυτής της περιόδου».

Όμως το μουσείο δεν μπορεί να το δει κανείς ξέχωρα από τη δράση του «συλλέκτη» στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Αυτά τα δύο πράγματα δεν είναι ξεκομμένα. Ενιαία λειτουργεί. Ναι μεν μπορεί ο μητροπολίτης να καλεί τις αρχές του τόπου να κάνουν «αυτοψία» για να βεβαιώσουν γα τα εκθέματα (έχοντας φροντίσει από πριν ποια εκθέματα θα υπάρχουν στις προθήκες) όμως την επόμενη, την προηγούμενη ή και την ίδια ημέρα ο συλλέκτης θα ποστάρει στο διαδίκτυο τα «κρυμμένα» της ημέρας της αυτοψίας εκθέματα, με τη λεκτική περιγραφεί που παραπέμπει σε άλλες εποχές.