Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Βλαχογιάννειο Μουσείο Βέροιας, ντροπή για την πόλη (Συνέντευξη)

Με αφορ­μή την ανα­κοί­νω­ση του Μητρο­πο­λί­τη Βεροί­ας, Ναού­σης και Καμπα­νί­ας, με την οποία επι­τί­θε­ται σε όσους απο­κά­λυ­ψαν το χαρα­κτή­ρα του Μου­σεί­ου της μισαλ­λο­δο­ξί­ας στη Βέροια, μιλή­σα­με στην εκπο­μπή Ατέ­χνως στην ΕΡΤopen, με τον συνερ­γά­τη μας Αλέ­κο Χατζη­κώ­στα και τον επι­κε­φα­λής της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης Βέροιας Γιώρ­γο Μελιόπουλο.

Ο Γιώρ­γος Μελιό­που­λος, υπο­ψή­φιος δήμαρ­χος Βέροιας με τη Λαϊ­κή Συσπεί­ρω­ση, μας ενη­μέ­ρω­σε για το αίτη­μα που κατέ­θε­σε η Λαϊ­κή Συσπεί­ρω­ση στο Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο και το οποίο θα συζη­τη­θεί στην επό­με­νη συνε­δρί­α­σή του και ξεκα­θά­ρι­σε ότι η δημο­τι­κή παρά­τα­ξη της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης δε θα αφή­σει το θέμα να περά­σει  μια και το εν λόγω «μου­σείο» απο­τε­λεί ντρο­πή όχι μόνο για την πόλη της Βέροιας αλλά για όλη τη χώρα.

Αυτό το «μου­σείο» που λει­τουρ­γεί από το 2012, επι­σή­μα­νε ο κ. Μελιό­που­λος, πότε το ονο­μά­ζουν Μου­σείο Μακε­δο­νι­κού Αγώ­να, πότε Σύγ­χρο­νης Ιστο­ρί­ας, όπως τους βολεύ­ει. Ο χώρος αυτός φιλο­ξε­νεί απο­κλει­στι­κά τη συλ­λο­γή του κ. Ντό­ντου, ο οποί­ος εκθέ­τει και στο δια­δί­κτυο αυτή τη συλ­λο­γή με την επω­νυ­μία Ιστο­ρι­κός Συλ­λέ­κτης Βέροιας. Εχει σημα­σία αυτό. Βλα­χο­γιάν­νειο «Μου­σείο» Βέροιας και Ιστο­ρι­κός Συλ­λέ­κτης Βέροιας, Συλ­λο­γή Ντό­ντου είναι ένα και το αυτό. Προ­κύ­πτει και από πολ­λές τοπο­θε­τή­σεις των υπευ­θύ­νων του «Μου­σεί­ου».

«Το “Μου­σείο” αυτό στή­θη­κε με τις ευλο­γί­ες της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης και της τότε κυβέρ­νη­σης του ΠΑΣΟΚ. Βου­λευ­τές του ΠΑΣΟΚ έδι­ναν συστα­τι­κές επι­στο­λές όπως και ο κ. Καρα­τζα­φέ­ρης. Συνε­χί­ζει και λει­τουρ­γεί έως και σήμε­ρα παρά την προ­σω­ρι­νή ανα­στο­λή το καλο­καί­ρι, με την ανο­χή της σημε­ρι­νής κυβέρ­νη­σης ΣΥΡΖΑ-ΑΝΕΛ.

Αυτό το “Μου­σείο” δεν είναι τίπο­τα άλλο παρά μέρος μιας γενι­κό­τε­ρης προ­σπά­θειας που βλέ­που­με ότι γίνε­ται εδώ και πολ­λά χρό­νια σε όλη την Ευρω­παϊ­κή Ένω­ση από την αστι­κή τάξη και τους στυ­λο­βά­τες της, να συκο­φα­ντη­θούν κομ­μου­νι­στές, αγω­νι­στές του λαού. Να συκο­φα­ντη­θούν δηλα­δή  αγώ­νες για να στα­μα­τή­σει η εκμε­τάλ­λευ­ση ανθρώ­που από άνθρω­πο. Αγώ­νες που δίνο­ντας και δίνο­νται τόσο από τους κομου­νι­στές όσο και από άλλους αγωνιστές.

Όσον αφο­ρά τα εκθέ­μα­τα, μετα­ξύ άλλων υπάρ­χουν και στο­λές βασα­νι­στών της χού­ντας. Και μόνο μία τέτοια στο­λή να υπάρ­χει εκεί μέσα, το μου­σείο δε θα έπρε­πε να λει­τουρ­γεί και να το επι­σκέ­πτο­νται μαθη­τές. Τα περισ­σό­τε­ρα εκθέ­μα­τά του είναι αυτής της λογι­κής. Εκθέ­μα­τα τα οποία, σήμε­ρα μπο­ρεί να απο­συρ­θούν, να μπουν στη θέση τους κάποια άλλα και αύριο να επανέλθουν».

Ενδει­κτι­κό όσον αφο­ρά τα εκθέ­μα­τα και τις περι­γρα­φές είναι όπως αυτή που απο­δί­δει την ευθύ­νη για το ολο­καύ­τω­μα στα Καλά­βρυ­τα στους κομ­μου­νι­στές: « Κάτω από μία φωτο­γρα­φία ο Ιστο­ρι­κός Συλ­λέ­κτης γρά­φει: “Μαθή­μα­τα ιστο­ρί­ας. Ο κόσμος δε γνω­ρί­ζει ότι η αιτία για το ολο­καύ­τω­μα στα Καλά­βρυ­τα ήταν η κίνη­ση ορι­σμέ­νων κομ­μου­νι­στών να σκο­τώ­σουν δυο τρεις Γερ­μα­νούς και να εξα­φα­νι­στούν.…”». Μια χρυ­σαυ­γί­τι­κη επει­χη­ρη­μα­το­λο­γία. «Κάτω από άλλο έκθε­μα γράφει:«Ως άθλιοι οι κομ­μου­νι­στές πάντα επέ­λε­γαν τις γιορ­τές για να σκο­τώ­σουν εκμε­ταλ­λευό­με­νοι τη χαλα­ρό­τη­τα των ημε­ρών». Και άλλα τέτοια παρα­δείγ­μα­τα δίνει ο κ. Μελιό­που­λος. που δεί­χνουν ότι αυτό το «μου­σείο «είναι το προ­κά­λυμ­μα για να κρύ­βε­ται αυτή η προ­πα­γάν­δα απέ­να­ντι σε όλους  τους αγω­νι­στές του λαού μας. Σε κάθε περί­πτω­ση είναι ένα μου­σείο παρα­χά­ρα­ξης της ιστο­ρί­ας. Οι φίλοι αυτού του “μου­σεί­ου” είναι οι χρυ­τσαυ­γί­τες πυο αντλούν υλι­κό απ΄΄ο εκεί και έχουν ανα­λά­βει την προ­στα­σία του “μου­σεί­ου” με αναρ­τή­σεις στις ιστο­σε­λί­δες τους».

***

Είναι η πρώ­τη φορά που μετά το 1974 η Μητρό­πο­λη Βέροιας στο­χο­ποιεί το ΚΚΕ, στο­χο­ποιεί παρα­τά­ξεις όπου συμ­με­τέ­χουν κομ­μου­νι­στές, αλλά και πρώ­τη φορά στο­χο­ποιεί πρό­σω­πο, εμέ­να που ξέρουν όλοι πού ανή­κω και ποια είναι η δρά­ση μου επι­σή­μα­νε ο Αλ. Χατζακώστας.

Ο Αλέ­κος Χατζη­κώ­στας αρχι­κά μας έδω­σε εν συντο­μία το ιστο­ρι­κό λει­τουρ­γί­ας του εν λόγω μου­σεί­ου:  «Εδώ και κάποια χρό­νια έχει εγκα­τα­στα­θεί μια συλ­λο­γή ιδιώ­τη η οποία, όπως έχει καταγ­γελ­θεί αλλά και απο­δει­χθεί κιό­λας, περι­λαμ­βά­νει μια σει­ρά «μαρ­γα­ρι­τά­ρια»  αντι­κομ­μου­νι­στι­κού, μισαλ­λό­δο­ξου και στρα­το­κρα­τι­κού χαρα­κτή­ρα. Μετά το θόρυ­βο που προ­κλή­θη­κε από τη γνω­στο­ποί­η­ση των εκθε­μά­των που φιλο­ξε­νεί, ανα­γκά­στη­κε η Μητρό­πο­λη στα μέσα Ιου­λί­ου να ανα­στεί­λει τη λει­τουρ­γία για­τί δεν πρέ­πει σε καμιά περί­πτω­ση ο χώρος αυτός να χρη­σι­μο­ποιεί­ται για πολι­τι­κή εκμε­τάλ­λευ­ση.  Καθο­ρι­στι­κό ρόλο έπαι­ξε η ανα­κοί­νω­ση καταγ­γε­λία του Συν­δέ­σμου Φυλα­κι­σθέ­ντων Εξο­ρι­σθέ­ντων της περιό­δου της δικτα­το­ρί­ας μιας και πολ­λά από τα εκθέ­μα­τα, τα οποία συνε­χί­ζουν να υπάρ­χουν και σήμε­ρα, αφο­ρούν τους πρω­τα­γω­νι­στές του χου­ντι­κού καθε­στώ­τος. Μετά από αυτό η Μητρό­πο­λη φάνη­κε να παγώ­νει το θέμα, όμως στις 10 Δεκεμ­βρί­ου η μητρό­πο­λη με συνέ­ντευ­ξη Τύπου ανα­κοι­νώ­νει την επα­να­λει­τουρ­γία του μου­σεί­ου λέγο­ντας ότι δεν κάνα­με καμία ανα­στο­λή λει­τουρ­γί­ας  αλλά λόγω καλο­και­ριού έπρε­πε να γίνουν κάποιες ανα­κα­τά­ξεις και τώρα το δίνου­με σε λει­τουρ­γία για το κοι­νό. Καταγ­γέλ­θη­κε εκ νέου η επα­να­λει­τουρ­γία του συγκε­κρι­μέ­νου μου­σεί­ου, το οποίο παρά της μικρο­διορ­θώ­σεις δεν άλλα­ξε ο χαρα­κτή­ρας του».

Είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό ότι και από την επα­να­λει­τουρ­γία του μου­σεί­ου ο «συλ­λέ­κτης που δια­χει­ρί­ζε­ται το μου­σείο„ συνε­χί­ζει να ποστά­ρει εκθέ­μα­τα αντί­στοι­χα αυτών που φιλο­ξε­νού­νται στο μου­σείο τα οποία συνο­δεύ­ο­νται από λεκτι­κές περι­γρα­φές που παρα­πέ­μπουν σε μαύ­ρες επο­χές πέρα από το ότι επι­χει­ρούν να ξανα­γρά­ψουν την ιστο­ρία του τόπου.

«Ένα μήνα μετά την επα­να­λει­τουρ­γία, εκδί­δει η Μητρό­πο­λη μία ανα­κοί­νω­ση με την οποία ουσια­στι­κά καταγ­γέλ­λει όσους αντι­δρά­σα­νε, το ΚΚΕ, την Αγω­νι­στι­κή Συσπεί­ρω­ση Εκπαι­δευ­τι­κών., τη Λαϊ­κή Συσπεί­ρω­ση, όπως επί­σης καταγ­γέλ­λει εμέ­να και τη σύζυ­γό μου, συνε­χί­ζει ο Αλ. Χατζη­κώ­στας. Για­τί ένα μήνα μετά βγά­ζει ανα­κοί­νω­ση η Μητρό­πο­λη; Τι μεσο­λά­βη­σε αυτό το μήνα; Πρώ­τα απ’ όλα και η δική μου στά­ση όσον αφο­ρά τη στά­ση της μητρό­πο­λης όσον αφο­ρά τα εθνι­κι­στι­κά συλ­λα­λη­τή­ρια. Απλά εμέ­να δε με στο­χο­ποί­η­σε τότε, στο­χο­ποί­η­σε άλλους. Το δεύ­τε­ρο επει­σό­διο ήταν με τα συλ­λα­λη­τή­ρια που οργά­νω­σε η Χρυ­σή Αυγή με τους μαθη­τές, όπου πρω­το­στά­τη­σα με την ανά­δει­ξη στο Ατέ­χνως της στο­χο­ποί­η­σης των εκπαι­δευ­τι­κών. Μεσο­λα­βεί το διά­στη­μα αυτό η παρου­σί­α­ση του βιβλί­ου μου όπου λέγο­νται αλή­θειες για την ιστο­ρία του τόπου μας και λέγο­νται πράγ­μα­τα με το όνο­μά τους. Και έχου­με αυτή την ανα­κοί­νω­ση λίγες μέρες πριν τα Θεο­φά­νια. Τι ακρι­βώς φώτι­ση είχε ο δεσπό­της, δεν ξέρω. Ενδει­κτι­κό είναι ότι δεν απευ­θύ­νει μόνο κατη­γο­ρί­ες για δια­στρέ­βλω­ση αλλά άμε­σα απει­λεί (και σε εμέ­να και σε όσους αντι­δρά­σα­νε, ΚΚΕ κλπ)  με προ­σφυ­γή στη Δικαιο­σύ­νη. Φυσι­κά, συνη­θι­σμέ­να τα βου­νά στα χιό­νια. Δεν είναι η πρώ­τη φορά που μας απει­λούν. Όμως δίνει και ένα μήνυ­μα για τη δημο­σιο­γρα­φία. Εγώ είμαι ένας μάχι­μος δημο­σιο­γρά­φος. Στο­χο­ποιώ­ντας εμέ­να στέλ­νει ένα μήνυ­μα σε όλους εκεί­νους που αντι­δρούν στις μεθο­δεύ­σεις, της κατευ­θύν­σεις, την ιδε­ο­λο­γία τους κλπ. ».

«Ερω­τη­μα­τι­κά προ­κα­λεί η στο­χο­ποί­η­ση της συζύ­γου μου, η οποίο ναι μεν έχει κοι­νω­νι­κο­πο­λι­τι­κή δρά­ση, όμως δεν έχει καμία σχέ­ση με οποιον­δή­πο­τε τρό­πο με το κίνη­μα δια­μαρ­τυ­ρί­ας και αντί­δρα­σης κατά του Μουσείου.»

«Η Λαϊ­κή Συσπεί­ρω­ση έχει κατα­θέ­σει αίτη­μα στο Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο Βέροιας, όπου πρέ­πει να πάρουν θέση όλοι. Δεν μπο­ρεί η Δημο­τι­κή αρχή να σφυ­ρί­ζει αδιά­φο­ρα. Η δημο­τι­κή αρχή πρέ­πει να πάρει μία θέση. Δεν μπο­ρεί να το παί­ζει ήξεις αφί­ξεις. Και από αυτή την άπο­ψη θα ακου­στούν πολ­λά όταν κου­βε­ντια­στεί η ερώ­τη­ση της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης. Καλό θα είναι οι υπο­ψή­φιοι που θα ζητή­σουν την ψήφο μας, να μην ξεκι­νή­σουν τον προ­ε­κλο­γι­κό αγώ­να όπως συνη­θί­ζουν από την ευλο­γία του Δεσπότη».

«Με την Ερώ­τη­ση που κάνει το ΚΚΕ στη Βου­λή καλεί τις εκπαι­δευ­τι­κές αρχές να στα­μα­τή­σουν ή να εμπο­δί­σουν σχο­λεία να επι­σκέ­πτο­νται το μου­σείο. Από ό,τι γνω­ρί­ζω η Διεύ­θυν­ση έχει δώσει κατεύ­θυν­ση ότι όποιος θέλει να επι­σκε­φτεί το μου­σείο να  το κάνει με πρω­το­βου­λία δικιά του. Πρέ­πει αυτό να γίνει πρά­ξη. Κανέ­να σχο­λείο να την πατή­σει σε αυτό το Μουσείο.

Ο Αλέ­κος Χατζη­κώ­στας στά­θη­κε στο τρυκ από μεριάς του δεσπό­τη και του «συλ­λέ­κτη» που δια­χει­ρί­ζε­ται το μου­σείο: «Καταρ­χήν ο «συλ­λέ­κτης» ο οποί­ος λέει ότι εγώ δεν αρνού­μαι την ιδε­ο­λο­γία μου, αλλά δεν το προ­βάλ­λω κατά τη διάρ­κεια της παρου­σί­α­σης των εκθε­μά­των. Όπως ο ίδιος λέει στη συνέ­ντευ­ξη τύπου μαζί με τον δεσπό­τη, “αν έρθε­τε την άλλη εβδο­μά­δα μπο­ρεί να δεί­τε άλλα εκθέ­μα­τα”. Δηλα­δή, είναι μία έκθε­ση κυλιό­με­νη, που άμα στρι­μώ­χνο­νται βγά­ζουν τα ακραία» για να δεί­ξουν ένα άλλο πρό­σω­πο ή προ­βάλ­λουν το επι­χεί­ρη­μα ότι κάποια εκθέ­μα­τα προ­βάλ­λο­νται μόνο στα μέσα κοι­νω­νι­κής δικτύ­ω­σης, «όμως  η ουσία, ο χαρα­κτή­ρας του μου­σεί­ου δεν αλλά­ζει. Είναι ένα μου­σείο μιλι­τα­ρι­στι­κό, που δεν έχει να ωφε­λή­σει σε τίπο­τα». «Σε κάποια σημεία η Μητρό­πο­λη λέει συνει­δη­τά ψέμα­τα. Λέει ότι δεν έχει εκθέ­μα­τα από τον Β Παγκό­σμιο Πόλε­μο και τον Εμφύ­λιο όταν το μου­σείο έχει εκθέ­μα­τα κυρί­ως αυτής της περιόδου».

Όμως το μου­σείο δεν μπο­ρεί να το δει κανείς ξέχω­ρα από τη δρά­ση του «συλ­λέ­κτη» στα Μέσα Κοι­νω­νι­κής Δικτύ­ω­σης. Αυτά τα δύο πράγ­μα­τα δεν είναι ξεκομ­μέ­να. Ενιαία λει­τουρ­γεί. Ναι μεν μπο­ρεί ο μητρο­πο­λί­της να καλεί τις αρχές του τόπου να κάνουν «αυτο­ψία» για να βεβαιώ­σουν γα τα εκθέ­μα­τα (έχο­ντας φρο­ντί­σει από πριν ποια εκθέ­μα­τα θα υπάρ­χουν στις προ­θή­κες) όμως την επό­με­νη, την προη­γού­με­νη ή και την ίδια ημέ­ρα ο συλ­λέ­κτης θα ποστά­ρει στο δια­δί­κτυο τα «κρυμ­μέ­να» της ημέ­ρας της αυτο­ψί­ας εκθέ­μα­τα, με τη λεκτι­κή περι­γρα­φεί που παρα­πέ­μπει σε άλλες εποχές.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο