Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Για τους εμβληματικούς καρπούς της συνεργασίας του Θάνου Μικρούτσικου με τον Αλκη Αλκαίο

«Το 1978 διάβασα τον “Ριζοσπάστη” ένα πρωί και έπεσε το μάτι μου σε ένα ποίημα, το οποίο πραγματικά μου ‘κανε μεγάλη εντύπωση, υπογραφόταν Αλκης Αλκαίος. Μέσα σε δυο μέρες το είχα μελοποιήσει, με τίτλο “Φλεβάρης 1848”. Εψαχνα να τον βρω, τίποτα. Διότι αυτό δεν ήταν το όνομά του, το όνομά του ήταν – όπως έμαθα μετά – Βαγγέλης Λιάρος. Κάποια στιγμή είχα μπει και στο στούντιο, παρανόμως διότι δεν είχα την άδειά του… Βρεθήκαμε, τον πήρα ένα τηλέφωνο, βεβαίως μου έδωσε την άδεια και ξεκίνησε μία σχέση ζωής. Μια σχέση στην οποία θα έλεγα, ξεκινώντας από το 1978 και κυρίως, όταν μετά από τέσσερα πρώτα χρόνια συνεργασίας όπου είχα γράψει 40 τραγούδια πάνω σε στίχους του, βγάλαμε το “Εμπάργκο” και αυτόματα ο Αλκης Αλκαίος, ο Βαγγέλης Λιάρος καθιερώθηκε ως η ανερχόμενη δύναμη στον στίχο».

Με αυτά τα λόγια ο Θάνος Μικρούτσικος αφηγείται την έναρξη της συνεργασίας του με τον Αλκη Αλκαίο, τον «ποιητή που υποδύεται τον στιχουργό», όπως συνήθιζε να του λέει. Ηταν μια συνεργασία που μας έχει χαρίσει σε όλα τα χρόνια της καλλιτεχνικής τους διαδρομής εμβληματικά τραγούδια.

Το 1982 έρχεται το «Εμπάργκο» σε στίχους του Αλκη Αλκαίου. Ενας δίσκος που δίνει το στίγμα του σε σχέση με το είδος της μουσικής και της Τέχνης που υπηρετεί ο Θ. Μικρούτσικος. Αλλωστε, η εισαγωγή είναι του δίσκου είναι σε στίχους του Β. Μαγιακόφσκι: «Τους προβολείς στήσε… Η τέχνη δεν πρέπει ν’ αντανακλά σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός να μεγενθύνει». «Κακοήθες μελάνωμα», «Γαμμαγραφία», «Χημείο του Μαγιού» και φυσικά το περίφημο «Ερωτικό» (Πιρόγα).

Το 1996, παρουσιάζεται επίσης, μια από τις σημαντικότερες δισκογραφικές του κυκλοφορίες: «Στου αιώνα την παράγκα» σε στίχους Αλκη Αλκαίου, Γιώργου Κακουλίδη, Κώστα Λαχά και Λίνας Νικολακοπούλου, όπου συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Δημήτρη Μητροπάνο. Μια δουλειά που σημάδεψε για πάντα την ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας. «Λούνα Παρκ», «Πατησίων και Παραμυθιού γωνία», «Μια παλιά φωτογραφία», «Για μια Ντολόρες», «Πάντα γελαστοί» και βέβαια η εμβληματική «Ρόζα»!

Τη «Ρόζα» την είχε γράψει ο Αλκαίος τη δεκαετία του ’80. Η αρχική πρόταση ήταν να την ερμηνεύσει η Αλεξίου στον δίσκο «Η αγάπη είναι ζάλη». Δεν την είπε και έμελλε 10 χρόνια αργότερα να γίνει από τα πλέον γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Μικρούτσικου και του Μητροπάνου.

Το 2006 κυκλοφορεί ο δίσκος «Υπέροχα μονάχοι» σε στίχους Α. Αλκαίου, με υπέροχα τραγούδια που ερμήνευσαν ο Μανώλης Μητσιάς και Χρήστος Θηβαίος. «Οι μεγάλοι ποιητές δείχνουν με σημάδια όψεις του μέλλοντός μας. Στην ιστορία του τραγουδιού, οι μεγάλοι στιχουργοί το δηλώνουν απλά και ξεκάθαρα. Βλέπουν και εκφράζουν πριν από μας, αυτό που ίσως γίνει συνείδηση μετά από χρόνια», λέει ο Θάνος Μικρούτσικος μιλώντας για τον Αλκη Αλκαίο στο 39ο Φεστιβάλ ΚΝΕ – «Οδηγητή», σε αφιέρωμα για τον στιχουργό που είχε χαθεί κάποιους μήνες πριν.

Από την κεντρική σκηνή του Φεστιβάλ, αλλά και άλλες συναυλίες, ακούσαμε πολλές φορές τραγούδια – καρπούς της πολύχρονης συνεργασίας του Θάνου Μικρούτσικου με τον Αλκη Αλκαίο.

Στις αρχές του καλοκαιριού του 2017 ο Θάνος Μικρούτσικος διέγνωσε πρώτη φορά την ασθένεια που τον πήρε από κοντά μας. Ταξίδεψε στο Λονδίνο για να την αντιμετωπίσει με μια εξειδικευμένη επέμβαση και κατόπιν επέστερεψε στην Ελλάδα αρχίζοντας κύκλο με χημειοθεραπείες και αντινοβολίες. Εκείνο το καλοκαίρι δεν έκανε εμφανήσεις και συναυλίες. Ωστόσο είχει ήδη – πριν τη διάγνωση – συμφωνήσει με την ΚΝΕ για το αφιέρωμα που θα ετοίμαζε για το Φεστιβάλ. Ενα αφιέρωμα σε τραγούδια για την επαναστατική αλλαγή του κόσμου, με τίτλο τους στίχους του Μαγιακόφσκι «Το μέλλον δε θα ‘ρθει από μονάχο του», καθώς οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ ήταν αφιερωμένες στα 100 χρόνια από τη μεγάλη Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση.

Το αφιέρωμα είχε προγραμματιστεί να γίνει κανονικά, ακόμα και με την απουσία του Θάνου Μικρούτσικου. Ομως εκείνος μας κάνει την έκπληξη και εμφανίζεται στη μεγάλη γιορτή της ΚΝΕ, σκορπώντας ρήγη συγκίνησης στους συνεργάτες του και όλους όσους γνώριζαν την περιπέτεια της υγείας του.

Ανεβαίνει μάλιστα και στην Κεντρική Σκηνή στο αφιέρωμα, παίζει στο πιάνο και διευθύνει το συγκρότημά του σε κάποια τραγούδια. Ενα από αυτά ήταν το “Φλεβάρης 1848”, το τραγούδι που σφράγισε την έναρξη της συνεργασίας του με τον Αλκη Αλκαίο.

Σε εκείνο το Φεστιβάλ, ο Θάνος Μικρούτσικος δήλωσε μιλώντας στον «Ριζοσπάστη»: «Σ’ αυτήν τη βάρβαρη περίοδο που περνάμε, που όσο περνάει ο καιρός τόσο πιο βάρβαρη γίνεται, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ είναι το Κόμμα το οποίο μπορείς να στηριχτείς. Παρότι αντιμετώπιζα κάποια προβλήματα δεν θα μπορούσα να λείψω απ’ το Φεστιβάλ της ΚΝΕ, το οποίο κάθε χρόνο γίνεται καλύτερο. Ο λόγος είναι απλός: Εδώ είναι ο κόσμος μου, εδώ είναι οι άνθρωποί μου»!