• [Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί/με μάτι αριστερό το βλέπω./Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί,/οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι (Κ. Βάρναλης)]
Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Δρίμακος – Ο δρόμος της φωτιάς

Παρουσιάζει η Τασσώ Γαΐλα //
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια

Δρίμακος- Ο δρόμος της φωτιάς
Ιστορικό μυθιστόρημα
Μάρκος Κάβουρας
Έκδοση: Άλφα πι/Ροδοκανάκη 7/Χίος.

Μύθος ή πραγματικότητα; Αλήθεια ή ψέμα; Υπήρξε πράγματι ένας επαναστάτης στον 5ο π. Χ. αιώνα στην Χίο που τον έλεγαν Δρίμακο;

Ας πάρουμε τα πράγματα .. με την σειρά , να τα βάλουμε… σε μια σειρά και να… βγάλουμε –το ελπίζω- μια απόφαση πάνω στο ερώτημα που απασχολεί έντονα ιστορικούς ειδήμονες και λοιπούς ενδιαφερόμενους.

Πιο είναι αυτό; Η ύπαρξη του Δρίμακου. Του ήρωα του βιβλίου του δασκάλου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και συγγραφέα παιδικών βιβλίων Μάρκου Κάβουρα. Του ήρωα που- λογικό είναι- να αμφισβητούν αρκετοί την ύπαρξη του δεδομένου ότι η ιστορία μας ανάγεται σε χρόνους και εποχές που δεν άφησαν πίσω γραπτές αποδείξεις…

Και είναι –επίσης- λογικό με έναν πρώιμο επαναστάτη τον Δρίμακο που κάνει την επανάσταση του … στην Χίο , είναι λογικό να ασχοληθεί και να ψάξει το θέμα… Χιώτης συγγραφέας. Ο Μάρκος Κάβουρας που το τόλμησε ουδόλως αμφιβάλλει για την αυθεντικότητα των μύθων και παραδόσεων και ελαχίστων στοιχείων περί Δρίμακου και ακόμη περισσότερο για τον ίδιο τον ήρωα.

Πάμε λοιπόν να δούμε με λίγα λόγια ποιος ήταν ο Δρίμακος, ο πρώτος Επαναστάτης δούλος κατά της άρχουσας τάξης της εποχής του, που οργάνωσε τους λοιπούς δούλους σε επαναστατικές ομάδες, πέρασε στο αντάρτικο στα βουνά, πολέμησε το κατεστημένο υπέρ των φτωχών και βγήκε νικητής από την ταξική –όπως θα λέγαμε σήμερα- αυτή πάλη.

Βρισκόμαστε στους κλασσικούς χρόνους και ένα αγόρι από την Πελοπόννησο μετά από πολεμική σύγκρουση, πέφτει σκλάβος στα χέρια των νικητών Σπαρτιατών.

Φρικτές οι συνθήκες διαβίωσης εκείνους τους καιρούς για τους δύστυχους τους σκλάβους που τους αγόραζαν οι πλούσιοι και τους πουλούσαν ανάλογα με τις ανάγκες τους σε εργατικά χέρια για ένα κομμάτι ψωμί. Τον νεαρό Δρίμακο θα αγοράσει δούλο πλούσιος Χιώτης.

Πάμε λοιπόν, στη Χίο του 5ου π. Χ., αιώνα με το μεγάλο πλούτο στα χέρια της ολιγαρχίας και το σχεδόν ανύπαρκτο εισόδημα των πολλών δούλων.

Ο νεαρός Δρίμακος βάζει σκοπό της ζωής του την ελευθερία! Αρχίζει να οργανώνει τον πρώτο πυρήνα από τους συνοδοιπόρους του στη μάχη κατά της αδικίας, και στον αγώνα του για την απόκτηση στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων…

Και ναι… ο συγγραφέας παίρνει… την υπόθεση επάνω του, ναι ο Δρίμακος ο άγνωστος ήρωας επαναστάτης των αρχαίων χρόνων δεν ήταν μύθος. Υπήρξε!

Παρακολουθούμε τους αγώνες του ήρωα μας, του Δρίμακου για ελευθερία. Οργανώνει ομάδες που δρουν σαν… σύγχρονο αντάρτικο. Ο αναγνώστης ανεξαρτήτου ηλικίας θα απολαύσει πραγματικά τις πανέμορφες περιγραφές του συγγραφέα για τα τοπία και τις τοποθεσίες της προϊστορικής Χίου, θα μάθει λαογραφία…. Ιστορία… πατριδογνωσία.

Πως άραγε ζούσαν εκείνη την εποχή οι άνθρωποι; Πλούσιοι και φτωχοί; Ελεύθεροι και σκλάβοι, τι έτρωγαν, τι ρούχα φορούσαν, ποιές συνήθειες είχαν; Οι απαντήσεις στην εξαιρετικά καλή εφηβική ιστορική νουβέλα του Μ. Κάβουρα-‘Δρίμακος/ο δρόμος της φωτιάς’.

Δρίμακος, με τους αντάρτες του… επαναστάτες σε μια κοινωνική εξέγερση κατά των εκμεταλλευτών ολιγαρχικών. Με δυο λόγια επρόκειτο για ένα ταξικό αγώνα. Και,
…………………
θα παρακολουθήσουμε κι έναν πόλεμο στην Χίο, θα χαρούμε την απελευθέρωση του ήρωα μας και θα κλείσουμε το βιβλίο πολλοί σοφότεροι για τους κλασσικούς χρόνους .

Μάρκος Κάβουρας : ο συγγραφέας αυτής της πολύ όμορφης εφηβικής νουβέλας. Έμπειρος εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης-τώρα συνταξιούχος- και συγγραφέας με αξιόλογη θητεία στο χώρο του παιδικού βιβλίου βιβλίων πετυχημένων που ξεχωρίζουν λόγω της ιδιαίτερης τεχνικής του που του επιτρέπει να εμπλέκει-άνετα- την μυθοπλασία με το βιωματικό, το πραγματικό, με αποτέλεσμα το έργο του-για παράδειγμα το συγκεκριμένο- γρήγορο ρυθμό τόνο ανάλαφρο περιεχόμενο χωρίς διδακτισμούς να προσφέρει –σαφώς- αφειδώς τους καρπούς του.
Θεωρώ ότι ο δάσκαλος Μ.Κ., διαθέτει προσωπικό ύφος και τεχνοτροπία. Το χιούμορ και πρωτίστως η περιπέτεια είναι δυο έννοιες αγαπημένες στους νεαρούς(κι όχι μόνο) αναγνώστες. Το βιβλίο αυτό αν και μικρό σε όγκο εγκλείει αναμφίβολα πολύ-πολύ περιπέτεια.

Είναι πράγματι δύσκολο να βρεις βιβλίο που να πραγματεύεται ένα ιστορικό θέμα και αυτό το θέμα να μην καταδυναστεύει την λογοτεχνικότητα του κειμένου. Αυτό έγινε εφικτό στο ‘Δρίμακος’ που αναδεικνύεται σε μια μικρή νουβέλα δίχως διδακτισμούς και με μεγάλη αμεσότητα στην αφήγηση.

Η αγάπη για το διάβασμα –όπως άλλωστε όλες οι αγάπες…- θέλει τον δικό της τρόπο και καλλιεργείτε δίχως πίεση, μέσα από φιλαναγνωστικές πρακτικές και προπάντων από την βαθιά γνώση των ιδιαιτεροτήτων όχι μόνο του κάθε παιδιού αλλά και του ηλικιακού προσδιορισμού.

Ο έμπειρος εκπαιδευτικός Μ. Κάβουρας αποδεικνύει με το ‘Δρίμακος/ ο δρόμος της φωτιάς’, την ικανότητα του να συγκινεί μικρούς και μεγαλύτερους αναγνώστες και να τους παρασύρει σε μακρινά ταξίδια αλλοτινών καιρών που οι ομοιότητες τους με το σήμερα …30 ίσως αιώνες μετά είναι σκανδαλώδεις! Λίγοι πλούσιοι –τότε και τώρα- πολλοί φτωχοί –τότε και τώρα-,εκμετάλλευση του απλού ανθρώπου-τότε και τώρα- μα ταυτόχρονα επαναστατικές τάσεις αντάρτικο-μαχητική αντίδραση κατά του κατεστημένου-τότε, τώρα;-, που δημιουργούν πρότυπα ,δίνουν αισιόδοξα μηνύματα, πώς … κάπου όπως ο Δρίμακος από το σκοτάδι βγήκε με τον αγώνα του στο φώς, το ίδιο και…

‘Δρίμακος/ο δρόμος της φωτιάς’. Το κείμενο έχει γραφτεί με ευαισθησία, ζωντανούς διαλόγους, ευφυείς επινοήσεις όσον αφορά τον τρόπο αποτύπωσης των θεμάτων και γνώσης, της ιστορικής πραγματικότητας της χαμένης στα βάθη του χρόνου εκείνης της εποχής με –αυτό είναι το σημαντικό- με λογοτεχνικότητα.

Η ιστορία του Δρίμακου δοσμένη με την πένα του Μάρκου Κάβουρα κρύβει πολλές αλήθειες. Κοινωνική ανισότητα, καταπίεση, έλλειμμα δημοκρατίας… πόσο όμοια όλα αυτά με το σημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι… Τι λέτε; Ώρα για ανατροπή; Ώρα για επανάσταση; Με έναν σύγχρονο Δρίμακο ή εμάς τον κάθε αναγνώστη του βιβλίου ‘Δρίμακος/ο δρόμος της φωτιάς’… στην θέση του Δρίμακου…

Αξιοπρόσεκτο και το πρωτότυπο εξώφυλλο της καλαίσθητης έκδοσης που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2018.