• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

«Η γυμναστική πρέπει να δίνει στο μαθητή τη χαρά της ζωής να τον κάνει χαρούμενο, ξένοιαστο»: Ένα…επίκαιρο άρθρο 70 χρόνια πριν!

Επιμέλεια Αλέκος Χατζηκώστας //

Διαχρονικό ήταν το ενδιαφέρον αλλά και η πολύπλευρη παρέμβαση του ΚΚΕ στα ζητήματα της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού. Πιστεύοντας στην ευρύτερη αξία της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού που βοηθούν τον άνθρωπο να ενταχθεί στην κοινωνία, να δουλεύει συλλογικά, να έχει στόχους, να αντιμετωπίζει τα προβλήματά του το ΚΚΕ φρόντιζε μέσω της δράσης του αλλά και της αρθρογραφίας του στον Ριζοσπάστη να το αναδεικνύει ακόμη και στις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας του. Για παράδειγμα αθλητική στήλη διατηρούσε ο «Ρ» ακόμη και στην περίοδο του εμφυλίου…

Η ενασχόληση του ιδιαίτερα με τη Φυσική Αγωγή στην Εκπαίδευση ξεκινούσε από την πάγια πεποίθηση του ότι εδώ μπαίνουν οι βάσεις όχι μόνο για τη θωράκιση της υγείας, αλλά και για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου. Ότι η Φυσική Αγωγή αντιμετωπίζεται στο σχολικό πρόγραμμα ως ένα ακόμα μάθημα, ενώ δεν είναι μόνο αυτό. Είναι μια πολύ πιο σύνθετη και σημαντική δραστηριότητα, που με τις κατάλληλες συνθήκες μπορεί να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει δημιουργικά στο χώρο του σχολείου. Δεν καλλιεργεί απλά κάποιες σωματικές ικανότητες, αλλά συμβάλλει, όταν εφαρμόζεται σωστά, στην εξασφάλιση της υγείας, στη βελτίωση της βιολογικής υποδομής του ανθρώπου.Ότι ο αθλητισμός συμβάλλει ώστε ο άνθρωπος να γίνεται ενεργητικός και δραστήριος. Η συστηματική άσκηση, η οργανωμένη σωματική δραστηριότητα ακονίζει τη σκέψη, ευνοεί τη διάθεση και τη βούληση.

Έτσι στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζουμε ένα  σχετικό άρθρο που γράφτηκε 70 χρόνια πριν (27/5/1947) για  τα ζητήματα της Φυσικής Αγωγής στην εκπαίδευση – σε συνθήκες όπου στη χώρα μας είχε ξεκινήσει ο εμφύλιος και οι διώξεις των αγωνιστών ήταν στην «ημερήσια διάταξη»- και που αναδεικνύει ορισμένα και για σήμερα επίκαιρα ζητήματα.

 «Οι επιδείξεις της Εθνικής Ακαδημίας Σωματικής Αγωγής και οι ΙΕ’ Σχολικοί Αγώνες της Κυριακής μας δίνουν την ευκαιρία να πούμε μερικά λόγια για τη Σωματική Αγωγή στον τόπο μας.

Όπως είναι γνωστό σήμερα στα ελληνικά σχολεία η γυμναστική εξακολουθεί να διδάσκεται  όπως διδάσκονταν εδώ και 30 χρόνια. Όπως την εισήγαγε δηλαδή ο Χρυσάφης από τη Σουηδία. Στο μεταξύ όμως έχει γίνει σωστή επανάσταση στον τομέα της Σωματικής Αγωγής. Γι’ αυτό όταν μιλάμε για Σωματική Αγωγή έχουμε μια καθαρά αθλητική αγωγή χρειάζεται μήπως να τονισθεί ότι από τα σχολικά προγράμματα των χωρών όλου του  κόσμου οι στείρες , ανιαρές και σπασμωδικές κινήσεις της λεγόμενης «σουηδικής γυμναστικής» έχουν εξαφανιστεί; Ότι και σ’αυτή τη Σουηδία ακόμη που είναι η πατρίδα του Λίγα του πατέρα της «σουηδικής γυμναστικής» οι ελεύθερες και αρμονικές κινήσεις έρχονται σαν συμπλήρωμα του όλου αθλητικού προγράμματος.

Στον τόπο μας ,δυστυχώς το υπουργείο Παιδείας είναι σουηδικότερο και από τους Σουηδούς και εξακολουθεί να εφαρμόζει το αναχρονιστικό του πρόγραμμα.

Η μέθοδες που εφαρμόζεται σήμερα δεν είναι μόνο ξεπερασμένη. Είναι αντιπαιδαγωγική και έρχεται σε αντίθεση με την ψυχοσύνθεση και την ιδιοσυγκρασία του ελληνόπουλου. Γι’αυτό το λόγο η γυμναστική σήμερα είναι το πιο άχαρο μάθημα για τους Έλληνες μαθητές και μαθήτριες.

Η γυμναστική πρέπει να δίνει στο μαθητή τη χαρά της ζωής να τον κάνει χαρούμενο, ξένοιαστο. Οι ελεύθερες ασκήσεις είναι εκείνες που ταιριάζουν στην ανήσυχη ιδιοσυγκρασία του. Τα αθλητικά παιχνίδια θα του δώσουν χαρά. Στην άμιλλα του στίβου και στο κολύμπι θα ξεσπάσει το περίσσευμα της ενεργητικότητάς του. Και το αποτέλεσμα θα είναι όχι μόνο να βελτιωθεί η στάθμη της υγείας της ελληνικής νεολαίας. Αλλά και ανέβει και το επίπεδο του αγωνιστικού μας αθλητισμού.

Στον τόπο μας οι συνθήκες για το συγχρονισμό της Σωματικής μας Αγωγής έχουν ωριμάσει προ πολλού.  Όλος ο φίλαθλος κόσμος είναι υπέρ της εφαρμογής μιας καθαρά Αθλητικής Αγωγής στο ελληνικό σχολείο. Στην Εθνική Ακαδημία Σωματικής Αγωγής άρχισε κιόλας να εφαρμόζεται- όσο οι  συνθήκες το επιτρέπουν-ένα κάπως προοδευτικό πρόγραμμα. Ακόμα πολλοί γυμναστές θα ήθελαν να συγχρονίσουν το πρόγραμμά τους. Το υπουργείο  Παιδείας όμως εξακολουθεί να αποτελεί φραγμό για κάθε τι το προοδευτικό στον τομέα της Σωματικής Αγωγής. Και όμως ο υπουργός Παιδείας κ. Παπαδήμος είναι μέλος της Ολυμπιακής Επιτροπής και αυτοαποκαλείται φίλαθλος.

Αλλά ποιο ζήτημα λύεται σήμερα σύμφωνα με τις συγχρονισμένες επιστημονικές και προοδευτικές αντιλήψεις για να λυθεί και το ζήτημα της Σωματικής Αγωγής; Και μένει κι’ αυτό να βρει τη λύση του όταν φυσήξει και στη χώρα μας η πνοή της δημοκρατικής αναδημιουργίας. Τ.  Μιχαηλίδης».