Γράφει ο Αλέκος Χατζηκώστας
Ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, έδωσε την ευκαιρία για μεγαλύτερη γνώση σχετικά με τα ζητήματα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης σ’ αυτήν στο πλαίσιο της ΕΣΣΔ.
Ξεχωριστό κομμάτι είναι η διαρκής και με ενεργή στήριξη από το εξωτερικό προσπάθεια της αντεπανάστασης για την ανατροπή της πορείας αυτής. Η επίσημη εκκλησία για μία σειρά λόγους έπαιξε ενεργό ρόλο στη διαδικασία αυτή. Παρουσιάζουμε σήμερα ένα μοναδικό ντοκουμέντο που δείχνει τη στάση αυτή λίγο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στην περιοχή της Ουκρανίας, αλλά νομίζουμε ότι έχει ευρύτερη σημασία. Δείχνει δηλαδή τη στάση των διάφορων εκκλησιαστικών δογμάτων απέναντι στη σοβιετική εξουσία με αφορμή και την ψήφιση του νέου Συντάγματος (1936), τις μορφές και το περιεχόμενο της αντεπαναστατικής της δράσης.
Πρόκειται για υλικό της NKVD (σσ. Λαϊκό Κομισαριάτο Εσωτερικών Υποθέσεων ή Λαϊκό Επιτροπάτο Εσωτερικών Υποθέσεων \ НКВД Народный комиссариат внутренних дел СССР, κρατική υπηρεσία της ΕΣΣΔ που συνδύαζε τις αρμοδιότητες υπΕσ και δημόσιας τάξης/εσωτερικής ασφάλειας, περιλαμβάνοντας) της Ουκρανικής SSR σχετικά με τις οργανωμένες δραστηριότητες της εκκλησιαστικής αντεπανάστασης με ημερομηνία: 1937.04.25 (Αρχείο: SSU OGA. F. 16, op. 30. Д. 87. Л. 105–111. Γραπτό αντίγραφο). Το παρουσιάζουμε σε αρκετή καλή μετάφραση από το https://istmat.org/ — https://istmat.org/node/59988 (Οι υπογραμμίσεις δικές μας).
«Άκρως απόρρητο
ΥΛIKO ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΣΕΚΤΑΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
25 Απριλίου 1937.
Μετά την έγκριση του σταλινικού Συντάγματος, οι δραστηριότητες του κλήρου, των εκκλησιαστικών και των αιρετικών στη χώρα για την αύξηση της θρησκευτικής δραστηριότητας του πληθυσμού έχουν αναζωπυρωθεί και στην επερχόμενη προεκλογική εκστρατεία θα προσπαθήσουν αναμφίβολα να εξασφαλίσουν τις θέσεις τους στα Σοβιέτ.
Οι 39.000 νόμιμα εγγεγραμμένες εκκλησιαστικές οργανώσεις στη χώρα, που περιλαμβάνουν περίπου ένα εκατομμύριο εκκλησιαστικούς ακτιβιστές, αποτελούν έτοιμους σχηματισμούς για αντισοβιετική δραστηριότητα, ιδίως κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.
Η Πανενωσιακή Απογραφή Πληθυσμού μας έδειξε ότι οι αιρετικοί εκκλησιαστικοί άνδρες είναι ικανοί να ασκούν μεγάλη επιρροή στον πληθυσμό. Σε πολλά μέρη, υπό την επίδραση της προπαγάνδας των παπών, των ιεροκηρύκων και άλλων εκκλησιαστικών στοιχείων, ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού καταγράφηκε ως πιστός.
Στην περιοχή Cherkassky της περιφέρειας Saratov η απογραφή έδειξε σχεδόν το 80% των πιστών και στην περιοχή Balandinsky της ίδιας περιφέρειας το 52,2%. Στην Ουκρανία, το ποσοστό των πιστών είναι επίσης πολύ υψηλό σε ορισμένες περιοχές.
Στην περιοχή της Οδησσού, σε όλες σχεδόν τις περιοχές, παρατηρείται απότομη αύξηση της δραστηριότητας των εκκλησιαστικών και αιρετικών, οι οποίοι αξιοποιούν πλήρως το Σύνταγμα του Στάλιν.
Υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι ο κλήρος και οι ακτιβιστές της εκκλησίας κατευθύνουν τη δραστηριότητά τους προς την κατεύθυνση της χρήσης της επικείμενης προεκλογικής εκστρατείας για να βάλουν τους ανθρώπους τους στα Σοβιέτ.

Εγκαίνια του ιερού με τα λείψανα του Αλέξανδρου Νιέφσκι από “διάφορους”+παπαδαριό \ Λένινγκραντ \ Πετρούπολη, 1922
Οι οργανωμένες δραστηριότητες των εκκλησιαστικών και σεχταριστικών παπών κατευθύνονται προς την προετοιμασία ανοικτών αντισοβιετικών ταραχών, με αίτημα την επιστροφή των εκκλησιών και τη δημιουργία νέων εκκλησιαστικών και σεχταριστικών κοινοτήτων.
Για το σκοπό αυτό, οι εκκλησιαστικοί ακτιβιστές υπό την ηγεσία των παπάδων και των ιεροκηρύκων συλλέγουν ελεύθερα υπογραφές και χρήματα μεταξύ των συλλογικών αγροτών και στέλνουν τους εκπροσώπους τους τους σε αντιπροσωπείες στα κεντρικά όργανα για να υποβάλουν αίτηση για το άνοιγμα εκκλησιών. Ο κλήρος άρχισε να εκτελεί μαζικά θρησκευτικές τελετές στα σπίτια των συλλογικών αγροτών, αντιμετωπίζοντάς τους με αντισοβιετικό πνεύμα.
Οι μαθητές επηρεάζονται επίσης σε μεγάλο βαθμό, και σε πολλές περιοχές τα παιδιά σχολικής ηλικίας βαφτίζονται από τους ιερείς, οι οποίοι τα εμβολιάζουν κατά της ένταξης στην Κομσομόλ-Πιόνιορ και σε άλλες σχολικές οργανώσεις και της επίσκεψης στην εκκλησία κ.λπ. Σε ορισμένα μέρη, υπάρχουν μυστικοί κύκλοι για τη διδασκαλία του νόμου του Θεού στα παιδιά (Beryslav).
Ιδιαίτερα σκληρή δραστηριότητα έχει παρατηρηθεί από πλευράς κληρικών και εκκλησιαστικών στις εθνικογερμανικές περιοχές και στις συλλογικές εκμεταλλεύσεις.
Από τη μία πλευρά, η έλλειψη αντιθρησκευτικής προπαγάνδας και η προφανώς ανεπαρκής οργάνωση της μαζικής πολιτικής εργασίας στα χωριά και, από την άλλη πλευρά, οι στρεβλώσεις και η αγενής διοίκηση σε πολλές περιοχές κατά τη διάρκεια του κλεισίματος των εκκλησιών δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για τέτοιου είδους αντισοβιετική δραστηριότητα των εκκλησιαστικών στοιχείων και οδήγησαν στην αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που σχημάτισαν παράνομες θρησκευτικές υπηρεσίες και θρησκευτικές κοινότητες.
Περισσότερες από εκατό κλειστές εκκλησίες που δεν έχουν μετατραπεί σε πολιτιστικά ιδρύματα στις περιοχές της περιοχής αποτελούν πόλο έλξης για τα εκκλησιαστικά στοιχεία, τα οποία δεν έχουν εγκαταλείψει τα όνειρά τους για την επανάκτησή τους.ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΟΜΙΛΙΕΣ ΜΕ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
Στην περιφέρεια SKADOVOUSKAYA: μια ομάδα εκκλησιαστικών υπό την ηγεσία των ιερέων TISHCHENKO και TIVETSKY προετοίμαζαν μια αντισοβιετική δράση θρησκευτικών ανθρώπων με αίτημα την επιστροφή της εκκλησίας που έκλεισε το 1936. Στις 14 Μαρτίου 1937 μια ομάδα γυναικών, 15 άτομα, εμφανίστηκαν ενώπιον της αστυνομίας ζητώντας την άδειά τους να συνεχίσουν τη συλλογή υπογραφών και χρημάτων.
ΣΤΗΝ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Ο ιερέας TROITSKY περιφέρεται ελεύθερα στα χωριά, προετοιμάζοντας τις ομιλίες των πιστών. Οργάνωσε 40 θρησκευόμενους, νοίκιασε χώρους για προσευχές από τον συλλογικό αγρότη DEMCHENKO και ζήτησε άδεια από την εκτελεστική επιτροπή της περιοχής για να ανοίξει ένα σπίτι προσευχής. Η δήλωση αυτή, υπογεγραμμένη από όλους τους εκκλησιαστικούς άνδρες, έχει ως εξής: “ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΝΤΙΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ή ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ. ΘΑ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΟΎΣΑ ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ”. Σε ένα άλλο χωριό, το Dmitriev, της ίδιας περιφέρειας, ο ιερέας KURBAT διεξάγει παρόμοιες αντισοβιετικές δραστηριότητες, εκτελώντας θρησκευτικές τελετές στα σπίτια των συλλογικών αγροτών.
Στην περιοχή Viskovo: ο ιερέας Semenov, ο σκευοφύλακας VIT-VITSKY, προετοιμάζοντας τους πιστούς για ανοιχτές ομιλίες, διοργάνωσε τριήμερη προσευχή στο διαμέρισμα της εκκλησιάστριας Sanko, μεταχειριζόμενος τους συλλογικούς αγρότες με αντισοβιετικό πνεύμα. Όταν ο πρόεδρος του Σοβιέτ του χωριού πρότεινε να σταματήσουν αυτές οι παράνομες συγκεντρώσεις, ο SEMENOV αντιστάθηκε, λέγοντας: “Τώρα δρούμε βάσει του νέου συντάγματος, δεν φοβόμαστε κανέναν, δεν χρειαζόμαστε καμία άδεια. ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΑΥΤΌ, ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΝΈΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ.
Στην περιφέρεια VLADIMIR: Ο ιερέας KURILOV και οι εκκλησιαστικοί άνδρες CHUDNOVTSEV, PYATAKOV, TIMOFEEV και άλλοι υποκινούν τους πιστούς σε αντισοβιετική δράση με αίτημα την επιστροφή της εκκλησίας στέλνοντας τους πράκτορές τους στα χωριά. Ο KURILOV έχει ετοιμάσει αρκετές δεκάδες δηλώσεις, δήθεν εκ μέρους πιστών, στις οποίες γράφει: “…ΖΗΤΩ από την εκκλησία των Πενήντα (σ.σ Πεντηκοστιανοί) και την εκκλησία του SAFONOVSKY να με θεωρήσουν πιστό. ΕΝΩΝΩ ΤΗ ΦΩΝΗ ΜΟΥ ΜΕ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΠΙΈΖΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ”.
Παρόμοια αντισοβιετική δράση διεξάγεται στην ίδια περιοχή από τον ιερέα MARCHENKO, υπό την ηγεσία του οποίου οι ακτιβιστές της εκκλησίας συλλέγουν υπογραφές και χρήματα για να ανοίξουν εκκλησία.
Στην περιφέρεια TROITSKY: Οι εκκλησιαστικοί ακτιβιστές (VEZHELOVSKY, NESTERENKO και άλλοι), διαστρεβλώνοντας το Σύνταγμα, εργάζονται σκληρά μεταξύ του πληθυσμού για το άνοιγμα εκκλησιών. Λένε:
“…ΤΕΛΙΚΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΙΟ. ΟΙ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ. ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟΝ ΘΕΟ ΤΕΛΙΚΑ. Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΣΤΑΛΙΝ ΒΛΕΠΕΙ ΟΤΙ ΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΗ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΘΕΟ, ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΨΩΜΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ. ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΘΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΙ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ”.
ΑΝΤΙΣΟΒΙΕΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ
Στην περιφέρεια BERISLAVSKY ο Γερμανός πάστορας στο χωριό Kostryve ZIMERMAN οργανώνει συναντήσεις των θρησκευτικών, επιδιώκοντας την εκλογή του στο προεδρείο του Συμβουλίου του χωριού. Ο Ζίμερμαν λέει: “…ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟ ΣΟΒΙΕΤ, ΤΟΤΕ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΝΑ ΦΟΒΟΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΘΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΑΣ”.
ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΉ ΕΠΙΡΡΟΗ ΣΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Στην περιφέρεια VOZNESENSKY: Σε ορισμένα χωριά, οι ιερείς VENGERENKO, SANDULENKO και SUVOREV υποβάλλουν παιδιά σχολικής ηλικίας σε ομαδικό βάπτισμα, πείθοντάς τα να πηγαίνουν τακτικά στην εκκλησία, να μην εντάσσονται στις πρωτοπόρες οργανώσεις κ.λπ. Ταυτόχρονα, οι ιερείς αυτοί λένε: “…ΠΡΩΤΑ ΒΑΠΤΙΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ. ΟΤΑΝ Ο ΧΊΤΛΕΡ ΕΡΘΕΙ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ, ΤΑ ΑΒΑΠΤΙΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΟΥΝ.
Στην περιφέρεια VLADIMIRSKY: Ο ιερέας MARCHENKO γυρίζει τα σπίτια των κολλεκτίβων αγροτών, εκθέτοντας τα παιδιά σχολικής ηλικίας στο βάπτισμα, καλλιεργώντας τους ένα θρησκευτικό αντισοβιετικό πνεύμα και υποκινώντας τα να αντιταχθούν στο κλείσιμο της εκκλησίας.
Στην περιφέρεια Tsurupinsky: Μια ομάδα ευαγγελικών αιρετικών έχει εμπλέξει 15 μαθητές σε μια παράνομη αίρεση. Αυτοί οι αιρετικοί λένε: “…θα πρέπει να πάρουμε τα παιδιά από τα σχολεία. ΔΙΑΦΘΕΙΡΟΝΤΑΙ ΕΚΕΙ, ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΣΑΤΑΝΙΣΤΙΚΈΣ ΠΡΑΚΤΙΚΈΣ.
ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ OCHAKOVSKAYA: Οι αντεπαναστάτες σεχταριστές ακτιβιστές προσελκύουν επίσης νέους ανθρώπους στη σέχτα. Στο χωριό Beikush, ο αιρετικός Ivanov, οργανώνοντας προσευχές στο σπίτι του, τον αναγκάζει να φέρει τα παιδιά του.
Στην περιφέρεια KHMELEVSKY: Μια ομάδα ιερέων ταξιδεύει στα χωριά, οργανώνοντας προσευχές στα διαμερίσματα των συλλογικών αγροτών και βαπτίζοντας παιδιά σχολικής ηλικίας.
Στην περιφέρεια BERISLAVSKY, ο Γερμανός πάστορας ZIMERMAN δημιούργησε έναν παράνομο κύκλο παιδιών στο σπίτι του, διδάσκοντάς τους το Νόμο του Θεού. Οι πρωτοπόροι Langauser, Goffman, Krassman και άλλοι εντάχθηκαν σε αυτόν τον κύκλο. Τα παιδιά αντιμετωπίζονται από τον CIMERMAN με εθνικιστικό φασιστικό πνεύμα.
Στις περιοχές KAKHOVSK και IURUPINA, ο μουλάς AIMBRALOV κάνει περιτομή στα παιδιά των εργατικών εποίκων από την Κεντρική Ασία. Έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά αρρωσταίνουν από δηλητηρίαση με αίμα επειδή γίνεται σε ανθυγιεινές συνθήκες (η πληγή καλύπτεται με χώμα και δένεται με βρώμικα κουρέλια).
ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΌΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ
Στην περιοχή Lubattevsky αποκαλύφθηκε μια αντεπαναστατική ομάδα εκκλησιαστικών με επικεφαλής τον εκκλησιαστικό προϊστάμενο Vasilii Gorbatyuk. Αναπτύσσοντας τη δραστηριότητά τους με στόχο την επιστροφή των εκκλησιών και την προετοιμασία αντισοβιετικών ενεργειών των πιστών, αυτοί οι εκκλησιαστικοί άνδρες πραγματοποίησαν τέτοια αντεπαναστατική δράση:
“…ΑΝ ΕΙΧΕ ΕΡΘΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ, ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ ΒΡΕΙ ΤΟΝ ΛΑΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΧΑΜΕ ΔΕΙΞΕΙ ΣΤΙΣ ΣΟΒΙΕΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΞΕΧΕΙΜΩΝΙΑΣΕΙ ΟΙ ΜΠΟΓΙΕΣ…” (CHURCHMAN ANTONYUK. (Churchman Antonyuk).
“…Ο ΚΊΡΟΦ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ, Ο ΟΡΤΖΟΝΙΚΊΝΤΖΕ ΠΕΘΑΝΕ, ΚΑΙ ΑΝ ΕΙΧΕ ΣΚΟΤΩΘΕΙ Ο ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ, ΘΑ ΖΟΥΣΑΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ…” (Εκκλησιαστής KOSANOVSKY).
“…ΕΣΕΙΣ ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΤΕ ΣΥΝΤΟΜΑ. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΝΙΚΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑ ΣΑΣ ΤΑΧΤΟΠΟΙΗΣΕΙ ΕΣΑΣ ΤΟΥΣ ΜΠΑΣΤΑΡΔΟΥΣ. ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΟΥΣ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΟΥΜΕ. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ ΠΑΡΑ ΝΑ ΔΟΥΛΕΥΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙΠΟΤΑ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ…”. (Churchman Grishchenko).
Η αντεπαναστατική εκκλησιαστική ομάδα των ιερέων VENGERENKO, SANDULENKO και SUVOROV διαλύθηκε στην περιφέρεια VOZNESENSKAYA. Πραγματοποιώντας ταραχές στο χωριό, δήλωσαν:
“…ΟΙ ΦΑΣΙΣΤΕΣ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΤΑ ΒΑΛΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣΣΔ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΩΡΑ ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ ΥΠΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΊΑ. ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΟΜΠΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟ ΘΕΌ”.
Στην περιφέρεια GROSSULOVSKY μια ενεργή αντισοβιετική ομάδα εκκλησιαστικών, υπό την ηγεσία του ιερέα GORBOV, που προετοίμαζε αντισοβιετικές θρησκευτικές διαδηλώσεις, εξοντώθηκε. Ο GORBOV, ενώ πραγματοποιούσε αντεπαναστατική αγκιτάτσια, μεταξύ άλλων, εξέφρασε τη συμπάθειά του για τους τροτσκιστές:
“…ΑΝ Ο ΤΡΟΤΣΚΙ, Ο ΖΙΝΌΒΙΕΦ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ, Ο ΛΑΟΣ ΘΑ ΖΟΥΣΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ. ΑΛΛΩΣΤΕ, Η ΚΟΛΕΚΤΙΒΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ ΤΟΥΣ ΑΓΡΌΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ…”.
Στην περιφέρεια Περβομάισκ αποκαλύφθηκε μια αντεπαναστατική εκκλησιαστική οργάνωση με επικεφαλής τον επίσκοπο Βαρσανοφί Γιουρτσένκο, ο οποίος είχε επιστρέψει από την εξορία. Τα μέλη της οργάνωσης πραγματοποιούσαν παράνομες συγκεντρώσεις, εμπλέκοντας τους πιστούς και εμφυσώντας μίσος για τη σοβιετική εξουσία με κάθε δυνατό τρόπο. Δήλωσαν:
“…ΚΑΘΕ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΟΒΙΕΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΣΑΤΑΝΑ. ΔΕΝ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΣΕ ΚΟΛΕΚΤΙΒΕΣ, ΔΕΝ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΣΟΒΙΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΕΝΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΑΤΗΣ…”.
Μια παρόμοια αντεπαναστατική εκκλησιαστική οργάνωση “αληθινών ορθοδόξων” έχει εκκαθαριστεί στην περιοχή Χερσώνα. Δέκα άτομα συνελήφθησαν. Επικεφαλής της οργάνωσης ήταν οι εξόριστοι επίσκοποι TITOV και SKADOVSKY, με τους οποίους διεξάγονταν συστηματικά αντισοβιετικής φύσεως αλληλογραφία. Η οργάνωση είχε μεγάλη επιρροή στους πιστούς και στρατολόγησε πολλούς ανθρώπους, ιδίως γυναίκες.
Στην περιοχή Elisavetgradkov αποκαλύφθηκε μια εκκλησιαστική ομάδα που δραστηριοποιούνταν σε πολλά χωριά υπό την ηγεσία των ιερέων Ivanchi Fyodor και LIPSKY και του εκκλησιαστικού άνδρα POVALY, πρώην εσέρ. Πραγματοποιώντας αντεπαναστατική αγκιτάτσια στα χωριά, τα στοιχεία αυτά διακήρυξαν:
“…Ο ΛΑΟΣ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΙΝΑ. ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΓΓΕΝΗ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΖΩΗ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΛΕΙΝΟΥΝ. ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ. ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΧΑΝ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΖΩΗ ΤΙΣ ΠΑΛΙΕΣ ΜΕΡΕΣ…”. (IVANCA).
“…ΒΛΕΠΩ ΟΤΙ Η ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΔΕΝ ΦΡΟΝΤΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΑΟ. Ο ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΣΤΕΝΑΖΕΙ. ΟΛΟΙ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΙΝΟ ΣΚΟΠΟ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΥΠΑΡΞΗ. ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΣΤΑ…”. (πρώην SR POWALI).
Μια αντεπαναστατική ομάδα σεχταριστών, που πραγματοποιούσε αντισοβιετική αγκιτάτσια μεταξύ των κολλεκτίβων αγροτών, αποκαλύφθηκε στην περιοχή Tsurupinsk. Ο αντεπαναστατικός πυρήνας — JADAN, WHITE, POPOVA και άλλοι δήλωσαν:
“…ΠΑΡΟΛΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΚΔΟΘΕΙ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΗΝΕΚΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΓΗΣ, ΟΙ ΚΟΥΛΑΚΟΙ ΘΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΤΗ ΓΗ. ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΑΡΓΗΣΕΙ ΠΙΑ. ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΑΝΑΠΝΕΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ. ΟΙ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ — ΟΛΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ. ΤΑ ΣΤΕΜΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΣΕΙ. ΤΟ ΣΦΥΡΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΡΕΠΑΝΙ ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΣΥΝΤΟΜΑ”.
Στην περιοχή Razlennia αποκαλύφθηκε μια ομάδα αίρεσης των “Πεντηκοστιανών του Trasunov”, η οποία έχει αναπτύξει μεγάλη δραστηριότητα στην ύπαιθρο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αντεπαναστατικός πυρήνας αυτής της ομάδας, οι πρώην κουλάκοι Adjigirei, Soltanenko και άλλοι, στην αντεπαναστατική τους αγκιτάτσια, εμφύσησαν στους συλλογικούς αγρότες μίσος για τη σοβιετική εξουσία, εκφράζοντας τη συμπάθειά τους για τους τροτσκιστές σαμποτέρ:
“…ΑΝ Ο ΤΡΟΤΣΚΙ ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ, Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ΕΥΚΟΛΟΤΕΡΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ. ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΑΠΙΕΖΟΝΤΑΙ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΑΝΟΙΧΤΑ, ΟΠΩΣ ΓΙΝΟΤΑΝ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ. ΣΤΗ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, Ο ΜΙΣΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΤΡΟΤΣΚΙΣΤΕΣ. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ ΠΟΛΛΟΙ ΤΡΟΤΣΚΙΣΤΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ…”.
Μια παρόμοια αντεπαναστατική ομάδα σεχταριστών, οι “Τρατσούν”, αποκαλύφθηκε στην περιοχή Ζναμένσκ, η οποία ασκούσε δραστηριότητες για τη διάλυση των συλλογικών εκμεταλλεύσεων. Οι αντεπαναστάτες ακτιβιστές — RAKULENKO, FILONENKO και άλλοι, που δούλευαν με αντισοβιετικό πνεύμα στους συλλογικούς αγρότες, δήλωσαν:
“…Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ ΕΧΕΙ ΕΡΘΕΙ, ΑΛΛΑ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ. ΑΥΤΗ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΘΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΥΦΛΟΥΣ, ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΠΕΣΕΙ. ΕΜΕΙΣ, ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ, ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΣΣΔ ΟΤΑΝ ΕΡΘΟΥΝ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ…”.
Στην περιφέρεια NOVO-BUGSK, μια ομάδα σεχταριστών με την ονομασία “πνευματική αδελφότητα” (KOVALENKO, TATARENKO και άλλοι), που ασκούσαν προπαγάνδα κατά των συλλογικών αγροτών, εκκαθαρίστηκαν, εμπλέκοντας τους συλλογικούς αγρότες στη σέχτα:
“…ΜΗΝ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΤΟΥΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ, ΣΑΣ ΕΞΑΠΑΤΟΥΝ. ΤΑ ΚΟΛΧΟΖ ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ. ΣΥΝΤΟΜΑ ΑΥΤΗ Η ΔΥΝΑΜΗ ΘΑ ΠΕΣΕΙ…”
Μια αντεπαναστατική ομάδα σεχταριστών, οι “Krasnodrakonovtsy”, εκκαθαρίστηκε στην περιφέρεια SAVRANSKAYA. Οι ηγέτες αυτής της ομάδας — Mokroguz, Zaderey και άλλοι, που διεξάγουν ενεργό αντεπαναστατικό κίνημα στην ύπαιθρο, δήλωσαν:
“…Η ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΕΙΝΑΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ. ΜΗΝ ΠΑΡΕΤΕ ΣΟΒΙΕΤΙΚΑ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΑ, ΕΙΝΑΙ Η ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΥ. ΜΗΝ ΑΦΗΣΕΤΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ ΝΑ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΘΕΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΕΝΩΣΙΑΚΉΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ. ΑΥΤΟ ΦΕΡΕΙ ΤΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ. ΤΑ ΚΟΛΧΟΖ ΕΙΝΑΙ Η ΕΣΤΙΑ ΤΟΥ ΣΑΤΑΝΑ…”.
Μια αντεπαναστατική ομάδα βαπτιστών αιρετικών (KHMEL, SHAVENKO, KUZMENKO και άλλοι) αποκαλύφθηκε στην περιφέρεια PESCHANO-BROLSKY. Πραγματοποιώντας αντισοβιετική δράση στο χωριό, διέδιδαν προκλητικές φήμες για τον επερχόμενο πόλεμο και την πτώση της σοβιετικής εξουσίας:
“…Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΛΑΟ. ΟΙ ΦΑΣΙΣΤΕΣ ΘΕΛΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ…”.
ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΙΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ
Αντεπαναστατική φασιστική οργάνωση που αποτελούνταν κυρίως από Γερμανούς εκκλησιαστικούς, με επικεφαλής έναν Γερμανό ιερέα από το χωριό Βελιλάροβο, βρέθηκε και εξοντώθηκε. ELANEPKA DISTRICT — ROLGEISER Peter, 47 ετών.
Αυτή η αντεπαναστατική οργάνωση προετοίμαζε αντισοβιετικά στελέχη από ένα εχθρικό εθνικιστικό στοιχείο για δραστηριότητες υπονόμευσης σαμποτάζ κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ο ROLGEISER, μέσω των πρακτόρων του — των εκκλησιαστικών FETTA, GRESS JAKOV, BERGER, SCHMALZ και άλλων, αποδείκνυε την επικείμενη ανατροπή της σοβιετικής εξουσίας και τον ερχομό του HITLER στην Ουκρανία.
Για να εξαπλώσει τη φασιστική αντεπαναστατική επιρροή του στα ουκρανικά χωριά, ο ROLGEISER μπήκε σε ένα μπλοκ με τον ιερέα Alexei LASTOVETSKY της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ VOZNESENSKY, ο οποίος διεξήγαγε αντισοβιετική αγκιτάτσια και προμήθευε τον ROLGEISER με αντεπαναστατικές συκοφαντικές πληροφορίες για την κακή κατάσταση στις συλλογικές εκμεταλλεύσεις, για την πείνα κ.λπ.
Στην περιφέρεια BERISLAVSKY αποκαλύφθηκε μια αντεπαναστατική φασιστική οργάνωση, με επικεφαλής τον Γερμανό ιερέα από το χωριό Kostichi — ZIMERMAN Adam, ο οποίος διέδωσε την επιρροή του σε μια σειρά από άλλες γερμανικές αποικίες μέσω των αντεπαναστατών εκκλησιαστικών ακτιβιστών — TAUBERGER, EISVERT, ZENKER, BEBER και άλλων. Ο ZIMERMAN εργάστηκε με το θρησκευτικό πνεύμα k‑r, υποστηρίζοντας την επικείμενη πτώση της σοβιετικής εξουσίας, την έλευση του ΧΙΤΛΕΡ στην Ουκρανία.
Ο ZIMERMAN έστειλε προκλητικές συκοφαντικές επιστολές, δήθεν από Γερμανούς συλλογικούς αγρότες προς τη Γερμανία για τη δύσκολη υλική τους κατάσταση, για την πείνα κ.λπ. ‑επίσης ανέπτυξε δραστηριότητες για να εκλεγεί στο Συμβούλιο του χωριού.
Προσέλαβε νέους ανθρώπους στην εκκλησιαστική κοινότητα, διδάσκοντας στα παιδιά τον νόμο του Θεού.
Για την υπόθεση συνελήφθησαν επτά άτομα.
Στην περιοχή του Τσεμπρίκοφ βρέθηκε και εκκαθαρίστηκε μια αντεπαναστατική γερμανική φασιστική οργάνωση.
Παράλληλα με την ανατροπή και το σαμποτάζ, τα μέλη της οργάνωσης, ο προϊστάμενος της εκκλησίας — TRESTER WILGELM και οι εκκλησιαστικοί άνδρες — BRAUMSBERGER και άλλοι, για αρκετά χρόνια κατέγραφαν κρυφά την κίνηση των ανθρώπων (ποσοστό θανάτων, γεννήσεων κ.λπ.) στέλνοντας προκλητικές πληροφορίες στη Γερμανία για το ποσοστό θανάτων από την πείνα, για τη δυσχερή θέση των Γερμανών που ζουν στην ΕΣΣΔ κ.λπ.” και λαμβάνοντας ειδικές αμοιβές για το κατασκοπευτικό αυτό υλικό.»