Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η χρυσή τομή των 7°C για τα λάστιχα του αυτοκινήτου

Σήμερα, με τη μεγάλη πλειοψηφία της λαϊκής οικογένειας να συντηρεί –αναγκαστικά το σαραβαλάκι της, με τα επίπεδα ασφάλειας να είναι στο ναδίρ, τα λάστιχα – όντας τα μοναδικά σημεία επαφής με το δρόμο αν είναι σωστά διαλεγμένα μπορεί να αποδειχθούν σωτήρια, για τον οδηγό, τους επιβάτες αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων.

Στο εξωτερικό –ειδικά στις βόρειες χώρες, συχνά αλλάζουν τα λάστιχα χειμώνα-καλοκαίρι, μερικοί έχουν stand-by και τα «χιονιού», μια και –πρακτικά δεν έχει βρεθεί ακόμη ελαστικό, το οποίο να λειτουργεί τέλεια όλες τις εποχές του χρόνου, ενώ η χρήση του λάθος τύπου, την λάθος εποχή μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες.

Η απόδοση των σύγχρονων ελαστικών αναφορικά με την πρόσφυση που προσφέρουν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από δύο κυρίως πράγματα: την χάραξη του πέλματος τους και τη σύσταση της γόμας τους, με τα ελαστικά δρόμου να χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες, τα θερινά και τα χειμερινά, αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε και να εφαρμόζουμε όσο πιο πιστά μπορούμε είναι ο κανόνας των επτά βαθμών Κελσίου.

Ο καιρός έχει κάπως τρελαθεί …δεν ξέρουμε αν θα κάνουμε λευκά Χριστούγεννα αν και τα μερομήνια  μιλάνε για χαμούς και καταποντισμούς –οψόμεθα, προς το παρόν έχουμε μηνύματα από το 112 για την κακοκαιρία «Gaia» στου Σ/Κ.

Αλλού έχουμε θερμοκρασίες σε χαμηλά επίπεδα κι αλλού «χαρά θεού», αλλά αυτά δεν έχουν να κάνουν με το να μην έχουμε στο βάθος του μυαλού μας σαν οδηγοί –μαζί με τα τέλη κυκλοφορίας- που προς το παρόν πρέπει να εξοφληθούν μέχρι 31 Δεκέμβρη και τα λάστιχα που αν είναι «σαπάκια» πρέπει να αντικαταστήσουμε άμεσα.

Και σ’ αυτό το θέμα οι ειδικοί μιλάνε για τον κανόνα των επτά βαθμών Κελσίου, που έχει να κάνει με τη συνήθη μέση θερμοκρασία που επικρατεί στο περιβάλλον όπου κινούμαστε, ανάλογα με την εποχή.

Αν λοιπόν μένουμε μόνιμα και κινούμαστε σε περιοχή όπου η μέση θερμοκρασία τον χειμώνα βρίσκεται κοντά ή κάτω από τους 7οC τότε πρέπει απαραίτητα να εφοδιαστούμε με χειμερινά ελαστικά, αλλιώς -όπως για παράδειγμα το καλοκαίρι, τότε τα ομώνυμου τύπου ελαστικά είναι η ενδεδειγμένη και ασφαλής επιλογή.

Τα χειμερινά ελαστικά προσφέρουν πολύ υψηλότερα επίπεδα πρόσφυσης σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος καθώς η μαλακή σύσταση της γόμας τους, επιτρέπει να διατηρούν τα επίπεδα ελαστικότητας που απαιτούνται για να «γραπώνουν» το οδόστρωμα.

Από την άλλη τα καλοκαιρινά ελαστικά φέρουν σκληρότερη γόμα ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν και να αντέξουν στις σημαντικά υψηλότερες θερμοκρασίες χρήσης για τις οποίες έχουν σχεδιαστεί.

Κώστας Καρυωτάκης ΑΠΑΝΤΑ μια άλλη ανάγνωση

Ο παραπάνω είναι και ο λόγος που τα καλοκαιρινά ελαστικά δεν καταφέρνουν να προσφέρουν πρόσφυση τον χειμώνα αφού λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας η γόμα τους σκληραίνει σε τέτοιο βαθμό -με την θερμοκρασία κάτω από τους επτά βαθμούς Κελσίου- που δεν μπορεί πλέον να γραπώσει την άσφαλτο.

Τα χειμερινά ελαστικά διατρέχουν παράλληλα ακόμη και τον κίνδυνο να διαλυθούν στις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού και η χρήση τους τη συγκεκριμένη εποχή πρέπει να αποφεύγεται με κάθε τρόπο, ειδικά για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα.