Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Θέατρο: «Άγγελέ μου» του Χένρι Νέιλορ, παρουσιάζεται στην Αθήνα (για 2 παραστάσεις στην Αθήνα, θέατρο Σφενδόνη)

Παρου­σιά­ζει ο Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης //

Μετά από την παρου­σί­α­ση, για πρώ­τη φορά στην Αθή­να, με τα Χανιά και την Κρή­τη να προη­γού­νται, του θεα­τρι­κού έργου «Το κατε­στραμ­μέ­νο δωμά­τιο» των Μάθιου Λέντον/Vanishing Point, το Θέα­τρο Κυδω­νία και η Εται­ρεία Θεά­τρου Μνή­μη επα­νέρ­χο­νται με ακό­μα ένα επί­και­ρο έργο που με αφορ­μή την πραγ­μα­τι­κή ιστο­ρία μια νεα­ρής Κούρ­δισ­σας προ­σεγ­γί­ζει ζητή­μα­τα σχε­τι­κά με την ανθρώ­πι­νη φύση, την γυναι­κεία κατα­πί­ε­ση, την φρί­κη του πολέ­μου και ιδιαί­τε­ρα του πολέ­μου που διε­ξά­γο­νταν μετα­ξύ των Κούρ­δων μαχη­τών και των φοντα­με­ντα­λι­στών του ISIS στη βόρειο Συρία.

Πρό­κει­ται για το έργο με τον τίτλο «Άγγε­λέ μου» του Χέν­ρι Νέι­λορ, που παρου­σιά­ζε­ται κι αυτό για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα, από την ομά­δα του Θεά­τρου Κυδω­νία, με έδρα τα Χανιά, σε σκη­νο­θε­σία του Μιχά­λη Βιρ­βι­δά­κη, μετά­φρα­ση του Δημή­τρη Κιού­ση και με πρω­τα­γω­νί­στρια τη νέα ηθο­ποιό Κατε­ρί­να Μαντίλ και εντάσ­σε­ται σε μία σει­ρά επι­λεγ­μέ­νων θεα­τρι­κών έργων της τελευ­ταί­ας τριε­τί­ας, από δια­φο­ρε­τι­κούς συγ­γρα­φείς, που ανοί­γουν τη συζή­τη­ση σχε­τι­κά με τις ευθύ­νες των Ευρω­παί­ων πολι­τών σχε­τι­κά με τα ζητή­μα­τα της προ­σφυ­γιάς, του πολέ­μου ενώ παράλ­λη­λα ανοί­γουν κι άλλη μία εξί­σου σημα­ντι­κή κι όχι αδιά­φο­ρη συζή­τη­ση σχε­τι­κά με την στά­ση των ΜΜΕ αλλά και το δια­δι­κτύ­ου απέ­να­ντι σε όλα αυτά, καλ­λιερ­γώ­ντας μια συγκε­κρι­μέ­νη στά­ση (παθη­τι­κής, θα λέγα­με) συμπε­ρι­φο­ράς απέ­να­ντι σε όλα αυτά.

Συγκε­κρι­μέ­να, το «Άγγε­λέ μου» είναι ένας, διάρ­κειας μιας ώρας, σκλη­ρός, συγκλο­νι­στι­κός και καται­γι­στι­κός μονό­λο­γος, έντο­να συναι­σθη­μα­τι­κός αλλά και με γερές δόσεις χιού­μορ που τη μία φορά απο­κλι­μα­κώ­νει την έντα­ση μέχρι την επό­με­νη κρί­σι­μη στιγ­μή και με πρω­τα­γω­νι­στι­κό πρό­σω­πο ένα νεα­ρό κορί­τσι από το Κουρ­δι­στάν, τη Ρεχά­να. Η Ρεχά­να (πραγ­μα­τι­κό πρό­σω­πο), με τους γονείς της να την φωνά­ζουν «Άγγε­λέ μου», μεγα­λώ­νει σε ένα αγρό­κτη­μα με φυστι­κό­δε­ντρα σε ένα χωριου­δά­κι κοντά στο Κομπά­νι στη Βόρεια Συρία. Μας αφη­γεί­ται την ιστο­ρία της παι­δι­κής της ηλι­κί­ας, μας μιλά για τον πατέ­ρα της που πάντα ονει­ρευό­ταν την επο­χή που οι γυναί­κες θα ήταν ισό­τι­μες με τους άντρες, για τις βαθιά ριζω­μέ­νες μέσα της ειρη­νι­στι­κές πεποι­θή­σεις και για την επι­θυ­μία της να γίνει μια μέρα δικη­γό­ρος. Άλλες όμως οι βου­λές των πολε­μο­κά­πη­λων, του ιμπε­ρια­λι­σμού και της ιστο­ρί­ας που αρέ­σκε­ται να σκα­ρώ­νει φάρ­σες στα ανθρώ­πι­να υπο­κεί­με­να μόνο και μόνο για να τις μετα­τρέ­ψει σε τρα­γω­δί­ες χωρίς επι­στρο­φή, αργό­τε­ρα… Έτσι, όταν η Ρεχά­να γίνε­ται δεκα­ε­πτά χρο­νών, στο Κομπά­νι ξεσπά ο πόλε­μος, καθώς το ISIS (το DAESH όπως είναι το αντί­στοι­χο ακρώ­νυ­μο στα Αρα­βι­κά) πολιορ­κεί κατ’ αρχήν και αργό­τε­ρα κατα­κτά όλα τα εδά­φη στη Βόρεια Συρία (μέχρι να το εκδιώ­ξουν αργό­τε­ρα αλλά αυτό δεν συμπε­ρι­λαμ­βά­νε­ται στον θεα­τρι­κό κι ιστο­ρι­κό χρό­νο που ταυ­τί­ζο­νται μέσα στο έργο). Μέσα στη φρι­κω­δία ενός από τους πιο απο­τρό­παιους και ανε­λέ­η­τους πολέ­μους, το νεα­ρό κορί­τσι κατα­φέρ­νει να παρα­μεί­νει ζωντα­νό, γλυ­τώ­νο­ντας κατά τύχη ή από σύμ­πτω­ση από τους αμέ­τρη­τους κιν­δύ­νους κατά της ζωής και της αξιο­πρέ­πειας της που παρα­μο­νεύ­ουν σε κάθε της βήμα, ώσπου στο τέλος προ­σχω­ρεί σε μια ομά­δα από Κούρ­δι­σες γυναί­κες που μάχο­νται το DAESH.

Όπως θα κατά­λα­βε ήδη ο ανα­γνώ­στης κι η ανα­γνώ­στρια το «Άγγε­λέ μου» είναι ένα πολι­τι­κό έργο, δείγ­μα του θεά­τρου που τόσο έχου­με ανά­γκη σήμε­ρα, ανοί­γει μια σει­ρά από ζητή­μα­τα αιχ­μής: η εμφα­νέ­στα­τη κατα­πί­ε­ση της γυναί­κας (στην Ανα­το­λή και κόντρα στην περισ­σό­τε­ρο κρυ­φή αλλά εξί­σου σκλη­ρή της πολι­τι­σμέ­νης Δύσης), το σκο­τά­δι που επι­βάλ­λει η θρη­σκεία σε κάθε μορ­φή συνεί­δη­σης και ανθρώ­πι­νης δρα­στη­ριό­τη­τας αλλά και η ελπί­δα που δίνει ο συλ­λο­γι­κός, προ­σω­πι­κός, καμιά φορά και ένο­πλος αγώ­νας αλλά και πολ­λά άλλα που δεν επι­θυ­μώ να παρα­θέ­σω εδώ, μόνο και μόνο για να μην χαλά­σω την προσ­δο­κία το κλί­μα της ανα­μο­νής που πρέ­πει πάντα να συνο­δεύ­ει μία αντί­στοι­χη προσπάθεια.

Δεν θα χάσει όποιος/α παρα­κο­λου­θή­σει την παρά­στα­ση. Η ευφυ­έ­στα­τη, γρή­γο­ρη σε εναλ­λα­γές και διαλ­λεί­μα­τα γρα­φή του Χέν­ρι Νέι­λορ, η λιτή αλλά επαρ­κέ­στα­τη σκη­νο­θε­τι­κή ματιά του Μιχά­λη Βιρ­βι­δά­κη και κυρί­ως η πολυ­πρό­σω­πη, πολύ­μορ­φη, ευαί­σθη­τη και σκλη­ρή κατά περί­πτω­ση, σπιρ­τό­ζι­κη και βαθειά ανθρώ­πι­νη ερμη­νεία της Κατε­ρί­νας Μαντίλ δεν θα απο­γοη­τεύ­σουν κανέναν.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Άγγε­λέ μου του Χέν­ρι Νέιλορ
Σάβ­βα­το 15 (ώρα 6 μμ) και Κυρια­κή 16 (ώρα 9 μμ) Δεκεμβρίου
Θέα­τρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ, Μακρή 4, Μακρυ­γιάν­νη – Ακρόπολη
Σκη­νο­θε­σία ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΙΡΒΙΔΑΚΗΣ
Ερμη­νεία ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΝΤΙΛ
ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Πλη­ρο­φο­ρί­ες — κρα­τή­σεις θέσε­ων, τηλ. 215 51 58 968
Προ­πώ­λη­ση εισι­τή­ριων: 210 7234567
On-line προ­πώ­λη­ση εισι­τη­ρί­ων: www.ticketservices.gr
και tickets.public.gr καθώς και στα κατα­στή­μα­τα Public
Η παρά­στα­ση συνο­δεύ­ε­ται από πρό­γραμ­μα — βιβλίο με τη μετά­φρα­ση του έργου, την δια­νο­μή, εισα­γω­γι­κά και πλη­ρο­φο­ρια­κά κεί­με­να σχε­τι­κά με το έργο και φωτο­γρα­φί­ες από την παρά­στα­ση. Τιμή 5 ευρώ

_______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο