Επιμέλεια: Ομάδα ¡H.lV.S!
Κάποιες επισημάνσεις σχετικά με την κατάρρευση της οδογέφυρας, η οποία δεν ήταν μια τυχαία εξέλιξη άμεση συνέπεια του ότι τόσο η κατασκευή, όσο και η συντήρηση των αυτοκινητόδρομων ακολουθούν το κριτήριο του κέρδους των ομίλων. Μήν ξεχνάμε ότι τα τελευταία 5 χρόνια έχουν καταρρεύσει δέκα γέφυρες στην Ιταλία. Η αιτία η ίδια.
(Μέχρι αυτή την ώρα οι νεκροί ανέρχονται στους 39)
1) Η μελέτη για τη συγκεκριμένη γέφυρα έγινε από έναν μεγάλο, πολύ μεγάλο μηχανικό της εποχής ‑με αντίστοιχες και πολύ μεγαλύτερες κατασκευές σε ολόκληρο τον κόσμο ‑που γενικά (παρά τα όσα γράφηκαν) δεν έχουν παρουσιάσει πρόβλημα, επομένως δεν υπάρχει θέμα «αστοχίας»
2) Την κατασκευή και συντήρηση αυτού του είδους των έργων στην Ιταλία πχ. οι εθνικές οδοί (για την ακρίβεια οι αυτοκινητόδρομοι -“autostrade”) ήταν ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ («από πάντα» ‑πρώτοι διδάξαντες) με τσουχτερά διόδια, μιλάμε για τη 10ετία 1950–60 και φυσικά μέχρι σήμερα, που όλα χειροτέρεψαν από κάθε άποψη
3) Οι ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ των καπιταλιστικών ομίλων εκεί ‑σε σχέση με εμάς είναι κυριολεκτικά θηριώδεις, εμπλέκονται και οι μαφίες κλπ. οπότε κυριολεκτικά δεν τους καίγεται καρφί για τους χρήστες, που στη συντριπτική πλειοψηφία είναι η λαϊκή οικογένεια
4) Αυτή τη στιγμή, δεν είναι ακόμη καθαρό ‑τεχνικά, ποια ακριβώς είναι η αιτία της κατάρρευσης και κάποια που γράφονται (πχ) για θαλασσινή ‑αντί για ποταμίσια άμμο (!!) κλπ. δεν επιβεβαιώνονται (ήδη εκείνο τον καιρό τα προεντεταμένα προκατασκευασμένα δοκάρια, χρησιμοποιούνταν κατά κόρο και τα αδρανή ήταν κοκκομετρικά διαβαθμισμένα λατομείου και όχι θάλασσας). Η νεκροψία θα δείξει!
4) Εκείνο όμως που είναι απαραίτητο ‑ανεξαρτήτως υλικού να τονίζεται είναι το θέμα ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ που αφορά όλες τις κατασκευές …όσο παλιότερες, τόσο χειρότερα Και το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό επειδή στην Ιταλία υπάρχουν τεχνικά έργα στην οδοποιία πχ οι γέφυρες “viadotti” κυριολεκτικά «από βουνό σε βουνό» με τεράστια ανοίγματα και μεγάλα ύψη (σχεδόν πάντα από οπλισμένο σκυρόδεμα), που λόγω και των δυσμενών καιρικών συνθηκών ‑υγρασία και παγετός είναι σήμερα κίνδυνος θάνατος)
5) Σχετικά ακριβώς με αυτό το ITC-CNR (Ινστιτούτο τεχνολογίας κατασκευής του Εθνικού Κέντρου Έρευνας) — https://www.itc.cnr.it/ έγραψε: «Δεκάδες χιλιάδες γέφυρες έχουν ξεπεράσει τη διάρκεια ζωής για την οποία χτίστηκαν» & «χρειάζεται ένα “σχέδιο Μάρσαλ” για να αντικαταστήσει μεγάλο μέρος της υποδομής» που σε πολλές περιπτώσεις το αναμενόμενο κόστος για την έκτακτη συντήρηση υπερβαίνει αυτό της καινούργιας (κατεδάφιση και ανακατασκευή). …
«Χρειάζονται εδώ και τώρα ‑για τον εκσυγχρονισμό των οδικών γεφυρών στην Ιταλία δεκάδες δις ευρώ»
Μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «πρόκειται για κατάρρευση της οδικής υποδομής μας, που τελευταία ‑για αρκετά χρόνια, έχει πάρει μια ανησυχητική “τακτικότητα”» και ότι «κοινό στοιχείο είναι η ηλικία (μέση τιμή) των έργων: ένα μεγάλο μέρος του ιταλικού οδικών υποδομών (οδικές γέφυρες) είναι παραπάνω από 50 ετών, τα οποία αντιστοιχούν στο ωφέλιμης ζωής που σχετίζεται με το οπλισμένο σκυρόδεμα της εποχής μετά το 2ο Παγκόσμιο (50 & 60)»
ΣΣ: οι καινούργιες έχουν διπλάσιο προσδόκιμο χρόνο ζωής ‑100 χρόνια
Και συνεχίζει η έκθεση του ITC-CNR
Όπως όλοι γνωρίζουμε, έχει γίνει παραχώρηση του αυτοκινητόδρομων στη Benetton ο Α10, και η Anas έχει τη συντήρηση 26.000!! χιλιόμετρα δρόμων, της οποίας ο υπεύθυνος μηχανικός της Fulvio Soccodato, είχε πει ξεκάθαρα (Μάιος 2017): «Μεταξύ της ανάγκης και των χρημάτων για έκτακτη συντήρηση, υπάρχει ένα πολύ μεγάλο χάσμα για την ακρίβεια το χάος. Αντί για 2,5 δις ετησίως για την στοιχειώδη ασφάλεια του οδικού δικτύου, το νέο επενδυτικό πρόγραμμα προβλέπει 1,1 δις για την τριετία 2017–19».
Η ανακατασκευασμένη γέφυρα, επίσης, «θα πρέπει να σχεδιαστεί για τα φορτία των σημερινών οχημάτων, πολύ μεγαλύτερα ‑3πλάσια σχεδόν από του περασμένου αιώνα»
Σύμφωνα με την ITC CNR, ως εκ τούτου, «να αποτρέψει τραγωδίες, όπως συνέβη σήμερα το πρωί θα ήταν απαραίτητο είναι ένα είδος» σχεδίου Μάρσαλ «για την ιταλική οδικών υποδομών, με βάση την αντικατάσταση της πλειοψηφίας των Ιταλών γέφυρες».
Υπάρχουν πολλαπλά φαινόμενα καταρρεύσεων (μεταξύ αυτών το 2014 η Petrulla στο Agrigento, το 2016 μια ανισόπεδη στο Lecco από υπερφόρτωση, λόγω παλιού σχεδιασμού το 2017 μια μεγάλη αερογέφυρα, στην Αδριατική έπεσε κατά τη διάρκεια των εργασιών συντήρησης, αλλιώς … κλπ κλπ.) επομένως η κατάρρευση της γέφυρας Morandi είναι μόνο η τελευταία σε μια ατέλειωτη σειρά.