Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κινέζικη “επανάσταση” στο αυτοκίνητο με έναν “κινητήρα θαύμα”

Για τα παιχνίδια των παγκόσμιων καπιταλιστικών μεγαθηρίων που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αυτοκινήτου και τα “μπρος-πίσω” με τα ηλεκτρικά, τα υβριδικά και γενικώς τα “πράσιν΄ άλογα” έχουμε μιλήσει αρκετές φορές.

Όπως επίσης και για τα κίνητρα κάθε είδους για τους επιχειρηματικούς ομίλους στη χώρα μας ανάπτυξης συστημάτων φόρτισης κλπ (το «εθνικό σχέδιο» παρουσίασαν Ιούνη του 2020 ο Κυρ. Μητσοτάκης και τα συναρμόδια υπουργεία, με στόχο να ανοίξει νέες λεωφόρους κερδοφορίας για να βρουν διέξοδο τα συσσωρευμένα κεφάλαια).

Με πρόσχημα τη «μείωση των ρύπων» και με… ευαγγέλιο την «πράσινη ατζέντα» της ΕΕ, η κυβέρνηση θέτει πολύ σφιχτά χρονοδιαγράμματα για την αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, επιδιώκοντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που θα τίθεται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικό.

Τα τελευταία νέα μας έρχονται από πού αλλού; Από την μακρινή Ανατολή _Κίνα και Ιαπωνία.
(η είδηση)

GAC και Toyota δημιούργησαν έναν 2λιτρο κινητήρα με αμμωνία.

Δεν είναι ακόμη σαφές ότι η GAC σκοπεύει να πουλήσει αυτοκίνητα που κινούνται με αμμωνία, δηλ. να φτάσει σε εμπορική χρήση, μιας έρευνας σε εξέλιξη

Η GAC παρουσίασε έναν αρκετά συναρπαστικό κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργεί με υγρή αμμωνία. Αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Toyota διερευνώντας μια εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά καύσιμα.

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε τον ειδικό κινητήρα 2,0 λίτρων στην ετήσια έκθεση τεχνολογίας της (η οποία παρουσίασε επίσης ένα …ιπτάμενο αυτοκίνητο που ονομάζεται Gove που έμοιαζε με μεγάλο drone και ένα μίνι βαν Trumpchi που τροφοδοτείται από πλατφόρμα υβριδικού υδρογόνου, ένα σύστημα εναλλακτικού καυσίμου που προωθείται από τον Ιάπωνα συνεργάτη της την Toyota).

Ξεπεράσαμε το pain point της αμμωνίας που είναι δύσκολο να καεί γρήγορα και χρησιμοποιήσαμε το καύσιμο στη βιομηχανία επιβατικών αυτοκινήτων”, δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης ο μηχανικός του κέντρου R&D της GAC Qi Hongzhong. Η αξία του για την κοινωνία και για εμπορικές χρήσεις είναι τεράστια”».

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει αναπτυχθεί για να λειτουργεί με αμμωνία. Στην πραγματικότητα, ήδη διερευνάται ως εναλλακτικό καύσιμο στις βιομηχανίες φορτηγών και ναυτιλίας, αλλά η GAC είναι η πρώτη που διερευνά τη δυνητική χρήση της σε επιβατικά αυτοκίνητα. Έχει περίπου τη μισή ενεργειακή πυκνότητα από τη βενζίνη, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι δεν εκπέμπει άνθρακα, υδρογονάνθρακες ή CO2 όταν καίγεται.

Βέβαια, όπως οι ίδιοι ομολογούν η χρήση αμμωνίας ως πηγής καυσίμου έχει και τους κινδύνους της. Η έκθεση σε μεγάλη ποσότητα (;;) μπορεί να είναι θανατηφόρα για τον άνθρωπο ενώ χρησιμοποιείται κυρίως στη γεωργία. Ένας βασικός λόγος για τον οποίο έχει ήδη διερευνηθεί στις βιομηχανίες φορτηγών και ναυτιλίας ως πηγή καυσίμου είναι ότι αυτές οι βιομηχανίες είναι εξειδικευμένες στη διανομή και το χειρισμό τοξικών ουσιών όπως η αμμωνία. Υπάρχει επίσης το μικρό θέμα του καυσίμου αμμωνίας που εκπέμπει πολύ άζωτο εάν χρησιμοποιείται σε έναν κινητήρα που δεν είναι ενισχυμένος ή δεν έχει υψηλή αναλογία συμπίεσης.

Η ίδια η GAC δεν έχει πει εάν όντως σκοπεύει να κάνει πραγματικότητα τα αυτοκίνητα παραγωγής που κινούνται με αμμωνία, αλλά σύμφωνα με τον αναλυτή του BloombergNEF, Colin McKerracher, «παίζεται».

«Η αμμωνία είναι κολασμένη στη χρήση», είπε. «Δεν μπορώ να το δω να απογειώνεται στα επιβατικά αυτοκίνητα».

«Τρίχες» απαντά GAC «η αμμωνία έχει ήδη προταθεί ως ένα καθαρό καύσιμο για τα αεροπλάνα, τα πλοία και τα φορτηγά και η συγκεκριμένη ανόργανη δυαδική χημική ένωση μπορεί να αποτελέσει πηγή ζωής και για τα επιβατικά, αλλάζοντας τα πάντα στις μετακινήσεις μας».

Σίγουρα υπάρχουν κάποια πλεονεκτήματα της αμμωνίας έναντι του υδρογόνου (πχ. είναι υγρή σε συνήθεις θερμοκρασίες και μπορεί να αποθηκευτεί και να μεταφερθεί ευκολότερα από το υδρογόνο, χωρίς να απαιτεί δεξαμενές υψηλής πίεσης ή κρυογονικές, έχει υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, κάτι που σημαίνει ότι εμπεριέχει πολλή ενέργεια ανά μονάδα μάζας) παράλληλα όταν καίγεται σε υψηλές θερμοκρασίες παράγει διοξείδιο του αζώτου, το οποίο συμβάλλει στην αιθαλομίχλη και την όξινη βροχή, αλλά και οξείδιο του αζώτου, ένα αέριο του θερμοκηπίου πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο.

Στην εξίσωση, τέλος, πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι για την παραγωγή του μεγαλύτερου ποσοστού αμμωνίας σήμερα ακολουθείται η διαδικασία Haber-Bosch (σσ. αμφιλεγόμενη βιομηχανική μέθοδος δέσμευσης του αέριου αζώτου που αποτελεί σήμερα την κύρια βιομηχανική διεργασία για την παραγωγή της αμμωνίας, με μεγάλη ενεργειακή ένταση και περιβαλλοντικά προβλήματα.

Η Guangzhou Automobile Group Co. μαζί με το νέο κινητήρα παρουσίασε νέες ενεργειακές λύσεις, όπως ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου υδρογόνου που μειώνουν υποτίθεται τις εκπομπές άνθρακα στη βιομηχανία μεταφορών.

Η κρατική GAC είναι ηγετική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στη μετάβαση προς την πράσινη ενέργεια. Το EV της Aion έγινε η τρίτη μάρκα καθαρών αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα, πίσω από την BYD Co. και την Tesla Inc., αφού ξεπέρασε την κοινοπραξία της General Motors Co με τη SAIC Motor Corp και τη Wuling Motors Holdings, έχοντας επενδύσει στην έρευνα και την ανάπτυξη (τελευταία με την εμπορική παραγωγή μονόκερων unicorn μπαταριών Greater Bay Technology, που μπορούν να φορτιστούν σε 15 λεπτά και σε όλες τις καιρικές συνθήκες).

Φυσικά δεν είναι μόνο οι Κινέζοι: Η Mitsubishi Shipbuilding Co. ολοκλήρωσε την παράδοση ενός συστήματος παροχής καυσίμου αμμωνίας για κινητήρες πλοίων τον Μάιο, ενώ άλλες (πχ η Amogy Inc. με έδρα τη Νέα Υόρκη) εργάζονται σε εναλλακτικές λύσεις με βάση την αμμωνία για ΙΧ οχήματα.

Οι περισσότερες πάντως αυτοκινητοβιομηχανίες εστιάζουν τις προσπάθειές τους στην ηλεκτροκίνηση, με την τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου, η οποία προωθείται σε μεγάλο βαθμό από την ιαπωνική κυβέρνηση, να προκαλεί ελάχιστο ενδιαφέρον εκτός της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου.

 

Η Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. («GAC») ιδρύθηκε το 1997. Το 2022, η παραγωγή και οι πωλήσεις της GAC υπερέβησαν τα 2,4 εκατομμύρια, με θετική αύξηση από έτος σε έτος. Με βάση τον προγραμματισμό των εξαγωγών, ο Όμιλος GAC προώθησε με επιτυχία τις διεθνείς του δραστηριότητες και η GAC MOTOR έχει διεισδύσει  στις αγορές της Μέσης Ανατολής, της Νοτιοανατολικής Ασίας, της Ανατολικής Ευρώπης, της ΕΕ, της Αφρικής και της Αμερικής (νότια + ΗΠΑ), συνολικά σε 30 χώρες και περιοχές σε όλο τον κόσμο.