• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

Κλοντ Μονέ, ο κατ’ εξοχήν ζωγράφος του φωτός

Σαν σήμερα, 14 Νοεμβρίου του 1840 γεννήθηκε στο Παρίσι, ο Όσκαρ Κλοντ Μονέ  από τους σημαντικότερους ζωγράφους και ιδρυτής του ιμπρεσιονισμού.

Ο ζωγράφος με το καπέλο Ο Μονέ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1840. Από μικρός άρχισε να πειραματίζεται με το χρώμα και τις φωτοσκιάσεις. Μαζί με άλλους εικαστικούς της εποχής του αγαπούσε να ζωγραφίζει στη φύση. Παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στη γαλλική πρωτεύουσα το 1865.

Ο ζωγράφος με το καπέλο
Ο Μονέ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1840. Από μικρός άρχισε να πειραματίζεται με το χρώμα και τις φωτοσκιάσεις. Μαζί με άλλους εικαστικούς της εποχής του αγαπούσε να ζωγραφίζει στη φύση. Παρουσίασε την πρώτη του έκθεση στη γαλλική πρωτεύουσα το 1865.

Ο Μονέ μαζί με άλλους καλλιτέχνες έφτιαξαν μια ομάδα απογοητευμένων. Στην ομάδα συμμετείχαν ο Ρενουάρ, ο Καμίλ Πισαρό, και ο Πωλ Σεζάν. Αποκαλούσαν τον εαυτό τους «Ανώνυμη Κοινότητα Ζωγράφων, Γλυπτών, Χαρακτών…» και οργάνωσαν το 1874 μια έκθεση που περιελάμβανε ρηξικέλευθα έργα με λαμπερά, ζωντανά χρώματα και αυθόρμητες πινελιές. Μετά από μια κριτική που όριζε ένα εκ των έργων του Μονέ ως ιμπρεσιονιστικό, ο όρος επικράτησε για την περιγραφή διαφορετικών και νέων έργων.

Ιδιαίτερη ατμόσφαιρα Ο Κλοντ Μονέ ζωγράφισε αρκετές φορές και τους βράχους στις ακτές της Νορμανδίας. Αυτός ο πίνακας του 1884 δείχνει την άμπωτη και έναν βράχο που γέρνει. Οι αντικατοπτρισμοί στο νερό είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των ιμπρεσιονιστών.

Ιδιαίτερη ατμόσφαιρα
Ο Κλοντ Μονέ ζωγράφισε αρκετές φορές τους βράχους στις ακτές της Νορμανδίας. Αυτός ο πίνακας του 1884 δείχνει την άμπωτη και έναν βράχο που γέρνει. Οι αντικατοπτρισμοί στο νερό είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των ιμπρεσιονιστών.

Εραστής της φύσης και των πλούσιων σε βλάστηση ήρεμους κήπους ο Μονέ, αν και πρωτοπόρος του 19ου αιώνα, εξακολουθεί να είναι ένας θρύλος των εικαστικών τεχνών.

Ο πίνακας του 1885 έχει τίτλο "Πάχνη στο Ζιβανσί". Ο Κλοντ Μονέ είναι ένας από τους κατ' εξοχήν ζωγράφους του φωτός. Και όπως και οι άλλοι συνάδελφοί του ιμπρεσιονιστές προσπάθησε να 'κρατήσει' τη στιγμή και να την αποτυπώσει στον καμβά.

Ο πίνακας του 1885 έχει τίτλο “Πάχνη στο Ζιβανσί”. Ο Κλοντ Μονέ είναι ένας από τους κατ’ εξοχήν ζωγράφους του φωτός. Και όπως και οι άλλοι συνάδελφοί του ιμπρεσιονιστές προσπάθησε να ‘κρατήσει’ τη στιγμή και να την αποτυπώσει στον καμβά.

Πέθανε το 1926, σε ηλικία 86 ετών στο Ζιβερνύ της Νορμανδίας.

 Η αποθέωση της θάλασσας Η «Καλύβα του Τελωνειακού» του Κλωντ Μονέ φιλοτεχνήθηκε το 1882. Στον πίνακα αυτό μπορεί κανείς να εντοπίσει βασικά στοιχεία της ιμπρεσιονιστικής τεχνικής αλλά και κλασικά μοτίβα του σπουδαίου Γάλλου ζωγράφου. Το υγρό στοιχείο κυριαρχεί, όπως και το πράσινο χρώμα. Το φως λούζει το τοπίο δημιουργώντας υπέροχους ιριδισμούς. Ο πίνακας ανήκει στη Συλλογή του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Η αποθέωση της θάλασσας
Η «Καλύβα του Τελωνειακού» του Κλωντ Μονέ φιλοτεχνήθηκε το 1882. Στον πίνακα αυτό μπορεί κανείς να εντοπίσει βασικά στοιχεία της ιμπρεσιονιστικής τεχνικής αλλά και κλασικά μοτίβα του σπουδαίου Γάλλου ζωγράφου. Το υγρό στοιχείο κυριαρχεί, όπως και το πράσινο χρώμα. Το φως λούζει το τοπίο δημιουργώντας υπέροχους ιριδισμούς. Ο πίνακας ανήκει στη Συλλογή του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.

Λατρεία για τη Μεσόγειο Η παραθαλάσσια πόλη Μπορντιγκέρα στη Λιγουρία ήταν κατά τον 19ο αιώνα ιδιαίτερα προσφιλής στους ευρωπαίους καλλιτέχνες. Ο Κλωντ Μονέ ταξίδεψε εδώ το 1884 και λάτρεψε τις ιταλικές ακτές της Μεσογείου. Έμεινε στην περιοχή πάνω από τρεις μήνες και φιλοτέχνησε σπουδαία έργα όπως την «Θέα στη Μπορντιγκέρα».

Λατρεία για τη Μεσόγειο
Η παραθαλάσσια πόλη Μπορντιγκέρα στη Λιγουρία ήταν κατά τον 19ο αιώνα ιδιαίτερα προσφιλής στους Ευρωπαίους καλλιτέχνες. Ο Κλοντ Μονέ ταξίδεψε εδώ το 1884 και λάτρεψε τις ιταλικές ακτές της Μεσογείου. Έμεινε στην περιοχή πάνω από τρεις μήνες και φιλοτέχνησε σπουδαία έργα όπως την «Θέα στη Μπορντιγκέρα».

 

Χειμωνιάτικο ηλιοβασίλεμα στον Σηκουάνα Το ηλιοβασίλεμα και ο αντικατοπτρισμός του στον Σηκουάνα είναι απαράμιλλης ομορφιάς. Ο ήλιος μοιάζει με μια πορτοκαλί μπάλα κάπου στον ορίζοντα. Τα χρώματα είναι εκθαμβωτικά. Τα παχνίδια του φωτός και του νερού δημιουργούν μια μοναδική εικόνα, πρότυπο για την μετέπειτα ιμπρεσιονιστική ζωγραφική.

Χειμωνιάτικο ηλιοβασίλεμα στον Σηκουάνα
Το ηλιοβασίλεμα και ο αντικατοπτρισμός του στον Σηκουάνα είναι απαράμιλλης ομορφιάς. Ο ήλιος μοιάζει με μια πορτοκαλί μπάλα κάπου στον ορίζοντα. Τα χρώματα είναι εκθαμβωτικά. Τα παιχνίδια του φωτός και του νερού δημιουργούν μια μοναδική εικόνα, πρότυπο για την μετέπειτα ιμπρεσιονιστική ζωγραφική.

Οι τρεις κόρες Zερμέν, Σουζάν και Μπλανς ήταν οι τρεις θετές κόρες του Μονέ. Στο συγκεκριμένο πίνακα τις ζωγράφισε εν ώρα βόλτας με μια ξύλινη νορβηγική βάρκα, που ήταν εκείνη την εποχή της μόδας. Τα χρώματα χάνονται στο νερό, ενώ οι αντανακλάσεις των κοριτσιών είναι υποδειγματικές από άποψη τεχνικής αρτιότητας.

Οι τρεις κόρες
Zερμέν, Σουζάν και Μπλανς ήταν οι τρεις θετές κόρες του Μονέ. Στο συγκεκριμένο πίνακα τις ζωγράφισε εν ώρα βόλτας με μια ξύλινη νορβηγική βάρκα, που ήταν εκείνη την εποχή της μόδας. Τα χρώματα χάνονται στο νερό, ενώ οι αντανακλάσεις των κοριτσιών είναι υποδειγματικές από άποψη τεχνικής αρτιότητας.

Το Αγγλικό Κοινοβούλιο Σε μια λονδρέζικη σειρά έργων ο Κλωντ Μονέ παρουσιάζει το εντυπωσιακό κτήριο της Βουλής των Κοινοτήτων σε πολλές παραλλαγές. Και εδώ παίζει με το φως, τα χρώματα του ουρανού και τις αντανακλάσεις τους στα νερά του Τάμεση.

Το Αγγλικό Κοινοβούλιο
Σε μια λονδρέζικη σειρά έργων ο Κλοντ Μονέ παρουσιάζει το εντυπωσιακό κτήριο της Βουλής των Κοινοτήτων σε πολλές παραλλαγές. Και εδώ παίζει με το φως, τα χρώματα του ουρανού και τις αντανακλάσεις τους στα νερά του Τάμεση.

 

Το Ζιβερνί λουσμένο στο μωβ Το τοπίο είναι θολό, η γραμμή του ορίζοντα δυσδιάκριτη, ο ουρανός χάνεται στο νερό. Είναι ένας από τους πάμπολους πίνακες που ζωγράφισε ο Μονέ στο σπίτι του στο Ζιβερνί, έξω από το Παρίσι. Ο ίδιος έκανε ατελείωτες βόλτες με τη βάρκα του στον Σηκουάνα ενώ ζωγράφιζε ταυτόχρονα πολλούς πίνακες, κάνοντας «εικαστική μελέτη» των εποχών και των χρωμάτων τους με φόντο πάντα το ίδιο τοπίο.

Το Ζιβερνί λουσμένο στο μωβ
Το τοπίο είναι θολό, η γραμμή του ορίζοντα δυσδιάκριτη, ο ουρανός χάνεται στο νερό. Είναι ένας από τους πάμπολους πίνακες που ζωγράφισε ο Μονέ στο σπίτι του στο Ζιβερνί, έξω από το Παρίσι. Ο ίδιος έκανε ατελείωτες βόλτες με τη βάρκα του στον Σηκουάνα ενώ ζωγράφιζε ταυτόχρονα πολλούς πίνακες, κάνοντας «εικαστική μελέτη» των εποχών και των χρωμάτων τους με φόντο πάντα το ίδιο τοπίο.

Ο δρόμος προς το μοντερνισμό Ο Κλοντ Μονέ φιλοτέχνησε το 1865 τον "Δρόμο στο δάσος". Οι πινελιές του είναι φαρδιές. Οι φυλλωσιές των δέντρων φωτίζονται απαλά. Ο γάλλος ζωγράφος θεωρείται πρόδρομος του μοντερνισμού

Ο δρόμος προς το μοντερνισμό
Ο Κλοντ Μονέ φιλοτέχνησε το 1865 τον “Δρόμο στο δάσος”. Οι πινελιές του είναι φαρδιές. Οι φυλλωσιές των δέντρων φωτίζονται απαλά. Ο γάλλος ζωγράφος θεωρείται πρόδρομος του μοντερνισμού

Κλοντ Μονέ, Η Γέφυρα του Βατερλώ, 1903 Το έργο του διάσημου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου ενδέχεται να εκλάπη από τους Ναζί. Πουλήθηκε το 1907 από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στην γκαλερί Durand Ruel. Ο Εβραίος έμπορος και εκδότης Πάουλ Κασίρερ φέρεται να το δώρισε στη Μαρί Γκούρλιτ, η οποία το δώρησε με τη σειρά της το 1923 στον γιο της Χίλντεμπραντ.

Κλοντ Μονέ, Η Γέφυρα του Βατερλώ, 1903
Το έργο του διάσημου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου ενδέχεται να εκλάπη από τους Ναζί. Πουλήθηκε το 1907 από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στην γκαλερί Durand Ruel. Ο Εβραίος έμπορος και εκδότης Πάουλ Κασίρερ φέρεται να το δώρισε στη Μαρί Γκούρλιτ, η οποία το δώρησε με τη σειρά της το 1923 στον γιο της Χίλντεμπραντ.

 

Εγκαίνια με ιμπρεσιονιστές Ο Κλοντ Μονέ δεν ζωγράφιζε μόνο έργα με νούφαρα αλλά είχε φιλοτεχνήσει και μια σειρά με δεμάτια από στάχια. Το έργο του "Δεμάτι από στάχια, χιόνι, φως του ήλιου" το ζωγράφισε το 1891 και είναι ένα από τα κεντρικά εκθέματα στα εγκαίνια του νέου μουσείου στο Πότσδαμ.

Ο Κλοντ Μονέ δεν ζωγράφιζε μόνο έργα με νούφαρα αλλά είχε φιλοτεχνήσει και μια σειρά με δεμάτια από στάχυα. Το έργο του “Δεμάτι από στάχυα, χιόνι, φως του ήλιου” το ζωγράφισε το 1891 και είναι ένα από τα κεντρικά εκθέματα στα εγκαίνια του νέου μουσείου στο Πότσδαμ.

 

Πηγή έργων: Deutsche Welle