• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

Κριτική προσέγγιση για την έκθεση έργων του Κ. Ευαγγελάτου στο Παρίσι

Γράφει ο Λεόντιος Πετμεζάς //
Ιστορικός Τέχνης, Επιμελητής εκθέσεων, Λογοτέχνης.

Μετά τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του διεθνή καλλιτέχνη Κώστα Ευαγγελάτου στον σημαντικό εκθεσιακό χώρο Espace JANO του CENTRE DE SEVRES στο Παρίσι που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο με μεγάλη επιτυχία και επαινετικές κριτικές, τόσο από Γάλλους ιστορικούς τέχνης, όσο και από Ελληνογάλλους συγγραφείς και φιλότεχνους, η εκθεσιακή του δραστηριότητα συνεχίζεται και φέτος την Άνοιξη στην πόλη του φωτός!

EMERGANT

Η Galerie d’ art LOC ART PARIS, AU FIL DU CANAL, 22 Rue Eugene Varlin, Paris εκθέτει έργα του σε μεγάλη ομαδική έκθεση από αρχές Μαρτίου μέχρι τέλος Μαίου 2018. Πρόκειται για συνθέσεις του με γυναικείες μορφές που αναδύονται αφαιρετικά μέσα από χρωματικές αρμονίες και συνειρμούς ιδιαίτερης πνευματικότητας και ομορφιάς. Έργα φιλοτεχνημένα στον καμβά, σε ύφασμα, σε ξύλο με λάδια και ακρυλικά, χαρακτηριστικά της προσωπικής τεχνοτροπίας του με σύμβολα, χαράξεις, στίγματα και αρχαϊκά μοτίβα.

Ο Κώστας Ευαγγελάτος / Costantinos Evangelatos, το 1988 εξέθεσε ατομικά για πρώτη φορά στη Γαλλία τη σειρά έργων του με τίτλο “Consceptualizations” στον πύργο «Les Fontaines», Centre Culturele στο Chantilly / Σαντιγύ της Γαλλίας με επιτυχία.

Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει οκτώ ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής στο Παρίσι. (Οι εκθέσεις του το 2008 και το 2010 στο LA MAISON DE LA GRECE, έγιναν με την Αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στη Γαλλία.)

ΑΡΧΑΪΚΟ ΖΕΥΓΑΡΙ

ΑΡΧΑΪΚΟ ΖΕΥΓΑΡΙ

Το 2007 έστησε εγκατάσταση στο χώρο της αλέας των Tuιlleries του Λούβρου, με επιζωγραφισμένες πολύχρωμες γεωμετρικές φόρμες, και το 2008 σε κεντρικές περιοχές της πόλης έδρασε με performance  COSTAS- L’ AUTUMNE A PARIS – “Le dernier rouleau”.

Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις ζωγραφικής στις Γαλλικές πόλεις: Αμιένη, Αβινιόν, Μεντόν, Λίλ κ.α. Στο Παρίσι επίσης συμμετείχε στη διεθνή επετειακή έκθεση με τίτλο 1/2000 στο College Jaques-Cartie-Chauny και φέτος στον Πολυχώρο Τέχνης Espace Christiane Peugeot, με την Melkart Gallery, στην έκθεση με τίτλο Migra(r)tion, 2017).

Η τεχνική της γραφής του Κώστα Ευαγγελάτου είναι πολυδιάστατη ενώ το θέμα των απεικονίσεων στις καταθέσεις του  πολυκύμαντο. Στηρίζεται σε μια ποικιλία ανάπλασης που δρα παράλληλα με την συγκροτημένη χρήση του χρώματος και του σχήματος. Ενέχει την ενέργεια που βρίσκεται στην κοσμογονική  κίνηση της εξέλιξης .

ΑΡΧΑΪΚΟ

ΑΡΧΑΪΚΟ

Τα μορφολογικά στοιχεία που χρησιμοποιεί εμπεριέχουν δύναμη σε τεράστια κλίμακα. Τα συστατικά της διαπραγμάτευσης του συγκλίνουν με την υπερβατική ουσία που λειτουργεί  άμεσα δίνοντας οντότητα σε φιγούρες  με εναλλαγές, σηματοδοτήσεις και διαφοροποιήσεις. Ισορροπούν με λυρική πολυφωνία και αρμονικές αντιστίξεις  που υποτάσσουν τον συμβολισμό στην εξελικτική κινητοποίηση. Η χροιά τους βασίζεται σε ζωντανά μοτίβα με  περιεχόμενο και  διάσταση. Οι σχεδιασμοί  συγκροτούν μια διεργασία αλληγορικής φαντασίας και αφαίρεσης.

Πρόκειται για μια περιπλάνηση, μια ενδοσκόπηση  που κινητοποιεί μηνύματα και νοήματα. Προσωποποιεί μορφές  τονίζοντας την φυσική της μεταβατικότητας, την μετάλλαξη, τον συλλογισμό, τους υπάρχοντες νόμους της ογκολογικής βαρύτητας, τη στωικότητα και τη σφοδρότητα. Παρουσιάζει  συνδυασμούς  που κατευθύνουν προς τα επινοήματα των ιδιότυπων αντανακλάσεων. Προβάλλει το εκρηκτικό  βίωμα  που μέσα από το θεωρούμενο είδωλο αναμορφώνεται σε ομοιοπαθητικό κάτοπτρο. Οι πρωτοποριακοί και νεωτεριστικοί ορίζοντες του  δημιουργού ως συλλήψεις άπτονται της υπερρεαλιστικής τοποθέτησης. Αγγίζουν τη πεμπτουσία  της ολοκλήρωσης  και την αντενέργεια των συνειδησιακών εκδοχών. Η φόρμα τους κατευθύνει τις οσμώσεις  προς  τη συνύπαρξη της  συνδικίας και της αντίληψης. O δημιουργός Κώστας Ευαγγελάτος αναδεικνύει σχεδιαστικές επισημάνσεις που αφορούν το γυναικείο πρόσωπο  στα πλαίσια μιας καταγραφής και μιας επισήμανσης της θηλυκής υπόστασης. Συνιστά  ιδιαίτερα και αποκλειστικά στο κοινό μια ένταξη που συνδέεται αμετάκλητα στον τομέα της εμπνευσμένης εργασίας του και αξιώνει την πλήρη αισθητοποίηση του αντικειμένου που διευρύνει διεξοδικά τους νοητικούς προκαθορισμούς της εύχυμης θέασης. 

composition, oil on paper

composition, oil on paper

Στις εύληπτες  αναζητήσεις  του με μυθοπλαστικές ποικίλες αποχρώσεις επικεντρώνει συνθετικά την δράση του στην αναπαραστατική τάση μιας ατμόσφαιρας με εκφάνσεις εικονογραφημένης  πλαστικότητας  που της επιτρέπει να λειτουργεί ως αντίδοτο στην υφή της  φυσικής  και ρυθμικής κατάστασης. Χρησιμοποιώντας την χρόνια εμπειρία αλλά και τη δυνατότητα  του να ελίσσεται και να εξελίσσεται ευρηματικά, επεμβατικά  και πολυσήμαντα επεμβαίνει δυναμικά με προτάσεις για το υπάρχον υλικό που κινεί αντίθετα προς τη διαδικασία ανασύνθεσης που μοιραία επιφέρει ο χρόνος για όλες τις ανθρώπινες υπάρξεις. Ενισχύει και σημαδεύει τη θεματογραφία του τελεολογικά  με στιγμές  ζωής. Τις  αποτυπώνει στις φιγούρες  δίνοντας τους αφ’ενός ύφος ιχνηλασίας και αφομοίωσης και αφ’ ετέρου  ταυτότητα σύζευξης και  διάρκεια κινητικότητας.

Ακολουθώντας την περιδιάβαση και την περιήγηση φιλοτεχνεί πολυχρωματικές  μορφές άλλοτε  με σιβυλλική έκφραση, άλλοτε ως πλάσματα που άφησαν το αποτύπωμα τους σε κάθε τι που άγγιξαν η και σε άλλες πολυποίκιλες και ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις.

ΜΟΡΦΗ

ΜΟΡΦΗ

Με ένα σχέδιο πυκνό και περίπλοκο δημιουργεί λεπτότατα πεδία και επίπεδα, λεπτομερή πλέγματα γραμμών που διατρέχουν την επιφάνεια και οργανώνουν ευπρόσδεκτα τις φυσικές πυκνώσεις. Επισυνάπτει τα περιγράμματα  προβάλλοντας το φυσικό φαιό. Τα  πρόσωπα με  ζωηρά μάτια συνωθούνται με τονική διαβάθμιση και αρμονική υποβλητική χροιά πείθοντας ότι αναδύονται κοσμογονικά από το εσωτερικό της μάζας. Αρχικά ανασυγκροτούνται και στη συνέχεια μεταμορφώνονται  με ρευστά όρια που κυμαίνονται ανάμεσα στις παρυφές του ανάγλυφου , όπου τον τόνο διευθέτησης δίνει ο συνδυασμός  με την υπολογισμένη χειρονομία και η παρόρμηση με τη λογική επεξεργασία. Εμβόλιμα και ουσιαστικά  η ιδεογραφική προοπτική που προβάλλεται και υποβάλλεται στις συγκεκριμένες  συλλήψεις έχει κοινή αφετηρία την  ενασχόληση και την ιδιότυπη μελέτη του για την ανθρώπινη μορφή σε διαφορετικές μεταξύ τους διαστάσεις και θέσεις .

Η αυτονομία της συγκίνησης που συντελείται  από μέρους του με κατασταλαγμένη λυρική διάθεση και αυθορμητισμό απέναντι στην εξωτερική άψογη απόδοση, αποβλέπει και κατορθώνει να δώσει τις συμβολικές προεκτάσεις  και κλιμακώσεις που απαιτούνται. 

 ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΥΝΕΙΡΜΟΣ

ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΥΝΕΙΡΜΟΣ

Με διαπεραστικούς τρόπους και επεξεργασίες στις οποίες παίζουν κύριο ρόλο οι σχεδιαστικές αξίες ο καλλιτέχνης προχωρεί στην επιμεριστική προσθήκη. Σμιλεύει με δεξιοτεχνία  τα εκθέματα οδηγώντας τα σταδιακά και βαθμιαία σε μια κατεύθυνση που συνδυάζει καίρια την ρεαλιστική διαπραγμάτευση με τα γενικευτικά χαρακτηριστικά  της περίσσιας ακτινοβολίας και της εσωτερικότητας.

Εμπλουτίζει και αναπαράγει  εκφραστικά τους διατονικούς ιστούς κάθε  ζωγραφικού επιτεύγματος του.