Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Μονογραφία για τον εραστή της θεατρικής Τέχνης, Αιμίλιο Κομβόπουλο

Θανάσης Καραγιάννης, Αιμίλιος Κομβόπουλος, Ρωμιός Ερασιτέχνης Ηθοποιός και Σκηνοθέτης, εκδόσεις Τσουκάτου, Αθήνα 2019, σελίδες 110

Ο γνωστός ερευνητής ποικίλων πλευρών του ελληνικού θεάτρου, διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών, εκπαιδευτικός και συγγραφέας Θανάσης Καραγιάννης, μας εξέπληξε υπέροχα με τη μονογραφία του για τον Αιμίλιο Κομβόπουλο, έναν άγνωστο ταλαντούχο εραστή της θεατρικής Τέχνης που, γεννημένος το 1927 στην Κωνσταντινούπολη, παραμένει εκεί κρατώντας ζωντανή και θάλλουσα την ομορφιά και τη γοητεία της θεατρικής δημιουργίας.

Με άλλες σπάνιας αξίας μοναδικές δημοσιεύσεις του ο Θανάσης Καραγιάννης έχει εντοπίσει και καταγράψει πληροφορίες για ερασιτέχνες ηθοποιούς και σκηνοθέτες, για μπουλούκια θεατρώνηδων ξεχασμένων εποχών, για παιδικό θέατρο, για σχολικό θέατρο, έχει επαναφέρει στη μνήμη πρόσωπα, έργα, παραστάσεις… Θα έλεγε κανείς ότι έχει εντρυφήσει σε… ανερεύνητα πεδία του ελληνικού θεάτρου, σ’ έναν κόσμο θεατραγάπης που άνθησε παλιότερα ή που κινείται σήμερα στις παρυφές του «επίσημου» θεάτρου των επωνύμων και των επαγγελματιών.

Με το ανά χείρας νέο βιβλίο του διαπιστώνουμε ότι επεξέτεινε το ενδιαφέρον του και στις εθνικές εστίες της Ρωμιοσύνης, πέραν των κρατικών συνόρων της σύγχρονης Ελλάδας. Πρώτος σταθμός του, προσκυνηματικός θα έλεγα, η Πόλη της καρδιάς και των ονείρων μας. Και πρώτος βιογραφούμενος ο 93χρονος Αιμίλιος Κομβόπουλος, ο «Ρωμιός Ερασιτέχνης Ηθοποιός και Σκηνοθέτης», τον οποίο επισκέφθηκε, γνώρισε την ιστορία του και την οικογένειά του και συνέταξε με βάση τις πολλές πληροφορίες που συνέλεξε, το πλούσιο βιογραφικό του.

Στο βιβλίο ξετυλίγεται με λακωνική όσο και εύληπτη αφήγηση και με πληθώρα φωτογραφιών η ζωή ενός γνήσιου Ρωμιού της Πόλης, από τα παιδικά του χρόνια μέχρι σήμερα μέσα σε έναν σημαδιακό για τον Ελληνισμό αιώνα. Μπορεί οι φωτογραφίες να παρουσιάζουν το προσωπικό και οικογενειακό ιστορικό ενός απλού, καθημερινού ανθρώπου, αλλά ο χώρος και ο χρόνος που έχουν εγκλωβιστεί, καθώς και οι ιδιότητες των ατόμων που φωτογραφίζονται, αποκτούν για τους σημερινούς αναγνώστες ευρύτερη αξία, νοηματοδοτούν πράγματα που απαντούν σε αιτήματα λαογραφικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, πολιτικά, εθνολογικά… Και βεβαίως ανταποκρίνονται σε καλλιτεχνικά θεατρικά ιστορούμενα που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τον συγγραφέα. Γιατί ο Αιμίλιος Κομβόπουλος έχει προσφέρει πολλά στο Ρωμαίικο Ερασιτεχνικό Θέατρο της Κωνσταντινούπολης, προσθέτοντας με το μεράκι του ένα ακόμα λιθαράκι στην πολιτιστική ιστορία του ελληνισμού, όπου της Γης, μια ιστορία τιμής προς τον άνθρωπο και αγάπης προς την Τέχνη, την οποία οφείλουμε να ανακαλύπτουμε, να επαινούμε, να διασώζουμε και να την παραδίδουμε με ευλάβεια στις επερχόμενες γενιές.

Συγχαίρουμε τον Θανάση Καραγιάννη για τη μελέτη του αυτή. Αναμένουμε σύντομα και άλλα -υπεσχημένα- ανάλογα βιβλία, για τη συμπλήρωση μιας ολόκληρης σειράς καταγραφής ερασιτεχνών ηθοποιών, σκηνοθετών και συντελεστών, που μετείχαν στις δραστηριότητες των Παραστατικών Τμημάτων πολλών Μορφωτικών Συνδέσμων της Κωνσταντινούπολης. Γιατί όχι αργότερα και της Σμύρνης και της Αλεξάνδρειας… Υγεία και δύναμη να έχει ο Θανάσης Καραγιάννης να συνεχίζει. Η έρευνα που εμπνεύστηκε και ξεκίνησε… δεν έχει τέλος!

Γιάννης Δ. Μπάρτζης, Δρ.Φ.
συγγραφέας