Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Νίκος Ξένιος, Το Κυνήγι του βασιλιά Ματθία (εκδόσεις Κριτική (2017)

Γρά­φει ο Ειρηναί­ος Μαρά­κης  //

Ένα βιβλίο, δύο ιστο­ρί­ες, μία από την σύγ­χρο­νη επο­χή και μία από τον 16ο αιώ­να. Το φαι­νό­με­νο της μετα­νά­στευ­σης, σήμε­ρα και άλλο­τε, η βία μέσα στην ανθρώ­πι­νη ιστο­ρία και το ρίζω­μα της ανθρω­πιάς μέσα σε δύσκο­λες, σχε­δόν αβί­ω­τες συν­θή­κες. Δου­λέ­μπο­ροι, μετα­νά­στες, συνο­ριο­φύ­λα­κες, βυζα­ντι­νές πρι­γκί­πισ­σες, τα σύνο­ρα των κρα­τών και τα μη σύνο­ρα των ψυχών, ο φόβος για το άγνω­στο, οι αδυ­σώ­πη­τοι εξου­σια­στές κι οι κου­ρα­σμέ­νοι εξου­σια­ζό­με­νοι, η τρυ­φε­ρό­τη­τα των απλών ανθρώ­πων και η κατα­λυ­τι­κή παρου­σία ενός ελα­φιού εμφα­νί­ζο­νται και ανα­πτύσ­σο­νται στις λιγό­τε­ρες από εκα­τό σελί­δες αυτού του βιβλί­ου. Πρω­τα­γω­νι­στές, μια ομά­δα μετα­να­στών που ξεκι­νούν από το Κουρ­δι­στάν και δια­σχί­ζουν τη Βαλ­κα­νι­κή Χερ­σό­νη­σο ανα­ζη­τώ­ντας τη σωτη­ρία από τους σφα­γείς του Ισλα­μι­κού Κρά­τους και η πρι­γκί­πισ­σα Μερ­σού­δα που ανα­γκά­ζε­ται να παντρευ­τεί τον βασι­λιά Ματ­θία. Ένα επί­και­ρο βιβλίο, με λιτές περι­γρα­φές και με κινη­μα­το­γρα­φι­κή ροή, όμορ­φο και συγκι­νη­τι­κό που αξί­ζει να διαβάσεις.

Ναι, ξέρω, θα ανα­ρω­τη­θείς φίλε ανα­γνώ­στη κι ίσως πολύ σωστά: ακό­μα ένα βιβλίο για τη μετα­νά­στευ­ση; Και ίσως να σκε­φτείς ακό­μα ότι τώρα πια που η δυστυ­χία και ο κατα­τρεγ­μός των συναν­θρώ­πων μας από τη Συρία, το Κουρ­δι­στάν και αλλού κι αφού πέρα­σε η πρώ­τη δύσκο­λη περί­ο­δος της αλλη­λεγ­γύ­ης, έγι­νε μόδα και παι­γνί­δι εμπο­ρι­κό που αξιο­ποιεί στο έπα­κρο μια γνή­σια αγα­νά­κτη­ση, ένα βαθύ προ­βλη­μα­τι­σμό – που εντά­ξει, δεν το απο­κλείω και αυτό για ορι­σμέ­νους. Όμως, φίλε, μην φοβά­σαι, το «Κυνή­γι του βασι­λιά Ματ­θία» δεν ακο­λου­θεί αυτή τη λογι­κή, που αν υπάρ­χει είναι μειο­ψη­φι­κή, για να μην πω, σχε­δόν ανύ­παρ­κτη. Αντί­θε­τα, το συγκε­κρι­μέ­νο βιβλίο, λιτό και απέ­ριτ­το, βαθύ­τα­τα συναι­σθη­μα­τι­κό αλλά όχι γλυ­κα­νά­λα­το, ξέρει και πολύ εύστο­χα παρου­σιά­ζει μια αλλη­γο­ρία καθώς και ένα μάθη­μα για τη δυνα­τό­τη­τα του ανθρώ­που μέσα σε αντί­ξο­ες, το λιγό­τε­ρο, συν­θή­κες να προ­σαρ­μό­ζε­ται μπρο­στά σε απαι­τή­σεις της ζωής (της πολι­τι­κής και της ιστο­ρί­ας, ακό­μα) διεκ­δι­κώ­ντας μια ανά­σα ελευθερίας.

Και είναι εδώ όπου η ανα­πα­ρά­στα­ση, αλλά όχι η πιστή αντι­γρα­φή, μια σκλη­ρής πραγ­μα­τι­κό­τη­τας – λογο­τε­χνία κάνει άλλω­στε ο Νίκος Ξένιος, και μάλι­στα εξαι­ρε­τι­κή λογο­τε­χνία, όχι ρεπορ­τάζ σκαν­δα­λο­θη­ρι­κού τύπου – έρχε­ται να συνα­ντή­σει, να μπο­λιά­σει και να μπο­λια­στεί παράλ­λη­λα με μία άλλη μυθι­κή και όχι τόσο παρα­μυ­θέ­νια διή­γη­ση που κι αυτή με τη σει­ρά της αν και τοπο­θε­τη­μέ­νη σε μια περί­ο­δο μετα­ξύ της ιστο­ρί­ας και του μύθου, αντα­να­κλά την προ­δια­γε­γραμ­μέ­νη (ίσως και όχι) μοί­ρα του πλού­σιου σε γήι­να αισθή­μα­τα ανθρώ­που να διεκ­δι­κεί, επι­μέ­νω σε αυτή τη λέξη, το φως και τη λαμπρό­τη­τα στη ζωή του ενά­ντια στο σκο­τά­δι, σε κάθε είδος σκοταδιού.
Όμως σε αυτή τη διπλή ιστο­ρία δεν πρω­τα­γω­νι­στούν μόνο οι άνθρω­ποι που ανα­ζη­τούν την ελευ­θε­ρία, ούτε η μετα­νά­στευ­ση ως ανα­γκα­στι­κή σωτη­ρία από ένα κόσμο σκλη­ρό και αδυ­σώ­πη­το. Είναι και ένα ελά­φι(!) που πρω­τα­γω­νι­στεί, συν­δε­τι­κός κρί­κος του μύθου και της ιστο­ρί­ας, του χθες και του παρό­ντος, που ταξι­δεύ­ει ανά­με­σα σε δυο ή και παρα­πά­νω κόσμους, καθι­στώ­ντας τον εαυ­τό του, έστω και χωρίς απο­κλει­στι­κά δική του από­φα­ση, σύμ­βο­λο μια μετα­βα­τι­κής επο­χής, όπου ο καθέ­νας μας, είτε πρό­σφυ­γας πολέ­μου, είτε μετα­νά­στης στην ίδια του τη χώρα, προ­σπα­θεί να βρει τα βήμα­τα του μπρο­στά σε συν­θή­κες αν όχι πρω­τό­τυ­πες, σίγου­ρα όμως ιδιαί­τε­ρα δύσκολες.

Θα δεις, φίλε ανα­γνώ­στη, δεν θα σε απο­γοη­τεύ­σει τού­το το βιβλίο. Τολ­μώ να πω μάλι­στα πως θα σε κάνει να αγα­πή­σεις και τη νου­βέ­λα ως είδος, που η αλή­θεια είναι πως κάπως παρα­μέ­νει στο περι­θώ­ριο ακό­μα και σήμε­ρα που η μικρή φόρ­μα, η πάρα πολύ μικρή όμως, κερ­δί­ζει έδα­φος στις ανα­γνω­στι­κές προ­τι­μή­σεις σου.
Ναι, «Το Κυνή­γι του βασι­λιά Ματ­θία» είναι ένα τρυ­φε­ρό βιβλίο και φυσι­κά όχι ένα πολι­τι­κό μανι­φέ­στο, που δίνει τη δική του μάχη απέ­να­ντι στην σκλη­ρό­τη­τα των επο­χών και στη βία της πολι­τι­κής που δια­μορ­φώ­νει τη σύγ­χρο­νη ιστο­ρία, με μια γρα­φή άνε­τη, με περι­γρα­φές που δεν κου­ρά­ζουν και σε μια γλώσ­σα που δεν παί­ζει με τα συναι­σθή­μα­τα και τις εμπει­ρί­ες σου αλλά που αντί­θε­τα σε οδη­γεί σε μια ανα­γνω­στι­κή από­λαυ­ση πέρα από κάθε προσ­δο­κία. Ξέρω, αυτή είναι μια αντί­φα­ση, και μάλι­στα μια αντί­φα­ση πολύ έντο­νη κι ισχυ­ρή: πως συν­δυά­ζε­ται η ανα­γνω­στι­κή από­λαυ­ση με ένα θέμα κατά βάθος πολύ σκλη­ρό; Εδώ είναι όμως που ο μάστο­ρας συγ­γρα­φέ­ας κατα­φέρ­νει με την τέχνη του και με την ευφυ­ΐα του να δώσει λύση σε ένα πρό­βλη­μα που, ας το παρα­δε­χτού­με, μοιά­ζει δύσκο­λο να επι­λυ­θεί. Αλλά είναι και­ρός να στα­μα­τή­σω εδώ, «Το Κυνή­γι του βασι­λιά Ματ­θία» σε περι­μέ­νει να το ανα­κα­λύ­ψεις και το κυριό­τε­ρο, να ανοί­ξεις διά­λο­γο μαζί του. Αυτή είναι η μεγα­λύ­τε­ρη προ­σφο­ρά του.

 _______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο