Γράφει ο Στέλιος Κανάκης //
Γιατί να έρθει ο Ζαραλίκος στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ, που προηγουμένως είχε πάει στη γιορτή του ΣΥΡΙΖΑ; Τον Μπέζο γιατί τον καλέσατε; Ο Νταλάρας; Τι φορά η… Μποφίλιου; Να και φωτογραφία του Λοβέρδου στο Φεστιβάλ! Μα καλά θα τιμήσουν τον Ξαρχάκο; Πόσα χρήματα έχει η Λιάνα; Γιατί ψηφίσατε «ναι» σ’ αυτό το νομοσχέδιο; Γιατί «παρών» στο άλλο; Γιατί «όχι» στο τρίτο; Όλη αυτή η ενασχόληση ανοήτων και αφάσιων πολιτικοκοινωνικά που καταπίνουν τα πάντα από το σύστημα αδιαμαρτύρητα, είναι σχεδόν καθημερινή.
Στις περισσότερες απ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει παρά να γελάσει κανείς ή να λυπηθεί. Διότι το φαινόμενο θλιβερό και γελοίο συγχρόνως, προσφέρει και τις δύο δυνατότητες. Κάποιοι και κάποιες και από διαφορετικές αφετηρίες και λόγους διάφορους, γκρουπουσκουλικοί, ανόητοι αντί-ΚΚΕ, αλλά και αφελείς που στην καθημερινή τους ζωή καταπίνουν την κάμηλο του συστήματος ή είναι απλώς απόντες, σκαρφάλωσαν στα κεραμίδια αλλόφρονες. Μ’ ένα κοινό χαρακτηριστικό όλοι τους: «Πολιτική σκέψη επιπέδου βρέφους και πολιτική βλακεία άνευ ορίων» όπως τους καταλόγισε ιδιαίτερα επιτυχώς ο Γιώργος Μαργαρίτης.
Τηρουμένων των αναλογιών, ένα μόνο απ’ όσα υπομένουν από την αστική δικτατορία θα ήταν ικανό να τους κάνει επαναστάτες, αλλά εκεί σιωπή και υποταγή. Το πρόβλημά τους, αυτή τη φορά, το γαμημένο το εξακοσάρι στους μπάτσους και στους λιμενικούς. Κάποιοι προχώρησαν και στην αήθη και προβοκατόρικη παραχάραξη και διακίνηση φωτογραφίας κομμουνιστή που του την πέφτουν οι μπάτσοι. Μεταξύ αυτών και φιλόσοφος στρατηγός με δανεικά… αστέρια που «από πόλεμο δεν κάτεχε», ο πρώτος απ’ τους τέσσερις του γνωστού ποιήματος του Μπρεχτ «Τέσσερις στρατηγοί». Αυτός ο «στρατηγός» με κάποιους θλιβερούς και δυστυχείς ακόλουθους, ακόμη και του… νοσοκομείου, υβριστές, εθνικοφασίζοντες και… εθνικοκομμουνιστές και έτερους… λεβεντοκορέους, με κοινό τόπο το άκρατο αντί-ΚΚΕ μένος τους, επιτίθενται στο ΚΚΕ χυδαία, και με καταγέλαστες αφορμές, όπου διαβάζεις και για «προβοκατόρικο ΚΚΕ» κι αποκάμοντας μετράνε σφυροδρέπανα στο… Ντονμπάς και εκστασιάζονται. Του οποίου «στρατηγού» θα του πάρει καιρό να μαζέψει τα ανερυθρίαστα συντρίμμια της αξιοπρέπειάς του από χαμαί, εάν και εφόσον αντιληφθεί την κατάντια του.
Θεωρώ την κριτική ακόμη και τη σκληρή, αναγκαία και επιβεβλημένη. Σ’ αυτό είμαι απόλυτος. Και στα παιδιά μου που είναι στρατευμένα. Η κριτική μπορεί να διορθώσει ή και να προλάβει λάθη. Ειδικά σε καιρούς που συντελούνται κατακλυσμιαίες αλλαγές και μετατοπίσεις. Ουδείς αλάθητος και ειδικά εκείνος που δρα, που το παλεύει. Μερικοί όμως, θύματα κατ’ αρχήν της δυσβάσταχτης κι ενδεχομένως επώδυνης διανοητικής απορρύθμισης που βιώνουν ή (και) των συμπλεγμάτων και εμμονών που ταλαιπωρούν την ανωφελή (στην καλύτερη περίπτωση) ζωή τους, ξεπέρασαν εαυτόν. Η πολιτική χυδαιότητα και το μένος, συνεπικουρούμενα από την εγγενή αδυναμία αντίληψης και αξιολόγησης, κυρίες και κύριοι, δεν είναι κριτική. Είναι αλητεία. Κι όσα τσιτάτα κι αν κατεβάσετε πάνε στράφι διότι απλούστατα αδυνατείτε χαρακτηριστικά και θλιβερά να τα αντιληφθείτε. Σ’ ένα μόνο θα σταθώ προς ώρας: Άλλο ένας οργανισμός και ο συγκεκριμένος ρόλος του στα πλαίσια της κρατικής μηχανής της αστικής δικτατορίας και άλλο – εντελώς ανόμοιο και διαφορετικό το ανθρώπινο δυναμικό που τον απαρτίζει. Ο οργανισμός παραμένει ακλόνητος στους λόγους ύπαρξής του, όσο το υπάρχον σύστημα τον τρέφει και στηρίζει τη λειτουργία του. Ο αστυνομικός είναι άνθρωπος, επιδεκτικός στις επιδράσεις ένθεν κακείθεν, διαμορφώνεται, πλάθεται, μπορεί να αποκτήσει ή να διευρύνει τη συνείδησή του, να μάθει, να αφυπνιστεί, πάσχει όπως όλοι οι άλλοι, πεινάει, κρυώνει, χαίρεται ή λυπάται… Φαίνεται πως εκτός από τους βλάκες και τους αφελείς αυτό αδυνατούν να το κατανοήσουν και άλλοι. Ο οργανισμός υπάρχει και λειτουργεί για να εκπληρώνει τους σκοπούς ύπαρξής του. Οι άνθρωποι που τον απαρτίζουν γεννιούνται πασχίζοντας να πάρουν ανάσα και το ίδιο κάνουν σε όλη τους τη ζωή ως προλετάριοι. Βεβαίως και ο οργανισμός έχει τη δύναμη και τα μέσα να διαμορφώνει πολλούς από αυτούς κατά το δοκούν, αλλά υπάρχουν και άλλοι που καταφέρνουν να κρατηθούν, να αντισταθούν. Στην αστυνομία, στο στρατό, στους ένστολους γενικά (έχω γνωρίσει αρκετούς στις συναναστροφές μου, ακόμη και στις συλλήψεις μου), στη δικαιοσύνη, στην παιδεία… Να καταργηθούν τα σώματα καταστολής όχι όμως οι άνθρωποι που τα απαρτίζουν. Κι αυτά είναι εντελώς διαφορετικά. Όπως, πολλές φορές, διαφορετικό είναι το καλλιτεχνικό έργο και η αξία του από την πολιτική τοποθέτηση – πρόσκαιρη, συνειδητοποιημένη ή όχι του καλλιτέχνη. Αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος, χώρια που είναι ακόμη ψιλότερα γράμματα για πολλούς. Ή μήπως έχετε άλλη άποψη; Πώς σας φαίνεται να υποχρεώσουμε όσους από τους συναδέλφους τους τα παίρνουν απ’ τα ναρκωτικά να ταΐζουν και τους υπόλοιπους ή να μπούνε κι αυτοί στο κόλπο; Δεν γνωρίζετε πως αστυνομικοί δεν είναι μόνο τα κωλόπαιδα των ΜΑΤ;
Αγνοείτε και τους χιλιάδες γονείς, στην ανασφάλεια για το μέλλον των παιδιών τους ή στην αδυναμία τους να πληρώσουν για τις σπουδές τους, που τα προτρέπουν να εισαχθούν στις σχολές αστυνομίας και στις στρατιωτικές; Και τα παιδιά, όσα εισάγονται στις συγκεκριμένες σχολές, είναι από την ίδια κοινωνική δεξαμενή με τους υπόλοιπους των άλλων σχολών. Να κόψουμε και σ’ αυτούς τη δυνατότητα αυξήσεων ίσως και ζωής; Καμώνεστε πως δεν ξέρετε πόσες χιλιάδες παιδιά επιλέγουν αυτές τις σχολές για να εξασφαλίσουν, κατ’ ελάχιστον έστω, το μέλλον τους; Δεν έπεσε στην αντίληψή σας (όση διαθέτετε) ότι οι σχολές αυτές είναι πρώτες σε βαθμολογία, απλώς και μόνο λόγω της προτίμησης; Είστε ικανοί σε επόμενη διανοητική κρίση να ζητήσετε το κλείσιμο των εν λόγω σχολών και τον εξοστρακισμό των παιδιών. Αλλά ούτε οι δικαστικοί να δικαιούνται αύξησης. Να τους πληρώνουν οι καπιταλιστές απ’ την τσέπη τους αφού το δικό τους σύστημα εξυπηρετούν ως σώμα ή και πολλοί από αυτούς αφ’ εαυτού τους. Και σ’ όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους να επιλέγουμε με κριτήρια που ελπίζω οι πολιτικά ενδεείς να καταθέσετε. Και οι απεργοσπάστες να μη δικαιούνται των όσων κερδίζουν με τους αγώνες τους οι απεργοί. Τι; Σωπαίνετε εδώ; Είστε πολλοί (ξέρω και λέω για πλάκα να αρχίσω να παραθέτω ονόματα) που ούτε καν απεργείτε και καρπώνεστε τα όποια κέρδη. Προτείνετε, λοιπόν, κριτήρια κι ας αρχίσουμε τις προγραφές.
Και όσο για το… timing (το μάθατε κι αυτό) της θετικής ψήφου ή ας ψηφίζανε «παρών» αφού έτσι κι αλλιώς θα περνούσε, τι να πει κανείς πέραν του να εκστασιαστεί από την απύθμενη βλακεία σας ή και την ηθική σας. Αυτό πράττετε και έτσι ξοδεύετε όλη σας τη ζωή. ΟΦΑ! Όπου φυσάει ο άνεμος! Κι όπου ζέχνει καιροσκοπισμό!
