Συγγραφείς: Vera Klontza-Jaklova, Romilda Nevěčná
Αρχαιότητα και «horsemanship»?
Για τα άλογα έχουμε αναφορές από πολλούς αρχαίους συγγραφείς. Όμως το σημαντικότερο έργο μας το άφησε ο Αθηναίος, λάτρης της Σπαρτιατικής πολιτιστικής παράδοσης Ξενοφών, που έζησε περίπου το 430 – 353 π. Χ. Το έργο του “Περί ιππικής” έγινε βασικότατο εγχειρίδιο για την εκτροφή αλόγων για αρκετούς αιώνες. Ακόμα και σήμερα το έργο αυτό είναι πολύ γνωστό στους ιππολόγους όλου του κόσμου και φυσικά στους λάτρεις του αλόγου. Στον ένα ή στον άλλο βαθμό μέσα από το έργο του Ξενοφώντα καταδεικνύεται η πολιτιστική σχέση των αρχαίων Ελλήνων με το άλογο. Όπως παρατηρεί: «Το άλογο είναι κάτι όμορφο, κανείς δεν θα κουραστεί να το κοιτάζει, όσο επιδεικνύεται στον θεατή με όλο του το μεγαλείο».
Πολλά στοιχεία του έργου του παραμένουν επίκαιρα και σήμερα. Μάλιστα σε σχέση με ορισμένες περιοχές του σημερινού κόσμου μας είναι πολύ μπροστά. Ο Ξενοφώντας περιγράφει μεταξύ άλλων πως μπορεί κάποιος να αποκτήσει ένα καλό άλογο, πως πρέπει να το φροντίζει, πως να το εκτρέφει, αλλά και πως να το γιατρεύει από διάφορες ασθένειες ή τραυματισμούς. Ακόμα, πως να ιππεύει σωστά, πως να εκπαιδεύει ένα άλογο για πολεμικούς σκοπούς, για επιδείξεις, για αγώνες ή για εργασία. Γνώριζε πάρα πολύ καλά και με κάθε λεπτομέρεια την ανατομία του αλόγου, αλλά επίσης και το χαρακτήρα του. Π.χ. περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τι πρέπει να προσέχει ο πιθανός αγοραστής όταν ψάχνει για άλογο. Για τον Ξενοφώντα το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να προσέχουμε , είναι οι οπλές, και η δόμηση του ποδιού (σύμφωνα με τις σύγχρονες ιππολογικές προσεγγίσεις είχε δίκιο). Υπογραμμίζει ότι πάντα πρέπει να κρίνουμε την κατάσταση των ποδιών του συγκεκριμένου αλόγου όταν αυτό βρίσκεται σε κίνηση. Επίσης, μας εξηγεί πως να προσεγγίζουμε και πως να εξετάζουμε το σώμα του, τα δόντια του κτλ. Ταυτόχρονα τονίζει ότι αυτός που θα φροντίζει το άλογο πρέπει να είναι εκπαιδευμένος, και υπεύθυνος άνθρωπος τονίζοντας ταυτόχρονα πόσο σημαντική είναι η σωστή σχέση και η φροντίδα. Θεωρούσε πως η χαίτη και η ουρά ήταν δώρα των Θεών στο άλογο για να είναι όμορφο. Είναι λοιπόν, για τα πολιτιστικά προτάγματα της εποχής του, υποχρέωση μας που πηγάζει από την Θεϊκή αυτή σχέση να τα φροντίζουμε με τέτοιο τρόπο για να είναι η χαίτη όσο γίνεται μακρύτερη. Ο τακτικός και ο συχνός καθαρισμός όπως και το χτένισμα είναι για τον Ξενοφώντα κανόνας. Η επισήμανση του Ξενοφώντα ήταν σωστή. Η μακριά χαίτη ήταν παράλληλα, πέρα από καλλωπιστικούς λόγους, μια σημαντική βοήθεια για τον αναβάτη ο οποίος μπορούσε με περισσότερη ευκολία να συγκρατηθεί απ’ αυτήν αν χρειαζόταν αφού ίππευε χωρίς σέλα και αναβολείς. Οι οπλές και τα πόδια πρότεινε να πλένονται καθημερινά με καθαρό και άφθονο νερό. Ο Ξενοφώντας μας περιγράφει αναλυτικά πως πρέπει να σηκώνονται σωστά τα πόδια των αλόγων. Με τι τρόπο πρέπει να διπλωθούν για να έχουμε την δυνατότητα να παρατηρούμε μέσα στην οπλή και για να την καθαρίζουμε αποτελεσματικά και σχολαστικά. Την περιγραφή του Ξενοφώντα για το πως να βάλουμε τα χαλινάρια θα χειροκροτούσαν και οι σημερινοί κορυφαίοι ιππολόγοι ή horsemen. Αναλυτική είναι και οι περιγραφή της εκπαίδευσης από κάτω στην οποία δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα. Σήμερα, μετά τόσους αιώνες η πρακτική αυτή μπορεί να θεωρηθεί μια πολύ καλή βάση επιτυχημένης επικοινωνίας με τα άλογα. Συμβουλεύει στους ιππείς της αρχαιότητας να κρατάνε το άλογο με το αριστερό χέρι και να ανεβαίνουν με κίνηση από τα δεξιά. Μέχρι λεπτομέρειας περιγράφει πως οφείλει να κάθεται ο αναβάτης στο άλογο: Ο ιππέας μας λέει πως δεν πρέπει να κάθεται σαν σε καρέκλα, στα οπίσθια δηλαδή, αλλά ανάμεσα στο ηβικό οστό και τα ισχιακά οστά που τον κάνει να μοιάζει περισσότερο σαν να στέκεται. Τα πόδια πρέπει να κρέμονται ελεύθερα προς τα κάτω. Δεν πρέπει δηλαδή να είναι διπλωμένα στην λεκάνη και στο γόνατο. Η στάση αυτή εξασφαλίζει μια συνεχή και στενή επαφή των μοιρών με το σώμα του αλόγου, ενώ κάτω από τα γόνατα τα πόδια πρέπει να κρέμονται ελεύθερα. Έτσι όμως είναι η σωστή ίππευση και σήμερα και ειδικά αν δεν χρησιμοποιούνται σέλα και αναβολείς. Ο Ξενοφών συμπληρώνει και άλλες λεπτομέρειες τις οποίες χρησιμοποιούμε και εμείς σήμερα, ειδικά τα τελευταία χρόνια όταν προτιμάμε να εκτελούν τα άλογα τα “θέλω μας” οικειοθελώς και με χαρά. Συμπληρώνουμε ότι ο σωστός τρόπος ίππευσης ήταν αναγκαίος, αφού ο αρχαίος αναβάτης στους αγώνες ίππευε γυμνός ή ίσα ίσα είχε ένα κοντό χιτώνα (Εικ. 1).

Εικ. 1: Ανάγλυφο του Βρύαξη με ένα άλογο και αναβάτη που κρατά τη χαίτη. Ο καβαλάρης φοράει χιτώνα με ζώνη. Υπάρχει και κουβέρτα για σέλα περίπου μισό 4ου αι. Π. Χ.(Πηγή: Charbonneaux, J. Martin, R., Villard, F. 1973: Hellenistic Art, Naples.)
Σύμφωνα με τον Ξενοφώντα το άλογο δεν πρέπει να στέκεται στα ουρά του και ο στάβλος πρέπει να έχει αυλάκι που απομακρύνει τα υγρά. Επίσης το πάτωμα του στάβλου πρέπει να είναι κτισμένο από μεγάλα βότσαλα για να δυναμώνουν οι οπλές του. Ο Ξενοφώντας μας εξηγεί πως ένα καλά εκπαιδευμένο άλογο είναι αποτέλεσμα επαγγελματικής διαδικασίας και τεράστιας υπομονής. Πολύ σωστά επισημαίνει ότι τα άλογα δεν μαθαίνουν μέσω της τιμωρίας αλλά αντίθετα από την επιβράβευση. Δεν πρέπει να το “σπάμε“ με τη βία καθώς πρέπει να πετύχουμε να ανταποκρίνεται οικειοθελώς.
Άλλες πηγές μας μεταφέρουν την αντίληψη της εποχής για το ότι το άγριο άλογο θεωρούνταν πρόβλημα. Στον έναν ή στον άλλο βαθμό αυτό καταδεικνύεται από τις πολλές μυθολογικές αναφορές. Συνδέεται δηλαδή με τους μυθολογικούς δαμαστές αλόγων όπως Βελλερεφόντης ή ο Ηρακλής. Ακόμα όμως και οι αναφορές στην εξαιρετικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου αναδεικνύει αυτή την διάσταση. Του αποδίδεται εξάλλου πως κατάφερε να δαμάσει το μαύρο άλογο που άκουγε στο όνομα Βουκεφάλας. Όμως ακόμα και ο Θεός Ήλιος ήταν ο μόνος που κατάφερνε να οδηγεί τα άλογα που τραβούσαν το άρμα του. Τα ατίθασα άλογα λοιπόν εκπροσωπούσαν μια πρόκληση όχι μόνο για τους ανθρώπους αλλά και για τους θεούς.
Πλησιάζοντας το άλογο της αρχαιότητας με τα αρχαιολογικά εργαλεία.
Τις γνώσεις μας για το horsemanship στην αρχαιότητα δεν τις αντλούμε μόνο από την μυθολογία και τους αρχαίους συγγραφείς, αλλά εξίσου σημαντική είναι σε αυτή την κατεύθυνση και οι αρχαιολογικοί μέθοδοι που σχετίζονται με την τέχνη. Τις παλιότερες αναπαραστάσεις αλόγων στον Ελλαδικό χώρο θα τις βρούμε ζωγραφισμένες σε κεραμικά σκεύη από την επονομαζόμενη Μυκηναϊκή περίοδο, δηλαδή από την ύστερη εποχή του χαλκού (περίπου 2ο μισό της 2ης χιλιετίας π. Χ.). Πρόκειται βασικά για άλογα που τράβαγαν άμαξες με δύο ρόδες. (Εικ. 2).

Εικ. 2: Μυκηναϊκός κρατήρας (μισό 14ου αιώνα π.Χ.): δίτροχο άρμα που το σέρνουν δύο άλογα. (Πηγή: Schertz, P. – Stribling, N. (eds.) 2017: The Horse in Ancient Greek Art, Middleburg.
Παράλληλα στην ύστερη εποχή του χαλκού υπάρχουν πολύ χαρακτηριστικές αναπαραστάσεις αλόγων από χυτευμένο χαλκό. Τις βρίσκουμε σε μεγάλους αριθμούς σε ιερά και ναούς (Εικ. 3).

Εικ. 3: Χάλκινη φοράδα με πουλάρι (ύψος περίπου 10 εκ.) από την Ολυμπία. (Πηγή: Lamn, W. 1929: Greek and Roman Bronzes. London)
Πρόκειται για προσφορές οι οποίες έπρεπε να εξασφαλίσουν την θετική αντιμετώπιση από τους θεούς. Μάλλον οι πιο όμορφες αναπαραστάσεις είναι οι αναπαραστάσεις αλόγων από την μελανόμορφη κεραμική του 6ου αιώνα (Εικ. 4) και από την μετέπειτα ερυθρόμορφη κεραμική (Εικ. 5), οι οποίες ταυτόχρονα φέρνουν πολλές πληροφορίες για την ιππασία, τους αγώνες, μυθολογικά άλογα, αλλά λιγότερα για την φροντίδα. (Εικ. 6).

Εικ. 4: Ιπποδρομίες στους αγώνες των Παναθηναίων: οι ιππείς είναι γυμνοί, χωρίς σέλες, κρατώντας στα χέρια τους μαστίγια. Μελανόμορφος παναθηναϊκός αμφορέας (γεμισμένος με λάδι χρησίμευε ως έπαθλο για τον νικητή των αγώνων του συγκεκριμένου κλάδου): γύρω στο 500 π.Χ. (Πηγή: MET museum.)

Εικ. 5: Ένας νεαρός έφιππος με μαστίγιο: ερυθρόμορφη πελήκη από την Αττική, περ. ‑430 . (Πηγή: Schertz, P. – Stribling, N. (eds.) 2017: The Horse in Ancient Greek Art, Middleburg)

Εικ.6: Καθαρισμός των οπλών και στήριξη αλόγου. Από μελανόμορφο κύλικα που κατασκευάστηκε στην Αττική γύρω στο ‑500 . (Πηγή: Moore, M. B. 2004: Horse Care as Depicted on Greek Vases before 400 B.C. Metropolitan Museum Journal 39, 35–67)
Αισθητά λιγότερα είναι τα αγάλματα των αλόγων. Το πιο γνωστό άγαλμα είναι μάλλον ο ιππέας του Ραμπίν, από τον οποίο σώθηκε μόνο ο μαρμάρινος ιππέας με το χαρακτηριστικό του αρχαϊκό χαμόγελο. Ακόμα ο “Ηνίοχος” από τους Δελφούς, μέρος μιας ομάδας αγαλμάτων από το οποίο διασώθηκαν μόνο μερικά κομμάτια αλόγων, άμαξας. Αλλά τα πιο όμορφα άλογα κατά την άποψή μας είναι εκείνα του Φειδία από τον διάκοσμο του Παρθενώνα (Εικ. 7). Στον Παρθενώνα παρεμπιπτόντως έχουμε μια σημαντική συγκέντρωση γλυπτών αναπαραστάσεων αλόγων όπου πάνω από 200 άλογα κοσμούν την ζωφόρο του. Ίσως από τις ομορφότερες τρισδιάστατες αναπαραστάσεις είναι εκείνη με το άλογο που καλπάζει (από το Αρτεμίσιο) της ελληνιστικής περιόδου.

Εικ. 7: Κεφάλι αλόγου από τον Παρθενώνα. Από το άρμα της θεάς Σελήνης. Γύρω στο ‑450. Σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. (Πηγή: Brommer, F. 1979: Die Parthenon-Skulpturen. Mainz am Rhein.)
Ένα άλλο σημαντικό εργαλείο αποτελεί το οστεολογικό υλικό αλόγων, τα ταφικά έθιμα κλπ. Πολλά άλογα είχαν λάβει ανάλογες τιμές με τους ιδιοκτήτες μετά θάνατο. Στην κεντρική Ευρώπη στην εποχή του σιδήρου (περίπου από τον 7ο εως τον 5ο αιώνα) υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που άλογα βρίσκονται δίπλα στους ιδιοκτήτες τους στον ίδιο τάφο. Αυτή η συνήθεια απαντά κάπως και στον ελλαδικό χώρο. Ήδη στο 11ο αιώνα π. Χ. έχουμε ευρήματα από τρία άλογα σε τάφο στην τοποθεσία Λευκαντί Ευβοίας (Εικ. 8). Την ώρα της ταφής είχαν στο στόμα τους ακόμα τα χάλκινα χαλινάρια. Άλλα δυο άλογα ενταφιάστηκαν στο Μαραθώνα. Ένα άλλο άλογο από τις Αρχάνες της Κρήτης κτλ. Πολλά θυσιασμένα άλογα ανακαλύφτηκαν στην Κύπρο (π.χ. Σαλαμίς).

Εικ. 8: Ταφή τριών αλόγων από το Λευκαντί της Εύβοιας (περίπου 1000 – 950 π.Χ.). (Πηγή: Popham, M.R.- Calligas, P. G.- Sackett, L.H. 1993: Lefkandi II, The protogeometric building at toumba, Athens)
Σήμερα τα σύνθετα ερωτήματα που θέτουμε επιτάσσουν να μελετάμε το οστεολογικό ιππολογικό υλικό όπως εκείνο των ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι οφείλουμε να απαντούμε σε ερωτήματα για την ηλικία τους, το φύλλο, τις ασθένειες, ή τις παραμορφώσεις στους σκελετούς. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι απαραίτητη και η μοριακή έρευνα. Έτσι οδηγούμαστε να μελετάμε και γενετικό υλικό DNA. Μέσα από τις εξαγωγές κολλαγόνου από τα οστά και τα δόντια αναλύουμε τα ισότοπα του άνθρακα, αζώτου, οξυγόνου, στροντίου και θείου. Στην βάση αυτών των στοιχείων μπορούμε να συμπεραίνουμε εκτός των άλλων που ζούσε το δοσμένο άλογο, πως τρέφονταν, το γενεαλογικό του παρελθόν και τις πιθανές μακρινές μετακινήσεις του.
Μια άλλη σημαντική πηγή είναι ευρήματα των χαλιναριών και των άλλων ιππολογικών εξαρτημάτων. Στον ελλαδικό χώρο εμφανίζονται στην μυκηναϊκή περίοδο, λίγο αργότερα από την Ανατολία, ή την κεντρική Ευρώπη. Συγκεκριμένα στο 16ο αιώνα π. Χ. απαντούν τα πρώτα εξαρτήματα από χαλκό. Ήταν ακριβώς η περίοδος που ξεκινά η ιστορία του horsemanship στην Ελλάδα. Πιο παλιά είχαμε οστέινα εξαρτήματα χαλινώσεων όπως αυτά λχ από την Τροία/Hisarlik της πρώιμης εποχής του χαλκού.
Από τις χαλινώσεις βρίσκονται συνήθως τα ενδοστόμια τμήματα, κρίκοι χαλιναριών, πλαϊνά εξαρτήματα χαλιναριών και τα πλαϊνά εξαρτήματα στα οποία συνδέεται το ενδοστόμιο μέρος με τα ηνία, που ήταν συχνά από χαλκό, μπρούτζο ή αργότερα από σίδηρο. Τα άλογα, παρόλο που θεωρούνταν είδος πολυτέλειας, υψηλού κοινωνικού και οικονομικού πρεστίζ, έπρεπε να είναι εύκολα στην διαχείρισή τους. Αυτή την ανάγκη αντανακλούν και τα διάφορα βοηθήματα που βρίσκουμε σε αρχαιολογικά συμφραζόμενα. Απαντάνε δύο βασικοί τύποι χαλινώσεων: Τα κοφτερά και τα μαλακά. Και οι δύο τύποι εξελιγμένοι στην αρχαιότητα, στην ουσία, με ορισμένες αλλαγές παραμένουν σε χρήση έως και σήμερα. Σήμερα, αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε πιο σκληρή χαλίνωση προτιμάμε λεπτότερη ενδοστόμια ή χαλίνωση με υποβοήθηση από μοχλούς.
Η χρήση ενδοστόμιων εξαρτημάτων σήμερα θεωρείται ακραία πρακτική που ενδείκνυται μόνο σε πολύ ειδικές και μεμονωμένες περιπτώσεις έως καθόλου. Τέτοια χαλίνωση είχε σχετικά χοντρή βάση με ανεξάρτητους κρίκους στην μέση εξοπλισμένα με κοφτερές αιχμές. Την χαλίνωση συμπλήρωνε η αλυσίδα. (Εικ. 9, 10).

Εικ. 9: Χάλκινο χαληνάρι «Curb bit», 4ος-3ος π.Χ. (Πηγή: Moore, M. B. 2005: A note on a horse bit from the collection of J. Pierpont Morgan in the Μetropolitan Museum of Art, Antike Kunst, vol 4)

Εικ. 10: Ψηφιδωτό Αλεξάνδρου (αποκοπή), περ. 100 π.Χ., που απεικονίζει παρόμοιο χαλινάρι με το Σχ. 9 (Πηγή: Moore, M. B. 2005: A note on a horse bit from the collection of J. Pierpont Morgan in the metropolitan museum of art, Antike Kunst, vol 48)
Ο Ξενοφώντας, μας τα περιγράφει πολύ αναλυτικά. Όμως και εκείνος θεωρεί την πρακτική αυτή ως μια ακραία λύση αφού προκαλεί στο άλογο αφόρητους πόνους. (Εικ. 11).

Εικ. 11: “Μαλακή” στομίδα τύπου O‑Ring Snaffle (σδερένιο). (Πηγή: Giannelli, C. 2015: Equus frenatus. Breno)
Συχνά τα βλέπουμε σε εικονογραφίες αλόγων σε μάχες. Σε άλογα που δάγκωναν εφαρμοζόταν μερικές φορές χάλκινα φίμωτρα. (Εικ. 12).
Από όλα αυτά τα εξαρτήματα ανάγουμε το συμπέρασμα πως οι αρχαίοι τουλάχιστον στα μεγάλα κέντρα του Ελλαδικού χώρου βασιζόταν πολύ στο χαλινάρι. Κάτι τέτοιο επιβεβαιώνεται και από την εικονογραφία ή τη γλυπτική. Πολλές φορές βλέπουμε ιππείς να κρατάνε τα άλογα με πολύ κοντά ηνία. Σε αυτές τις περιπτώσεις συχνά το άλογο έχει ανοιχτό στόμα, πράγμα που σημαίνει πως καταβάλει προσπάθεια να αποφύγει τον πολύ έντονο πόνο που δημιουργεί ο ιππέας τραβώντας τα ινία.

Εικ. 12: Χάλκινο φίμωτρο. 6ος — 4ος αιώνας π.Χ. Σε αντίθεση με τη σημερινή χρήση, χρησίμευε για να αποτρέψει το άλογο να δαγκώσει κάποιον. (Πηγή: Giannelli, C. 2015: Equus frenatus. Breno)
Αρχαιολογικά ευρήματα και εικονογραφικό υλικό αποδεικνύουν πως οι κανόνες και συμβουλές του Ξενοφώντα δεν τηρούνταν. Φαίνεται πως όλοι οι ιππείς δεν είχαν για τα άλογά τους την ίδια ευαισθησία στους κανόνες συμπεριφοράς και διαειδικής επικοινωνίας με τον Ξενοφώντα. Πέρα από τα σχετικά σκληρά βοηθήματα που εφαρμοζόταν στο στόμα του αλόγου, συναντάμε και καμτσίκια. Π.χ. στις εικόνες των αγώνων σε παναθηναϊκούς αμφορείς ξεκάθαρα φαίνεται ότι τα καμτσίκια ειδικά σε ιππόδρομο, τουλάχιστον στα Αττικά περιβάλλοντα, ήταν αρκετά δημοφιλής εξοπλισμός. Πρόκειται για λεπτές βέργες μερικές φορές με ταινίες στο άκρο. Δεν προκαλούσαν πόνο αλλά μπορούσαν να είναι πολύ ενοχλητικά και σίγουρα να ανάγκαζαν το άλογο να τρέξει πιο γρήγορα.
Ενδιαφέρον είναι ότι στα ελληνικά περάσαμε από την λέξη ίππος στον όρο “άλογο” δηλαδή το όν που δεν μιλάει, άφωνο, αμίλητο. Το πέρασμα αυτό στον ένα ή στον άλλο βαθμό αντανακλά τις κοσμολογικές αλλαγές στην σκέψη και στον τρόπο κατανόησης του ζώου, όπως επίσης και της ίδιας της σχέσης των τοπικών κοινωνιών με τα άλογα. Ακόμα όμως από την αρχαιότητα οι Έλληνες θεωρούσαν το άλογο ως το δεύτερο πιο έξυπνο πλάσμα του κόσμου μετά τον άνθρωπο. Ήταν πολύ κοντά στην λογική του ανθρώπου, αλλά δεν μιλούσε. Από την άλλη, για τους αρχαίους Έλληνες και όχι μόνο για αυτούς, ειδικά μάλιστα από τους κλασικούς χρόνους και ύστερα η φύση αντιπροσώπευε έναν χώρο που ο άνθρωπος πρέπει να κυριαρχήσει. Το ιδανικό ήταν ο θεϊκός κόσμος, αλλά ο άνθρωπος θεωρούσε τον εαυτό του σημαντικά ανώτερο από τα ζώα. Σκοπός τους ήταν να υπηρετήσουν τον άνθρωπο. Ωστόσο, οι Έλληνες και στην βάση κυρίως της προσωκρατικής οντολογικής φυσιοκεντρικής προσέγγισης γνώριζαν ότι η σχέση με το άλογο πρέπει να είναι ισορροπημένη, διαφορετικά δεν θα ήταν σε δύσκολες καταστάσεις πιστό, θα ήταν επιθετικό, ή θα πέθαινε πρόωρα. Το άλογο όμως πέρα από τις ηθικολογικές κοσμοαντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων ήταν πολύ ακριβό. Ήταν πολύ ακριβό να πάρεις ένα άλογο και να το φροντίζεις όταν μάλιστα δεν μπορούσαν να το εκθρέψουν για κρέας ή γάλα. Μάλιστα, είναι επιπλέον πολύ ευαίσθητο στα τρόφιμα, απαιτητικό σε νερό, στην καθημερινή φροντίδα και στην επικοινωνία.
Ίσως έχετε εσείς οι ίδιοι ένα άλογο ή θέλετε να το αποκτήσετε. Σκεφτείτε όμως αν βρισκόσασταν στη θέση κάποιου αρχαίου Έλληνα. Θα μπορούσατε να καταφέρετε μια τέτοια επένδυση: Τον 4ο αιώνα π.Χ. ένα άλογο κόστιζε από 200 έως 1.200 αργυρές δραχμές ανάλογα με την ηλικία του, το παράστημα του και την εκπαίδευσή του. Ένα αξιοπρεπές εκπαιδευμένο άλογο ιππασίας θα μπορούσατε να το αποκτήσετε με 600 έως 800 δραχμές. Ήταν περίπου η αξία μιας οικογενειακής οικίας στην πόλη. Κορυφαία πολεμικά άλογα πουλιόντουσαν πάνω από 800 δραχμές. Τα πολύ νεαρά πουλάρια, πολύ περισσότερο τα υπέργηρα άλογα ήταν ασφαλώς αρκετά φθηνότερα. Το φαγητό, το νερό και κάθε άλλη φροντίδα θα πρόσθεταν 30 δραχμές το μήνα στον προϋπολογισμό σας. Θα έπρεπε να πληρώνετε μισή δραχμή με μια δραχμή τη μέρα για ιπποκόμο που θα το φρόντιζε εκτός αν διαθέτατε σκλάβο. Για την απόκτηση σκλάβου πιθανότατα θα έπρεπε να καταβάλετε γύρω στο ένα τρίτο της τιμής ενός αλόγου. Οι περισσότεροι ελεύθεροι των πόλεων εκείνης της εποχής είχαν εισόδημα μόλις 0,5 — 1 δραχμή την ημέρα, από το οποίο συντηρούσαν πολύ σεμνά μια μικρή οικογένεια. Ο Ξενοφώντας μας επιβεβαιώνει ότι 360 δραχμές ετησίως είναι το ελάχιστο εισόδημα της οικογένειας ώστε να μην υποφέρει από πείνα ή άλλες ελλείψεις. Έτσι ξεκάθαρα διαπιστώνουμε πως τα άλογα ήταν μια εξαιρετικά ακριβή ενασχόληση και σίγουρα ήταν ένα χόμπι ή μια πολιτιστική αναφορά της άρχουσας τάξης. Ο Ηρόδοτος λ.χ. μας μεταφέρει την πληροφορία για ένα από τους κορυφαίους της Αθηναϊκής ελίτ, τον Κίμων. Κηδεύτηκε, σίγουρα στην βάση της προσωπικής επιθυμίας του, δίπλα στα άλογά του. Εν ζωή το υψηλό του εισόδημά επέτρεψε στον Κίμωνα να αγοράζει αρκετά, διακεκριμένα μάλιστα ακόμα και στους Ολυμπιακούς αγώνες, άλογα. Είναι προφανής η οικονομική ισχύς του Κίμωνα σε σχέση με τον μέσο ελεύθερο Αθηναίο πολίτη. Παράλληλα προσπερνώντας στενές και ιδεοληπτικές προσεγγίσεις για την αγάπη του Κίμωνα προς τα άλογα, αξίζει να σταθούμε στην εγωκεντρική λογική του που αντανακλούσε τις κοσμοαντιλήψεις της Αθηναϊκής κοινωνίας. Μια τέτοια λογική διαφαίνεται από την ίδια την διαδικασία της ταφής του ιδιοκτήτη μαζί με τα άλογα του που μας περιγράφει ο Ηρόδοτος. Ανάλογες οπτικές και συμπεριφορές προς τα άλογα (και όχι μόνο) στον ένα ή τον άλλο βαθμό χαρακτήριζαν ολόκληρη την Αθηναϊκή ελίτ της περιόδου εκείνης.
Το άλογο ήταν επίσης σύμβολο των κορινθιακών χρυσών στατήρων. Στα νομίσματα αυτά της Κορίνθου στη μία πλευρά συμβολίζεται ο Πήγασος. Δαμαστής του Πήγασου ήταν ο μυθικός Βελλερεφόντης που σύμφωνα με την παράδοση καταγόταν από την Κόρινθο. Στην άλλη πλευρά έχουμε μια Θεά που συνδέεται με το άλογο. Την Θεά Αθηνά, που στα Κορινθιακά νομίσματα συμβολίζεται με το χαρακτηριστικό κράνος της (Εικ. 13).

Εικ.13: Κορινθιακός χρυσός στατήρας. Ιπποπόταμος, γύρω στο ‑340 ( Πηγή: Schertz, P. – Stribling, N. (eds.) 2017: The Horse in Ancient Greek Art, Middleburg)
Το άλογο συνδέεται συνήθως με τον αντρικό κόσμο, αλλά τόσο στη μυθολογία όσο και στην ιστορία θα βρίσκαμε πολλές εξαιρέσεις. Αξιόλογες στην ιππασία ήταν οι μυθικές Αμαζόνες. Ενδιαφέρον είναι ότι μέσω της μιας ή της άλλης οδού, έως και σήμερα η λέξη αυτή είναι ζωντανή καθώς χρησιμοποιείται από τους Έλληνες για τις γυναίκες ιππείς.
Η θεά Σελήνη απεικονίζεται επίσης συχνά με ιππήλατη άμαξα. Έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο σημείο την σχέση του αλόγου με την Θεά Αθηνά. Ακόμα, δύο γυναίκες Σπαρτιάτισσες, η Κυνίσκα και Ευρυλεωνη, μπήκαν στον κατάλογο των νικητών των Ολυμπιακών Αγώνων το πρώτο μισό του 4ου αιώνα ως ιδιοκτήτριες και εκπαιδεύτριες αλόγων. Είναι ίσως παράδοξο, ότι προφανώς καμιά τους δεν είδε τον νικητήριο τους αγώνα, καθώς η πρόσβαση στο Ολυμπιακό συγκρότημα ήταν απαγορευμένη στις γυναίκες.
Μια ενδιαφέρουσα απεικόνιση από έναν τάφο στην ετρουσκική Tarquínia δείχνει δύο νεαρούς άνδρες να εκπαιδεύουν ένα νεαρό άλογο, το οποίο οδηγούν με ένα λουρί και βοηθούν ο ένας τον άλλον με ένα μακρύ μαστίγιο (Εικ. 14). Τα εργαλεία γενικής χρήσης αντιστοιχούσαν σε αυτά που χρησιμοποιούμε σήμερα. Σε ότι αφορά την σχέση των Ετρούσκων με τα άλογα, ακόμα και αν μερικά εξαρτήματα ήταν πολύ σκληρά και προκαλούσαν αφόρητο πόνο υπάρχουν ξεκάθαρες ενδείξεις υποδειγματικής φροντίδας και διαειδικής σχέσης.

Εικ.14: Δύο νέοι εκπαιδεύουν ένα νεαρό άλογο: Ετρουσκική σαρκοφάγος από νεκροταφείο στην Ταρκβυνία, γύρω στο ‑500 (Πηγή: Moretti, M. Maetzke, G. 1970: The Art of the Etruscans. London)
Η σχέση του Μεγάλου Αλεξάνδρου με το άλογό του Βουκεφάλα είναι επίσης γνωστή, αν και η ιστορία είναι σε μεγάλο βαθμό ένας θρύλος που συμβολίζει τις ικανότητες και την αποφασιστικότητα του Αλέξανδρου, ο οποίος, αν και σε ηλικία μόλις 12 ετών, μπόρεσε να δαμάσει ένα τόσο ρωμαλέο άλογο. Είχε μαύρη χαίτη και ένα λευκό σημάδι στο μέτωπο. Ο Αλέξανδρος λέγεται ότι τα κατάφερε μιλώντας του ψιθυριστά και ήρεμα. Μάλιστα σύμφωνα με την παράδοση για να μη διαταράξει την ηρεμία του αλόγου το προστάτευσε ακόμα και από την ίδια την σκιά που δημιουργούσε ο ήλιος.
Στον κόσμο των Θεών
Η πολλαπλότητα της σχέσης των αρχαίων Ελλήνων με τα άλογα αντανακλάται σε μυθικές ιστορίες, όπου τα άλογα είναι το βασικό μέσο της ύπαρξής μας. Τα άλογα του Ήλιου τραβούν την ομάδα με τον ηλιακό δίσκο. Έτσι, η ικανότητα της συνεργασίας με τα άλογα θεωρούνταν απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση για τη ζωή. Ένα άλλο άλογο είναι ο φτερωτός Πήγασος: σύμβολο της αχαλίνωτης φαντασίας, της μυστικιστικής ακατανοησίας των σκέψεων. Αλλά τα άλογα συμβολίζουν επίσης την τρομακτική δύναμη της φύσης με τη μορφή των σαρκοφάγων αλόγων με τις χάλκινες οπλές του βασιλιά Αυγίου. Ωστόσο, είναι συνώνυμα της πολυτέλειας, της υπεροχής, της πολυπλοκότητας. Τα τέλεια άλογα εκτράφηκαν από τον ίδιο τον θεό Ποσειδώνα, ο οποίος τα χάρισε στον βασιλιά Πυλαία, ο οποίος στη συνέχεια τα έδωσε στον γιο του, τον περίφημο Αχιλλέα.
…
Στα επόμενα κείμενα μας θα επιστρέψουμε στα θέματα που ανοίξαμε εδώ, αλλά θα παρουσιάζουμε όσο δυνατόν απλούστερα γίνεται και άλλα θέματα, προβλήματα, αιχμές της σχέσεις αλόγων και ανθρώπων χρησιμοποιώντας τις θεωρητικές και πρακτικές μας γνώσεις σαν αρχαιολόγοι, ζωοαρχαιολόγοι, ιστορικοί και ιππολόγοι.
________________________________________________________________________________________
Συγγραφείς:
Věra Klontza-Jaklová είναι Αρχαιολόγος, διευθύντρια του τμήματος Κλασικής Αρχαιολογίας στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας & Μουσειολογίας UNESCO του Πανεπιστημίου Μάσαρυκ, Τσεχίας.
Στον τομέα της αρχαιολογίας των αλόγων ασχολείται με την εξέλιξη της πολιτιστικής σχέσης αλόγου και ανθρώπου, με την οστεολογία του αλόγου και με την μεταφορά των αρχαιολογικών συμφραζομένων στην σύγχρονη ιππολογία και ιππασία. Επίσης διευθύνει το Κέντρο για την Έρευνα, διάσωση του Κρητικού αλόγου. Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο της μαζί με τον Μανόλη Κλώντζα (Αρχαιολογία…., ΑΤΕΧΝΟΣ 2020).
Romilda Nevěčná είναι Αρχαιολόγος, υποψ. διδάκτορας της Κλασικής Αρχαιολογιάς στο πανεπιστήμιο Μάσαρυκ της Τσεχίας. Ασχολείται με την αρχαιολογία του αλόγου και με την κοινωνικοποίηση της αρχαιολογίας. Το 2019 υποστήριξε με επιτυχία την μεταπτυχιακή της εργασία με θέμα το ιππολογικό εξοπλισμό στην αρχαία Ελλάδα και Ετρούρια.
Τις δραστηριότητές μας μπορείτε να παρακολουθείτε:
Youtube: https://www.youtube.com/@cretanhorse1869/videos
Instagram: https://www.instagram.com/cretanhorse/
Twitter: https://twitter.com/JaklovaVera
Soundcloud: https://soundcloud.com/vera-klontza
TicTok: https://www.tiktok.com/@veraklontza