Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Παλιότερες και πιο σύγχρονες κινηματογραφικές ταινίες που αξίζει να παρακολουθήσετε αυτές τις μέρες… (Trailer)

Φέρνουμε τον κινηματογράφο σπίτι σας με μια πρόταση για ταινίες που αξίζει να δείτε των τελευταίων τριών ετών, αλλά και κάποιων ταινιών κινουμένων σχεδίων για μεγάλους. Θα επανέλθουμε με προτάσεις ταινιών από μεγάλους δημιουργούς του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Καλή θέαση!

Μία πρόταση με ταινίες των τελευταίων 3 ετών…

«Η μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ»/Richard Jewell/Κλιντ Ίστγουντ (2019)

Η αληθινή ιστορία του φύλακα Ρίτσαρντ Τζούελ, ο οποίος ανακάλυψε το βομβιστικό μηχανισμό στους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Ατλάντα το 1996. Ο Ρίτσαρντ Τζούελ μέσα σε λίγες ώρες ηρωοποιείται, αλλά ταυτόχρονα συλλαμβάνεται ως ύποπτος της τοποθέτησης του εκρηκτικού μηχανισμού και ζει μια κόλαση μέχρι να αποδείξει την αθωότητά του, με τη βοήθεια του δικηγόρου του.

Knives out/Στα Μαχαίρια (2019) Rian Johnson

Ο διάσημος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Harlan Thrombey βρίσκεται νεκρός στο σπίτι του λίγο μετά το πάρτι των 85ων γενεθλίων του και ο ντετέκτιβ Benoit Blanc αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας. Ο Blanc μέσα στα αλλεπάλληλα ψέματα της οικογένειας του εκλιπόντος και του προσωπικού προσπαθεί να αποκαλύψει την αλήθεια πίσω από τον πρόωρο θάνατο του Harlan.

Motherless Brooklyn/Οι Σκιές του Μπρούκλιν (2019), Edward Norton

Η υπόθεση περιγράφει έναν ντετέκτιβ που γίνεται μάρτυρας στο φόνο του αφεντικού του και προσπαθώντας να διαλευκάνει την υπόθεση, συναντά τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από την ολοσχερή κατεδάφιση των φτωχογειτονιών της πόλης, ώστε να εξυπηρετηθεί η ανανέωση των αστικών περιοχών και να γίνουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, οι σήραγγες και οι γέφυρες που διαμόρφωσαν τη σημερινή Νέα Υόρκη. Ο Έντουαρντ Νόρτον επιστρέφει ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός και πρωταγωνιστής 19 χρόνια μετά την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα και πραγματικά μας εκπλήσσει.

Δυστυχώς απουσιάζατε/Sorry we missed you (2019) του Ken Loach

Το «Sorry we missed you» αναφέρεται σε μια οικογένεια της εργατικής τάξης που προσπαθεί να «κρατηθεί ζωντανή στη σκηνή» και να μη διαλυθεί κυριολεκτικά και μεταφορικά μέσα στις άθλιες εργασιακές συνθήκες που βιώνει στη Μ. Βρετανία του σήμερα. Στο προσκήνιο μπαίνει το ζήτημα των «zero hour contracts» (συμβόλαια μηδενικών ωρών), που αποτελεί την κορωνίδα των «ευέλικτων» μορφών εργασίας και την τεράστια παγίδα της «αυτοαπασχόλησης» στα πολυεθνικά μονοπώλια. Δόγμα των οποίων αποτελεί το «η ταχύτητα μετράει». Αυτές οι μορφές απασχόλησης απεικονίζονται τόσο διεξοδικά στην ταινία, που δεν χρειάζονται ιδιαίτερη ανάλυση.

  • Άλλες ταινίες του Κεν Λόουτς:

I, Daniel Blake/Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ/Κεν Λόουτς  (2016)

Ο Ντάνιελ Μπλέικ είναι ένας 59χρονος ξυλουργός ο οποίος έπειτα από ένα σοβαρό καρδιακό επεισόδιο θα πρέπει να σταματήσει να δουλεύει μέχρις ότου η καρδιά του γίνει ξανά πιο δυνατή. Η γιατρός του τον κρίνει ακατάλληλο για εργασία, όμως οι κοινωνικές υπηρεσίες του Νιούκαστλ όπου ζει θεωρούν ότι δεν δικαιούται το ανάλογο επίδομα, μα το επίδομα κάποιου που θα έπρεπε να ψάχνει για δουλειά. (Δείτε εδώ το Trailer)

Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι/The wind that shakes the barley (2006)

Μια ταινία για τον εθνικοπαελευθερωτικό αγώνα των Ιρλανδών στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Στην Ιρλανδία του 1920, ο Ντάμιεν εγκαταλείπει την ιατρική του καριέρα και γίνεται παρτιζάνος στον αγώνα κατά των Βρετανών. Διαφωνώντας αργότερα με την απόφαση της μερικής ανεξαρτησίας, αρνείται να παραδώσει τα όπλα. (Δείτε εδώ το Trailer)

Dolor y Gloria/Πόνος και δόξα (2019), Pedro Almodοvar

Το «Dolor y Gloria» είναι μια εξομολόγηση εκ βαθέων, λες και ο Αλμοδοβάρ προσπαθεί να τακτοποιήσει τους λογαριασμούς του με τη ζωή. Έχει ανάγκη να δημιουργεί ταινίες γιατί αλλιώς δεν «αναπνέει». Μας μεταφέρει στα παιδικά του χρόνια στην επαρχία της Ισπανίας, όπου η εκπαίδευση, για ένα παιδί φτωχής οικογένειας, εκπορευόταν μέσα από την εκκλησία.

Parasite/Παράσιτα/Μπονγκ Τζουν Χο ( 2019)

Η οικογένεια των Κιμ ζει σε ένα ημιυπόγειο σε ένδεια, αφού όλα τα μέλη της είναι άνεργα και κάνουν δουλειές του ποδαριού για να επιβιώσουν. Μέχρι που ο γιος της οικογένειας βρίσκει δουλειά ως καθηγητής ιδιαιτέρων σε μια πολύ πλούσια αστική οικογένεια, τους Παρκ. Η ταινία που σάρωσε στα φετινά Οσκαρ.

Snowpiercer (2013)

Το 2031 μ.Χ. η Γη έχει περιέλθει σε μια νέα εποχή παγετώνων και οι μόνοι επιζώντες επιβαίνουν στο Snowpiercer, ένα τρένο που κινείται συνεχώς. Μη μπορώντας να ανεχτούν άλλο τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης, οι επιβάτες της οικονομικής θέσης εξεγείρονται και προσπαθούν να φτάσουν ως το μπροστινό βαγόνι της μηχανής και να πάρουν τον έλεγχο.

Official Secrets/Κρατικά Μυστικά (2019) Gavin Hood (2019)

Η ταινία στηρίζεται σε αληθινά γεγονότα. Το 2003, η μεταφράστρια του Αρχηγείου Επικοινωνιών της βρετανικής κυβέρνησης Κάθριν Γκαν διέρρευσε στον «The Observer» ένα απόρρητο υπόμνημα των αμερικανικών αρχών που ζητούσε από τις βρετανικές υπηρεσίες να κατασκοπεύσουν άλλα κράτη – μέλη του ΟΗΕ, με σκοπό να εκβιάσουν μία θετική ψήφο στο Συμβούλιο Ασφαλείας για την ήδη προαποφασισμένη εισβολή Αμερικανών και Βρετανών στο Ιράκ.

Σκοτεινά Νερά/Dark Waters/Τοντ Χέινς (2019)

Ο Ρομπ Μπίλοτ είναι μεγαλοδικηγόρος με ειδίκευση σε θέματα περιβάλλοντος και εκπροσωπεί μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες. Τα πράγματα αλλάζουν όταν έρχονται σε επαφή μαζί του δύο αγρότες ισχυριζόμενοι ότι ένα παράρτημα της εταιρείας «DuPont» αποβάλλει τοξικά απόβλητα στον τοπικό ποταμό της Δυτικής Βιρτζίνια, με αποτέλεσμα την καταστροφή των γεωργικών εκτάσεων και τον θάνατο εκατοντάδων ζώων.

Just Μercy/Αγώνας για δικαιοσύνη/Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον (2019)

Το «Just Mercy» είναι μια δικαστική ταινία, με συγκινητική και ρεαλιστική απεικόνιση του ζητήματος των φυλετικών διακρίσεων στην Αμερική. Βασίζεται στην πραγματική ιστορία του δικηγόρου Μπράιαν Στίβενσον, ο οποίος τελειώνοντας το 1988 τη Νομική Σχολή του Χάρβαρντ επιλέγει να πάει στην Αλαμπάμα και να βοηθήσει τους καταδικασμένους μελλοθάνατους, στην πλειοψηφία τους έγχρωμους.

Les Miserables/Οι Άθλιοι (2019), Ladj Ly

Οι Άθλιοι είναι η εξιστόρηση μιας μέρας στην Μοφερμέιγ στα προάστια του Παρισιού, εκεί που ο Βίκτωρ Ουγκώ έγραψε τους «Άθλιους». Το μεγαλύτερο μέρος της δράσης εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια μιας τυπικής περιπολίας της αστυνομίας, ώστε να συστηθεί ο νεοφερμένος αστυνομικός της ομάδας με τη γειτονιά. Τα πράγματα  ξεφεύγουν, καθώς η αστυνομία λύνει εντέλει  με τη βία μια παρεξήγηση μεταξύ των συμμοριών, ένα drone καταγράφει το σκηνικό που θα εξέθετε την αστυνομία  και τις μεθόδους της και  έτσι προδιαγράφεται  η  αναπόφευκτη σύγκρουση.

1917/Σαμ Μέντες (2019)

Μέσα από την εκπληκτική σκηνοθετική του αφήγηση, ο Σαμ Μέντες καταφέρνει να μας διηγηθεί μια ανθρώπινη ιστορία αυταπάρνησης και ηρωισμού κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιστορία είναι απλή και προσωπική. Είναι η αποστολή, με πολύ στενό χρονικό ορίζοντα, δύο Άγγλων φαντάρων σε μια αντίστοιχη μεραρχία λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα, ώστε να αποτραπεί μια μάχη που θα έριχνε 1.600 φαντάρους στην παγίδα που είχαν στήσει οι Γερμανοί.

Green Book/Το Πράσινο Βιβλίο/Πίτερ Φάρελι (2018)

Το 1962 ο Τόνι Βαλελόνγκα ένας σκληροτράχηλος πορτιέρης, μένει άνεργος αφού το νυχτερινό κέντρο όπου εργάζεται κλείνει για ανακαίνιση. Μπαίνει στην διαδικασία να ψάξει για δουλειά και η καλύτερη προσφορά έρχεται από τον Αφροαμερικανό βιρτουόζο της τζαζ Ντον Σίρλεϊ, ο οποίος ζητάει από τον Τόνι να τον συνοδεύσει, εκτελώντας χρέη σοφέρ και σωματοφύλακα στην περιοδεία που πρόκειται να κάνει στον αμερικανικό νότο. Παρά το γεγονός ότι ο Τόνι δε συμπαθεί ιδιαίτερα τους μαύρους κι ούτε θέλει να εργάζεται για εκείνους, δέχεται τη δουλειά.

Roma/Ρόμα/Αλφόνσο Κουαρόν ( 2018)

Η ζωή μέσα από τα μάτια μιας νέας οικιακής βοηθού μιας οικογένειας στη Ρόμα, γειτονιά μεσαίας τάξης στην Πόλη του Μεξικού, κατά τη διάρκεια της πολιτικής αναταραχής της δεκαετίας του 1970.

Shoplifters/Κλέφτες Καταστημάτων/Χιροκάζου Κόρε-Εντα (2018)

Ο Οσάμου και ο γιος του Σότα για να βγάλουν τα προς το ζην, αλλά και να εξασφαλίσουν τρόφιμα συχνά κλέβουν καταστήματα. Το έχουν κάνει τόσες φορές που πλέον είναι μία ρουτίνα γι’ αυτούς. Σε μία από αυτές τις εξορμήσεις τους συναντούν ένα τετράχρονο κοριτσάκι, που οι γονείς του το έχουν αφήσει παρατημένο έξω στο κρύο. Βλέποντας το το παίρνουν μαζί τους. Στο σπίτι η γυναίκα, η γιαγιά, αλλά και η νύφη του Οσάμου παραπονιούνται πως δεν αντέχουν να συντηρήσουν και άλλον άνθρωπο. Μόλις όμως ανακαλύπτουν σημάδια κακοποίησης στο σώμα της μικρής Ριν, αμέσως αποφασίζουν να την κρατήσουν το σπίτι.

The Shape Of Water/H Μορφή Του Νερού/Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο (2017)

Εγκλωβισμένη σε μια μοναχική, μονότονη ζωή, η Ελάιζα εργάζεται ως καθαρίστρια σε ένα μυστικό κυβερνητικό εργαστήριο υψηλής ασφαλείας. Η ζωή της αλλάζει δραματικά όταν η ίδια και η συνάδελφός της, η Ζέλντα ανακαλύπτουν μία αυστηρά απόρρητη κυβερνητική υπόθεση: Ένα αμφίβιο πλάσμα που είναι καταδικασμένο να μείνει φυλακισμένο στις εγκαταστάσεις ώσπου να αρχίσουν τα πειράματα πάνω του. Η Ελάιζα θα νιώσει έναν ισχυρό δεσμό με το αλλόκοτο πλάσμα και θα αποφασίσει να το σώσει, ενάντια στις προσπάθειες του αδίστακτου πράκτορα Στρίκλαντ.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri/Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι/Μάρτιν Μακ Ντόνα (2017)

Αρκετούς μήνες μετά τη δολοφονίας της κόρης της και ενώ η υπόθεση δεν έχει εξιχνιαστεί, η Μίλντρεντ Χέιζ αποφασίζει να κάνει μία τολμηρή και πρωτότυπη κίνηση για να πιέσει τις τοπικές αρχές να συνεχίσουν την έρευνα για τον εντοπισμό του δολοφόνου. Νοικιάζει τρεις πινακίδες στην είσοδο της κωμόπολης Έμπινγκ, όπου κατοικεί, τοποθετώντας τους αφίσες με αμφιλεγόμενα μηνύματα, τα οποία απευθύνονται στον σεβάσμιο αρχηγό της αστυνομίας στην περιοχή, τον Ουίλιαμ.

Free State of Jones/Ο Επαναστάτης/Γκάρι Ρος (2016)

Κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου, ένας αγρότης οργανώνει μια εξέγερση με άλλους αγρότες και με τη βοήθεια των σκλάβων κατορθώνει να δημιουργήσει μια ελεύθερη και αυτόνομη διαφυλετική Πολιτεία. Παντρεύεται μια πρώην σκλάβα και ζει μέχρι το τέλος ενάντια στο κατεστημένο, πολεμώντας για τις ιδέες του.

Δεν Είμαι ο Νέγρος σου του Ραούλ Πεκ (2017)

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Τζέιμς Μπόλντουιν άρχισε να γράψει ένα βιβλίο για την Αμερική των φυλετικών διακρίσεων. Το βιβλίο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Ο σκηνοθέτης Ραούλ Πεκ βασίστηκε στις σημειώσεις του Μπόλντουιν για το βιβλίο αυτό, στις ομιλίες, τις επιστολές και τις συνεντεύξεις του, για να γράψει το σενάριο και να γυρίσει το συγκλονιστικό αυτό ντοκιμαντέρ.

Όταν ο Μαρξ Συνάντησε τον Ένγκελς του Ραούλ Πεκ (2017)

Πρόκειται για αρκετά αξιόλογη ταινία που αναφέρεται στην επαναστατική θεωρητική και πολιτική δράση των Μαρξ και Ενγκελς την περίοδο από το 1843 μέχρι το 1847. Πρόκειται για την περίοδο που οι Μαρξ και Ενγκελς αρχίζουν την κοινή δημιουργική εργασία τους, με την οποία θεμελίωσαν την επιστημονική κοσμοθεωρία της εργατικής τάξης. Ο Αϊτινός σκηνοθέτης Ραούλ Πεκ προσπαθεί να παρουσιάσει, όσο αυτό γίνεται μέσα στο πλαίσιο μιας κινηματογραφικής ταινίας, τόσο την πλούσια θεωρητική επιστημονική δουλειά των Μαρξ και Ενγκελς, όσο και την επαναστατική μαχητική τους δράση.

Το τελευταίο σημείωμα του Παντελή Βούλγαρη (2017)

Η ταινία πραγματεύεται την ανυπέρβλητη θυσία των 200 κομμουνιστών, κρατούμενων στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου, που εκτελέστηκαν από τους ναζί κατακτητές την 1η Μάη του 1944 στην Καισαριανή. Κεντρικό πρόσωπο της ταινίας είναι ο Ναπολέοντας Σουκατζίδης, κρατούμενος στο Χαϊδάρι, που εκτελούσε και χρέη διερμηνέα του Γερμανού διοικητή Κ. Φίσερ. Πρόκειται για μια ταινία που ενώ δεν φιλοδοξεί να διδάξει Ιστορία, σέβεται την ιστορική αλήθεια και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ώστε νέοι άνθρωποι να ψάξουν περισσότερο.

Ταινίες κινουμένων σχεδίων

Loving Vincent/Ο αγαπημένος σου Βίνσεντ/Dorota Kobiela και Hugh Welchman (2017)

65.000 καρέ ελαιογραφίας, ζωγραφισμένα στο χέρι, σε πάνω από 1.000 καμβάδες, φιλοτεχνημένα από 125 ζωγράφους. Αυτό κάνει το «Loving Vincent» την πρώτη ταινία που αποτελείται αποκλειστικά από ζωγραφικούς πίνακες, ένα πολύ φιλόδοξο και απαιτητικό τεχνικά πρότζεκτ, που για να τελειοποιηθεί χρειάστηκε τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Πρώτα γυρίστηκε σε στούντιο, με αληθινούς ηθοποιούς, με την τεχνική του green screen, και ύστερα το κάθε καρέ ζωγραφίστηκε στο χέρι με γνώμονα την τεχνοτροπία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Εικαστικά θεωρείται αριστούργημα, και πώς να μην είναι άλλωστε, αφού ο θεατής βρίσκεται για 95 λεπτά μέσα σε εκατοντάδες ζωγραφικούς πίνακες, αρκετούς από τους οποίους αναγνωρίζει, αφού ζωντανεύουν πάνω από 120 διάσημα έργα του ζωγράφου. Η ταινία είναι στηριγμένη στις 800 επιστολές που είχε ανταλλάξει ο Βίνσεντ με τον αδερφό του, Τεό, και στην ουσία αποτελεί μυθοπλασία με βιογραφικά στοιχεία αλλά και μια αίσθηση μυστηρίου, αφού εξερευνά τις συνθήκες θανάτου του ζωγράφου.

Περσέπολις/Persepolis/Marjane Satrapi και Vincent Paronnaud (2007)

Η ταινία είναι ασπρόμαυρη, με πολύ προσεγμένη, καλαίσθητη και λιτή εικονογράφηση, στηριγμένη στα τέσσερα ομώνυμα βιβλία της Μαργιάν Σατραπί, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Η ταινία ξεκινά το 1978, τις τελευταίες μέρες του Σάχη στο Ιράν, και αφηγείται την ιστορία της εννιάχρονης τότε πιτσιρίκας που μεγαλώνει σε μια προοδευτική οικογένεια, με δεσμούς με κομμουνιστές της περιόδου, και φτάνει μέχρι και τα 30 της περίπου χρόνια, μετανάστρια πια, μακριά από την πατρίδα της. Μέσα από αρκετό αυτοσαρκασμό και χιούμορ, η ταινία διαπερνά την ταραγμένη ιστορική περίοδο και εστιάζει κυρίως στη θέση της γυναίκας στο Ιράν.

Βαλς με τον Μπασίρ/Vals Im Bashir/Ari Folman (2008)

Ένα αριστουργηματικό αντιπολεμικό ντοκιμαντέρ σε animation, άρτιο από όλες τις απόψεις. Ο Αρι υπηρέτησε στον ισραηλινό στρατό στον πόλεμο του Λιβάνου το 1982. Κάθε νύχτα βλέπει τον ίδιο εφιάλτη (26 αγριεμένα σκυλιά να τον κυνηγούν), τον συνδέει με τη θητεία του στον πόλεμο και μάταια προσπαθεί να ανακαλέσει στη μνήμη του εκείνη την περίοδο: Οι μνήμες του είναι τόσο τραυματικές που έχουν διαγραφεί. Έτσι ξεκινά μια οδύσσεια συναντήσεων με όσους θυμάται ότι υπηρέτησαν μαζί του, για να καταφέρει να ξετυλίξει το κουβάρι της αλήθειας. Η ταινία έχει αριστοτεχνική σκηνοθεσία και η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε περιλαμβάνει έναν συνδυασμό προγραμμάτων για animation και 3D αρκετά πρωτοποριακό για την εποχή της, τόσο που προσομοιάζει σε γύρισμα με αληθινούς ηθοποιούς και μετά επεξεργασία.

Fantastic Mr. Fox (2009) και Isle of dogs (2018)/Wes Anderson

Γιατί αναφέρονται το «Fantastic Mr. Fox» και το «Isle of dogs» στην ίδια παράγραφο; Γιατί και τα δύο είναι δημιουργήματα του ιδιοφυούς Ουές Άντερσον. Πραγματικά καυστικές ταινίες, με άκρως κοινωνικά (πολιτικά θα έλεγε κανείς) μηνύματα, με διαφορετική θεματολογία μεν αλλά γυρισμένες με τον ίδιο ιδιόρρυθμο τρόπο, απευθύνονται τόσο σε έφηβους όσο και σε ενήλικες. Πραγματεύονται και οι δύο τη διαφθορά της εξουσίας, τον αυταρχισμό, την ταξική ανισότητα, και φυσικά οι κεντρικοί ήρωες αμφισβητούν το δίκαιο του ισχυρού και αντιστέκονται κατά της αρχής – πραγματικά ιδιαίτερες ταινίες για animation. Άπειρες μαριονέτες (3.000 χιλιάδες μόνο χρειάστηκαν για το «Νησί των Σκύλων»), χιλιάδες ζωγραφισμένα σκηνικά και μινιατούρες, ακόμα και virtual reality για την καλύτερη επεξεργασία της τεχνικής stop motion.