Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ: Ο νέος «παίκτης» στο παιχνίδι των κερδών

H πρόσφατη κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων από τη Λίβερπουλ, μετά τη νίκη της με 1-0 επί της βραζιλιάνικης Φλαμέγκο στον τελικό της διοργάνωσης στο Κατάρ, ήταν μια ξεχωριστή στιγμή στην Ιστορία του αγγλικού μεγαθηρίου, που για πρώτη φορά κατέκτησε τον τίτλο σ’ αυτή τη διοργάνωση και έτσι πρόσθεσε μία ακόμα ενότητα στο εντυπωσιακό παλμαρέ του.

Αυτός ο τελικός όμως θα μείνει στην Ιστορία και για έναν ακόμα λόγο:
Ήταν ο τελευταίος της διοργάνωσης με τη μορφή του μίνι τουρνουά ανάμεσα στους πρωταθλητές Ευρώπης, Νότιας Αμερικής, Βόρειας Αμερικής, Αφρικής, Ασίας, Ωκεανίας και της εκάστοτε διοργανώτριας χώρας, όπως καθιερώθηκε το 2000 ως διάδοχη κατάσταση του πάλαι ποτέ Διηπειρωτικού Κυπέλλου, το οποίο διεκδικούσαν μόνο οι πρωταθλητές Ευρώπης και Λατινικής Αμερικής.

Η νέα αλλαγή στη μορφή της διοργάνωσης, την οποία αποφάσισε η FIFA, αρχής γενομένης από το 2021 θα εισαγάγει νέο «φρούτο» στη διεθνή ποδοσφαιρική αγορά, με στόχο – τι άλλο; – ακόμα περισσότερα κέρδη.

Χαρακτηριστικά, η Παγκόσμια Συνομοσπονδία προσδοκά έσοδα τουλάχιστον 5 δισ. δολαρίων από τηλεοπτικά δικαιώματα και χορηγίες.

Νέα προϊόντα, νέοι ανταγωνισμοί

Δεν είναι η πρώτη φορά που στο πλαίσιο της εμπορευματοποίησης του ποδοσφαίρου – και εν γένει του αθλητισμού – παραδοσιακές διοργανώσεις αλλάζουν μορφή προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικά προϊόντα και να «πουλάνε» καλύτερα. Από τη μετατροπή του Κυπέλλου Πρωταθλητριών σε Champions League, την κατάργηση του Κυπέλλου Κυπελλούχων και την αναβάθμιση του Κυπέλλου UEFA σε Europa League, μέχρι τις κατά καιρούς αυξήσεις στον αριθμό των ομάδων του Μουντιάλ (με αποκορύφωμα την αύξησή τους από 32 σε 48 το 2026), FIFA και UEFA δείχνουν δεκαετίες τώρα ότι είναι προσηλωμένες στο στόχο να ανοίγουν συνεχώς νέους «δρόμους» αύξησης των κερδών στην ποδοσφαιρική βιομηχανία.

Το πρώτο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της Λίβερπουλ έμελλε να είναι και το τελευταίο με τη μέχρι σήμερα μορφή της διοργάνωσης (φωτο Associated Press)

Οι αλλαγές αυτές συνοδεύονται πάντα από καινούργιες συμφωνίες με πολυεθνικές – χορηγούς, είτε ενισχύοντας το ρόλο τους σε σχέση με παλιότερες συμφωνίες είτε ανοίγοντας την πόρτα για να μπουν στο «παιχνίδι» νέοι «παίκτες». Η κατάσταση αυτή αντανακλά τους ανταγωνισμούς που διεξάγονται στο χώρο του ποδοσφαίρου και οι οποίοι αφορούν τόσο τις επιχειρηματικές κόντρες για το ποιος θα κατακτήσει το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς όσο και τον «ενδοοικογενειακό» ανταγωνισμό των δύο ισχυρότερων ποδοσφαιρικών οργανισμών, FIFA και UEFA.

Οι δύο Συνομοσπονδίες ειδικά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να δίνουν …αγώνα δρόμου για το ποια θα εφαρμόσει περισσότερες και πιο προσοδοφόρες αλλαγές στις υπό την αιγίδα της διοργανώσεις. Και φυσικά σ’ αυτό συνεπικουρούνται από διάφορες πολυεθνικές, συχνά ανταγωνιστικές μεταξύ τους.

Αλλαγές προς όφελος των ισχυρών

Είναι χαρακτηριστική η ακολουθία των αλλαγών στις διοργανώσεις των FIFA και UEFA τα τελευταία δύο χρόνια.

Την αρχή έκανε η UEFA. Προς τα τέλη του 2018 άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας τα σχέδια που επεξεργαζόταν επί διετία για αλλαγές στις ευρωπαϊκές διασυλλογικές διοργανώσεις από το 2021. Λίγους μήνες μετά, επισημοποιήθηκαν: Μετατροπή του Champions League σε ακόμα πιο κλειστού τύπου διοργάνωση, στα μέτρα των ισχυρών, αναβάθμιση του Europa League, δημιουργία και τρίτης πανευρωπαϊκής διασυλλογικής διοργάνωσης.

Η «απάντηση» της FIFA ήρθε λίγους μήνες μετά, με την ανακοίνωση της νέας μορφής του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων. Από το 2021 θα έχει 24 ομάδες και θα διεξάγεται ανά τέσσερα χρόνια, με την πρώτη διοργάνωση να φιλοξενείται στην Κίνα. Οπως και στην περίπτωση της UEFA με την αναδιάρθρωση των ευρωπαϊκών διοργανώσεων, έτσι και στο Παγκόσμιο Συλλόγων καταλυτικό ρόλο στις αλλαγές έπαιξαν οι ισχυροί σύλλογοι του ευρωπαϊκού – κυρίως – ποδοσφαίρου. Ρεάλ Μαδρίτης, Μπαρτσελόνα, Μπάγερν Μονάχου, Γιουβέντους, Παρί Σεν Ζερμέν αλλά και οι ισχυρότεροι αγγλικοί σύλλογοι είχαν δώσει από καιρό το «πράσινο φως» στη FIFA να προβεί σε αλλαγές στη διοργάνωση προκειμένου να γίνει πιο εμπορική.

…και εγένετο Μουντιάλ Συλλόγων

Οπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος, πρόθεση τόσο των ισχυρών συλλόγων όσο και της ίδιας της FIFA ήταν η δημιουργία ουσιαστικά ενός Μουντιάλ Συλλόγων, που θα «πουλάει» καλύτερα σε σχέση με το μέχρι τώρα Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων. Οπερ και εγένετο…

Στην πρώτη διοργάνωση με τη νέα μορφή, από 17 Ιούνη έως 4 Ιούλη 2021 στην Κίνα, σχεδιάζεται να πάρουν μέρος συνολικά 24 ομάδες, που θα δώσουν μεταξύ τους 31 αγώνες. Τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση θα έχει η Ευρώπη, με 12 συλλόγους της. Συγκεκριμένα, θα πάρουν μέρος οι 6 νικητές του Champions League από τη σεζόν 2015 – 2016 μέχρι και τη σεζόν 2020 – 2021, καθώς και οι ισάριθμοι νικητές του Europa League από τις ίδιες σεζόν. Αλλους 6 εκπροσώπους θα έχει η Νότια Αμερική, από 3 Ασία και Αφρική, ενώ θα υπάρχει και μία ομάδα από την Ωκεανία. Οι ομάδες θα χωριστούν σε ομίλους για την 1η φάση και θα ακολουθήσουν αγώνες νοκ άουτ.

Το Μουντιάλ Συλλόγων θα διεξάγεται ανά τετραετία, την ενδιάμεση χρονιά ανάμεσα στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις (Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και Παγκόσμιο Κύπελλο), με τη διοργανώτρια χώρα να αλλάζει κάθε φορά. Παράλληλα με την εισαγωγή του στη θέση του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, αναμένεται να καταργηθεί και το Παγκόσμιο Κύπελλο Συνομοσπονδιών, όπου συμμετείχαν ομάδες από τις Συνομοσπονδίες – μέλη της FIFA και το οποίο λειτουργούσε ως «test event» για το εκάστοτε Μουντιάλ, που φιλοξενούνταν από την ίδια χώρα το επόμενο καλοκαίρι.

Πηγή (Μπ. Τσ.) – Ριζοσπάστης