• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

Ταυτοποιήθηκε το μοντέλο για τον πίνακα «Η Προέλευση του Κόσμου»

Ο πίνακας «Η Προέλευση του Κόσμου» – τον ολοκλήρωσε ο Γάλλος ζωγράφος Γκυστάβ Κουρμπέ, το 1866 – έγινε προ καιρού viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μετά τη λογοκρισία του από το Facebook. Θεωρήθηκε σκανδαλώδες το ότι απεικονίζει τον κορμό μια γυναίκας, εστιάζοντας στα γεννητικά όργανα. Είναι ένα εξαιρετικό έργο τέχνης, και το ποιο ήταν το μοντέλο του Κουρμπέ απασχολούσε εδώ και πάρα πολύ καιρό και τη μικρή κοινότητα των ερευνητών τέχνης και την πολύ μεγάλη κοινότητα των φιλότεχνων. Επιτέλους, το μοντέλο ταυτοποιήθηκε.

Ο Γάλλος πανεπιστημιακός Κλοντ Σοπ (Claude Schopp) και συγγραφέας βιογραφίας του Αλέξανδρου Δουμά ερεύνησε και κατέληξε – με σχεδόν 100% βεβαιότητα – ότι το μοντέλο ήταν η μπαλαρίνα της Όπερας του Παρισιού Κονστάνς Κενιό. Η οποία θα πρέπει να ήταν 34 χρονών και είχε ήδη σταματήσει τον χορό όταν δέχθηκε να ποζάρει, όπως αναφέρει το γαλλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο AFP. Η μελέτη του Σοπ θα κυκλοφορήσει στις 4 Οκτωβρίου από τον εκδοτικό οίκο Phébus.

Έως σήμερα, πιστευόταν ότι το μοντέλο για τον πίνακα ήταν η ερωμένη εκείνη την εποχή του Κουρμπέ, Τζοάνα Χίλφερμαν. Η Χίλφερμαν ήταν όμως, κοκκινομάλλα, ενώ το εφήβαιο στον πίνακα είναι μαύρο. Αντιθέτως, σε κείμενα εκείνης τη εποχής σημειώνεται ότι η Κενιό «είχε όμορφα μαύρα φρύδια» και, επιπλέον, ήταν η ερωμένη του Οθωμανού πρέσβη στο Παρίσι Χαλίλ Σερίφ Πασά, ο οποίος είχε παραγγείλει τον πίνακα.

Ο Σοπ διάβασε στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας επιστολή του Αλέξανδρου Δουμά υιού, με ημερομηνία «Ιούνιος του 1871», που είχε προηγουμένως μεταγραφεί στα αγγλικά. Μελετώντας τον γραφικό χαρακτήρα στην πρωτότυπη επιστολή, διαπίστωσε λάθος στην έως σήμερα ανάγνωση μιας φράσης: αντί της λέξης «συνέντευξη (interview» που διάβαζαν όλοι, η σωστή λέξη που έπρεπε να διαβάζουν είναι «εσωτερικό (interior)». Με αποτέλεσμα, η φράση διαβάζεται ως «Δεν ζωγραφίζει κανείς το πιο ντελικάτο και πιο ηχηρό εσωτερικό της δεσποινίδος Κενιό, της Όπερας».

Αυτό το στοιχείο «με κάνει να πιστεύω, με βεβαιότητα 99%, ότι η Κονστάνς Κενιό ήταν το μοντέλο του Κουρμπέ» δήλωσε στο AFP, η επικεφαλής του τμήματος χαρακτικών στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, Συλβί Ομπενά.