Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τα σπορ πάνω από τα συντρίμμια αεροπορικών τραγωδιών

Ο κόσμος του αθλη­τι­σμού προ­σπα­θεί να μαζέ­ψει τα κομ­μά­τια του μετά το τρα­γι­κό αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα, όπου ο θρύ­λος του ΝΒΑ, Κόμπι Μπράιαντ, η κόρη του, Τζιά­να, και ακό­μα επτά άτο­μα έχα­σαν την ζωή τους, στο Καλα­μπά­σας της Καλι­φόρ­νιας, την Κυριακή.

Δεν είναι η πρώ­τη φορά που ο κόσμος των σπορ θρη­νεί πάνω από τα συντρίμ­μια ενός αερο­πλά­νου ή ελικοπτέρου.

Ας δού­με τις αερο­πο­ρι­κές τρα­γω­δί­ες που στιγ­μά­τι­σαν τον αθλητισμό

 Η τρα­γω­δία της Superga: Η 4η Μαΐ­ου 1949 είναι μια ημε­ρο­μη­νία που δεν ξεχνιέ­ται στην Ιτα­λία. Στις 4 Μαΐ­ου του 1949 οι Ιτα­λοί επέ­στρε­φαν στην… βάση τους έπει­τα από ένα φιλι­κό παι­χνί­δι με την Μπεν­φί­κα στην Λισα­βό­να. Η πτή­ση της «Avio Linee Italiane» ανα­χώ­ρη­σε το πρωί της Τετάρ­της (4/5/49) στις 9:40 και στις 13:00 προ­σγειώ­θη­κε στην Βαρ­κε­λώ­νη για τον ανε­φο­δια­σμό του αερο­σκά­φους. Μάλι­στα, κατά την παρα­μο­νή στην ισπα­νι­κή πόλη, η ομά­δα της Τορί­νο δεί­πνη­σε με τους παί­κτες της Μίλαν που είχαν ταξι­δέ­ψει για την Μαδρί­τη. Εκεί­νη την ημέ­ρα, στα συντρίμ­μια ενός αερο­πλά­νου σε 700 μέτρα υψό­με­τρο, στο όρος Superga, βρί­σκο­νταν η μεγά­λη ομά­δα της Τορί­νο, πρω­τα­θλή­τρια της Serie A.

Θρή­νος στο Μόνα­χο: Ήταν 6 Φεβρουα­ρί­ου του 1958 όταν η Ευρώ­πη και όλος ο πλα­νή­της γνώ­ρι­σε τη δεύ­τε­ρη μεγά­λη αερο­πο­ρι­κή τρα­γω­δία στο ποδό­σφαι­ρο, 23 άνθρω­ποι έχα­σαν τη ζωή τους. Ήταν η μέρα που οι «κόκ­κι­νοι διά­βο­λοι» από το Μάν­τσε­στερ πέρα­σαν στο Πάν­θε­ον της ιστο­ρί­ας, λόγω του τρα­γι­κού δυστυ­χή­μα­τος στο Μόνα­χο. Η Γιου­νάι­τεντ είχε αγνι­στεί μία μέρα νωρί­τε­ρα κόντρα στον Ερυ­θρό Αστέ­ρα στο Βελι­γρά­δι για το Κύπελ­λο Πρω­τα­θλη­τριών Ευρώ­πης. Οι παί­κτες του Ματ Μπά­σμπι είχαν πάρει την ισο­πα­λία 3–3 και είχαν προ­κρι­θεί στην επό­με­νη φάση της διορ­γά­νω­σης. Άμε­σα, ξεκί­νη­σε το ταξί­δι για την επι­στρο­φή στην… βάση με πτή­ση τσάρ­τερ της «British Airways».

 «Αντίο» στην «ιδιο­φυία» του ισπα­νι­κού αθλη­τι­σμού: Ο Χοα­κίν Μπλού­με, αθλη­τής της γυμνα­στι­κής, γεν­νη­μέ­νος στη Βαρ­κε­λώ­νη στις 21 Ιου­νί­ου 1933, έχα­σε τη ζωή του την Τετάρ­τη 29 Απρι­λί­ου 1959 σε πτή­ση από τη Βαρ­κε­λώ­νη στη Μαδρί­τη, ως ενδιά­με­ση στά­ση για την Τενε­ρί­φη. Το αερο­πλά­νο του συνε­τρί­βη στην ορο­σει­ρά Serranía de Cuenca.

Θλί­ψη στην Κοπεγ­χά­γη: Στις 16 Ιου­λί­ου 1960, οκτώ παί­κτες της εθνι­κής ομά­δας ποδο­σφαί­ρου της Δανί­ας έχα­σαν τη ζωή τους σε αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα, κατά την απο­γεί­ω­ση στο αερο­δρό­μιο Kastrup στην Κοπεγχάγη.

 Η πτή­ση 548 της Sabena: Ολό­κλη­ρη η αμε­ρι­κα­νι­κή ομά­δα πατι­νάζ σκο­τώ­θη­κε στις 15 Φεβρουα­ρί­ου του 1961 σε αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα στη γραμ­μή Νέας Υόρ­κης-Βρυ­ξελ­λών, μόλις έξι χιλιό­με­τρα από τη βελ­γι­κή πρω­τεύ­ου­σα, όπου επρό­κει­το να προ­σγειω­θεί το αεροσκάφος.\

Όταν… ξεκλη­ρί­στη­κε η Γκριν Κρος: Στις 3 Απρι­λί­ου του 1961 24 επι­βαί­νο­ντες στο αερο­σκά­φος «Douglas DC‑3» της «LAN Chile Flight» βρή­καν τρα­γι­κό θάνα­το στις κορυ­φής των Άνδε­ων, προ­κα­λώ­ντας την πρώ­τη ποδο­σφαι­ρι­κή τρα­γω­δία στην Λατι­νι­κή Αμε­ρι­κή. Μετα­ξύ των επι­βαι­νό­ντων ήταν και 8 ποδο­σφαι­ρι­στές της Γκριν Κρος, ο προ­πο­νη­τής της ομά­δας και ένας συνερ­γά­της του, αλλά και μέλη της διοί­κη­σης. Η ομά­δα του Σαντιά­γκο είχε βρε­θεί στο Κάστρο για ανα­μέ­τρη­ση του Κυπέλ­λου και επέ­στρε­φε στην… βάση της. Το μικρό αερο­σκά­φος δεν επέ­τρε­ψε σ’ όλα τα μέλη του συλ­λό­γου να επι­βι­βα­στούν, αλλά χρειά­στη­καν και δεύ­τε­ρο αερο­σκά­φος, το οποίο επέ­στρε­ψε κανο­νι­κά στο Σαντιάγκο.

Δεύ­τε­ρη τρα­γω­δία στην Λατι­νι­κή Αμε­ρι­κή: Λίγα χρό­νια μετά το αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα της Γκιν Κρος, μία ακό­μα ομά­δα της Λατι­νι­κής Αμε­ρι­κής γνώ­ρι­σε την τρα­γω­δία. Ήταν η 26η Σεπτεμ­βρί­ου του 1969 όταν η ομά­δα της Λα Παζ, The Strongest δέχθη­κε ένα ισχυ­ρό πλήγ­μα. Το «συγκρό­τη­μα» του προ­πο­νη­τή Εου­στά­κιο Ορτού­νιο είχε ταξι­δέ­ψει στην Σάντα Κρους για να δώσει ένα φιλι­κό παι­χνί­δι, κατά τη διάρ­κεια της δια­κο­πής των αγω­νι­στι­κών υπο­χρε­ώ­σε­ων. Κατά την επι­στρο­φή της ομά­δας, το σήμα του αερο­σκά­φους χάθη­κε και έπει­τα από έρευ­να του στρα­τού της Βολι­βί­ας βρέ­θη­καν τα συντρίμ­μια το αερο­πλά­νου στην περιο­χή Viloco. Όλοι οι 74 επι­βαί­νο­ντες και τα 9 μέλη του πλη­ρώ­μα­τος βρέ­θη­καν νεκροί, μετα­ξύ των οποί­ων ήταν η ποδο­σφαι­ρι­κή ομά­δα της Strongest

 Σκλη­ρό χτύ­πη­μα στην Ολντ Κρί­στιανς: Η ομά­δα ράγκ­μπι Ολντ Κρί­στιανς της Ουρου­γουά­ης ήταν μετα­ξύ των επι­βα­τών του αερο­σκά­φους που συνε­τρί­βη στις Άνδεις στις 13 Οκτω­βρί­ου 1972 και ενέ­πνευ­σε την ται­νία «Live»: 16 από τους 45 επι­βά­τες του αερο­σκά­φους που έπε­σε επέζησαν…

Η «μαύ­ρη μέρα» της Παχτα­κόρ του Βασί­λη Χατζη­πα­να­γή: 11 Αυγού­στου του 1979, τέσ­σε­ρα χρό­νια μετά την απο­χώ­ρη­ση του Έλλη­να ομο­γε­νή για τον «Γηραιό». Η Παχτα­κόρ μόλις είχε επι­στρέ­ψει στην πρώ­τη κατη­γο­ρία του πρω­τα­θλή­μα­τος στην Σοβιε­τι­κή Ένω­ση και την μοι­ραία μέρα, ταξί­δευε με προ­ο­ρι­σμό το Μινσκ της Λευ­κο­ρω­σί­ας, όπου θα αντι­με­τώ­πι­ζε την Ντι­να­μό. Ωστό­σο, ένα απί­στευ­το ατύ­χη­μα στον ενα­έ­ριο χώρο του Ντνι­προν­τζέρ­τσουνσκ στην Ουκρα­νία, την σημε­ρι­νή πόλη Καμιάν­σκε, προ­κά­λε­σε την πρώ­τη μεγά­λη αερο­πο­ρι­κή τρα­γω­δία στην Σοβιε­τι­κή Ένωση.

Η μεγα­λύ­τε­ρη συγκά­λυ­ψη αερο­πο­ρι­κής τρα­γω­δί­ας!  Μία από τις πιο… περί­ερ­γες υπο­θέ­σεις απο­τε­λεί το αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα της 8ης Δεκεμ­βρί­ου του 1987 όταν το αερο­σκά­φος που μετέ­φε­ρε την ποδο­σφαι­ρι­κή ομά­δα της Αλιάν­ζα Λίμα, συνε­τρί­βη στον Ειρη­νι­κό Ωκε­α­νό, χιλιό­με­τρα μακριά από το αερο­δρό­μιο «Χόρ­χε Τσά­βες» της πρω­τεύ­ου­σας του Περού στην περιο­χή Καλάο. Οι 43 επι­βαί­νο­ντες έχα­σαν την ζωή τους, ενώ μονα­δι­κός επι­ζών ήταν ο πιλό­τος του αεροσκάφους.

Άμε­σα ξεκί­νη­σαν οι έρευ­νες για τα αίτια της τρα­γω­δί­ας που συντά­ρα­ξαν το Περού, ωστό­σο, έπει­τα από από­φα­ση του στρα­τού της χώρας, οι πλη­ρο­φο­ρί­ες στα­μά­τη­σαν να δημο­σιεύ­ο­νται και ουδείς είχε σαφή εικό­να για το δυστύ­χη­μα και την κατά­στα­ση των επι­βαι­νό­ντων. Όμως, όλα τα μέλη του αερο­σκά­φους ήταν νεκρά.

Η τρα­γω­δία που συγκλό­νι­σε την Ζάμπια: Την δεκα­ε­τία του ’90 η Εθνι­κή Ζάμπια είχε δημιουρ­γή­σει ένα ισχυ­ρό σύνο­λο που έδει­χνε έτοι­μο να «χτυ­πή­σει» τίτλους στην Αφρι­κή, αλλά και καλές εμφα­νί­σεις στα Παγκό­σμια Κύπελ­λα. Μεγά­λο αστέ­ρι ήταν ο Καλού­σα Μπουά­λια, ο οποί­ος αγω­νι­ζό­ταν στην Αϊντ­χό­φεν. Τον Απρί­λιο του 1993 οι «χάλ­κι­νες σφαί­ρες» θα αντι­με­τώ­πι­ζαν την Σενε­γά­λη στο Ντα­κάρ, για τα προ­κρι­μα­τι­κά του Μου­ντιάλ της Αμε­ρι­κής. Ωστό­σο, στις 27 του μηνός γρά­φτη­κε η πιο «μαύ­ρη» σελί­δα στην ιστο­ρία της χώρας.

Το αερο­πλά­νο που μετέ­φε­ρε την απο­στο­λή, εκτός του Μπουά­λια, που θα ταξί­δευε από την Ολλαν­δία για την Αφρι­κή, συνε­τρί­βη στον Ατλα­ντι­κό Ωκε­α­νό, 500 μέτρα από την ακτή της Λίμπρε­βαϊλ της Γκα­μπόν. Ο πιλό­τος του μοι­ραί­ου αερο­σκά­φους, αντι­λή­φθη­κε φωτιά στον έναν κινη­τή­ρα του «DHC-5D Buffalo», αλλά λαν­θα­σμέ­να έκλει­σε τον δια­κό­πτη από τον άλλο κινη­τή­ρα, με απο­τέ­λε­σμα να στα­μα­τή­σει η λει­τουρ­γία και το αερο­σκά­φος συνε­τρί­βη στον Ωκε­α­νό, προ­κα­λώ­ντας τον θάνα­το όλης της ομά­δας της Ζάμπια.

Όταν ξεκλη­ρί­στη­κε η Σαπε­κο­έν­σε: Η πιο πρό­σφα­τη αερο­πο­ρι­κή τρα­γω­δία που αφο­ρού­σε και το ποδό­σφαι­ρο, ήταν αυτή της 28ης Νοεμ­βρί­ου 2016. Τότε, η πτή­ση 2933 της LaMia Airlines μετέ­φε­ρε 77 ανθρώ­πους, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νου παι­κτών και προ­σω­πι­κού της ομά­δας Σαπε­κο­έν­σε από τη Βρα­ζι­λία και συνε­τρί­βη όταν πλη­σί­α­ζε στο Μεντε­γίν της Κολομ­βί­ας. Τα αίτια που ανα­φέρ­θη­καν ήταν ηλε­κτρι­κή βλά­βη και πιθα­νή έλλει­ψη καυ­σί­μων. Από το τρα­γι­κό συμ­βάν απε­βί­ω­σαν 71 άνθρω­ποι, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων και 21 δημο­σιο­γρά­φων, όλοι σχε­τι­ζό­με­νοι ουσια­στι­κά με την ομά­δα και προ­φα­νώς σε αυτούς ήταν και το πλή­ρω­μα του αεροπλάνου.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο