Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Το χαμένο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου – Παρουσιάσεις στο Μουσείο Ακρόπολης

Τις παρουσιάσεις για το χαμένο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου συνεχίζει για τους επισκέπτες του το Μουσείο Ακρόπολης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σχετική ανακοίνωση, έπειτα από την επιτυχία που γνώρισαν οι παρουσιάσεις για το χαμένο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, το Μουσείο Ακρόπολης θα συνεχίσει τις παρουσιάσεις για τους επισκέπτες του κάθε Σάββατο από τις 9 Νοεμβρίου έως και τις 14 Δεκεμβρίου 2019.

Το Μουσείο προσκαλεί τους επισκέπτες του σε έναν περίπατο γνώσης για το άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, ειδικότερα για τα υλικά και τις τεχνικές κατασκευής του, για τους μύθους και τις αλληγορίες του, για την ακτινοβολία του και τις περιπέτειές του. Οι παρουσιάσεις – διάρκειας 50 λεπτών – θα πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο από τις 9/11 έως και τις 14/12, στα ελληνικά στις 13:00 και στα αγγλικά στις 11:00. Οι εγγραφές γίνονται τις ημέρες των παρουσιάσεων στο Γραφείο Πληροφοριών του Μουσείου, μισή ώρα νωρίτερα από την ώρα έναρξης της παρουσίασης. Σε κάθε παρουσίαση θα συμμετέχουν έως 30 επισκέπτες, ενώ θα τηρείται σειρά προτεραιότητας. Απαραίτητη προϋπόθεση η έκδοση του εισιτηρίου γενικής εισόδου (5 ευρώ).

Λίγα λόγια για το χαμένο άγαλμα

Το λατρευτικό άγαλμα που στήθηκε εντός του Παρθενώνα, έργο του περίφημου γλύπτη Φειδία, είχε ύψος γύρω στα 12 μέτρα.

Τα γυμνά μέρη του σώματος της θεάς ήταν καμωμένα από ελεφαντόδοντο, το δε ένδυμά της από χρυσό. Η θεά παριστάνεται σε όρθια στάση, στραμμένη προς την ανατολική θύρα του Παρθενώνα, φορώντας δωρικό πέπλο με μακρύ απόπτυγμα ζωσμένο με φίδι. Το στήθος της καλύπτει η αιγίδα με το γοργόνειο, όπου συναντάμε και πάλι φίδια. Το κράνος της έχει τριπλό λοφίο, του οποίου το μεσαίο τμήμα απολήγει σε Σφίγγα και στα δύο πλαϊνά σε μορφές φτερωτών αλόγων (πήγασοι). Στο δεξιό της χέρι, που στηριζόταν είτε στο ιερό της φίδι είτε σε κίονα, κρατάει φτερωτή Νίκη. Με το αριστερό της κρατά δόρυ και στηρίζει την άντυγα της ασπίδας της, που φέρει ως επίσημα γοργόνειο, ενώ φίδι, ο Εριχθόνιος, περιελίσσεται στο εσωτερικό τμήμα της. Το εσωτερικό της ασπίδας διακοσμούσε ανάγλυφη ή ζωγραφική (πάνω σε δέρμα) παράσταση Γιγαντομαχίας (σύγκρουση θεών και Γιγάντων), στο δε εξωτερικό της απεικονιζόταν επίσης σε ανάγλυφο Αμαζονομαχία (αγώνας των Αθηναίων εναντίον των Αμαζόνων).

Σύμφωνα με την παράδοση, το άγαλμα πατούσε σε μνημειακή βάση ύψους 1,20 μ., την οποία κοσμούσε περιμετρικά ανάγλυφη απεικόνιση του μύθου της γέννησης της Πανδώρας. Τέλος, τα τυρρηνικά σανδάλια της θεάς έφεραν παράσταση Κενταυρομαχίας (μάχη μεταξύ Λαπίθων και Κενταύρων). Μπροστά από το άγαλμα υπήρχε δεξαμενή νερού για τη διατήρηση της υγρασίας του ελεφαντόδοντου.

(Πηγή πληροφοριών: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών)