Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Άγνωστο σκίτσο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Άγνω­στο σκί­τσο του Λεο­νάρ­ντο ντα Βίν­τσι εκτι­μή­θη­κε στα 15,8 εκα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια από τον γαλ­λι­κό Οίκο δημο­πρα­σιών Tajan. Το σκί­τσο, που δεί­χνει τον Άγιο Σεβα­στια­νό δεμέ­νο σε ένα δέντρο, με σημειώ­σεις και δια­γράμ­μα­τα για το φως και τη σκιά στην άλλη πλευρά.

skitso3

Στον Ταντέ Πρατ, διευ­θυ­ντή Ανα­γεν­νη­σια­κής Τέχνης στον οίκο δημο­πρα­σιών Ταζάν στο Παρί­σι, παρου­σιά­στη­κε τον Μάρ­τιο συντα­ξιού­χος για­τρός που «βια­ζό­ταν λίγο». Ο συντα­ξιού­χος είχε μαζί του 14 σχέ­δια, τα οποία είχε συλ­λέ­ξει ο βιβλιό­φι­λος πατέ­ρας του. Ανά­με­σα σε αυτά, ο κ. Πρατ παρα­τή­ρη­σε ένα σχέ­διο με μολύ­βι και μελά­νι του Αγί­ου Σεβαστιανού.

Ο Πρατ ζήτη­σε τη γνώ­μη του εκτι­μη­τή Πατρίκ ντε Μπεϊ­ζέρ, ο οποί­ος εξέ­τα­σε το σχέ­διο και απε­φάν­θη ότι ο ζωγρά­φος ήταν αρι­στε­ρό­χει­ρας, ενώ δια­πί­στω­σε την ύπαρ­ξη δύο επι­στη­μο­νι­κών σχε­δί­ων στο πίσω μέρος του χαρ­τιού. Τα δια­γράμ­μα­τα αυτά συνο­δεύ­ο­νταν από σημειώ­σεις, σε μικρο­σκο­πι­κό γρα­φι­κό χαρα­κτή­ρα, στα ιταλικά.

skitso1

«Κατά­λα­βα αμέ­σως ότι επρό­κει­το για ένα ενδια­φέ­ρον σχέ­διο του 16ου αιώ­να», δήλω­σε ο Τ. Πρατ που αμέ­σως επι­κοι­νώ­νη­σε με την Κάρ­μεν Μπά­μπαχ, διευ­θύ­ντρια ιτα­λι­κών και ισπα­νι­κών σχε­δί­ων στο Μητρο­πο­λι­τι­κό Μου­σείο Τέχνης της Νέας Υόρ­κης, διορ­γα­νώ­τρια της έκθε­σης Ντα Βίν­τσι το 2003.
«Δεν πίστευα τα μάτια μου», λέει σήμε­ρα η δρ Μπά­μπαχ, που συνε­χί­ζει: «Επρό­κει­το για τη φυσι­κή συνέ­χεια των σχε­δί­ων του Αγί­ου Σεβα­στια­νού από τον Ντα Βίν­τσι, που μας είχε δανεί­σει το μου­σείο του Αμβούρ­γου για την έκθε­ση του 2003. Δεν υπάρ­χει καμία αμφι­βο­λία ότι πρό­κει­ται για σχέ­διο του Ντα Βίν­τσι. Πρό­κει­ται για μία πραγ­μα­τι­κά συναρ­πα­στι­κή ανα­κά­λυ­ψη». Σύμ­φω­να με την δρ. Bambach, το σκί­τσο έγι­νε μετα­ξύ 1482 και 1485, όταν ο ντα Βίν­τσι εργα­ζό­ταν στο Μιλάνο.

skitso2

 

Ο Οίκος δημο­πρα­σιών, μάλι­στα, ισχυ­ρί­ζε­ται πως είναι το πρώ­το έργο του ντα Βίν­τσι, που ανα­κα­λύ­πτε­ται εδώ και 15 χρό­νια. Ωστό­σο, ένας «χαμέ­νος» πίνα­κας του Χρι­στού ως Σωτή­ρας του Κόσμου, είχε απο­δο­θεί στον ίδιο καλ­λι­τέ­χνη το 2011.

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο