Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Έλληνες εφοπλιστές: Χρυσές δουλειές από τη φτώχεια και το αιματοκύλισμα των λαών

Δεν προ­λα­βαί­νουν να μετρά­νε κέρ­δη οι Ελλη­νες εφο­πλι­στές, που εξα­κο­λου­θούν να τρί­βουν τα χέρια τους, τόσο από τα προ­νό­μια, τις επι­δο­τή­σεις, επι­χο­ρη­γή­σεις και την εθε­λο­ντι­κή φορο­λο­γία που τους εξα­σφα­λί­ζουν, εναλ­λάσ­σο­ντας τη σκυ­τά­λη οι κυβερ­νή­σεις, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, στέλ­νο­ντας τον λογα­ρια­σμό στον λαό, όσο και από τις χρυ­σές δου­λειές που τους προ­σφέ­ρουν ο ιμπε­ρια­λι­στι­κός πόλε­μος στην Ουκρα­νία και συνο­λι­κά οι αντα­γω­νι­σμοί για την Ενέρ­γεια και τους δρό­μους μετα­φο­ράς που αιμα­το­κυ­λούν τους λαούς.

Τα στοι­χεία που δημο­σιεύ­ο­νται αυτό το διά­στη­μα στον ναυ­τι­λια­κό Τύπο εμφα­νί­ζουν νού­με­ρα χωρίς ιστο­ρι­κό προη­γού­με­νο. Οπως ανα­φέ­ρε­ται, «το ελλη­νι­κό μερί­διο στον παγκό­σμιο στό­λο μετα­φο­ράς υγρο­ποι­η­μέ­νου φυσι­κού αερί­ου (LNG Carriers) έχει σημειώ­σει τη μεγα­λύ­τε­ρη αύξη­ση τα τελευ­ταία χρό­νια καθώς σήμε­ρα βρί­σκε­ται στο 21% του παγκό­σμιου στό­λου των LNG Carriers από 15% πριν από τέσ­σε­ρα χρό­νια και 3% πριν από δέκα χρόνια».

Παράλ­λη­λα, τα δημο­σιεύ­μα­τα κάνουν λόγο για «θεα­μα­τι­κές παραγ­γε­λί­ες στον τομέα των πλοί­ων LNG» για το 2022. Συγκε­κρι­μέ­να, ο οίκος «Clarksons» μιλά­ει για «ένα σύνο­λο ρεκόρ 170 LNG Carriers, που έχουν παραγ­γελ­θεί μέχρι στιγ­μής το 2022, αυξη­μέ­να κατά 95% σε σχέ­ση με το σύνο­λο του 2021, με τα ρεκόρ να καταρ­ρί­πτο­νται επί­σης και όσον αφο­ρά στις τιμές που πλη­ρώ­θη­καν για αυτές τις παραγ­γε­λί­ες».

Είναι φανε­ρό ότι τις παραγ­γε­λί­ες συνε­χί­ζουν να πυρο­δο­τούν οι αντα­γω­νι­σμοί ανά­με­σα σε ΗΠΑ, ΕΕ και τη Ρωσία και η προ­σπά­θεια της ΕΕ για την απε­ξάρ­τη­ση των ευρω­ε­νω­σια­κών μονο­πω­λί­ων από το ρωσι­κό φυσι­κό αέριο, εκτο­ξεύ­ο­ντας τα ναύ­λα για τη μετα­φο­ρά του πανά­κρι­βου, ρυπο­γό­νου αμε­ρι­κα­νι­κού LNG σε απί­στευ­τα υψη­λά επί­πε­δα, φτά­νο­ντας τον Οκτώ­βρη ακό­μα και τα 500.000 δολά­ρια τη μέρα!

Και βέβαια δεν είναι μόνο η μετα­φο­ρά του LNG. Οπως σημειώ­νε­ται στον ναυ­τι­λια­κό Τύπο, «με τον ιδιαί­τε­ρα σημα­ντι­κό ρόλο του LNG τόσο στην ενερ­γεια­κή μετά­βα­ση όσο και στην ενερ­γεια­κή ασφά­λεια, οι περαι­τέ­ρω ευκαι­ρί­ες ανά­πτυ­ξης για τον ελλη­νι­κό στό­λο είναι πιθανές».

Ενδει­κτι­κή των «ευκαι­ριών» και η συμ­φω­νία που έχει συνά­ψει η Γερ­μα­νία με τη ναυ­τι­λια­κή εται­ρεία «Dynagas LNG Partners», του ομί­λου Προ­κο­πί­ου, όχι μόνο για την εισα­γω­γή LNG, αλλά και για τη ναύ­λω­ση τερ­μα­τι­κών πλω­τών σταθ­μών επα­να­ε­ριο­ποί­η­σης φυσι­κού αερί­ου (FSRU). Εχει ήδη ναυ­λώ­σει 2 τερ­μα­τι­κούς σταθ­μούς και τώρα ναύ­λω­σε και συνο­λι­κά 13 πλοία μετα­φο­ράς LNG χωρη­τι­κό­τη­τας 200.000 κυβι­κών μέτρων το καθέ­να. Μετά από αυτά ήταν ανα­με­νό­με­νο η εται­ρεία του Προ­κο­πί­ου να εμφα­νί­σει τους πρώ­τους 9 μήνες του 2022 καθα­ρά κέρ­δη ύψους 42,3 εκατ. δολα­ρί­ων, από 36,3 εκατ. δολά­ρια το αντί­στοι­χο προ­πέρ­σι­νο διά­στη­μα, αύξη­ση δηλα­δή κατά 16,5% και έπε­ται συνέχεια.

Αξί­ζει να σημειω­θεί ότι πρό­κει­ται για τον όμι­λο που εμφα­νί­στη­κε ως ο νέος «σωτή­ρας» επεν­δυ­τής των Ναυ­πη­γεί­ων Σκα­ρα­μα­γκά, στον οποίο η κυβέρ­νη­ση τα παρέ­δω­σε «καθα­ρά» από εργα­ζό­με­νους και εργα­σια­κά δικαιώ­μα­τα, αφού απο­λύ­θη­καν όλοι, χωρίς να έχει καμία υπο­χρέ­ω­ση επα­να­πρό­σλη­ψης ή δια­τή­ρη­σης εργα­σια­κών δικαιω­μά­των, «καθα­ρά» από χρέη, τα οποία φορ­τώ­θη­καν στον λαό κ.λπ.

Ρεκόρ στο ρεκόρ

Συνο­λι­κά, «αισί­ως», ο στό­λος των Ελλή­νων εφο­πλι­στών που παρα­μέ­νει πρώ­τος στον κόσμο, έφτα­σε τον Δεκέμ­βρη του 2022 τα 5.875 πλοία, από 5.514 το 2021, σύμ­φω­να με τα τελευ­ταία δια­θέ­σι­μα στοι­χεία (ως τον περα­σμέ­νο Ιού­λη). Ενώ η εκτι­μώ­με­νη αξία του ανέρ­χε­ται στα 160 δισ. δολά­ρια ΗΠΑ. Αυτά όταν μέσα στα πλοία τους αυτό που κυριαρ­χεί είναι ναυ­τερ­γά­τες χωρίς κανέ­να συγκρο­τη­μέ­νο εργα­σια­κό δικαί­ω­μα και συν­δι­κα­λι­στι­κή εκπρο­σώ­πη­ση, αφού φρό­ντι­σαν από κοι­νού με τις μέχρι τώρα κυβερ­νή­σεις, με τους νόμους που ψηφί­στη­καν, να πετά­ξουν μαζι­κά στη στε­ριά τους ναυ­τερ­γά­τες με δικαιώματα.

Ενδει­κτι­κές της κερ­δο­φο­ρί­ας και οι παραγ­γε­λί­ες τους που ήταν στην πρώ­τη θέση και το 2022. Ετσι, το σύνο­λο των υπό ναυ­πή­γη­ση ελλη­νό­κτη­των πλοί­ων φτά­νει τα 230, μετα­φο­ρι­κής ικα­νό­τη­τας 18,4 εκατ. dwt και με την αξία τους να υπο­λο­γί­ζε­ται στα 20 δισ. δολάρια!

Επι­πλέ­ον το 2022 υπο­λο­γί­ζε­ται ότι ξεπέ­ρα­σαν τα 5,6 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια οι επεν­δύ­σεις των Ελλή­νων εφο­πλι­στών σε μετα­χει­ρι­σμέ­να πλοία και αντί­στοι­χα εισέ­πρα­ξαν και περισ­σό­τε­ρα από 5,2 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια από πωλή­σεις δικών τους πλοί­ων. Αθροι­στι­κά οι συναλ­λα­γές που έγι­ναν από τους εφο­πλι­στές στην αγο­ρά από δεύ­τε­ρο χέρι εμπο­ρι­κών πλοί­ων αγγί­ζουν τα 11 δισε­κα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια, «καθι­στώ­ντας τους Ελλη­νες εφο­πλι­στές τους πρώ­τους με δια­φο­ρά παί­κτες στην εν λόγω αγο­ρά», όπως ανα­φέ­ρε­ται. Συνο­λι­κά έως τις 25 Δεκέμ­βρη που­λή­θη­καν 241 εμπο­ρι­κά πλοία και αγο­ρά­στη­καν 254, σύμ­φω­να με τα στοι­χεία της «Allied Shipbroking».

Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από τον «Ριζο­σπά­στη».

Αλή­θειες και ψέμα­τα για το λιμό στην Ουκρα­νία, Νίκος Μόττας

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο