Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ένα “Ξαπλωμένο γυμνό” του Μοντιλιάνι πωλήθηκε 157,2 εκατομ. δολάρια

Ένας πίνα­κας του ιτα­λού ζωγρά­φου Αμε­ντέο Μοντι­λιά­νι πωλή­θη­κε αντί 157,2 εκα­τομ­μυ­ρί­ων δολα­ρί­ων προ­χτές βρά­δυ από τον οίκο Sotheby’s και έγι­νε ο τέταρ­τος πιο ακρι­βός πίνα­κας που πωλεί­ται σε δημοπρασία.

Ο πίνα­κας “Nu couche” δεν κατέρ­ρι­ψε το ρεκόρ για έργο του πιο Παρι­σι­νού από τους ιτα­λούς ζωγρά­φους, το οποίο κατα­γρά­φη­κε τον Νοέμ­βριο του 2015 από ένα άλλο “Ξαπλω­μέ­νο γυμνό” που πωλή­θη­κε από τον Κρί­στις αντί 170,4 εκα­τομ­μυ­ρί­ων δολαρίων.

Η τιμή εκκί­νη­σης ήταν 125 εκα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια στη χθε­σι­νή πώλη­ση, η οποία καλυ­πτό­ταν από εγγύ­η­ση ύψους που ο οίκος Σόθ­μπις αρνή­θη­κε να ανα­κοι­νώ­σει. Οι προ­σφο­ρές ήταν μετρη­μέ­νες στα δάκτυ­λα του ενός χεριού και όλες από ιδιώ­τες συλ­λέ­κτες που μετεί­χαν τηλε­φω­νι­κά. Το ποσό ανήλ­θε τελι­κά στα 139 εκα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια με τελι­κή τιμή τα 157,2 εκα­τομ­μύ­ρια συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων εξό­δων και προμηθειών.

Ο Sotheby’s αρνή­θη­κε να απο­κα­λύ­ψει την ταυ­τό­τη­τα του αγοραστή.

Σε συνέ­ντευ­ξη Τύπου στο τέλος της δημο­πρα­σί­ας, ο Σάι­μον Σο, ο συνε­πι­κε­φα­λής του τμή­μα­τος Ιμπρε­σιο­νι­σμού και Μοντέρ­νας Τέχνης του οίκου δημο­πρα­σιών, χαι­ρέ­τι­σε τη “νέα σημα­ντι­κή στιγ­μή” στην ιστο­ρία του Σόθμπις.

Ουδέ­πο­τε ο συγκε­κρι­μέ­νος οίκος δημο­πρα­σιών, που ιδρύ­θη­κε το 1744, είχε που­λή­σει ένα έργο σε αυτή την τιμή.

Ο πίνα­κας του 1917 μόλις που ξεπέ­ρα­σε το ποσό των 150 εκα­τομ­μυ­ρί­ων δολα­ρί­ων που είχε απο­τι­μη­θεί και ήταν η υψη­λό­τε­ρη εκτί­μη­ση που είχε ανα­κοι­νω­θεί ποτέ για έργο που βγαί­νει στο σφυ­ρί από όλους τους οίκους δημοπρασιών.

Για τον Σάι­μον Σο, η πώλη­ση αυτή αντα­να­κλά την κρι­τι­κή και εμπο­ρι­κή επα­νε­κτί­μη­ση ενός έργου του Μοντι­λιά­νι (1884–1920), ο οποί­ος πέθα­νε σε ηλι­κία 35 ετών από επι­πλο­κές μηνιγ­γί­τι­δας. Υπο­γράμ­μι­σε ακό­μη, ότι πριν από μόλις πέντε χρό­νια το ρεκόρ για έργο του ιτα­λού καλ­λι­τέ­χνη ήταν 42 εκα­τομ­μύ­ρια δολάρια.

Κατά τη διάρ­κεια της τελευ­ταί­ας του παρου­σί­α­σης σε δημο­πρα­σία το 2003 το “Ξαπλω­μέ­νο γυμνό” που πωλή­θη­κε χθες είχε κατα­κυ­ρω­θεί αντί 26,9 εκα­τομ­μυ­ρί­ων δολαρίων.

Ο πίνα­κας ήταν το καλύ­τε­ρο κομ­μά­τι των εαρι­νών πωλή­σε­ων στη Νέα Υόρ­κη και κατά πολύ απο­δο­τι­κό­τε­ρο σε σχέ­ση με το “Κορί­τσι με το πανέ­ρι με τα λου­λού­δια” του Πάμπλο Πικά­σο που πωλή­θη­κε 115 εκα­τομ­μύ­ρια δολά­ρια από τον οίκο Christie’s κατά τη διάρ­κεια της πώλη­σης της συλ­λο­γής Ροκφέλερ.

Πρό­κει­ται για τον μεγα­λύ­τε­ρο πίνα­κα του ζωγρά­φου βάσει των δια­στά­σε­ών του (146 εκα­το­στά πλά­τος επί 89 εκα­το­στά ύψος). Το έργο ανή­κει σε μια σει­ρά με 22 γυμνά από τα οποία είναι το μονα­δι­κό που παρου­σιά­ζει όλο το μοντέ­λο, από την κορυ­φή έως τα νύχια. Εννέα γυμνά μετα­ξύ αυτών βρί­σκο­νται ακό­μη σε χέρια ιδιω­τών συλλεκτών.

Κατά την παρου­σί­α­ση του έργου πριν από τη δημο­πρα­σία, ο Σάι­μον Σο είχε ανα­φέ­ρει ότι η σει­ρά αυτή έφε­ρε επα­νά­στα­ση στην τέχνη του γυμνού στη ζωγρα­φι­κή, χαρα­κτη­ρί­ζο­ντας το έργο που πωλή­θη­κε χθες “δια­κρι­τι­κά ριζο­σπα­στι­κό”. “Ενώ έχει ρίζες στην παρά­δο­ση, αντα­να­κλά την αλλα­γή στη θέση τη γυναί­κας κατά τη διάρ­κεια του Α΄Παγκοσμίου Πολέ­μου. Μια σύν­θε­ση των ιστο­ρι­κών αυθε­ντιών του γυμνού και της νέας ζωγρα­φι­κής του 20ου αιώ­να, αλλά επί­σης η ενσάρ­κω­ση της χει­ρα­φέ­τη­σης της γυναί­κας που είναι κυρία του εαυ­τού της και έχει σεξουα­λι­κή αυτο­πε­ποί­θη­ση. Το έργο απο­σπά εντε­λώς το βλέμ­μα μας”.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο