Στις 23 Ιουλίου 2018 ξέσπασαν στην Αττική δύο «διαχειρίσιμες» μεγάλες πυρκαγιές, στην Κινέττα και κοντά στο Νταού Πεντέλης. H δεύτερη έμελε να είναι η τραγικότερη στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κράτους: ο κρατικός μηχανισμός αποδείχτηκε -σε ένα έγκλημα διαρκείας, από αναποτελεσματικός ως ανύπαρκτος και η πυρκαγιά επεκτάθηκε και πέρασε μέσα από τους οικισμούς Νέος Βουτζάς και Μάτι με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 102 άνθρωποι να τραυματιστούν δεκάδες άλλοι, ενώ καταστράφηκαν ολοσχερώς ή έπαθαν ζημιές χιλιάδες σπίτια και κάηκαν ‑για πολλοστή φορά και δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δάσους.
Στο μεταξύ η κυβέρνηση της ΝΔ με επικοινωνιακά παιχνίδια (βοηθούντων και TV-ΜΜΕ σε διατεταγμένη υπηρεσία) προσπαθεί να πείσει το λαό πως τα πάντα είναι υπό έλεγχο γιατί δήθεν είναι ζήτημα διαχείρισης και καθόλου πολιτικών: βλ. «κινητικότητα» αρμόδιων στη φονική καταιγίδα Χαλκιδικής, στο σεισμό Μαγούλας κλπ. με το Νίκο Χαρδαλιά αναπληρωτή Γραμματέα ΠΕ και γραμματέα Τοπικής (αυτο)διοίκησης της ΝΔ, να «επιθεωρεί» και να «συμπαρίσταται» στο έργο της πυροπροστασίας ‑μέσω μηνυμάτων VHF/UHF…
Τον περασμένο Φλεβάρη είδε τω φως της δημοσιότητας το «πόρισμα για την πυρκαγιά στο Μάτι», που ‑αν και δε στάθηκε στο πολιτικό σκέλος ανέδειξε σε μεγάλο βαθμό τις προφανείς διαχρονικές ευθύνες (της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ όπως και των προηγούμενων)
- Παντελής έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού για την πρόληψη των πυρκαγιών και μεγάλα κενά στη λειτουργία των φορέων που σχετίζονται με την πυροπροστασία, διαπίστωσε η επιτροπή υπό τον καθηγητή Γιόχαν Γκολντάμερ, που συστάθηκε με εντολή Τσίπρα, μετά την τραγωδία με τους 100 νεκρούς στο Μάτι.
- Στην έκθεση των 150 σελίδων αναφέρεται ότι στην πρόληψη δασικών πυρκαγιών συμμετέχουν 45 συναρμόδιοι φορείς, χωρίς όμως να μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η Δασική Υπηρεσία, που είναι τυπικά επιφορτισμένη με τον συντονιστικό ρόλο στον τομέα της πρόληψης, αδυνατεί να εκτελέσει πλήρως τα καθήκοντά της λόγω νομικού κενού. Η έκθεση αναφέρει ότι τα κενά στον τομέα της αντιμετώπισης των πυρκαγιών υπερβαίνουν το σχεδιασμό και τη χρηματοδότηση και επεκτείνονται στα μέτωπα της εκπαίδευσης και της επιχειρησιακής δράσης. Τονίζει ακόμα ότι η Πυροσβεστική εφαρμόζει σε δασικές πυρκαγιές πρακτικές που κανονικά είναι χρήσιμες σε αστικές φωτιές.
- Ακόμα, προτείνει την αντιμετώπιση των πυρκαγιών από την πολιτεία «ενιαία, μέσα από ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό πλαίσιο διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου, και όχι με μεμονωμένες και ασύνδετες υπηρεσίες και δράσεις πρόληψης ή καταστολής. Ο συνολικός και ενιαίος σχεδιασμός θα πρέπει να αφορά την πρόληψη και καταστολή των πυρκαγιών, καθώς και την αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων σε μία λυσιτελή διαδικασία με σκοπό την ενίσχυση της ανθεκτικότητας όλων των παραγόντων που πρέπει να προστατευτούν (κοινωνία, οικονομία, περιβάλλον)».
- Στο «δια ταύτα» του πολυσέλιδου πορίσματος ‑βάσει του οποίου ασκήθηκαν ποινικές διώξεις κατά 20 προσώπων, μεταξύ των οποίων η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου, ο δήμαρχος Μαραθώνα Ηλίας Ψινάκης, ο δήμαρχος Ραφήνας Ευάγγελος Μπουρνούς, ο πρώην γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Ιωάννης Καπάκης, στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και της ΕΛ.ΑΣ., καθώς και ο 65χρονος που ευθύνεται για την έναρξη της φωτιάς στο Νταού Πεντέλης- αναφέρεται χαρακτηριστικά:
«Προέκυψε ότι ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας αποδείχθηκε τελικά και του εκ του αποτελέσματος από το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την λήξη της προηγούμενης αντιπυρικής περιόδου και μέχρι την έναρξη της επόμενης, δεν κατόρθωσε όπως επιβαλλόταν εκ του νόμου και της αποστολής του αλλά και των σχετικών εγκυκλίων της ΓΓΠΠ, να είναι στην πράξη και όχι επί χάρτου κατάλληλα και έγκαιρα προετοιμασμένος και επαρκώς επιχειρησιακά οργανωμένος και να βρίσκεται σε κατάσταση αυξημένης ετοιμότητας, όταν οι συνθήκες το απαίτησαν όπως στην προκειμένη περίπτωση που ο δείκτης πυρκαγιάς είναι υψηλός κατηγορία 4, προκειμένου να αντιμετωπίσει και γενικά να διαχειριστεί ταυτόχρονα και μάλιστα στην ίδια ή έστω σε άλλη περιφέρεια δύο μεγάλες καταστροφές λόγω δασικών πυρκαγιών και με την έκταση και την ένταση σαν αυτές που εκδηλώθηκαν, στην Κινέττα και το Νταού Πεντέλης.
Επίσης προέκυψε ότι από ενέργειες, παραλείψεις ολιγωρίες, πλημμέλειες, αρρυθμίες και δυσλειτουργίες των αρμοδίων θεσμικά και νομικά οργάνων και υπηρεσιών και φορέων του ισχύοντος μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της χώρας, αιτιακά προκλήθηκε ο θάνατος τουλάχιστον 100 ανθρώπων και 31 τραυματισμών» - Ειδικότερα, τα ως άνω σοβαρά λάθη, ενέργειες αρρυθμίες και δυσλειτουργίες, εντοπίζονται κυρίως :
• Στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας
• Στο Πυροσβεστικό Σώμα
• Την ΕΛΑΣ
• Την Περιφέρεια και τους Δήμους
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πόρισμα εστιάζει, μεταξύ άλλων, στην «έλλειψη σχεδίου διάσωσης ανθρώπων», …
Κατά το πόρισμα προέκυψε, ότι «το Πυροσβεστικό Σώμα λαμβάνοντας κλήσεις στο 199 – ΣΕΚΥΠΣ από πολίτες, οι οποίοι ανέφεραν σοβαρά και κρίσιμα περιστατικά σχετικά με ανθρώπους, που κινδύνευαν για τη ζωή τους από την εξελισσόμενη πυρκαγιά, στις περισσότερες περιπτώσεις αντί να προωθηθούν πυροσβεστικές δυνάμεις στις συγκεκριμένες διευθύνσεις των κινδυνευόντων ατόμων για τη διάσωση τους, δεν προέβη στην προσπάθεια διάσωσης ατόμων από πυρκαγιά, αλλά διαβίβασε τα περιστατικά αυτά στις αναρμόδιες αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες αφενός δεν είχαν σχετική αρμοδιότητα αφετέρου δε διέθεταν γνώσεις και μέσα να προβούν σε διάσωση ατόμων από πυρκαγιά».
Σε «ανύποπτο» χρόνο (Μάιος 2018), αλλά όπως πάντα «προφητικά» το ΚΚΕ οργάνωσε επιστημονική ημερίδα (βλ.ΚΕ ΚΚΕ εκδήλωση με θέμα: «Πυρασφάλεια και δασοπροστασία») που πήραν μέρος και παρενέβησαν θεματικά οι
- Μιχάλης Μιχαήλ, απόστρατος ανθυποπυραγός του Πυροσβεστικού Σώματος και μέλος της Επιτροπής του ΚΚΕ για τις Ενοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας
- Διονύσιος Π. Βορίσης, Αντιστράτηγος Π.Σ. ε.α., Δασολόγος, Διδάκτωρ του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Ε.Μ.Π., τ. Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος
- Αχιλλέας Αρκαλάκης επιπυραγός μηχανολόγος – μηχανικός αεροναυπηγός, υποδιοικητής του 1ου Πυροσβεστικού Σταθμού Θεσσαλονίκης
- Δημήτρης Βλάχος, αρχιπυροσβέστης και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπ. Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος
- Ηλίας Σταμέλος, Δήμαρχος Καισαριανής
- Κώστας Μπέσης, πρόεδρος ΓΣ ΑΔΕΔΥ
- Κώστας Γιαννάκος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος
- Εύη Γεωργιάδου, Δρ. Χημικός Μηχανικός, Μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ
- Ακης Δουλόπουλος, εργαζόμενος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με ειδικότητα πυρασφάλεια
- Γιώργος Μελιόπουλος, πυροσβέστης, στέλεχος της Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Πυροσβεστών και δημοτικός σύμβουλος Βέροιας με την «Λαϊκή Συσπείρωση»
- Μιχάλης Σκαρβέλης, Δρ. Δασολόγος – Τεχνολόγος Ξύλου, Καθηγητής ΤΕΙ Θεσσαλίας
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ — Για τη συμπλήρωση ενός χρόνου από τη φονική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική: σε ανακοίνωσή της η ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ αναφέρει:
«Ένας χρόνος συμπληρώνεται από τη φονική πυρκαγιά που έπληξε την Ανατολική Αττική και παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης, τις μεγάλες κουβέντες της περιφερειακής αρχής, τη δήθεν “φιλευσπλαχνία” των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, τα αίτια των καταστροφών από τη μεγάλη φωτιά παραμένουν.
Τα προβλήματα, το κατεστραμμένο περιβάλλον, οι ανοιχτές πληγές στη ζωή των κατοίκων της Ανατολικής Αττικής, τα αιτήματα για αποζημιώσεις, είναι εδώ. Ένα χρόνο μετά και τίποτα δεν είναι καλύτερο για τους πυρόπληκτους, για όλη την περιοχή. Ακόμα υπάρχουν διάσπαρτα καμένα απομεινάρια, διάσπαρτα επικίνδυνα αποτεφρωμένα υπολείμματα.
Αν δεν παρθούν έστω και τώρα μέτρα, είναι θέμα χρόνου να έρθει η επόμενη καταστροφή και τότε πάλι θα μας λένε ότι ευθύνονται τα ακραία φυσικά φαινόμενα και ο “κακός μας ο καιρός”. Οι υποδομές παραμένουν ανύπαρκτες, οι υπηρεσίες υποστελεχωμένες, η χρηματοδότηση στο ναδίρ. Η πολιτική που εφάρμοσε πιστά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και θεωρεί την προστασία της ζωής, κόστος, θα συνεχιστεί και από τη νέα κυβέρνηση της ΝΔ γιατί αποτελεί επίσημη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία συνδιαμορφώνουν και υπηρετούν.
Η επιδίωξη της προηγούμενης και τωρινής κυβέρνησης να εξασφαλίζεται με κάθε θυσία, ζεστό χρήμα στους επιχειρηματικούς ομίλους για να θωρακίσουν την ανάκαμψη των κερδών τους, είναι η αιτία για τα δικά μας βάσανα. Είναι η αιτία που δεν κατασκευάζονται αντιπυρικά και αντιπλημμυρικά έργα, δεν δίνονται αποζημιώσεις, δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο πρόληψης και πολιτικής προστασίας, που παραδίδονται οι ζωές μας στο έλεος φυσικών κι άλλων φαινομένων.
Το αστικό κράτος είναι αποφασιστικό και αποτελεσματικό όταν πρόκειται να υπερασπίσει τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι ταχύτατο για τις φοροαπαλλαγές τους, την ψήφιση και προώθηση αναπτυξιακών νόμων, το ξεκοκάλισμα ευρωπαϊκών προγραμμάτων και προγραμμάτων δημόσιων επενδύσεων, για την προώθηση των σχεδιασμών των ιμπεριαλιστικών οργανισμών.
Είναι αποφασιστικό όταν πρόκειται να αφαιμάξει το πενιχρό εισόδημα των εργαζομένων και του λαού με φόρους δυσβάσταχτους, να προχωρήσει σε πλειστηριασμούς και κατασχέσεις των κατοικιών των λαϊκών οικογενειών, να βγάλει στο σφυρί τη δημόσια περιουσία για να τη δώσει σε ιδιώτες, να ψηφίζει δέκα — δέκα τους αντιλαϊκούς νόμους, να ανοίγει κεφάλια αγωνιστών, να καταδικάζει απεργίες, να βγάζει παράνομους αγώνες, να φτιάχνει χωματερές παρά την αντίδραση των κατοίκων.
Στον αντίποδα όμως, όταν πρέπει να προσλάβει προσωπικό για τα Δασαρχεία, για την Πυροσβεστική, την Πολιτική Προστασία, τους δήμους, όταν είναι ανάγκη να στηρίξει τους πυροπαθείς και πλημμυροπαθείς, όταν είναι να καθαριστεί το τοξικό χώμα για να ανασάνουν όσοι καταστράφηκαν, να έρθει το ρεύμα και το νερό στις πληγείσες περιοχές, να δοθεί άμεση αποζημίωση σε όσους έχουν πληγεί, όταν είναι να ικανοποιηθούν λαϊκές ανάγκες τότε αναδεικνύεται η “γύμνια” του. Όταν για παράδειγμα ένα χρόνο μετά, το πολυπόθητο Δημόσιο Νοσοκομείο στην περιοχή παραμένει ευχή παρά τις διαμαρτυρίες και τις διεκδικήσεις των μαζικών φορέων της περιοχής, παρά την ίδια την πραγματικότητα που το καθιστά αναγκαίο.
Την ίδια στιγμή ιδιαίτερα ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι μετά τις καταστροφές υπήρξε άμεσα τεράστια προσφορά αλληλεγγύης από εργατικά σωματεία, μαζικούς φορείς και απλό λαϊκό κόσμο. Χρειάζεται να συνεχιστεί και να δυναμώσει ακόμη περισσότερο η οργάνωση των κατοίκων και των επαγγελματιών της περιοχής, χρειάζεται η αλληλεγγύη να συνδυαστεί με την αγωνιστική διεκδίκηση όλων αυτών που τους ανήκουν και τους τα στερούν οι κυρίαρχες πολιτικές.
Μόνο έτσι η αλληλεγγύη θα “πιάνει τόπο”, μόνο έτσι θα μένει ζωντανή η προοπτική να κλείσουν οι πληγές, οι κάτοικοι να ξανασταθούν στα πόδια τους και να αντιμετωπιστούν πάνω απ’ όλα οι πραγματικές αιτίες της καταστροφής.
Το ΚΚΕ από την πρώτη ώρα της φωτιάς ήταν στην πρώτη γραμμή να συνδράμει με κάθε τρόπο. Αλλά και μέσω των εκλεγμένων του στους Δήμους της περιοχής, στο Περιφερειακό Συμβούλιο, στη Βουλή και την Ευρωβουλή, που μέσα από παρεμβάσεις, τοποθετήσεις, επερωτήσεις ανέδειξε την αναγκαιότητα:
- Άμεσης αποζημίωσης κατοίκων και επαγγελματιών της περιοχής στο 100% της συνολικής ζημιάς.
- Λήψης μέτρων ασφαλούς στέγασης, καθαριότητας και υγιεινής για όσους δεν μπορούν να μείνουν στην οικία τους, για επιδότηση ενοικίου σε όσους το χρειάζονται.
- Άμεσης αποκατάστασης των υποδομών, χωρίς επιβάρυνση των κατοίκων, για απορρύπανση της περιοχής.
- Επίσπευσης των απαραίτητων μελετών — μετρήσεων προκειμένου να υλοποιηθούν τώρα έργα που σχετίζονται με την αντιμετώπιση πλημμυρών και πιθανής μόλυνσης του εδάφους, της ατμόσφαιρας και του υδροφόρου ορίζοντα στις πυρόπληκτες περιοχές.
- Εξασφάλισης δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλους, με ευθύνη του κράτους. Να υπάρξουν άμεσα μέτρα στήριξης των Κέντρων Υγείας Ραφήνας και Νέας Μάκρης, με μόνιμο προσωπικό και σύγχρονα μέσα. Να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει άμεσα γενικό δημόσιο νοσοκομείο στην Ανατολική Αττική, με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Άμεσης λήψης ειδικών μέτρων για τα σχολεία της περιοχής, με στήριξη παιδιών, γονιών, εκπαιδευτικών.
- Δημιουργίας σύγχρονου οικισμού με ευθύνη και χρηματοδότηση του κράτους και χωροταξικό σχεδιασμό που να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες.
- Απαλλαγής από τα δημοτικά τέλη όλων των πληγέντων.
- Λήψης μέτρων ουσιαστικής στήριξης εργαζομένων και επαγγελματιών που έχουν χάσει τη δουλειά τους.
- Να παγώσουν όλα τα χρέη σε εφορία, ΕΦΚΑ, τράπεζες, ΟΤΑ, χωρίς τόκους και προσαυξήσεις.
- Καθαρισμού και προστασίας του πευκοδάσους του Σχοινιά με ευθύνη του κράτους και άμεση αντιμετώπιση των τραγικών ελλείψεων στους τομείς της Δασοπροστασίας και Πυρόσβεσης και εκπόνηση σχεδίου αντιμετώπισης παρόμοιων φαινομένων.
- Να μπει τέρμα σε κάθε σχεδιασμό δημιουργίας ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, που θα βάλει ταφόπλακα στην περιοχή και να αποδοθεί ο χώρος αυτός στους κατοίκους για τις ανάγκες πολιτισμού και άθλησης.
Αυτά τα αιτήματα πρέπει να βρεθούν στο επίκεντρο ενός κινήματος διεκδίκησης, για έργα και υποδομές που θα υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες.
Η συνάντηση αυτού του κινήματος με τον αγώνα για όλα τα μεγάλα προβλήματα που ταλαιπωρούν το λαό, μπορεί να είναι το έδαφος για τη συγκρότηση μιας μεγάλης κοινωνικής συμμαχίας που θα βάζει στο στόχαστρό της, το σάπιο αστικό κράτος, το σημερινό βάρβαρο δρόμο ανάπτυξης και τα κόμματα που τον υπηρετούν. Μιας συμμαχίας που θα ανοίξει το δρόμο για μια κοινωνία απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, στην οποία θα κάνουν κουμάντο αυτοί που παράγουν τον πλούτο και στο επίκεντρο θα θέσουν τις δικές τους ανάγκες. Τη Σοσιαλιστική κοινωνία».