Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ένταση πάλι στα Εξάρχεια: Κινητοποιήσεις κατοίκων για τα έργα του μετρό στην πλατεία

Νέα έντα­ση ξεκί­νη­σε χτες Τρί­της ‑το από­γευ­μα, στην πλα­τεία Εξαρ­χεί­ων, όπου οι κάτοι­κοι της περιο­χής αντι­τί­θε­νται για τις εργα­σί­ες που έχουν ξεκι­νή­σει για το μετρό.

Στην περιο­χή βρί­σκο­νται από μέρες ισχυ­ρές δυνά­μεις των ΜΑΤ, οι οποί­ες επι­βλέ­πουν τις εργα­σί­ες, ενώ εναλ­λάσ­σο­νται  «αύρες» και “αία­ντες”.

Όπως είναι γνω­στό κάτοι­κοι αντι­δρούν στην κατα­σκευή σταθ­μού μετρό στην πλα­τεία , καθώς εκτι­μούν ότι “θα αλλά­ξει το χαρα­κτή­ρα αλλά και τη φυσιο­γνω­μία της γειτονιάς”.

Επεισόδια από νωρίς το πρωί

Χτες το από­γευ­μα, ο απο­χαυ­νω­τι­κός, καλο­και­ρι­νός λήθαρ­γος που συνή­θως σκε­πά­ζει τα μακρό­συρ­τα, αθη­ναϊ­κά απο­γεύ­μα­τα της πλα­τεί­ας Εξαρ­χεί­ων, είχε αντι­κα­τα­στα­θεί –για πολ­λο­στή φορά από μια ξαφ­νι­κή αίσθη­ση έκτα­κτου συναγερμού.

Σε αρκε­τά σημεία της ευρύ­τε­ρης περιο­χής  έχουν αναρ­τη­θεί πανό όσων αντι­τί­θε­νται όχι μόνο στην έναρ­ξη των εργα­σιών για την κατα­σκευή σταθ­μού μετρό στην πλα­τεία, αλλά και στην ανά­πλα­ση του λόφου του Στρέ­φη, με την άτυ­πη κίνη­ση πολι­τών \ συγκέ­ντρω­ση «Συντο­νι­στι­κό Δρά­σε­ων για την Υπε­ρά­σπι­ση των Εξαρ­χεί­ων» να καλούν μόνι­μα σε επι­φυ­λα­κή ενό­ψει της «εισβο­λής των λαμα­ρι­νών» και η «επα­να­στα­τι­κή ετοι­μό­τη­τα» καλά κρατεί.

Η Γραμμή 4

Η «Αττι­κό Μετρό» έχει συγκε­κρι­μέ­νη πεπα­τη­μέ­νη που έχει να κάνει με το ρόλο της στο αστι­κό εποι­κο­δό­μη­μα, όπου οι ανα­πλά­σεις πλα­τειών και γενι­κά δημό­σιων χώρων δεν έχουν θέση –αθε­τώ­ντας (στρί­βειν δια του αρρα­βώ­νος) και συμ­φω­νί­ες για parking κλπ. Γνω­στά και τα «μνη­μό­νια συνερ­γα­σί­ας» με το δήμαρ­χος Αθη­ναί­ων Κώστα Μπα­κο­γιάν­νη, ώστε «ένα ευρω­παϊ­κό έργο να εκτε­λε­στεί ευρω­παϊ­κά», δηλώ­νει ‑μνη­μό­νιο που προ­βλέ­πουν απλά «διε­νέρ­γεια αρχι­τε­κτο­νι­κών δια­γω­νι­σμών για τις πλα­τεί­ες που εμπλέ­κο­νται με τον έναν ή τον άλλον τρό­πο στα έργα για τη νέα Γραμ­μή 4», αλλά τίπο­τε σχε­τι­κά με υλοποίηση.

Ο κοσμή­το­ρας της Σχο­λής Αρχι­τε­κτό­νων του ΕΜΠ Παν. Τουρ­νι­κιώ­της –μιλώ­ντας στην «Καθη­με­ρι­νή» …για να γλι­τώ­σου­με «αστο­χί­ες του παρελ­θό­ντος», τονί­ζει ότι «το κρί­σι­μο είναι να υπάρ­ξει εκ των προ­τέ­ρων πολε­ο­δο­μι­κός και αρχι­τε­κτο­νι­κός σχε­δια­σμός που δεν θα καλύ­πτει μόνο την περιο­ρι­σμέ­νη επι­φά­νεια μιας πλα­τεί­ας, αλλά και μια ακτί­να του­λά­χι­στον 500 μέτρων περι­με­τρι­κά της, έτσι ώστε να προ­βλε­φθούν και να απα­ντη­θούν ζητή­μα­τα προ­σβα­σι­μό­τη­τας, στάθ­μευ­σης και λει­τουρ­γι­κό­τη­τας της ευρύ­τε­ρης γει­το­νιάς που οπωσ­δή­πο­τε επη­ρε­ά­ζο­νται με τη λει­τουρ­γία ενός νέου σταθ­μού μετρό» ‑εδώ γελάνε…

Η εναλλακτική της Τοσίτσα

Η περί­πτω­ση της οδού Τοσί­τσα ως εναλ­λα­κτι­κής θέσης για τον σταθ­μό «Εξάρ­χεια» είχε διε­ρευ­νη­θεί από την επο­χή της κυβέρ­νη­σης ΣΥΡΙΖΑ – ΑνΕλ και είχε κρι­θεί (από τους αρμό­διους του Μετρό) «απα­γο­ρευ­τι­κή για τεχνι­κούς λόγους» … «για­τί η καμπύ­λη της υπό­γειας σήραγ­γας ξεπερ­νού­σε τα όρια» και στη συνέ­χεια εξε­τά­στη­κε το ανώ­τε­ρο τμή­μα προς τις οδούς Νοτα­ρά & Σπ. Τρι­κού­πη, όπου παρου­σιά­στη­καν και «άλλα “ανυ­πέρ­βλη­τα” ζητή­μα­τα κατα­σκευ­ής» ‑λόγω του «πυκνού αστι­κού ιστού».

Το 2018 καταλήχτηκε οριστικά ότι «η μετακίνηση του σταθμού είναι τεχνικώς ανέφικτη και ότι κάθε εφικτή και επιθυμητή παρέμβαση πρέπει να γίνει στην επιφάνεια της πόλης»

Παρε­νέ­βη τότε ο καθη­γη­τή του ΕΜΠ Νίκος Μπε­λα­βί­λας (πρώ­ην πρό­ε­δρος της δημό­σιας εται­ρεί­ας «Ανά­πλα­ση Αθή­νας Α.Ε.» και επι­κε­φα­λής της δημο­τι­κής παρά­τα­ξης «Πει­ραιάς για όλους» που υπο­στη­ρί­χθη­κε από τον ΣΥΡΙΖΑ) λέγο­ντας ότι «η λύση της Τοσί­τσα δεν θα έπρε­πε να έχει φύγει από το τρα­πέ­ζι». Παρα­δέ­χε­ται ότι σε περί­πτω­ση μετα­κί­νη­σης του σταθ­μού και επα­να­χά­ρα­ξης της Γραμ­μής 4 θα πρέ­πει να γίνουν σοβα­ρές τεχνι­κές μετα­τρο­πές, που με τη σει­ρά τους θα προ­κα­λού­σαν αύξη­ση του κατα­σκευα­στι­κού κόστους αλλά «όλα αυτά δεν είναι πράγ­μα­τα που δεν έχουν ξανα­γί­νει. ‑εν μέρει υπό­γειο εργο­τά­ξιο είχα­με πολύ πρό­σφα­τα στα Μανιά­τι­κα, στην επέ­κτα­ση προς Πει­ραιά. Όσο για την αύξη­ση του κόστους, είναι κάτι που έχου­με δει να συμ­βαί­νει πολύ συχνά στα έργα του μετρό».

Και η ζωή συνεχίζεται…

Όσο ο αστι­κός \ πολε­ο­δο­μι­κός και ευρύ­τε­ρος σχε­δια­σμός γίνε­ται από τους «Γιάν­νης κερ­νά­ει, Γιάν­νης πίνει» τις «κακο­δαι­μο­νί­ες» πλα­τειών και εν γένει δημό­σιων χώρων θα πλη­ρώ­νει με βαρύ τίμη­μα –που δεν είναι μόνο οικο­νο­μι­κό, η λαϊ­κή οικο­γέ­νεια.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο