Νέα ένταση ξεκίνησε χτες Τρίτης ‑το απόγευμα, στην πλατεία Εξαρχείων, όπου οι κάτοικοι της περιοχής αντιτίθενται για τις εργασίες που έχουν ξεκινήσει για το μετρό.
Στην περιοχή βρίσκονται από μέρες ισχυρές δυνάμεις των ΜΑΤ, οι οποίες επιβλέπουν τις εργασίες, ενώ εναλλάσσονται «αύρες» και “αίαντες”.
Όπως είναι γνωστό κάτοικοι αντιδρούν στην κατασκευή σταθμού μετρό στην πλατεία , καθώς εκτιμούν ότι “θα αλλάξει το χαρακτήρα αλλά και τη φυσιογνωμία της γειτονιάς”.
Επεισόδια από νωρίς το πρωί
Χτες το απόγευμα, ο αποχαυνωτικός, καλοκαιρινός λήθαργος που συνήθως σκεπάζει τα μακρόσυρτα, αθηναϊκά απογεύματα της πλατείας Εξαρχείων, είχε αντικατασταθεί –για πολλοστή φορά από μια ξαφνική αίσθηση έκτακτου συναγερμού.
Σε αρκετά σημεία της ευρύτερης περιοχής έχουν αναρτηθεί πανό όσων αντιτίθενται όχι μόνο στην έναρξη των εργασιών για την κατασκευή σταθμού μετρό στην πλατεία, αλλά και στην ανάπλαση του λόφου του Στρέφη, με την άτυπη κίνηση πολιτών \ συγκέντρωση «Συντονιστικό Δράσεων για την Υπεράσπιση των Εξαρχείων» να καλούν μόνιμα σε επιφυλακή ενόψει της «εισβολής των λαμαρινών» και η «επαναστατική ετοιμότητα» καλά κρατεί.
Η Γραμμή 4
Η «Αττικό Μετρό» έχει συγκεκριμένη πεπατημένη που έχει να κάνει με το ρόλο της στο αστικό εποικοδόμημα, όπου οι αναπλάσεις πλατειών και γενικά δημόσιων χώρων δεν έχουν θέση –αθετώντας (στρίβειν δια του αρραβώνος) και συμφωνίες για parking κλπ. Γνωστά και τα «μνημόνια συνεργασίας» με το δήμαρχος Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, ώστε «ένα ευρωπαϊκό έργο να εκτελεστεί ευρωπαϊκά», δηλώνει ‑μνημόνιο που προβλέπουν απλά «διενέργεια αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για τις πλατείες που εμπλέκονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο στα έργα για τη νέα Γραμμή 4», αλλά τίποτε σχετικά με υλοποίηση.
Ο κοσμήτορας της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ Παν. Τουρνικιώτης –μιλώντας στην «Καθημερινή» …για να γλιτώσουμε «αστοχίες του παρελθόντος», τονίζει ότι «το κρίσιμο είναι να υπάρξει εκ των προτέρων πολεοδομικός και αρχιτεκτονικός σχεδιασμός που δεν θα καλύπτει μόνο την περιορισμένη επιφάνεια μιας πλατείας, αλλά και μια ακτίνα τουλάχιστον 500 μέτρων περιμετρικά της, έτσι ώστε να προβλεφθούν και να απαντηθούν ζητήματα προσβασιμότητας, στάθμευσης και λειτουργικότητας της ευρύτερης γειτονιάς που οπωσδήποτε επηρεάζονται με τη λειτουργία ενός νέου σταθμού μετρό» ‑εδώ γελάνε…
Η εναλλακτική της Τοσίτσα
Η περίπτωση της οδού Τοσίτσα ως εναλλακτικής θέσης για τον σταθμό «Εξάρχεια» είχε διερευνηθεί από την εποχή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑνΕλ και είχε κριθεί (από τους αρμόδιους του Μετρό) «απαγορευτική για τεχνικούς λόγους» … «γιατί η καμπύλη της υπόγειας σήραγγας ξεπερνούσε τα όρια» και στη συνέχεια εξετάστηκε το ανώτερο τμήμα προς τις οδούς Νοταρά & Σπ. Τρικούπη, όπου παρουσιάστηκαν και «άλλα “ανυπέρβλητα” ζητήματα κατασκευής» ‑λόγω του «πυκνού αστικού ιστού».
Το 2018 καταλήχτηκε οριστικά ότι «η μετακίνηση του σταθμού είναι τεχνικώς ανέφικτη και ότι κάθε εφικτή και επιθυμητή παρέμβαση πρέπει να γίνει στην επιφάνεια της πόλης»
Παρενέβη τότε ο καθηγητή του ΕΜΠ Νίκος Μπελαβίλας (πρώην πρόεδρος της δημόσιας εταιρείας «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Πειραιάς για όλους» που υποστηρίχθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ) λέγοντας ότι «η λύση της Τοσίτσα δεν θα έπρεπε να έχει φύγει από το τραπέζι». Παραδέχεται ότι σε περίπτωση μετακίνησης του σταθμού και επαναχάραξης της Γραμμής 4 θα πρέπει να γίνουν σοβαρές τεχνικές μετατροπές, που με τη σειρά τους θα προκαλούσαν αύξηση του κατασκευαστικού κόστους αλλά «όλα αυτά δεν είναι πράγματα που δεν έχουν ξαναγίνει. ‑εν μέρει υπόγειο εργοτάξιο είχαμε πολύ πρόσφατα στα Μανιάτικα, στην επέκταση προς Πειραιά. Όσο για την αύξηση του κόστους, είναι κάτι που έχουμε δει να συμβαίνει πολύ συχνά στα έργα του μετρό».
Και η ζωή συνεχίζεται…
Όσο ο αστικός \ πολεοδομικός και ευρύτερος σχεδιασμός γίνεται από τους «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» τις «κακοδαιμονίες» πλατειών και εν γένει δημόσιων χώρων θα πληρώνει με βαρύ τίμημα –που δεν είναι μόνο οικονομικό, η λαϊκή οικογένεια.