Έχουμε ήδη ασχοληθεί –πάνω από μία φορά με την ιστορική αναδρομή του πολεοδομικού σχεδιασμού, την εξέλιξη και ταξική συγκρότηση της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, όπως επίσης νε το πρόσφατο (ψηφίστηκε χτες Ν|Σ για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας)
Στο σημερινό «επεισόδιο» ‑ανάμεσα στ’ άλλα που τρέχουν θα δούμε και μια σχετικά άγνωστη πλευρά που εκφράζεται από το Λαϊκό τραγούδι ‑το Ρεμπέτικο βασικά, από τα πρώτα τα λεγόμενα ‑σε στυλ «απολογητικό», «χασικλίδικα» μέχρι το γνήσιο πολιτικό-προλεταριακό, που εκφράζει ακριβώς την κοινωνική αγανάκτηση των λαϊκών στρωμάτων Εργατιάς και Προσφυγιάς.
Όταν καπνίζει ο λουλάς — 1946 Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Κουβέντα με το Χάρο (Το Χάρο τον αντάμωσαν) — 1936 Σπύρος Ζαγοραίος 🔘 Τα κεριά τα σπαρματσέτα — Ρόζα Εσκενάζη 🔘 Η δροσούλα — 1946 Νίκος Παπαδάτος 🔘 Έντε λα μαγκέτε Bοτανίκ Σπύρος Ζαγοραίος 🔘 Της μαστούρας ο σκοπός (Όταν συμβεί στα πέριξ) Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Χτες το βράδυ στον τεκέ μας Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Πού πας Μεμέτη μου — Σπύρος Ζαγοραίος 🔘 Κάν΄ τονε Σταύρο, κάν΄ τονε — 1935 — Νίκος Παπαδάτος 🔘 Τη ζούλα μου ανακάλυψαν — Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Η λιτανεία του μάγκα Νίκος Παπαδάτος 🔘 Βάλτε μου δυο κανναβουριές ‑Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Από κάτω απ΄ το ραδίκι ‑Μιχάλης Δασκαλάκης 🔘 Σαν πεθάνω στο καράβι (Της καναβουριάς τα φύλλα) — Νίκος Παπαδάτος 🔘 Μάγκας βγήκε για σεργιάνι — 1946 ‑Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Σαν πεθάνω — Κώστας Ρουκουνας 🔘 Ο πόνος του πρεζάκια — Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Ο Μάρκος υπουργός (Όσοι γινούν πρωθυπουργοί) – 1936, Νίκος Παπαδάτος 🔘 Για το γινάτι σου μωρή – 1934, Απόστολος Νικολαΐδης 🔘 Ζούλα σε μία βάρκα μπήκα (Ζεμπεκάνο σπανιόλο ) – 1933, Νίκος Παπαδάτος 🔘 Τα κεριά τα σπαρματσέτα, Δημήτρης Ευσταθίου 🔘 Και οι γκόμενες φορέσανε τραγιάσκες, Σπύρος Ζαγοραίος
(εισαγωγικά)
Καθοριστικοί για την Αθήνα, αλλά και για την οικονομία και κοινωνία της εποχής, του μεσοπολέμου ήταν οι νόμοι που άνοιξαν το δρόμο στην έντονη εμπορευματοποίηση της κατοικίας: ο νόμος περί οριζοντίου ιδιοκτησίας, ο νέος ΓΟΚ (Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός) και το Διάταγμα περί Υψών, και τα τρία Νομοθετήματα από το 1929 ως το 1930.
Πρέπει να σημειωθεί με έμφαση ότι οι νόμοι αυτοί ψηφίστηκαν με το αιτιολογικό της παροχής στέγης στους πρόσφυγες και τους εσωτερικούς μετανάστες, αυτό όμως ήταν απολύτως ψευδές:
Χτίστηκαν 625 πολυκατοικίες, όλες στις «καλές» περιοχές των Αθηνών (Κέντρο, Κολωνάκι, Πατησίων) από εφοπλιστές, μεγαλεμπόρους και άλλους επιχειρηματίες, με δική τους χρηματοδότηση (χωρίς ή σε ελάχιστες περιπτώσεις με αντιπαροχή) και τα διαμερίσματα ήταν της τάξης των 200–400 ακόμη και 600 μ2
Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος
Η Κατοχή βρήκε μια Αθήνα με ακόμη εντονότερη την ταξική της δομή και περισσότερο πολιτικοποιημένη.
Οι πρόσφυγες, βενιζελικοί στο Μεσοπόλεμο, είχαν περάσει μαζικά στο Κομμουνιστικό Κόμμα έπειτα από την άγρια αστική πολιτική του Βενιζέλου (Ιδιώνυμο, Νόμος περί Τύπου, επιδρομές και κατασχέσεις του Ριζοσπάστη, συλλήψεις, εξορίες κά.).
Ήδη η εργατική τάξη μετρούσε νεκρούς από επιθέσεις της χωροφυλακής στις διαδηλώσεις. Έτσι οι συνοικισμοί, στην πλειονότητά τους πάντοτε παράγκες, ήταν πλέον «κομμουνιστικές φωληές», και φυσικά, μετά απ’ την Αντίσταση στη βασιλομεταξική δικτατορία, πέρασαν στην ΕΑΜική Αντίσταση. Μάχες και συγκρούσεις με γερμανικά τάγματα και γερμανοτσολιάδες ήταν καθημερινό φαινόμενο, όπως και οι εκατόμβες της Καισαριανής, της Κοκκινιάς κα, και φυσικά κάθε συνοικισμός είχε την ηρωική του δράση: Καισαριανή, Κοκκινιά, Χαροκόπου, Καλλιθέα, Δραπετσώνα, όλοι…
Η δράση συνεχίστηκε και στον Εμφύλιο, με τις κυριότερες φυλακές να είναι σε επαφή με προσφυγικούς συνοικισμούς: φυλακές Αβέρωφ-Πολύγωνο, φυλακές Καλλιθέας (Σκοπευτηρίου)- Καλλιθέα/Τζιτζιφιές κλπ., φυλακές Βούρλων-Δραπετσώνα…
Η ταξική δομή της Αθήνας
Στην Κατοχή, την Αντίσταση και τον Εμφύλιο, δεν είναι πια μόνο απλή ταξική δομή, όπως από τον 19° αιώνα έως και στο Μεσοπόλεμο, αλλά και χάρτης μαχών και επιχειρήσεων.
Ειδικότερα στη μετεμφυλιακή περίοδο οι περιοχές αυτές υπήρξαν πεδία καταστολής αλλά και αντίστασης, με δολοφονίες αγωνιστών, συλλήψεις, φυλακίσεις και εκτελέσεις.
Πρέπει ακόμη να σημειωθεί η άνθιση και του Λαϊκού Πολιτισμού ακριβώς σε αυτές τις περιοχές, Πολιτισμού που εκφράζεται στο Λαϊκό τραγούδι, το Ρεμπέτικο: μπορεί ένα μέρος του ν’ αφορά τη χρήση του χασίς ‑και αυτό «απολογητικά»- αλλά το σύνολό του είναι πολιτικό και προλεταριακό, εκφράζει ακριβώς την κοινωνική αγανάχτηση των λαϊκών στρωμάτων Εργατιάς και Προσφυγιάς.
Ακόμη και η κατηγορία που του προσάπτεται, της «εξύμνησης του περιθωρίου», ουσιαστικά είναι κραυγή πόνου, παραπόνου αλλά και αγανάχτησης: περιθώριο είναι «…αυτοί που δεν ήταν τέτοιοι αλλά που έγιναν έτσι από τη φτώχεια και την ανάγκη»
(ΣΣ |> Παρατήρηση για το “περιθώριο” στη Βυζαντινή Κωνσταντινούπολη του Γρηγορίου Νύσσης, αναφορά του Andre Guillou, «Ο Βυζαντινός Πολιτισμός», Αθήνα 1996 –εξαντλημένο).
Έτσι οι περιοχές της άνθισης του Ρεμπέτικου ουσιαστικά ταυτίζονται με με τις εργατικές προσφυγικές περιοχές Κοκκινιά, Άσπρα Χώματα, Δραπετσώνα, Τζιτζιφιές, Ν.Φάληρο, Αμφιάλη… ΣΣ |> Δείτε περισσότερα στον ιστότοπο «Ρεμπέτικο Φόρουμ» | τμήμα «Ρεμπέτικα — Λαϊκά τραγούδια για τον Πόλεμο, την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο» το άρθρο του Σάκη Παπίστα, όπου καταγράφει πάνω από 150 τραγούδια της Κατοχής και του Εμφύλιου.
Ακόμη: το κλασικό βιβλίο του Η.Πετρόπουλου Ρεμπέτικο τραγούδι [Κέδρος ISBN: 9789600400519 — 1/1/1979 –εξαντλημένο], το βιβλίο του Σταύρου Κουρούση «Από τον ταμπουρά στο μπουζούκι, Η ιστορία και η εξέλιξη του μπουζουκιού και οι πρώτες του ηχογραφήσεις 1926–1932, Αθήνα 2013, τα δύο βιβλία του Κώστα Βλησίδη, «Όψεις του Ρεμπέτικου» ISBN13 <|9789608219281|>, Αθήνα 2004 και «Σπάνια Κείμενα για το Ρεμπέτικο» ISBN13 <|9786185118402|>, Αθήνα 2006 κλπ.
Περίοδος της δεκαετίας του ’60: έντεχνη καταστολή και προσπάθειες ενσωμάτωσης
Η Πρώτη φάση: Με την “ομαλοποίηση” της κατάστασης (τελευταία εκτέλεση ήταν εκείνη του Πλουμπίδη το 1954), το αστικό καθεστώς επιδόθηκε σε έντεχνη ενσωμάτωση των λαϊκών στρωμάτων στο Σύστημα, ακολουθώντας τις επιταγές της Παγκόσμιας Τράπεζας μέσω της γνωστής «Έκθεσης Βαρβαρέσου» (1952).
Η Έκθεση επέβαλε στην Ελλάδα τη μη παραγωγική οικονομία, δηλαδή στροφή σε ναυτιλία, εμπόριο και κατοικία, και το αστικό κράτος υπέθαλψε την έντονη παραγωγή κατοικίας, στα μεν μεσαία μικροαστικά στρώματα την πολυκατοικία της αντιπαροχής, επαυξάνοντας τους συντελεστές εκμετάλλευσης του 1930 και μετατρέποντας την Αθήνα σε μάζα μπετόν και ασφάλτου με πολυκατοικίες χωρίς ηλιασμό, αερισμό και θέα, τα δε λαϊκά στρώματα τα οδήγησε έντεχνα στο δρόμο των αυθαιρέτων, όπου καταπατητές ή και εν μέρει ιδιοκτήτες γεωργικής γης και βοσκοτόπων (συνήθως κοινοτικών ή δημοσίων…) πουλούσαν οικόπεδα των 60- 100μ2 σε όλο το Δυτικό Λεκανοπέδιο (να πάλι ο διαχωρισμός Ανατολικού από Δυτικό Λεκανοπέδιο!), στα οποία έχτιζαν οι εσωτερικοί μετανάστες, από την ερημωμένη απ’ τον Εμφύλιο ύπαιθρο, αυθαίρετα οικήματα με την “κάλυψη” των εργολάβων, μαντραδόρων, χωροφυλάκων, βουλευτών κ.ά. παραγόντων (πρώτη φάση ενσωμάτωσης).
Η Έκθεση Βαρβαρέσου (της Παγκόσμιας Τράπεζας στην ουσία) ήταν η απάντηση του καθεστώτος στις θέσεις του ΚΚΕ, που είχαν εκφραστεί ήδη από το 1945 μέσω της ομάδας ΕΠ-ΑΝ (Επιστήμη-Ανασυγκρότηση) και του βιβλίου του Δημ. Μπάτση «Η βαρειά βιομηχανία στην Ελλάδα» (ISBN13 <|9789600419375|> ΚΕΔΡΟΣ–2004, σελίδες 582 — Πρόλογος Νίκος Κιτσίκης)
Στην Έκθεση είχαν αντιδράσει και “κεντρώοι” επιστήμονες, κυρίως ΕΑΜογενείς (Κούλης, Ζίγδης, Καλλιτσουνάκης, Αγγελόπουλος κά.)
Σε μια επόμενη φάση, όλοι οι “αυθαίρετοι οικιστές” πίεζαν να ενταχθούν στο Σχέδιο, προφανώς αποτασσόμενοι στα αστικά κόμματα, μια και η πορεία τους από δω και πέρα δεν ταίριαζε με αναταραχές. Η τελευταία αναλαμπή ήταν ο εκλογικός θρίαμβος της ΕΔΑ το Μάη του 1958, που με το 25% των ψήφων έγινε Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Το γεγονός θορύβησε το Σύστημα — στη «Σύσκεψη των 10», το καλοκαίρι του 1958 στο σπίτι του τότε πρωθυπουργού Κ.Καραμανλή στην Κηφισιά, αποφασίστηκε εντονότερος αντικομμουνιστικός αγώνας, τόσο πολιτικός και καταστολής, όσο και ιδεολογικός, που τελικά οδήγησε στις «εκλογές της Βίας και Νοθείας» του 1961 και στη συνέχεια μέσα από μια ολόκληρη διαδικασία στην απριλιανή χούντα του 1967.
Στους “10” περιλαμβάνονταν ο συνταγματάρχης Γεώργιος Παπαδόπουλος, ο εκδότης του Ελεύθερου Κόσμου Σάββας Κωνσταντόπουλος, ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Άγγελος Προκοπίου (ο οποίος ανέλαβε και την ηγεσία του “ιδεολογικού αγώνα”), ο Θεοφύλακτος Παπακωνσταντίνου κά., και de jure υπηρεσιακοί παράγοντες, επικεφαλής του Στρατού, της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας, της ΚΥΠ κλπ
Η Δεύτερη φάση της ενσωμάτωσης έγινε βίαια επάνω στους προσφυγικούς συνοικισμούς.
Με πρόσχημα την (προφανώς αναγκαία και επιβαλλόμενη) αποκατάστασή τους (έμεναν ακόμη σε παράγκες 40 χρόνια από το 1922…), διέλυσαν τους προσφυγικούς συνοικισμούς, σκορπίζοντας τους κατοίκους τους στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, δίνοντάς τους σκόρπια οικόπεδα ή διαμερίσματα.
Ήταν μια πολύ καλά μελετημένη επιχείρηση, στην οποία αρχικά δεν αντέδρασαν οι πρόσφυγες παρά μόνο στο τέλος σχεδόν, στη διάλυση της Δραπετσώνας, όπου έγινε η γνωστή «Μάχη της Παράγκας».
Για όλα τα παραπάνω, βλ. λεπτομέρειες στο βιβλίο του Π.Πετρίδη «Εξουσία και Παραεξουσία στην Ελλάδα — Αθήνα 2000 και στο άρθρο του Ι.Στεφανίδη «Η δημοκρατία δυσχερής, ο αντικομμουνιστικός αγών…», Μνήμων, τ. 29/2008 σελ. 199–240, και Γ.Σαρηγιάννης Η «Άνοιξη του ’60, η αρχιτεκτονική στην Ελλάδα και η ιδεολογία της», του ίδιου «Η αριστερή Ιδεολογία …Μέρος 2ο και συμπλήρωμα στο “μέρος 3ο”, και τα τρία άρθρα στο www.GreekArchitects.gr
Οι Δραπετσωνίτες ζητούσαν νέα σπίτια αλλά στην ίδια θέση με τους ίδιους γειτόνους κ.λπ., ώστε να διαφυλαχτεί η κοινωνική συνοχή τους. Επενέβη στρατός και 2.000 χωροφύλακες χωρίς αποτέλεσμα, 3–4 παράγκες κατεδαφίστηκαν, αλλά ξαναχτίστηκαν από τους κατοίκους την επομένη. Όμως η κήρυξη της δικτατορίας στις 21 Απριλίου έβαλε τέλος στην Αντίσταση αυτή.
Ο Βασίλης Λιόγκαρης περιγράφει τη διάλυση του συνοικισμού Χαροκόπου (Σύγχρονη Εποχή — 1998 σελίδες: 283, ISBN: 9789602247587) εκείνη την εποχή, τονίζοντας αρχικά την έντονη αριστερή- κομμουνιστική κοινωνική συνοχή του, τη δράση του ως προπύργιο της Αντίστασης και το πώς αποσυντέθηκε και διαλύθηκε ο κοινωνικός και πολιτικός αυτός πυρήνας.
Η Τρίτη φάση ήταν και η πολιτικά εξυπνότερη και πιο μακροπρόθεσμη και πραγματοποιήθηκε σε δύο τομείς.
Ο πρώτος, όπου οι κάτοικοι, αφού εντάχθηκε η παράγκα τους στο σχέδιο, συνεταιρίστηκαν μεταξύ τους και με τον τοπικό εργολάβο και μέσω της αντιπαροχής έγιναν “εισοδηματίες” 1–3 διαμερισμάτων, άρα και λήπτες υπεραξίας από τους ενοικιαστές τους.
Ο δεύτερος, όπου το εργατικό προλεταριάτο του ’50, κυρίως οικοδόμοι στην πολυκατοικιοποίηση της Αθήνας, άρχισε ν’ απασχολεί οικοδόμους όχι ως «κομπανία» με ισότιμα μέλη και με ισχυρή προλεταριακή συνείδηση, όπως στο ’50, όπου οι οικοδόμοι ήταν η αιχμή του δόρατος της εργατικής τάξης, αλλά ως εργάτες του (συγχωριανούς του, μετανάστες εσωτερικούς και εξωτερικούς κ.λπ.). Έτσι έγινε αποδέκτης υπεραξίας και φυσικά μετατράπηκε σε μικροαστό.
Βλ |> Γ.Σαρηγιάννης, «Η αιχμή του δόρατος του ελληνικού προλεταριάτου»: Παλμός των Οικοδόμων, τ. 123, Μάϊος- Ιούνιος 2004 και του ίδιου, «Η μικροαστική πόλη», Διάπλους, τ.26, Ιούνιος-Ιούλιος 2008. Τυπικό παράδειγμα το Περιστέρι, που από προπύργιο της ΕΔΑ το 1950, πέρασε στη σοσιαλδημοκρατία του ΠΑΣΟΚ στη Μεταπολίτευση και τελικά στη δεξιά Νέα Δημοκρατία, (βλ και Γ.Σαρηγιάννης, «Η ταξική δομή του Πειραιά») και αυτό είναι βέβαια πιο μακροχρόνιο αλλά και πιο βαθύτερο αποτέλεσμα ενσωμάτωσης… Άλλες περιοχές έφτασαν μόνο ως τη σοσιαλδημοκρατία, και άλλες ‑με πολύ κόπο!- έπειτα από πολύχρονες διεργασίες επέστρεψαν στο ΚΚΕ.
Τραγουδοποιοί που εξύμνησαν τον αγώνα του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ
Δημήτρης Γκόγκος ή Μπαγιαντέρας, Μαρίνος Γαβριήλ ή Μαρινάκης, Μανώλης Χιώτης, Μιχάλης Γεννίτσαρης, Σωτηρία Μπέλλου ‑περίοδο του ΔΣΕ με δημιουργούς που συμπαραστάθηκαν στη δράση του, όπως ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, ο συνθέτης Θόδωρος Δερβενιώτης.
Επηρεάστηκαν και έγραψαν τραγούδια περισσότερο από άλλους οι Απόστολος Καλδάρας, Βασίλης Τσιτσάνης, ο Ορφέας Κρεούζης, ένας όχι πολύ γνωστός δημιουργός που τότε εξορίστηκε σε Ικαρία — Μακρόνησο.
Το ΚΚΕ, δεν άφησε κανένα κοινωνικό φαινόμενο που να μην το αναδείξει, κανένα φαινόμενο της ζωής των ανθρώπων του μόχθου, άντλησε πηγές από τη ζωή της εργατικής τάξης, του λαού.
Η αλλαγή στο περιεχόμενο των ρεμπέτικων γίνεται με την εισβολή των Ιταλών και τη γερμανική κατοχή, όπου η εργατική — λαϊκή πάλη παίρνει πρωτόγνωρες ηρωικές διαστάσεις με καθοδηγητή το ΚΚΕ.
Ετσι πολλοί δημιουργοί του ρεμπέτικου ζυμώνουν, κυρίως συναισθηματικά, τους δικούς τους κώδικες, για την τιμιότητα, την μπέσα, την αλληλεγγύη, ακόμη και τη συλλογικότητα στην κομπανία όταν παίζουν τα τραγούδια τους, με το δίκιο του λαού και τον ηρωισμό του».
Την περίοδο της πάλης του ΔΣΕ, ανέδειξαν τις φυλακίσεις, τις εξορίες, τις εκτελέσεις, με έναν δικό τους τρόπο, εκφράζοντας την αντίθεσή τους. Αυτό συνεχίζεται και μετά την ήττα, αφού το αστικό κράτος συνεχίζει το τσάκισμα του λαϊκού κινήματος και του ΚΚΕ, όχι μόνο έχοντας το ΚΚΕ στην παρανομία, αλλά έχοντας γεμάτα τα ξερονήσια με εξόριστους, τις φυλακές με φυλακισμένους, ενώ μέχρι το 1955 τα στρατοδικεία καταδικάζουν κομμουνιστές σε θάνατο και γίνονται εκτελέσεις».
Δείτε και Ρεμπέτικο μερικών… αιώνων «Από το Βυζάντιο στο Μάρκο Βαμβακάρη — Η προϊστορία του λαϊκού ρεμπέτικου τραγουδιού», το βιβλίο του Νέαρχου Γεωργιάδη (έφυγε πρόωρα το 2013) που κυκλοφορεί από τη “Σύγχρονη Εποχή”
Αντί για “επίλογο”: Η Αθήνα της Μεταπολίτευσης
Στη διάρκεια της Δικτατορίας, η πολιτική που είχε ασκηθεί στην δεκαετία του ’60 συνέχισε ν’ ασκείται ‑θα μπορούσαμε να παραφράζαμε τον Κλαούζεβιτς που έλεγε ότι «ο πόλεμος είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα» λέγοντας ότι η αστική δικτατορία είναι η συνέχιση της αστικής πολιτικής με άλλα μέσα- και φυσικά και η λεγάμενη “Μεταπολίτευση” συνέχισε την ίδια πολιτική.
Κατευθύνσεις όπως της λεγάμενης “αποβιομηχάνισης”, της “απόσυρσης γεωργικών προϊόντων”, της καταστροφής ελαιώνων και αμπελώνων, παραγωγής γάλακτος κά. με επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω των γνωστών “ποσοστώσεων” και άλλων πραχτικών, δεν είναι παρά οι εξελίξεις που επέρχονται από τη γιγάντωση των μονοπωλιακών ομίλων στο πλαίσιο της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του Κεφαλαίου.
Στον τομέα της Πολεοδομίας και ειδικότερα της Αθήνας είναι σαφής μια τέτοια συγκεντροποίηση που εκφράζεται σε μια σειρά νόμων που ευνοούν το πολύ μεγάλο Κεφάλαιο. Παρόμοιες προσπάθειες είχαν γίνει και επί δικτατορίας, με τους νόμους «περί ενεργού πολεοδομίας» και «περί ρυθμιστικών Σχεδίων», αλλά δεν τελεσφόρησαν επειδή η “Αγορά” δεν ήταν ακόμη έτοιμη.
Τώρα όμως οι εξελίξεις είναι ταχύτατες, ιδίως με το πρόσχημα της “Κρίσης”: οι Νόμοι περί Αιγιαλού, περί Δασών, για τις φαστ-τρακ διαδικασίες, με το πέρασμα της Κρατικής Περιουσίας στους ιδιώτες κά..
Τα εκπονηθέντα Ρυθμιστικά Σχέδια για την Αθήνα, του 2011 του Σουφλιά αλλά και τα μεταγενέστερα, δίνουν τεράστιες εκτάσεις και μάλιστα μέσα σε δάση ή σε παραλίες για την εγκατάσταση αστικών λειτουργιών: βιομηχανιών, γραφείων επιχειρήσεων, τραπεζών κά. (Γ.Σαρηγιάννης, “Βαρβαρέσος, Σπράος, Τρόικα: επεμβάσεις ΠΤ και ΔΝΤ στην ελληνική οικονομία — οι πολεοδομικές επιπτώσεις τους”, Συνέδριο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ «Μητροπολιτική περιοχή Αττικής: όψεις της Κρίσης στην πόλη …», Αθήνα 20–22 Οκτωβρίου 2017 — ανηρτημένο στην ιστοσελίδα του ΣΑΔΑΣ).
Έτσι, δύο είναι οι βασικοί άξονες της πολιτικής (και όχι μόνο στην Πολεοδομία): πέρασμα όλων των δραστηριοτήτων στο Ιδιωτικό Κεφάλαιο και παράλληλα εισβολή του πολύ μεγάλου Κεφαλαίου, πολυεθνικού πλέον, στην ελληνική οικονομία και πολεοδομία. Το παράδειγμα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού είναι αυτή τη στιγμή η αιχμή του δόρατος, ενώ η ληστρική αρπαγή του χρυσού στη Χαλκιδική η πρώτη πραγματοποίηση αυτών των καταστάσεων- και έπονται (τέχουν ήδη) οι ΑΟΖ στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και άλλα πολλά…
Παράλληλα, (και για τους “μεσαίους”!) θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τις δεκάδες άθλιες διατάξεις αύξησης του Συντελεστή Εκμετάλλευσης, επάνω σε έναν πανάθλιο «Νέο Οικοδομικό Κανονισμό», που θυμίζουν καταστάσεις του ’50 όπου η “Οικοδομή” ήταν με την εντολή της Παγκόσμιας Τράπεζας το χαϊδεμένο παιδί της ελληνικής οικονομίας.
Τι είδους “Αθήνα” θα έχουμε τις επόμενες δεκαετίες, αν δεν υπάρξει έντονη λαϊκή αντίδραση; Είναι μάλλον ζοφερή η εικόνα.