Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ανακοινώσεις από τον Αυτοοργανωμένο Α.Σ. Ασπάλαθο και το ΚΚΕ για την διακοπή του ποδοσφαιρικού αγώνα στην Κάνδανο

Παρου­σιά­ζει ο Ειρηναί­ος Μαρά­κης  //

Συνε­χί­ζο­νται οι αντι­δρά­σεις σχε­τι­κά με τη δια­κο­πή του ποδο­σφαι­ρι­κού αγώ­να της Γ΄ κατη­γο­ρί­ας της Ε.Π.Σ. Χανί­ων, μετα­ξύ της Υρτα­κί­νας και του Ασπά­λα­θου που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε στο γήπε­δο της Καν­δά­νου το περα­σμέ­νο σαβ­βα­το­κύ­ρια­κο, ύστε­ρα από σχε­τι­κή από­φα­ση του διαι­τη­τή Τσι­λί­κα σε επι­κοι­νω­νία με την Ένω­ση Ποδο­σφαι­ρι­κών Σωμα­τεί­ων Χανί­ων (ΕΠΣΧ) και με αφορ­μή το αντι­φα­σι­στι­κό πανό που ανάρ­τη­σαν φίλοι του Ασπά­λα­θου. Συγκε­κρι­μέ­να ανα­κοι­νώ­σεις εξέ­δω­σαν οι ποδο­σφαι­ρι­κές ομά­δες Αυτο­ορ­γα­νω­μέ­νος Α.Σ. Ασπά­λα­θος και ο Τιτά­νας Καλυ­βών, ο Πολι­τι­στι­κός μορ­φω­τι­κός σύλ­λο­γος Καντα­νιω­τών «Καντα­νία» καθώς και η Τομε­α­κή Επι­τρο­πή Χανί­ων του ΚΚΕ.

Αξί­ζει να σημειω­θεί πάντως πως ενά­ντια στην από­φα­ση για τη του αγώ­να οι ποδο­σφαι­ρι­κές ομά­δες της Υρτα­κί­νας και του Ασπά­λα­θου θα συνα­ντη­θούν ξανά στο γήπε­δο της Καν­δά­νου, το Σάβ­βα­το 10/3 για να ολο­κλη­ρώ­σουν τα υπό­λοι­πα 12 λεπτά της ποδο­σφαι­ρι­κής τους συνά­ντη­σης σε μια αντι­φα­σι­στι­κή και αθλη­τι­κή γιορ­τή τονί­ζο­ντας πως «Ο αντι­φα­σι­στι­κός αγώ­νας δεν φιμώ­νε­ται, δεν κατα­στέλ­λε­ται. Είναι συνε­χής και παρα­μέ­νει επίκαιρος.»

Η καταγγελία του ΚΚΕ

Σε δημό­σια καταγ­γε­λία προ­χώ­ρη­σε η Τομε­α­κή επι­τρο­πή Χανί­ων του ΚΚΕ, για το περι­στα­τι­κό το οποίο έλα­βε χώρα στην Κάντανο:

«Η Τομε­α­κή Επι­τρο­πή Χανί­ων του ΚΚΕ καταγ­γέλ­λει το απα­ρά­δε­κτο περι­στα­τι­κό που έλα­βε χώρα στο γήπε­δο της μαρ­τυ­ρι­κής Καντά­νου (που κάη­κε από τους Γερ­μα­νούς ναζί), όπου κατά τη διάρ­κεια ποδο­σφαι­ρι­κού αγώ­να, ο διαι­τη­τής τον διέ­κο­ψε όταν φίλα­θλοι των ομά­δων ανάρ­τη­σαν πανό ενά­ντια στο ναζι­σμό και το φασι­σμό, επι­κα­λού­με­νος μάλι­στα οδη­γία της διορ­γα­νώ­τριας αρχής αρχι­κά και της ΦΙΦΑ στη συνέχεια.

Στην καταγ­γε­λία της σημειώ­νει πως «είναι απο­ρί­ας άξιο το παρα­πά­νω περι­στα­τι­κό, που έρχε­ται σε αντί­θε­ση με την ιστο­ρι­κή μνή­μη και προ­κα­λεί τα αισθή­μα­τα του λάου μας για τα δει­νά που γνώ­ρι­σε η ανθρω­πό­τη­τα ολό­κλη­ρη από το ναζι­σμό και το φασισμό».

Προ­σθέ­τει πως «σε μια περί­ο­δο που οι νοσταλ­γοί και οι πολι­τι­κοί από­γο­νοι των ναζι­στών δηλη­τη­ριά­ζουν την ελλη­νι­κή κοι­νω­νία, τη νεο­λαία και ολό­κλη­ρη την Ευρώ­πη με την ανο­χή των κυβερ­νή­σε­ων και της Ευρω­παϊ­κής Ένωσης».

Καλεί, τέλος, όλους τους θεσμο­θε­τη­μέ­νους φορείς, Σωμα­τεία, Συλ­λό­γους, δήμους, Ένω­ση Ποδο­σφαι­ρι­κών Σωμα­τεί­ων Χανί­ων, ΕΠΟ να πάρουν θέση κατα­δί­κης στο εν λόγω περι­στα­τι­κό και «να σηκώ­σουν ταυ­τό­χρο­να το ανά­στη­μα τους τόσο στην παρα­χά­ρα­ξη της ιστο­ρί­ας, όσο και στο ναζι­σμό — φασισμό».»

Ανακοίνωση του Α.Σ. Ασπάλαθου

Στην εκτε­τα­μέ­νη ανα­κοί­νω­ση του Α.Σ. Ασπά­λα­θου, με τίτλο το σύν­θη­μα του επί­μα­χου αντι­φα­σι­στι­κού πανό «Την Κάντα­νο, τα Ανώ­γεια, τα κάψαν οι ναζί / φασί­στες δε χωρά­νε σ’ ολό­κλη­ρη τη Γη» (και την οποία μπο­ρεί­τε να δια­βά­σε­τε ολό­κλη­ρη στη σελί­δα της ομά­δας στο Facebook) παρου­σιά­ζε­ται λεπτό προς λεπτό η δια­δι­κα­σία που οδή­γη­σε στην δια­κο­πή του αγώ­να μαζί με κάποιες παρα­τη­ρή­σεις πάνω στο ζήτη­μα καλώ­ντας παράλ­λη­λα «κάθε νοή­μο­να και ευσυ­νεί­δη­το άνθρω­πο να έχει ξεκά­θα­ρη θέση απέ­να­ντι σε τέτοιου είδους κατα­στά­σεις οι οποί­ες απει­λούν με επα­νά­λη­ψη της ιστο­ρί­ας, να ορθώ­σει το ανά­στη­μα του μπρο­στά στο νεο­φα­σι­στι­κό μένος».

«[..] 3 Μαρ­τί­ου, Σάβ­βα­το, ώρα: δώδε­κα το μεση­μέ­ρι. Η απο­στο­λή του Α.Α.Σ Ασπά­λα­θος επι­βι­βά­ζε­ται μαζί με τους ¨μπα­λα­δό­ρους κερ­κί­δας-μπύ­ρας¨ στο λεω­φο­ρείο με προ­ο­ρι­σμό το μαρ­τυ­ρι­κό χωριό Κάντα­νος. Στις 3 Ιου­νί­ου 1941, οι Ναζί κατέ­στρε­ψαν ολο­σχε­ρώς το χωριό (εκ θεμε­λί­ων) και εκτέ­λε­σαν 180 από τους κατοί­κους του, σε αντί­ποι­να για τον θάνα­το 25 Ναζί στρα­τιω­τών κατά τη διάρ­κεια των μαχών για την κατά­λη­ψη της Καντά­νου (23–25 Μαΐ­ου). Γνω­ρί­ζο­ντας την ιστο­ρία, γίνε­ται λήψη συλ­λο­γι­κής από­φα­σης να δημιουρ­γη­θεί και ν΄ αναρ­τη­θεί το σχε­τι­κό πανό στα χώμα­τα όπου είναι ποτι­σμέ­να με το αίμα των ανθρώ­πων που αντι­στά­θη­καν στο τέρας του φασι­σμού. Η απο­στο­λή κατα­φθά­νει στο γήπε­δο περί τη 13:00 και κάτι. Λίγο πριν το εναρ­κτή­ριο λάκτι­σμα του αγώ­να, ποδο­σφαι­ρι­στές του Αυτο­ορ­γα­νω­μέ­νου Συλ­λό­γου έρχο­νται σε επα­φή με τους ποδο­σφαι­ρι­στές της Υρτα­κί­νας, τον πρό­ε­δρο και τον προ­πο­νη­τή προ­τεί­νο­ντάς τους να μπουν στο γήπε­δο κρα­τώ­ντας το πανό, μαζί! Εκεί­νοι δέχο­νται. Να σημειω­θεί ότι, μερι­κές μέρες πριν είχα­με λάβει e‑mail με καλω­σό­ρι­σμα και ανυ­πο­μο­νη­σία από την μεριά των γηπε­δού­χων να βρε­θού­με στο γήπε­δο, προ­τάσ­σο­ντας αντι­φα­σι­στι­κές αξί­ες και ιδε­ώ­δη. Εν συνε­χεία, γνω­στο­ποιεί­ται στον διαι­τη­τή της ανα­μέ­τρη­σης η κοι­νή από­φα­ση των δύο ομά­δων. Στο σημείο αυτό, θα παρα­θέ­σου­με τα ακρι­βή λόγια του διαι­τη­τή με βάση το Φύλ­λο Αγώ­να (Φ.Α.): ¨Ενη­μέ­ρω­σα την επι­τρο­πή (τηλε­φω­νι­κώς) και μου ανέ­φε­ρε ότι αν αναρ­τη­θεί να δια­κό­ψω τον αγώ­να¨. Κάτι το οποίο πέραν του Φ.Α. είναι αλη­θές. Ο αγώ­νας ξεκι­νά­ει δίχως την φαντα­σμα­γο­ρι­κή-αντι­φα­σι­στι­κή έναρ­ξη, το πάνο φτά­νει από τα απο­δυ­τή­ρια στην κερ­κί­δα και ξετυ­λί­γε­ται απο­πνέ­ο­ντας αξί­ες και ελευ­θε­ρία. Ο διαι­τη­τής λαμ­βά­νει υπό­ψιν ότι το πανό είναι αναρ­τη­μέ­νο, δια­κό­πτει ενη­με­ρώ­νο­ντας ότι πρέ­πει να κατέ­βει! Όμως οι τσά­κα­λοι του Ασπά­λα­θου δεν το βάζουν κάτω! Πάνε βόλ­τα με το πανό έξω από το γήπε­δο και το τοπο­θε­τούν σε έναν λόφο, κάμπο­σα μέτρα πίσω από τον γκολ­κί­περ της γηπε­δού­χου. Το μάτι όμως του διαι­τη­τή δεν χάνει ούτε πίξελ της μελ­λο­ντι­κής καριέ­ρας του και ζητά­ει το κατέ­βα­σμα του πανό, ακό­μα κι εκτός γηπέ­δου με την δικαιο­λο­γία ότι είναι ορα­τό! Κου­ρα­σμέ­νο πλέ­ον το πανό από τα πέρα δώθε, ξανα­φτά­νει στην κερ­κί­δα όπου για τρί­τη φορά ο ρεφ ζητά­ει να κατέ­βει, εκεί “τ’ ακού­ει” κι από τους γηπε­δού­χους, ζητώ­ντας του να πάψει να ασχο­λεί­ται με το πανό μιας και λέει την αλή­θεια, τίπο­τα περισ­σό­τε­ρο, τίπο­τα λιγότερο!

Ανάπαυλα (ημίχρονο)

Ο referee καλεί τους αρχη­γούς των δύο ομά­δων και τους ανα­φέ­ρει ότι αν αναρ­τη­θεί ξανά θα δια­κό­ψει ορι­στι­κά τον αγώ­να. Το πανό αναρ­τά­ται ξανά (μα τι ατί­θα­σο πανό πχια!), και γίνε­ται αντι­λη­πτό στο 77′, ενώ το σκορ είναι 3–1. Ο διαι­τη­τής καλεί τους βοη­θούς του και κατευ­θύ­νο­νται προς τα απο­δυ­τή­ρια. Σύσ­σω­μοι οι φίλοι και των δύο ομά­δων μετα­φέ­ρο­νται αγκα­ζέ με το πανό στην άλλη πλευ­ρά του γηπέ­δου, πιέ­ζο­ντας με αυτό τον τρό­πο για τη συνέ­χι­ση του αγώ­να, καθώς θεω­ρη­τι­κά πλέ­ον θα βρί­σκο­νταν εκτός του περι­βάλ­λο­ντα χώρου. Η από­φα­ση ήταν αμε­τά­κλη­τη όμως και ο διαι­τη­τής δεν ξανα­βγή­κε στον αγω­νι­στι­κό χώρο. Παρ’ όλα αυτά ο κύβος ερρί­φθη και να που σ΄ έναν αγώ­να ο οποί­ος δεν τελεί­ω­σε ποτέ, υπάρ­χουν νικη­τές και ηττη­μέ­νοι! Με χαρά λοι­πόν ας γιορ­τά­σου­με την πρώ­τη νίκη του Ασπά­λα­θου, κι αν κατα­στά­σεις σαν αυτές σημαί­νουν νίκες για τον Ασπά­λα­θο, τότε τέτοιες νίκες είναι αυτο­σκο­πός! Τέτοιες νίκες είναι που θα μας κάνουν να φορά­με περή­φα­να την φανέ­λα, που μαζέ­ψα­με τσί­μα τσί­μα από τα χαρ­τζι­λί­κια μας και τα ψωρο­με­ρο­κά­μα­τά μας για να αγο­ρά­σου­με την φανέ­λα που εμείς σχε­διά­σα­με, εμείς φαντα­στή­κα­με, εμείς επι­λέ­ξα­με! Τέτοιες νίκες είναι που μας κάνουν να λέμε ¨Εγώ είμαι Ασπά­λα­θος, ήμουν εκεί όπου έπε­σαν οι μάσκες¨…

Έπει­τα από συζή­τη­ση, ζύμω­ση μέσω της συνέ­λευ­σης μας, δεν κατα­λο­γί­ζου­με στον διαι­τη­τή φασι­στι­κές πεποι­θή­σεις. Εκεί­νο το οποίο εντο­πί­ζου­με είναι ότι ενερ­γεί ως ένα ξεκά­θα­ρα λει­τουρ­γι­κό όργα­νο στην διεκ­πε­ραί­ω­ση ενός Match! Δεν ξεχω­ρί­ζει σε τίπο­τα από έναν εργα­ζό­με­νο εντός του καπι­τα­λι­στι­κού συστή­μα­τος, σε τίπο­τα από έναν άνθρω­πο ο οποί­ος κατά­φε­ρε να πει­στεί ότι αν υπα­κού­ει τυφλά θα πάει μπρο­στά! Έναν σύγ­χρο­νο κυρ-Παντε­λή! Κατά­φε­ρε να πει­στεί ότι το να απο­κρύ­πτεις την αλή­θεια, σε και­ρούς όπου ο φασι­σμός απο­κτά ξανά ίνες ώστε να γίνει εκεί­νο το ασπόν­δυ­λο τέρας που σπέρ­νει μίσος και παρα­πλη­ρο­φό­ρη­ση, δεν βλά­πτει, καθώς υπάρ­χει μία μελ­λο­ντι­κή καριέρα.

Αυτή η μελ­λο­ντι­κή καριέ­ρα παρέ­χε­ται σε πρώ­το βαθ­μό από την εκά­στο­τε Ένω­ση Ποδο­σφαι­ρι­κών Σωμα­τεί­ων (Ε.Π.Σ) και δευ­τε­ρευό­ντως από την εκά­στο­τε Επι­τρο­πή Διαι­τη­σί­ας. Εκεί­νες υπα­κούν στο γράμ­μα του νόμου της FIFA, της UEFA, της ΕΠΟ. Κατ΄ αυτόν τον τρό­πο δεν λαμ­βά­νουν υπό­ψιν την αντι­κει­με­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα-αλή­θεια σε ένα τοπίο της περι­φέ­ρειας. Βρί­σκου­με από­λυ­τα αντι­φα­τι­κό το γεγο­νός ότι σε ένα μαρ­τυ­ρι­κό χωριό, σε έναν αγώ­να Γ’ Τοπι­κού (Ερα­σι­τε­χνι­κού) Πρω­τα­θλή­μα­τος, στο οποίο σε αγω­νι­στι­κό επί­πε­δο οι ομά­δες προ­σο­μοιά­ζουν σε σχο­λι­κές, τηρεί­ται αυστη­ρά η εντο­λή του ¨ΝΟ POLITICA¨, εμφο­ρού­με­νη από την FIFA και τα εκά­στο­τε ποδο­σφαι­ρι­κά σωματεία.[..]»

Άλλες ανακοινώσεις

Από την πλευ­ρά του ο Πολι­τι­στι­κός μορ­φω­τι­κός σύλ­λο­γος Καντα­νιω­τών «Καντα­νία» κατα­δι­κά­ζει «την από­φα­ση του διαι­τη­τή που με την σύμ­φω­νη γνώ­μη των παρα­γό­ντων της ένω­σης ποδο­σφαι­ρι­κών σωμα­τεί­ων Χανί­ων, διέ­κο­ψε τον ποδο­σφαι­ρι­κό αγώ­να μετα­ξύ των ομά­δων Υρτα­κί­νας και Ασπά­λα­θου στο γήπε­δο της Kαντά­νου το Σάβ­βα­το 3 Μαρ­τί­ου 2018,με την δικαιο­λο­γία της ανάρ­τη­σης αντι­φα­σι­στι­κού πανό από τους φιλά­θλους. Υπο­χρέ­ω­ση όλων μας και ιδιαί­τε­ρα αυτόν που έχουν άμε­ση σχέ­ση με την νεο­λαία μας να γνω­ρί­ζουν ιστο­ρία. Τους υπεν­θυ­μί­ζου­με.  Δήμος Καντά­νου-Σελί­νου πέντε (5) χωριά καμέ­να από τους ναζί και ένα (1) τόπος εκτέ­λε­σης. Κάντα­νος – Κου­στο­γέ­ρα­κο – Λει­βα­δάς – Μονή – Φλώ­ρια και Παλαιό­χω­ρα τόπος εκτέλεσης.»

ενώ η ποδο­σφαι­ρι­κή ομά­δα του Τιτά­να Καλυ­βών τονί­ζει ότι

«Με αφορ­μή τη δια­κο­πή του χθε­σι­νού αγώ­να μετα­ξύ Υρτα­κί­νας και Ασπα­λά­θου εκφρά­ζου­με την απο­ρία και την κατά­πλη­ξή μας για την από­φα­ση του διαι­τη­τή και όσων πιθα­νό­τα­τα έλα­βαν γνώ­ση του γεγο­νό­τος και ενέ­κρι­ναν την ανα­στο­λή τέλε­σης του αγώ­να. Απο­ρού­με, λοι­πόν, εξι­στά­με­θα και ενι­στά­με­θα για το πώς και το για­τί ένα πανό που κατα­δι­κά­ζει τον φασι­σμό και ανα­δει­κνύ­ει τη συλ­λο­γι­κή ιστο­ρι­κή μνή­μη του τόπου μας και όλης της ανθρω­πό­τη­τας θεω­ρεί­ται ότι προ­σβάλ­λει τα χρη­στά ήθη του ποδο­σφαί­ρου μας.

Η απο­κή­ρυ­ξη του μαύ­ρου του φασι­σμού και του ναζι­σμού που τόσα δει­νά επε­σώ­ρευ­σαν στη χώρα μας και ειδι­κά σε αυτόν εδώ τον τόπο θα έπρε­πε, εκτός από αυτο­νό­η­τη, να είναι αξιέ­παι­νη, αν θέλου­με φυσι­κά να ισχυ­ρι­ζό­μα­στε στα αλή­θεια και όχι φαρι­σαϊ­κά πως ο αθλη­τι­σμός, ως συμ­φυ­ής δρά­ση με τον πολι­τι­σμό, προ­ά­γει αξί­ες, σφυ­ρη­λα­τεί αρχές και δια­πλά­θει ελεύ­θε­ρες, δημο­κρα­τι­κές και ολο­κλη­ρω­μέ­νες προ­σω­πι­κό­τη­τες ‑ό,τι ακρι­βώς εχθρεύ­ε­ται και περι­στέλ­λει ο ολοκληρωτισμός.

Συντασ­σό­μα­στε με οποια­δή­πο­τε ενέρ­γεια και εκδή­λω­ση έχει θέσει ως σκο­πό της να κατα­δεί­ξει το απο­τρό­παιο πρό­σω­πο και τα βάρ­βα­ρα πεπραγ­μέ­να των ναζί και των νοσταλ­γών τους και ως εκ τού­του συμπα­ρα­στε­κό­μα­στε στον Ασπά­λα­θο και σε κάθε ελεύ­θε­ρο άνθρω­πο που δια­δη­λώ­νει υπέρ της αξιο­πρέ­πειας, της ανθρω­πιάς και της αλλη­λεγ­γύ­ης μετα­ξύ των ανθρώ­πων χωρίς τεχνη­τούς διαχωρισμούς.»

 _______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο