Συνεχίζονται οι αντιδράσεις σχετικά με τη διακοπή του ποδοσφαιρικού αγώνα της Γ΄ κατηγορίας της Ε.Π.Σ. Χανίων, μεταξύ της Υρτακίνας και του Ασπάλαθου που πραγματοποιήθηκε στο γήπεδο της Κανδάνου το περασμένο σαββατοκύριακο, ύστερα από σχετική απόφαση του διαιτητή Τσιλίκα σε επικοινωνία με την Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματείων Χανίων (ΕΠΣΧ) και με αφορμή το αντιφασιστικό πανό που ανάρτησαν φίλοι του Ασπάλαθου. Συγκεκριμένα ανακοινώσεις εξέδωσαν οι ποδοσφαιρικές ομάδες Αυτοοργανωμένος Α.Σ. Ασπάλαθος και ο Τιτάνας Καλυβών, ο Πολιτιστικός μορφωτικός σύλλογος Καντανιωτών «Καντανία» καθώς και η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως ενάντια στην απόφαση για τη του αγώνα οι ποδοσφαιρικές ομάδες της Υρτακίνας και του Ασπάλαθου θα συναντηθούν ξανά στο γήπεδο της Κανδάνου, το Σάββατο 10/3 για να ολοκληρώσουν τα υπόλοιπα 12 λεπτά της ποδοσφαιρικής τους συνάντησης σε μια αντιφασιστική και αθλητική γιορτή τονίζοντας πως «Ο αντιφασιστικός αγώνας δεν φιμώνεται, δεν καταστέλλεται. Είναι συνεχής και παραμένει επίκαιρος.»
Η καταγγελία του ΚΚΕ
Σε δημόσια καταγγελία προχώρησε η Τομεακή επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ, για το περιστατικό το οποίο έλαβε χώρα στην Κάντανο:
«Η Τομεακή Επιτροπή Χανίων του ΚΚΕ καταγγέλλει το απαράδεκτο περιστατικό που έλαβε χώρα στο γήπεδο της μαρτυρικής Καντάνου (που κάηκε από τους Γερμανούς ναζί), όπου κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικού αγώνα, ο διαιτητής τον διέκοψε όταν φίλαθλοι των ομάδων ανάρτησαν πανό ενάντια στο ναζισμό και το φασισμό, επικαλούμενος μάλιστα οδηγία της διοργανώτριας αρχής αρχικά και της ΦΙΦΑ στη συνέχεια.
Στην καταγγελία της σημειώνει πως «είναι απορίας άξιο το παραπάνω περιστατικό, που έρχεται σε αντίθεση με την ιστορική μνήμη και προκαλεί τα αισθήματα του λάου μας για τα δεινά που γνώρισε η ανθρωπότητα ολόκληρη από το ναζισμό και το φασισμό».
Προσθέτει πως «σε μια περίοδο που οι νοσταλγοί και οι πολιτικοί απόγονοι των ναζιστών δηλητηριάζουν την ελληνική κοινωνία, τη νεολαία και ολόκληρη την Ευρώπη με την ανοχή των κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Καλεί, τέλος, όλους τους θεσμοθετημένους φορείς, Σωματεία, Συλλόγους, δήμους, Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματείων Χανίων, ΕΠΟ να πάρουν θέση καταδίκης στο εν λόγω περιστατικό και «να σηκώσουν ταυτόχρονα το ανάστημα τους τόσο στην παραχάραξη της ιστορίας, όσο και στο ναζισμό — φασισμό».»
Ανακοίνωση του Α.Σ. Ασπάλαθου
Στην εκτεταμένη ανακοίνωση του Α.Σ. Ασπάλαθου, με τίτλο το σύνθημα του επίμαχου αντιφασιστικού πανό «Την Κάντανο, τα Ανώγεια, τα κάψαν οι ναζί / φασίστες δε χωράνε σ’ ολόκληρη τη Γη» (και την οποία μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη στη σελίδα της ομάδας στο Facebook) παρουσιάζεται λεπτό προς λεπτό η διαδικασία που οδήγησε στην διακοπή του αγώνα μαζί με κάποιες παρατηρήσεις πάνω στο ζήτημα καλώντας παράλληλα «κάθε νοήμονα και ευσυνείδητο άνθρωπο να έχει ξεκάθαρη θέση απέναντι σε τέτοιου είδους καταστάσεις οι οποίες απειλούν με επανάληψη της ιστορίας, να ορθώσει το ανάστημα του μπροστά στο νεοφασιστικό μένος».
«[..] 3 Μαρτίου, Σάββατο, ώρα: δώδεκα το μεσημέρι. Η αποστολή του Α.Α.Σ Ασπάλαθος επιβιβάζεται μαζί με τους ¨μπαλαδόρους κερκίδας-μπύρας¨ στο λεωφορείο με προορισμό το μαρτυρικό χωριό Κάντανος. Στις 3 Ιουνίου 1941, οι Ναζί κατέστρεψαν ολοσχερώς το χωριό (εκ θεμελίων) και εκτέλεσαν 180 από τους κατοίκους του, σε αντίποινα για τον θάνατο 25 Ναζί στρατιωτών κατά τη διάρκεια των μαχών για την κατάληψη της Καντάνου (23–25 Μαΐου). Γνωρίζοντας την ιστορία, γίνεται λήψη συλλογικής απόφασης να δημιουργηθεί και ν΄ αναρτηθεί το σχετικό πανό στα χώματα όπου είναι ποτισμένα με το αίμα των ανθρώπων που αντιστάθηκαν στο τέρας του φασισμού. Η αποστολή καταφθάνει στο γήπεδο περί τη 13:00 και κάτι. Λίγο πριν το εναρκτήριο λάκτισμα του αγώνα, ποδοσφαιριστές του Αυτοοργανωμένου Συλλόγου έρχονται σε επαφή με τους ποδοσφαιριστές της Υρτακίνας, τον πρόεδρο και τον προπονητή προτείνοντάς τους να μπουν στο γήπεδο κρατώντας το πανό, μαζί! Εκείνοι δέχονται. Να σημειωθεί ότι, μερικές μέρες πριν είχαμε λάβει e‑mail με καλωσόρισμα και ανυπομονησία από την μεριά των γηπεδούχων να βρεθούμε στο γήπεδο, προτάσσοντας αντιφασιστικές αξίες και ιδεώδη. Εν συνεχεία, γνωστοποιείται στον διαιτητή της αναμέτρησης η κοινή απόφαση των δύο ομάδων. Στο σημείο αυτό, θα παραθέσουμε τα ακριβή λόγια του διαιτητή με βάση το Φύλλο Αγώνα (Φ.Α.): ¨Ενημέρωσα την επιτροπή (τηλεφωνικώς) και μου ανέφερε ότι αν αναρτηθεί να διακόψω τον αγώνα¨. Κάτι το οποίο πέραν του Φ.Α. είναι αληθές. Ο αγώνας ξεκινάει δίχως την φαντασμαγορική-αντιφασιστική έναρξη, το πάνο φτάνει από τα αποδυτήρια στην κερκίδα και ξετυλίγεται αποπνέοντας αξίες και ελευθερία. Ο διαιτητής λαμβάνει υπόψιν ότι το πανό είναι αναρτημένο, διακόπτει ενημερώνοντας ότι πρέπει να κατέβει! Όμως οι τσάκαλοι του Ασπάλαθου δεν το βάζουν κάτω! Πάνε βόλτα με το πανό έξω από το γήπεδο και το τοποθετούν σε έναν λόφο, κάμποσα μέτρα πίσω από τον γκολκίπερ της γηπεδούχου. Το μάτι όμως του διαιτητή δεν χάνει ούτε πίξελ της μελλοντικής καριέρας του και ζητάει το κατέβασμα του πανό, ακόμα κι εκτός γηπέδου με την δικαιολογία ότι είναι ορατό! Κουρασμένο πλέον το πανό από τα πέρα δώθε, ξαναφτάνει στην κερκίδα όπου για τρίτη φορά ο ρεφ ζητάει να κατέβει, εκεί “τ’ ακούει” κι από τους γηπεδούχους, ζητώντας του να πάψει να ασχολείται με το πανό μιας και λέει την αλήθεια, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο!
Ανάπαυλα (ημίχρονο)
Ο referee καλεί τους αρχηγούς των δύο ομάδων και τους αναφέρει ότι αν αναρτηθεί ξανά θα διακόψει οριστικά τον αγώνα. Το πανό αναρτάται ξανά (μα τι ατίθασο πανό πχια!), και γίνεται αντιληπτό στο 77′, ενώ το σκορ είναι 3–1. Ο διαιτητής καλεί τους βοηθούς του και κατευθύνονται προς τα αποδυτήρια. Σύσσωμοι οι φίλοι και των δύο ομάδων μεταφέρονται αγκαζέ με το πανό στην άλλη πλευρά του γηπέδου, πιέζοντας με αυτό τον τρόπο για τη συνέχιση του αγώνα, καθώς θεωρητικά πλέον θα βρίσκονταν εκτός του περιβάλλοντα χώρου. Η απόφαση ήταν αμετάκλητη όμως και ο διαιτητής δεν ξαναβγήκε στον αγωνιστικό χώρο. Παρ’ όλα αυτά ο κύβος ερρίφθη και να που σ΄ έναν αγώνα ο οποίος δεν τελείωσε ποτέ, υπάρχουν νικητές και ηττημένοι! Με χαρά λοιπόν ας γιορτάσουμε την πρώτη νίκη του Ασπάλαθου, κι αν καταστάσεις σαν αυτές σημαίνουν νίκες για τον Ασπάλαθο, τότε τέτοιες νίκες είναι αυτοσκοπός! Τέτοιες νίκες είναι που θα μας κάνουν να φοράμε περήφανα την φανέλα, που μαζέψαμε τσίμα τσίμα από τα χαρτζιλίκια μας και τα ψωρομεροκάματά μας για να αγοράσουμε την φανέλα που εμείς σχεδιάσαμε, εμείς φανταστήκαμε, εμείς επιλέξαμε! Τέτοιες νίκες είναι που μας κάνουν να λέμε ¨Εγώ είμαι Ασπάλαθος, ήμουν εκεί όπου έπεσαν οι μάσκες¨…
Έπειτα από συζήτηση, ζύμωση μέσω της συνέλευσης μας, δεν καταλογίζουμε στον διαιτητή φασιστικές πεποιθήσεις. Εκείνο το οποίο εντοπίζουμε είναι ότι ενεργεί ως ένα ξεκάθαρα λειτουργικό όργανο στην διεκπεραίωση ενός Match! Δεν ξεχωρίζει σε τίποτα από έναν εργαζόμενο εντός του καπιταλιστικού συστήματος, σε τίποτα από έναν άνθρωπο ο οποίος κατάφερε να πειστεί ότι αν υπακούει τυφλά θα πάει μπροστά! Έναν σύγχρονο κυρ-Παντελή! Κατάφερε να πειστεί ότι το να αποκρύπτεις την αλήθεια, σε καιρούς όπου ο φασισμός αποκτά ξανά ίνες ώστε να γίνει εκείνο το ασπόνδυλο τέρας που σπέρνει μίσος και παραπληροφόρηση, δεν βλάπτει, καθώς υπάρχει μία μελλοντική καριέρα.
Αυτή η μελλοντική καριέρα παρέχεται σε πρώτο βαθμό από την εκάστοτε Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματείων (Ε.Π.Σ) και δευτερευόντως από την εκάστοτε Επιτροπή Διαιτησίας. Εκείνες υπακούν στο γράμμα του νόμου της FIFA, της UEFA, της ΕΠΟ. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο δεν λαμβάνουν υπόψιν την αντικειμενική πραγματικότητα-αλήθεια σε ένα τοπίο της περιφέρειας. Βρίσκουμε απόλυτα αντιφατικό το γεγονός ότι σε ένα μαρτυρικό χωριό, σε έναν αγώνα Γ’ Τοπικού (Ερασιτεχνικού) Πρωταθλήματος, στο οποίο σε αγωνιστικό επίπεδο οι ομάδες προσομοιάζουν σε σχολικές, τηρείται αυστηρά η εντολή του ¨ΝΟ POLITICA¨, εμφορούμενη από την FIFA και τα εκάστοτε ποδοσφαιρικά σωματεία.[..]»
Άλλες ανακοινώσεις
Από την πλευρά του ο Πολιτιστικός μορφωτικός σύλλογος Καντανιωτών «Καντανία» καταδικάζει «την απόφαση του διαιτητή που με την σύμφωνη γνώμη των παραγόντων της ένωσης ποδοσφαιρικών σωματείων Χανίων, διέκοψε τον ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ των ομάδων Υρτακίνας και Ασπάλαθου στο γήπεδο της Kαντάνου το Σάββατο 3 Μαρτίου 2018,με την δικαιολογία της ανάρτησης αντιφασιστικού πανό από τους φιλάθλους. Υποχρέωση όλων μας και ιδιαίτερα αυτόν που έχουν άμεση σχέση με την νεολαία μας να γνωρίζουν ιστορία. Τους υπενθυμίζουμε. Δήμος Καντάνου-Σελίνου πέντε (5) χωριά καμένα από τους ναζί και ένα (1) τόπος εκτέλεσης. Κάντανος – Κουστογέρακο – Λειβαδάς – Μονή – Φλώρια και Παλαιόχωρα τόπος εκτέλεσης.»
ενώ η ποδοσφαιρική ομάδα του Τιτάνα Καλυβών τονίζει ότι
«Με αφορμή τη διακοπή του χθεσινού αγώνα μεταξύ Υρτακίνας και Ασπαλάθου εκφράζουμε την απορία και την κατάπληξή μας για την απόφαση του διαιτητή και όσων πιθανότατα έλαβαν γνώση του γεγονότος και ενέκριναν την αναστολή τέλεσης του αγώνα. Απορούμε, λοιπόν, εξιστάμεθα και ενιστάμεθα για το πώς και το γιατί ένα πανό που καταδικάζει τον φασισμό και αναδεικνύει τη συλλογική ιστορική μνήμη του τόπου μας και όλης της ανθρωπότητας θεωρείται ότι προσβάλλει τα χρηστά ήθη του ποδοσφαίρου μας.
Η αποκήρυξη του μαύρου του φασισμού και του ναζισμού που τόσα δεινά επεσώρευσαν στη χώρα μας και ειδικά σε αυτόν εδώ τον τόπο θα έπρεπε, εκτός από αυτονόητη, να είναι αξιέπαινη, αν θέλουμε φυσικά να ισχυριζόμαστε στα αλήθεια και όχι φαρισαϊκά πως ο αθλητισμός, ως συμφυής δράση με τον πολιτισμό, προάγει αξίες, σφυρηλατεί αρχές και διαπλάθει ελεύθερες, δημοκρατικές και ολοκληρωμένες προσωπικότητες ‑ό,τι ακριβώς εχθρεύεται και περιστέλλει ο ολοκληρωτισμός.
Συντασσόμαστε με οποιαδήποτε ενέργεια και εκδήλωση έχει θέσει ως σκοπό της να καταδείξει το αποτρόπαιο πρόσωπο και τα βάρβαρα πεπραγμένα των ναζί και των νοσταλγών τους και ως εκ τούτου συμπαραστεκόμαστε στον Ασπάλαθο και σε κάθε ελεύθερο άνθρωπο που διαδηλώνει υπέρ της αξιοπρέπειας, της ανθρωπιάς και της αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων χωρίς τεχνητούς διαχωρισμούς.»
_______________________________________________________________________________________________________
Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.