Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αποχή από … την απόχη!

Γρά­φει ο Γιάν­νης Βεντού­ρας //

Αν η απο­χή από τις εκλο­γι­κές δια­δι­κα­σί­ες έλυ­νε προ­βλή­μα­τα, τότε στην Αμε­ρι­κή, όπου οι Πρό­ε­δροι εκλέ­γο­νται με τις μισές ψήφους του μισού εκλο­γι­κού σώμα­τος, ο λαός θα ζού­σε εδώ και δεκα­ε­τί­ες σε παράδεισο.

Αν η απο­χή εμπό­δι­ζε τη λήψη αντι­λαϊ­κών μέτρων, τότε το 55% της απο­χής στις ευρω­ε­κλο­γές του 2004 θα είχε εμπο­δί­σει την ΕΕ να πάει τα όρια ηλι­κί­ας συντα­ξιο­δό­τη­σης στα 70 χρό­νια και παρα­πά­νω. Αλλά, το αυτί της Κομι­σιόν καθό­λου δεν ίδρω­σε. Ούτε τώρα θα ιδρώ­σει, που το ποσο­στό της απο­χής σε Ευρω­ε­νω­σια­κό επί­πε­δο πλη­σιά­ζει το 60%.

Όσοι την Κυρια­κή προ­σα­να­το­λί­ζο­νται στο να μην ψηφί­σουν, ας σκε­φτούν αυτά που έγι­ναν τα τελευ­ταία χρόνια:

Η μεγά­λη απο­χή στις εκλο­γές του 2009, του 2012, του 2014, του 2015, στα­μά­τη­σε άρα­γε τις κυβερ­νή­σεις να ψηφί­σουν αντι­λαϊ­κά μέτρα, να πετσο­κό­ψουν τις συντά­ξεις, να αυξή­σουν τη λαϊ­κή φορολογία;

Πόσο προ­βλη­μα­τί­στη­καν με την απο­χή οι βιο­μή­χα­νοι, που συμ­φώ­νη­σαν με τη ΓΣΕΕ να μην δώσουν ένα ευρώ «αύξη­ση» στους εργάτες;

Πόσο ενο­χλή­θη­καν οι επι­χει­ρη­μα­τί­ες από την απο­χή, που πήραν τις επι­χει­ρή­σεις τους και τις πήγαν σε άλλες χώρες;

Πόσο πεί­ρα­ξε η απο­χή τους εφο­πλι­στές; Μήπως τώρα τα ναύ­λα είναι φθη­νό­τε­ρα για τα νησιά, ιδί­ως τώρα που ο λαός δυσκο­λεύ­ε­ται ακό­μα και για τα πιο ανα­γκαία; Ή μήπως η απο­χή εμπό­δι­σε την κυβέρ­νη­ση να μειώ­σει ακό­μα περισ­σό­τε­ρο την σχε­δόν ανύ­παρ­κτη φορο­λο­γία των εφοπλιστών;

Άρα­γε η απο­χή συγκρά­τη­σε τις κυβερ­νή­σεις να μην ληστεύ­σουν τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία ή να μην ξεπου­λή­σουν τη δημό­σια περιου­σία στους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομίλους;

Πόσο αυτή η μορ­φή της «δια­μαρ­τυ­ρί­ας», την οποία μερι­κά παπα­γα­λά­κια του συστή­μα­τος δεν παύ­ουν να την προ­ω­θούν, εμπο­δί­ζει τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και τα άλλα αστι­κά κόμ­μα­τα, να ερμη­νεύ­ουν την απο­χή κατά το δοκούν και να την ενσω­μα­τώ­νουν στους ανού­σιους καυ­γά­δες τους;

Κανείς δεν αμφι­σβη­τεί ότι ένα μέρος του κόσμου, που δεν θέλει να πάει να ψηφί­σει, θεω­ρεί ότι με αυτόν τον τρό­πο εκδη­λώ­νει τη δυσα­ρέ­σκειά του απέ­να­ντι στην ΕΕ και στο εγχώ­ριο πολι­τι­κό κατεστημένο.

Και είναι πολύ λογι­κή αυτή η δυσα­ρέ­σκεια. Όταν τα αστι­κά κόμ­μα­τα έχουν κατα­στή­σει την πολι­τι­κή σε συνώ­νυ­μο της αρπα­χτής, της δημα­γω­γί­ας, των «θα», των ανεκ­πλή­ρω­των υπο­σχέ­σε­ων, της εμπο­ρί­ας ελπίδας.

Όταν σαν πολι­τι­κή λογί­ζε­ται η πασα­ρέ­λα του τίπο­τα, η απο­θέ­ω­ση της βλα­κεί­ας, η φωτα­ψία της υπο­κρι­σί­ας και του εξυ­πνα­κι­σμού, τότε ο ανα­χω­ρη­τι­σμός από τα κοι­νά μοιά­ζει με «κίνη­ση δια­φυ­γής». Μα τα κυβερ­νη­τι­κά κόμ­μα­τα και τα παρα­κλά­δια τους είναι ακρι­βώς που φρο­ντί­ζουν να μοιά­ζει η απο­χή σαν «αντί­στα­ση».

Μοιά­ζει, λοι­πόν η απο­χή, σαν «κίνη­ση δια­φυ­γής», αλλά δεν είναι. Στην ουσία η απο­χή σε στέλ­νει στην από­χη του συστή­μα­τος. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα είναι ομη­ρία και εγκλω­βι­σμός σε όλα εκεί­να τα κηρύγ­μα­τα του καπι­τα­λι­στι­κού συστή­μα­τος που πρι­μο­δο­τούν την ιδιώ­τευ­ση, το «δε βαριέ­σαι», το «έλα τώρα καη­μέ­νε», το «δε βγαί­νει τίπο­τα», το «ασχο­λή­σου με την πάρ­τη σου», την ατο­μι­κή στά­ση στα προβλήματα.

Και όσο εσύ θα (νομί­ζεις ότι) ασχο­λεί­σαι με την πάρ­τη σου, κάποιοι άλλοι — αυτοί που θέλεις να τιμω­ρή­σεις — θα ασχο­λού­νται μαζί σου…

Πάντα έτσι γινό­ταν και πάντα έτσι θα γίνεται.

Από την επο­χή που οι αρχαί­οι Έλλη­νες με τη λέξη «ιδιώ­της» χαρα­κτή­ρι­ζαν εκεί­νον που απο­στρε­φό­ταν τα κοι­νά — για να έρθουν αιώ­νες αργό­τε­ρα οι Άγγλοι, να πάρουν την ελλη­νι­κή λέξη και να την κάνουν «idiot» για να περι­γρά­ψουν τον «ηλί­θιο» — οι ισχυ­ροί το ίδιο επι­διώ­κουν: Να μετα­τρέ­ψουν τα υπο­ζύ­γιά τους σε απα­θείς παρατηρητές.

Από την επο­χή του Σόλω­να, που οι νόμοι αφαι­ρού­σαν τα πολι­τι­κά δικαιώ­μα­τα από όποιον επέ­λε­γε την «ουδε­τε­ρό­τη­τα» στις πολι­τι­κές αντι­πα­ρα­θέ­σεις και από την επο­χή του Θου­κυ­δί­δη και του Περι­κλή, που ο αδρα­νής δεν εθε­ω­ρεί­το «φιλή­συ­χος» αλλά «αχρεί­ος», δηλα­δή άχρη­στος, η ίδια μάχη δινό­ταν: Να μη χαθεί και να μη σαμπο­τα­ρι­στεί η έννοια της συλ­λο­γι­κό­τη­τας μέσα στη φενά­κη και τα αδιέ­ξο­δα του ατο­μι­σμού.

Σίγου­ρα δε θα δικά­σω με ύφος εισαγ­γε­λέα όσους δεν πάνε να ψηφί­σουν, αλλά σε καμία περί­πτω­ση δεν θα «χαϊ­δέ­ψω τα αυτιά» της παθη­τι­κο­ποί­η­σης. Ούτε θα περιο­ρι­στώ να προ­πα­γαν­δί­ζω απλά και μόνο την «ανά­γκη να πάνε όλοι στην κάλ­πη» και πέραν τού­του ουδέν. Επει­δή ακό­μα κι αν πήγαι­ναν να ψηφί­σουν, και ψήφι­ζαν τα κόμ­μα­τα που τους οδή­γη­σαν στην απο­χή, πάλι μια τρύ­πα στο νερό θα κάνανε.

Θα τους καλέ­σω όμως να αντι­στα­θούν στην ισο­πέ­δω­ση και την μοι­ρο­λα­τρία και να έρθουν να συνα­ντη­θού­με στους αγώ­νες με το αίτη­μα της ανα­τρο­πής, μιάς και τίπο­τα δεν παρα­μέ­νει για πολύ ακί­νη­το και ανίκητο.

Να μην αφή­σουν τη δύνα­μή τους να μετα­τρα­πεί σε μπού­με­ρανγκ ενα­ντί­ον τους, «ψηφί­ζο­ντας» διά της απου­σί­ας τους και της σιω­πής τούς δυνά­στες τους. 

Να προ­σέλ­θουν στην κάλ­πη και να ενι­σχύ­σουν αυτούς που πάνε κόντρα στο καπι­τα­λι­στι­κό σύστη­μα και στην οικο­νο­μία που έχει σκο­πό το κέρ­δος. Να κάνουν το πρώ­το βήμα και να δώσουν δύνα­μη σε αυτούς που αγω­νί­ζο­νται για την απο­δέ­σμευ­ση της χώρας από την Ευρω­παϊ­κή Ένω­ση με λαϊ­κή εξου­σία, με κεντρι­κά σχε­δια­σμέ­νη οικο­νο­μία σύμ­φω­να με τις λαϊ­κές ανάγκες. 

Να ψηφί­σουν τους κομ­μου­νι­στές που την επαύ­ριο των εκλο­γών θα είναι παρό­ντες στους αγώ­νες και θα τεί­νουν το χέρι σε όσους θέλουν να κάνουν και το δεύ­τε­ρο βήμα.

Μην στέ­κε­σαι απα­θής, μην πιά­νε­σαι στην από­χη τους. Έλα στο στρα­τό­πε­δο της Ανατροπής.

Ρίξε στις κάλ­πες τα ψηφο­δέλ­τια της Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης και του ΚΚΕ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο