Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΑΠΡΙΛΗΣ ΜΕ ΒΙΟΜΟΡΦΙΚΑ ΓΛΥΠΤΑ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ της ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ VILLA ΡΟΔΟΠΗ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ 

Γρά­φει ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος //
Ζωγρά­φος, Λογο­τέ­χνης, Θεω­ρη­τι­κός της Τέχνης

Oι γλυ­πτι­κές συν­θέ­σεις με πέτρες και ξύλα είναι μια θεμα­τι­κή ενό­τη­τα που στη­ρί­ζε­ται στην ιδέα του έτοι­μου αντι­κει­μέ­νου, το οποίο μέσω της καλ­λι­τε­χνι­κής βού­λη­σης γίνε­ται έργο τέχνης. Εδώ όμως συμ­βαί­νει κάτι πολύ ενδια­φέ­ρον: Αν προ­σέ­ξου­με τις έτοι­μες φόρ­μες που έχω περι­συλ­λέ­ξει από παρα­λί­ες, ερεί­πια κτι­ρί­ων, από τη θάλασ­σα, από τα βου­νά, έχουν όλες ποι­κί­λα σχή­μα­τα, τυχαί­ες σχη­μα­τι­κές δια­μορ­φώ­σεις που δημιουρ­γούν συνειρ­μούς. Η φαντα­σία μας ανα­γνω­ρί­ζει σε αυτές ποι­κί­λες μορ­φές, όπως ζώα, που­λιά, φυτά, πρό­σω­πα, μάσκες, καρ­διές. Όλα δημιουρ­γή­μα­τα της φύσης. Εδώ ακρι­βώς μπαί­νει η έννοια της φυσι­κής δημιουρ­γί­ας, της φύσης ως καλ­λι­τε­χνι­κής δημιουρ­γού και ως πολύ­τι­μης δασκά­λας των καλ­λι­τε­χνών. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τα υλι­κά που ανα­κα­λύ­πτω είναι έτοι­μα αντι­κεί­με­να, όχι βιο­μη­χα­νι­κά, όχι κατα­σκευα­σμέ­να από κάποιο χέρι, αλλά από την ίδια τη φύση. Γι’ αυτό θεω­ρώ ότι ο καλύ­τε­ρος τίτλος που ται­ριά­ζει για αυτά έργα είναι αχει­ρο­ποί­η­τες συν­θέ­σεις. Εκεί­νο που έκα­να ήταν να ανα­ζη­τή­σω πάλι στη φύση τα κατάλ­λη­λα υλι­κά για να απο­τε­λέ­σουν την βάση κάθε γλυ­πτού, ώστε να δέσουν αρμο­νι­κά οι βάσεις στή­ρι­ξης τους με την κύρια σύν­θε­ση και να ανα­δεί­ξουν τις φυσι­κές φόρ­μες. Την μεγά­λη σει­ρά των έργων αυτών πραγ­μα­το­ποί­η­σα με την τεχνι­κή συνερ­γα­σία του συνερ­γά­τη μου από το 2011, σχε­δια­στή και γλύ­πτη Ντά­νυ Μαρ­τζώ­κα, που με την εμπει­ρία του έδω­σε ικα­νές δομι­κές λύσεις στή­ρι­ξης και ανά­δει­ξης στον περι­βάλ­λο­ντα χώρο.

ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ VILLA ΡΟΔΟΠΗ

Πόσο η φύση επη­ρε­ά­ζει τους καλ­λι­τέ­χνες φαί­νε­ται περί­τρα­να στο έργο ορι­σμέ­νων σημα­ντι­κών καλ­λι­τε­χνών που αξιο­ποιώ­ντας την επι­σή­μαν­ση του ιδιο­φυούς Λεο­νάρ­ντο Ντα Βίν­τσι για τα εικα­στι­κά σχή­μα­τα που ανα­κα­λύ­πτει κάποιος στο περι­βάλ­λον, ανέ­δει­ξαν ασή­μα­ντα υλι­κά σε έργα τέχνης. Παράλ­λη­λα μια σει­ρά με ξύλι­νες φόρ­μες βαμ­μέ­νες με πολύ­χρω­μα λάδια προ­ε­κτεί­νουν λυρι­κά τις αισθη­τι­κές μεταποιήσεις.

ΓΛΥΠΤΟ ..

Η αφη­ρη­μέ­νη τέχνη κατά γενι­κή δια­πί­στω­ση παρα­μέ­ρι­σε εικο­νι­στι­κά τη φύση και τα είδη της νατου­ρα­λι­στι­κής τοπιο­γρα­φί­ας, που σχε­τί­ζο­νταν με την σχε­δόν φωτο­γρα­φι­κή ανα­πα­ρά­στα­ση της. Τα πράγ­μα­τα άλλα­ξαν μετά την φοι­τη­τι­κή εξέ­γερ­ση ενά­ντια στο εκπαι­δευ­τι­κό και κοι­νω­νι­κό κατε­στη­μέ­νο τον Μάη του 1968 στη Γαλ­λία, από τον οποίο εκπο­ρεύ­ε­ται εν μέρει και το οικο­λο­γι­κό κίνη­μα, αλλά και το παγκό­σμιο κίνη­μα των χίπ­πυς “παι­διών των λου­λου­διών”, που άνθι­σε αναρ­χι­κά στις Η.Π.Α. και που πυρο­δό­τη­σε την ένθερ­μη τάση-πρό­σταγ­μα για επι­στρο­φή στην φύση. Αυτή η ανα­βα­πτι­σμέ­νη επι­στρο­φή ως πηγή καλ­λι­τε­χνι­κής έμπνευ­σης έδω­σε σημα­ντι­κούς και θαυ­μά­σιους καρ­πούς. Έτσι στις μέρες μας, εκτός από την μετα­μο­ντέρ­να ανα­βί­ω­ση της φωτο­γρα­φι­κού τύπου τοπιο­γρα­φί­ας, συνή­θως με αντι­γρα­φι­κές εκδο­χές και αδύ­να­μες τεχνι­κές από­δο­σης, εμφα­νί­στη­καν και άλλες, νέες καλ­λι­τε­χνι­κές τάσεις που συν­δέ­ο­νται δυνα­μι­κά με τη φύση και την εναλ­λα­κτι­κή εικα­στι­κή από­δο­σή της. Σημα­ντι­κή και ενδια­φέ­ρου­σα πολ­λα­πλά είναι η Land Art / Τέχνη της γης, η δια­μόρ­φω­ση περι­βαλ­λό­ντων, και όλες οι ποι­κί­λες εικα­στι­κές επεμ­βά­σεις σε γήι­να τοπία και τόπους. Οι τάσεις αυτές κορυ­φώ­θη­καν με τα έργα σημα­ντι­κών καλ­λι­τε­χνών, όπως ο Ρου­μά­νι­κης κατα­γω­γής, διε­θνής εικα­στι­κός δημιουρ­γός Κρί­στο / Christo (1935–2020), ιδιαί­τε­ρα γνω­στός για τις τερά­στιες υφα­σμά­τι­νες «περι­τυ­λί­ξεις» χώρων, κτι­ρί­ων, εκτά­σε­ων και μνη­μεί­ων ανά τον κόσμο.

ΓΛΥΠΤΟ ΣΕ ΣΤΗΛΗ.

Στην εικα­στι­κή πορεία μου μετά τις ζωγρα­φι­κές ανα­το­μι­κές Σωμα­το­γρα­φι­κές συν­θέ­σεις εξπρε­σιο­νι­στι­κού χαρα­κτή­ρα και τα γραμ­μα­το­γρα­φι­κά έργα μου, κατέ­φυ­γα σε πιο φυσιο­κρα­τι­κό ύφος. Χαρα­κτη­ρι­στι­κό είναι το σύνο­λο των ζωγρα­φι­κών “Νεφε­λο­γρα­φιών”, τα επι­ζω­γρα­φι­σμέ­να αλί­κτυ­πα ξύλα και τα ready mades, σαν απο­τέ­λε­σμα της διαρ­κούς ερευ­νη­τι­κής μου διά­θε­σης και της αισθη­τι­κής μελέ­της των φυσι­κών στοι­χεί­ων και των πιθα­νών πλα­στι­κών τους μετα­μορ­φώ­σε­ων. Χαρα­κτη­ρι­στι­κά έργα αυτών των ενο­τή­των της δου­λειάς μου με τη συν­δυα­στι­κή κατα­σκευή λίθι­νων γλυ­πτών καθώς και ξύλι­νων ή άλλων υλι­κών έτοι­μων από την φύση, σε διά­φο­ρες κλί­μα­κες μεγέ­θους, εκτί­θε­νται στον κήπο της Villa Ροδό­πη στο Αργο­στό­λι της Κεφα­λο­νιάς. Η ομα­δι­κή παρά­τα­ξη των έργων στα οποία η πατί­να του χρό­νου προ­σά­πτει επί­σης θετι­κές αισθη­τι­κές εκλάμ­ψεις επι­τεί­νει την ιδιό­τυ­πη αυθε­ντι­κό­τη­τα τους και δημιουρ­γεί ένα περι­βάλ­λον συγ­γε­νές με τις σιω­πη­λές λίθι­νες εγκα­τα­στά­σεις σε κήπους της Ιαπω­νί­ας (stone gardens). Τους κήπους αυτο­συ­γκέ­ντρω­σης και δια­λο­γι­σμού που τα φυτά σε διά­λο­γο, με τρε­χού­με­να νερά και δια­μορ­φω­μέ­να πετρώ­μα­τα σε ωθούν σε μυστι­κή περι­συλ­λο­γή ζωτι­κής αξίας.

ΓΛΥΠΤΟ.

Η μόνι­μη συλ­λο­γή έργων τέχνης καθώς και ο κήπος τέχνης της Σύγ­χρο­νης Πινα­κο­θή­κης Villa Ροδό­πη, είσο­δος από την οδό Μαν­τζα­βί­νου 8, Ανά­λη­ψη, Αργο­στό­λι είναι επι­σκέ­ψι­μος καθη­με­ρι­νά 12.00–14.00, μετά από απα­ραί­τη­τη προ­συ­νεν­νό­η­ση και τήρη­ση των μέτρων προ­στα­σί­ας. Τηλ: 2671028501, 6944621286.

ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΑΝΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΑΠΡΙΛΙΟ !!

ΜΕ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΟΙΞΗ Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΛΚΗ VILLA ΡΟΔΟΠΗ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΤΗΣ VILLA ΡΟΔΟΠΗ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο