Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης //
Με αφορμή ένα σύνθημα και κάποιες συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ένα αυτοσχέδιο πλακάτ έκανε την εμφάνιση του στην κινητοποίηση ενάντια στις πρόσφατες γυναικοκτονίες το οποίο έγραφε «Ας πεθάνει κι ένας άντρας». Το συγκεκριμένο σύνθημα δεν εμφανίστηκε για πρώτη φορά. Πίσω από αυτό κρύβεται ένα περιστατικό αυτοάμυνας απέναντι σε έναν κακοποιητικό σύζυγο.
Συγκεκριμένα, και όπως αναφέρει κείμενο για τις γυναικοκτονίες με τον τίτλο «Διαλέγοντας το περιθώριο ως έναν χώρο ριζοσπαστικής ανοιχτωσιάς: Για το δικαίωμα στην Αυτοάμυνα — ας πεθάνει μια φορά κι ένας άντρας»:
«Τον Ιούλιο του 2015 η Cilem Dogan παραδόθηκε στην αστυνομία αφού είχε δολοφονήσει τον άντρα της, βρισκόμενη σε αυτοάμυνα. Στην ερώτηση των αστυνομικών εάν το είχε μετανιώσει απάντησε «Γιατί να πεθαίνουμε πάντα οι γυναίκες; Ας πεθάνει μια φορά κι ένας άντρας. Τον σκότωσα για την τιμή μου». Η φράση αυτή ‑ας πεθάνει μια φορά κι ένας άντρας- έγινε σύνθημα στα χείλη του φεμινιστικού τουρκικού κινήματος που βρέθηκε αυτοστιγμεί στο πλευρό της. Η Cilem από το 2013, οπότε και παντρεύτηκε τον κακοποιητή άντρα της, έζησε σε ένα περιβάλλον τρομακτικής βίας, η ίδια και η δύο ετών κόρη τους, μέχρι το 2015 που τον σκότωσε. Ως τότε, είχε ζητήσει και είχε πάρει 9 φορές ασφαλιστικά μέτρα εναντίον του. […] Το 2016 στη δίκη καταδικάζεται σε 15 χρόνια φυλάκιση, η οικογένειά της πληρώνει την εγγύηση και βγαίνει από τη φυλακή περιμένοντας το εφετείο. Το φεμινιστικό κίνημα κάνει την φράση της σύνθημα περηφάνιας και διεκδίκησης του δικαιώματος στην αυτοάμυνα […]» (τμήμα 3/9 — κείμενο συμβολής της Καμίας Ανοχής στη συζήτηση για τις γυναικοκτονίες)
Ο λόγος που χρησιμοποιήθηκε το συγκεκριμένο σύνθημα στην τελευταία κινητοποίηση, όπως και στις αντίστοιχες στην Τουρκία, είναι ξεκάθαρος. Πίσω από αυτό εντοπίζεται η οργή για τις καθημερινές γυναικοκτονίες, για την επίσημη συγκάλυψη των αντίστοιχων εγκλημάτων από την κυβέρνηση και με την καθοριστική βοήθεια της αστυνομίας, για την απουσία ουσιαστικής αντιμετώπισης και πρόληψης των γυναικοκτονίων. Πίσω από αυτό βρίσκεται η έμφυλη βία που αποτελεί κεντρική πολιτική του αστικού κράτους όπου οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ως κατώτερα όντα, ικανά και χρήσιμα μόνο για την αναπαραγωγή και τη φύλαξη των παιδιών. Μπορούμε να αγνοήσουμε αυτή την οργή; Μπορούμε επίσης, να ορίσουμε με τι τρόπο θα αντιδράσουν οι γυναίκες ή/ και ένα τμήμα του κινήματος όταν ξέρουν ότι αύριο υπάρχει πιθανότητα και οι ίδιες να είναι θύματα μιας γυναικοκτονίας; Ούτε μπορούμε, ούτε χρειάζεται. Οι άντρες σύμμαχοι του γυναικείου κινήματος και μέλη της εργατικής τάξης οφείλουμε να σταθούμε μακριά από τέτοιες λανθασμένες και, ας το πούμε, κακοποιητικές λογικές.
Κρίσιμα ερωτήματα
Κάτω από αυτό το πρίσμα προκύπτουν κάποια κρίσιμα ερωτήματα: Αξίζει το «Ας πεθάνει κι ένας άντρας» να υιοθετηθεί ως ένα σύνθημα και ως ένα αίτημα για το γυναικείο κίνημα και τον αγώνα του ενάντια στις γυναικοκτονίες, τους βιασμούς και γενικότερα ενάντια στην σεξιστική βία; Μπορεί να απαντήσει απέναντι στα κρίσιμα ζητήματα που αναδεικνύονται την τελευταία περίοδο; Μπορεί, στο τέλος, να συσπειρώσει γύρω του όλες, όλους και όλα ενάντια στο σύστημα του πολέμου, του ρατσισμού και του φασισμού, του σεξισμού και της τρανσφοβίας;
Αν το σκεφτούμε λίγο περισσότερο φαίνεται πως δεν έχει να προσφέρει τίποτα ουσιαστικό στον αγώνα για την απελευθέρωση των γυναικών πέρα από την εκτόνωση της δίκαιας οργής. Ούτε μπορεί να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις σε βάρος της εργατικής τάξης [όπου το αποτέλεσμα τους είναι χειρότερες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης για τις γυναίκες] καθώς και τους νόμους που επιχειρούν να κανονικοποιήσουν τις βίαιες συμπεριφορές, την εξουσία του συζύγου πάνω στη γυναίκα και τα παιδιά μετά το χωρισμό, ακόμα και τους βιασμούς. Με λίγα λόγια τέτοια συνθήματα [και οι λογικές πίσω από αυτά] δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν ή/ και να καταργήσουν τις πολιτικές της κυβέρνησης της Ν.Δ. που εντείνουν την ενδοοικογενειακή και σεξιστική βία.
Η πρόληψη και στη συνέχεια η εξάλειψη των συγκεκριμένων προβλημάτων βρίσκεται στην ανατροπή του συστήματος που τα αναπαράγει: του καπιταλισμού, που, ειδικά σε περιόδους κρίσης όπως η σημερινή, μαζί με την κερδοφορία του επιδιώκει και τη διαιώνιση της εξουσίας του. Παράλληλα οι γυναίκες και οι άντρες της εργατικής τάξης οφείλουμε να διεκδικήσουμε δημόσιες δομές φιλοξενίας των κακοποιημένων γυναικών, αναθεώρηση του νομικού πλαισίου για την αναγνώριση της γυναικοκτονίας και παράλληλα την ανάπτυξη ενός συστήματος δημόσιας υγείας και παιδείας που θα απελευθερώσει τις γυναίκες από την καθημερινή, οικιακή και ανασφάλιστη εργασία.
Μαζί με τις γυναίκες της τάξης μας
Οδηγός σε αυτή την προσπάθεια είναι το γυναικείο κίνημα διεθνώς που έχει βγει στους δρόμους κάνοντας έντονη την παρουσία του ενάντια στην σεξιστική βία και γενικότερα ενάντια στην καταπίεση της γυναίκας. Στην Ελλάδα ανθίζουν ξανά οι φεμινιστικές και ΛΟΑΤΚΙΑ+ ομάδες, οι ομάδες γυναικών των οργανώσεων της Αριστεράς. Στις κινητοποιήσεις αυτές συναντήθηκαν οι γυναίκες που έδωσαν εργατικούς αγώνες, όπως οι καθαρίστριες στα λεωφορεία και τα σχολεία, με τις νέες γυναίκες που βιώνουν το διπλό βάρος της καταπίεσης και εκμετάλλευσης, την καπιταλιστική κρίση και την σεξιστική βία καθημερινά στη ζωή τους, για να διαμαρτυρηθούν και να αντισταθούν στις επιθέσεις που δέχονται τόσο από τις κυβερνήσεις, όσο και από τον καθημερινό σεξισμό στη δουλειά, στον δρόμο, σε κάθε τομέα της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής. Ο καπιταλισμός στην προσπάθεια να υπερβεί την κρίση χρησιμοποιεί κάθε πρόσφορο μέσο. Η απάντηση των γυναικών και της εργατικής τάξης πρέπει να είναι συντριπτική.
Η διαφορά που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είναι πως περισσότερες γυναίκες έχουν την αυτοπεποίθηση να καταγγείλουν γεγονότα σεξιστικών επιθέσεων και ένα μεγαλύτερο κομμάτι της Αριστεράς αντιμετωπίζει με σοβαρότητα τόσο τις καταγγελίες όσο και τη συζήτηση για τις ρίζες της καταπίεσης και της αντιμετώπισής της. Όπως απέδειξαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις στη χώρα μας και στα πλαίσια της Παγκόσμιας Μέρας των Γυναικών στις 8 Μάρτη, ο φεμινιστικός αγώνας ενάντια στην γυναικεία καταπίεση και τον σεξισμό, συνδέεται με τον αντικαπιταλιστικό αγώνα. Η απελευθέρωση όλων των καταπιεσμένων από το σύστημα που γεννά κάθε είδους εκμετάλλευση και καταπίεση δε νοείται χωρίς τη γυναικεία απελευθέρωση.
Συμπερασματικά, η κριτική στο σύνθημα «Ας πεθάνει κι ένας άντρας» καλό είναι να έχει ως βάση της τα παραπάνω δεδομένα που προκύπτουν μέσα από τους αγώνες που αναφέραμε. Μόνο να προσφέρει έχει στην κοινή μας υπόθεση. Οτιδήποτε άλλο ακούγεται με αφορμή το σύνθημα και αναφέρεται σε λογικές «μισανδρισμού», «αντίστροφου σεξισμού» και «στοχοποίησης των αντρών» στην πραγματικότητα επιχειρεί να δικαιολογήσει τις γυναικοκτονίες και να υποτιμήσει το κίνημα ενάντια στην έμφυλη βία και τη γυναικεία καταπίεση. Συνεπώς είναι μια κακοποιητική συμπεριφορά και η θέση της είναι, αποκλειστικά και μόνο, στο περιθώριο.
Παραπομπές:
1. Γυναικοκτονία είναι, Ατέχνως (2/8/2022)