Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αυτοκίνητο: Πώς οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν την απόδοση και τη διάρκεια ζωής μίας μπαταρίας

Η μπα­τα­ρία απο­τε­λεί τον απο­κλει­στι­κό παρά­γο­ντα εκκί­νη­σης ενός αυτο­κι­νή­του και η κατά­στα­σή της είναι υπεύ­θυ­νη για το αν θα κατα­φέ­ρου­με να εκκι­νή­σου­με ένα όχη­μα. Καλά κρυμ­μέ­νη στον χώρο του κινη­τή­ρα είναι αυτή που δίνει την πρώ­τη ενέρ­γεια στο όχη­μά μας. Όταν ο και­ρός είναι ζεστός δου­λεύ­ει χωρίς προ­βλή­μα­τα. Όταν, όμως, οι συν­θή­κες είναι χει­μω­νιά­τι­κες, τότε το κρύο μπο­ρεί να την επη­ρε­ά­σει αυξά­νο­ντας την πιθα­νό­τη­τα αστο­χί­ας της.

Στο εσω­τε­ρι­κό μίας μπα­τα­ρί­ας μολύ­βδου οξέ­ος θα συνα­ντή­σου­με πλά­κες μολύ­βδου μέσα σε υγρό ηλε­κτρο­λύ­τη που δημιουρ­γούν ηλε­κτρο­χη­μι­κή αντί­δρα­ση για την παρα­γω­γή φόρ­τι­σης στους ακρο­δέ­κτες της μπα­τα­ρί­ας. Η θερ­μό­τη­τα επι­τα­χύ­νει αυτήν τη χημι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα. Όταν αυτή είναι ιδιαί­τε­ρα υψη­λή επι­τα­χύ­νει την εσω­τε­ρι­κή διά­βρω­ση των κυψε­λών της, που με τη σει­ρά της μειώ­νει τη διάρ­κεια ζωής της. Αντί­θε­τα, οι χαμη­λές θερ­μο­κρα­σί­ες επι­βρα­δύ­νουν τις χημι­κές αντι­δρά­σεις. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο μια μπα­τα­ρία κατά τη διάρ­κεια της εκκί­νη­σης αργεί να κινή­σει τον κινη­τή­ρα, παρ’ όλο που αυτή βρί­σκε­ται σε καλή κατάσταση.

Σε ψυχρό­τε­ρες θερ­μο­κρα­σί­ες, η ικα­νό­τη­τα της μπα­τα­ρί­ας να παρέ­χει επαρ­κή ισχύ για την εκκί­νη­ση και τη λει­τουρ­γία του κινη­τή­ρα μειώ­νε­ται. Οι μπα­τα­ρί­ες αυτο­κι­νή­των βαθ­μο­λο­γού­νται σε CCA (Cold-Cranking Amperage). Αυτή είναι η ποσό­τη­τα ρεύ­μα­τος που μπο­ρεί να δώσει μια μπα­τα­ρία για 30 δευ­τε­ρό­λε­πτα στους ‑18 βαθ­μούς Κελ­σί­ου χωρίς να στα­μα­τή­σει η παρο­χή της. Μια πλή­ρως φορ­τι­σμέ­νη μπα­τα­ρία μολύ­βδου-οξέ­ος μπο­ρεί να επι­βιώ­σει έως και στους ‑50 βαθ­μούς Κελ­σί­ου, αλλά μια μπα­τα­ρία με χαμη­λή κατά­στα­ση φόρ­τι­σης μπο­ρεί να παγώ­σει στους ‑1 βαθ­μούς Κελσίου.

Η από­δο­ση της μπα­τα­ρί­ας παί­ζει σημα­ντι­κό ρόλο και στα ηλε­κτρι­κά αυτο­κί­νη­τα. Σε κρύ­ες ημέ­ρες η χωρη­τι­κό­τη­τα των μπα­τα­ριών των ηλε­κτρι­κών αυτο­κι­νή­των μειώ­νε­ται αρκε­τά, ενώ το ίδιο γίνε­ται και στις ιδιαί­τε­ρα υψη­λές θερμοκρασίες.

Ως προς τις μπα­τα­ρί­ες εκκί­νη­σης των συμ­βα­τι­κών αυτο­κι­νή­των, οι ιδιο­κτή­τες θα πρέ­πει να ελέγ­χουν τις μπα­τα­ρί­ες τους μετά από τρία χρό­νια χρή­σης. Εάν η μπα­τα­ρία αρχί­ζει να δυσκο­λεύ­ει την εκκί­νη­ση του κινη­τή­ρα το πρωί τότε πολύ σύντο­μα θα πρέ­πει να αντι­κα­τα­στα­θεί πριν χάσει την πλή­ρη φόρ­τι­σή της. Αυτό άλλω­στε είναι και το πρώ­το προει­δο­ποι­η­τι­κό σημά­δι της μπα­τα­ρί­ας που δεν πρέ­πει να αγνοηθεί.

Επί­σης, αν για κάποιο λόγο δεν υπάρ­χει εκκί­νη­ση του κινη­τή­ρα, αλλά κάποιοι μικρής διάρ­κειας ήχοι, τότε οι οδη­γοί θα πρέ­πει να ελέγ­χουν τους ακρο­δέ­κτες ή τα καλώδια.

Εάν η μπα­τα­ρία σας έχει καπά­κια, αφαι­ρέ­στε τα και ελέγ­ξτε ότι το υγρό που βρί­σκε­ται μέσα είναι λίγο πιο πάνω από τις πλά­κες. Εάν η στάθ­μη είναι χαμη­λή, συμπλη­ρώ­στε με απιο­νι­σμέ­νο νερό και απο­φύ­γε­τε την υπερ­πλή­ρω­ση. Σκου­πί­στε για να δεί­τε τυχόν διαρ­ροή. Τα τελευ­ταία χρό­νια οι μπα­τα­ρί­ες είναι κλει­στού τύπου και είναι μόνι­μα σφρα­γι­σμέ­νες. Αυτές δεν απαι­τούν καμία συντή­ρη­ση, επο­μέ­νως δεν μπο­ρεί­τε να ελέγ­ξε­τε το υγρό.

vivlio mpelogiannis

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο