Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αφήνουν αγράμματα τα προσφυγόπουλα που βρίσκονται στην Ελλάδα!

Σοβα­ρή παρα­βί­α­ση του στοι­χειώ­δους δικαιώ­μα­τος των προ­σφυ­γό­που­λων στη μόρ­φω­ση, εξαι­τί­ας καθυ­στε­ρή­σε­ων στις επι­μέ­ρους δια­δι­κα­σί­ες, αδρά­νειας της διοί­κη­σης (ιδί­ως στα ΚΥΤ), υπο­στε­λέ­χω­σης (σε τάξεις υπο­δο­χής, Δομές Υπο­δο­χής και Εκπαί­δευ­σης Προ­σφύ­γων κ.λπ.), προ­βλη­μά­των στις μετα­φο­ρές των μαθη­τών, παρα­τε­τα­μέ­νου απο­κλει­σμού των δομών λόγω παν­δη­μί­ας, έλλει­ψης θέσε­ων στα σχο­λεία και μη έγκαι­ρης δημιουρ­γί­ας νέων, δια­πι­στώ­νει σχε­τι­κή έρευ­να του Συνη­γό­ρου του Πολί­τη. Ο Συνή­γο­ρος του Πολί­τη συγκέ­ντρω­σε την τρέ­χου­σα σχο­λι­κή χρο­νιά στοι­χεία από το σύνο­λο των δομών μαζι­κής φιλο­ξε­νί­ας προ­σφύ­γων που λει­τουρ­γούν υπό την επο­πτεία του υπουρ­γεί­ου Μετα­νά­στευ­σης και Ασύ­λου, σχε­τι­κά με τη σχο­λι­κή έντα­ξη των παι­διών που μετα­κι­νού­νται (συνο­δευό­με­νων ή ασυνόδευτων).

Συγκε­κρι­μέ­να, στην πλειο­ψη­φία των δομών φιλο­ξε­νί­ας, τα περισ­σό­τε­ρα παι­διά είχαν εγγρα­φεί και συνε­χί­ζουν να εγγρά­φο­νται κανο­νι­κά στα σχο­λεία και τις ΔΥΕΠ (ποσο­στό 62% του συνό­λου των παι­διών σχο­λι­κής ηλι­κί­ας), εντός του προ­βλε­πό­με­νου ή πάντως εύλο­γου χρό­νου από την άφι­ξη και κατα­γρα­φή τους. Εντο­πί­ζο­νται, ωστό­σο, προ­βλή­μα­τα και καθυ­στε­ρή­σεις για την κατα­νο­μή των μαθη­τών σε σχο­λεία πλη­σί­ον της δομής φιλο­ξε­νί­ας και των γει­το­νι­κών περιο­χών, εξαι­τί­ας ιδί­ως της έλλει­ψης κενών θέσε­ων, επαρ­κούς προ­σω­πι­κού ή και χώρων για τη δημιουρ­γία πρό­σθε­των τμη­μά­των, αλλά και, συχνά, της επι­φυ­λα­κτι­κό­τη­τας των ίδιων των σχο­λεί­ων ή και των τοπι­κών κοι­νω­νιών ένα­ντι της μαζι­κής έντα­ξης αλλο­δα­πών μαθη­τών στις εκπαι­δευ­τι­κές δομές (ενδει­κτι­κά, Δομή Μαλα­κά­σας, όπου περί­που 480 παι­διά Δημο­τι­κού αδυ­να­τούν να εγγρα­φούν στο πρω­ι­νό σχο­λείο ή σε ΔΥΕΠ, λόγω έλλει­ψης θέσε­ων, Δομή Ριτσώ­νας κ.ά.).

Χει­ρό­τε­ρη είναι η εικό­να σε ό,τι αφο­ρά τα ΚΥΤ, όπου σύμ­φω­να με την ενη­μέ­ρω­ση από τις διοι­κή­σεις και τους Συντο­νι­στές Εκπαί­δευ­σης Προ­σφύ­γων (ΣΕΠ), σε όποια ΚΥΤ έχουν τοπο­θε­τη­θεί συντο­νι­στές, σχε­δόν το σύνο­λο του μαθη­τι­κού πλη­θυ­σμού παρα­μέ­νει εκτός σχο­λεί­ου. Ειδι­κό­τε­ρα, σε σύνο­λο 2.090 ανη­λί­κων σχο­λι­κής ηλι­κί­ας που δια­μέ­νουν στα ΚΥΤ μόλις 178 ήταν εγγε­γραμ­μέ­νοι έως τον Γενά­ρη, ενώ είχαν φοι­τή­σει 7. Στο ΚΥΤ της Λέσβου δεν υπάρ­χει μέχρι σήμε­ρα εκπαι­δευ­τι­κός σχε­δια­σμός ούτε έχει ορι­στεί ΣΕΠ, παρά τον μεγά­λο αριθ­μό παι­διών (περί­που 1.100 σχο­λι­κής ηλι­κί­ας). Ανά­λο­γη είναι η εικό­να στη Σάμο, με 43 εγγρα­φές παι­διών από τα 588 σχο­λι­κής ηλι­κί­ας. Από τα 274 παι­διά σχο­λι­κής ηλι­κί­ας στο ΚΥΤ Χίου ως τον Γενά­ρη του τρέ­χο­ντος έτους είχαν εγγρα­φεί στο σχο­λείο μόλις 69. Αξί­ζει να επι­ση­μαν­θεί ότι, στην πρά­ξη, πολύ συχνά η παρα­μο­νή στα ΚΥΤ είναι πολύ­μη­νη και υπερ­βαί­νει τους τρεις μήνες, δηλα­δή το νομο­θε­τι­κά προ­βλε­πό­με­νο περι­θώ­ριο για την εγγρα­φή των αιτούντων.

Γενι­κό­τε­ρα, ο αριθ­μός εγγρα­φών παι­διών των Δομών του υπ. Μετα­νά­στευ­σης και των ΚΥΤ στα σχο­λεία απέ­χει δρα­μα­τι­κά από την πραγ­μα­τι­κή φοί­τη­σή τους. Είναι αξιο­ση­μεί­ω­το ότι στο σύνο­λο των Δομών, από τα 10.431 παι­διά σχο­λι­κής ηλι­κί­ας είχε εγγρα­φεί ποσο­στό 62%, αλλά έως τις αρχές Γενά­ρη φοι­τού­σε μόλις ποσο­στό 14,2% (δηλα­δή μόλις 1.483 παι­διά), στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, μάλι­στα, ακό­μη μικρό­τε­ρο, εξαι­τί­ας της αυξη­μέ­νης σχο­λι­κής διαρ­ρο­ής που σχε­τί­ζε­ται με τις δυσλει­τουρ­γί­ες του συστή­μα­τος. Οι κύριοι λόγοι για τη μη φοί­τη­ση ‑πέραν της εγκα­τά­λει­ψης- ήταν, σύμ­φω­να με όσα ανα­φέρ­θη­καν από τους ΣΕΠ, η μη έγκαι­ρη λει­τουρ­γία των ΔΥΕΠ, η μη στε­λέ­χω­ση ή η ελλι­πής στε­λέ­χω­ση των τάξε­ων υπο­δο­χής, η μη δια­σφά­λι­ση της μετα­φο­ράς των μαθη­τών στα σχο­λεία, οι ελλεί­ψεις στους εμβο­λια­σμούς και τη χορή­γη­ση ΑΔΥΜ και ο περιο­ρι­σμός κυκλο­φο­ρί­ας των πλη­θυ­σμών πολ­λών δομών σύμ­φω­να με τις εκά­στο­τε ΚΥΑ.

Πηγή: 902.gr

Φώτης Αγγου­λές, ο προ­λε­τά­ριος ποιητής

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο