Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΒΑΠΤΙΣΤΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΝΟΜΟΥ ΕΒΡΟΥ: Ανδρικά ονόματα προερχόμενα από τη Μυθολογία και την Αρχαιότητα (Μέρος Ν’)

Γρά­φει ο Ηρα­κλής Κακα­βά­νης //

Μυθο­λο­γία και αρχαιό­τη­τα δίνουν 37 ονό­μα­τα (ποσο­στό 23,27%) με 152 εμφα­νί­σεις (ποσο­στό 5%). Δημο­φι­λέ­στε­ρο όλων το μακε­δο­νι­κό Αλέ­ξαν­δρος με 41 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 1,35% (ένα­ντι πανελ­λα­δι­κού 1,12%) που και σε πανελ­λή­νια κλί­μα­κα είναι το δημο­φι­λέ­στε­ρο όνο­μα από τα ιστο­ρι­κά ονό­μα­τα. Πανελ­λα­δι­κά βρί­σκε­ται στην 20ή θέση και στο νομό ανε­βαί­νει στη 13η θέση. Είναι ένα όνο­μα που φέρει την αίγλη του μεγά­λου Αλε­ξάν­δρου και δεν έπα­ψε να χρη­σι­μο­ποιεί­ται σε καμιά στιγ­μή της ιστο­ρι­κής δια­δρο­μής ων Ελλή­νων. Ήρω­ας με αναμ­φι­σβή­τη­τες ικα­νό­τη­τες και μεγά­λα πάθη. Στο νομό υπάρ­χει ναός αφιε­ρω­μέ­νος στον άγιο Αλέ­ξαν­δρο. Ίσως να συνέ­βα­λε και αυτό να είναι το όνο­μα πιο πάνω από τα πανελ­λα­δι­κά ποσο­στά του. Αρχι­κή σημα­σία του Αλέ­ξαν­δρος «ο προ­στα­τεύ­ων τους ανθρώ­πους», αυτός που υπε­ρα­σπί­ζε­ται τους άνδρες. Αυτή είναι και η έννοια του προ­θέ­μα­τος άλεξ- που χρη­σι­μο­ποιεί­ται ακό­μη και σήμε­ρα (αλεξ-ι-κέραυ­νο, αλεξ-ι-σφαι­ρο κτλ.). Από το Αλέ­ξαν­δρος το Αλέ­ξιος με μία εμφά­νι­ση στο νομό.

Ελλη­νι­κό συνη­θέ­στα­το όνο­μα των αρχαί­ων Ελλή­νων, κυρί­ως της Μακε­δο­νί­ας, αλλά και των νε0τέρων, το Φίλιπ­πος. Με το χρι­στια­νι­σμό συν­δέ­θη­κε με έναν εκ των μαθη­τών του Χρι­στού και ο λαός το μπό­λια­σε με τις δικές του παρα­δό­σεις. Ο χρι­στια­νι­κός συμ­βο­λι­σμός όμως δεν έσβη­σε την αίγλη του Μακε­δό­να Φίλιπ­που Β’.  Τρεις εμφα­νί­σεις το όνο­μα στο νομό.

Πολύ δημο­φι­λές στο νομό με 25 εμφα­νί­σεις και ποσο­στό 0,82% (ένα­ντι πανελ­λα­δι­κού 0,08%) είναι το Δήμος, συγκε­κομ­μέ­νος τύπος των ονο­μά­των Δημή­τρης Νικό­δη­μος, Δημο­σθέ­νης. Με αυτό το όνο­μα είναι γνω­στός Αθη­ναί­ος που άκμα­σε τον 5ο αιώ­να και φημι­ζό­ταν για την ομορ­φιά του, για την οποία γίνε­ται λόγος στο «Γορ­γία» του Πλά­τω­να και στον Αρι­στο­φά­νη. Το σπί­τι του ήταν γνω­στό σε όλη την Ελλά­δα για τα πτη­νο­τρο­φεία του, όπου έτρε­φαν και ωραία παγώ­νια. Πάντως η τόσο αυξη­μέ­νη δημο­φι­λία του σχε­τί­ζε­ται με την ύπαρ­ξη τοπι­κά μάρ­τυ­ρα ονό­μα­τι Δήμος ο εκ Μακράς γέφυ­ρας Αν. θρά­κης, εν Σμύρ­νη μαρ­τυ­ρή­σας και την κυρί­αρ­χη θέση του Δημή­τρη στα αντρι­κά ονό­μα­τα. Δηλα­δή, να είναι κατά βάση ο συγκε­κομ­μέ­νος τύπος του Δημήτρη.

Ιδιαί­τε­ρα δημο­φι­λή είναι τα ονό­μα­τα του ρήτο­ρα Δημο­σθέ­νης (< δήμος + ‑σθέ­νης < σθέ­νος = το σθέ­νος του δήμου) με 12 εμφα­νί­σεις (0,39 ένα­ντι 0,20), και του Αρι­στο­τέ­λη, ένας από τους μεγα­λύ­τε­ρους φιλό­σο­φους όλων των επο­χών. Δάσκα­λος το Μεγά­λου Αλε­ξάν­δρου. Οκτώ εμφα­νί­σεις στο νομό το Αρι­στο­τέ­λης (<άρι­στος + τέλος = σκο­πός, «αυτός που έχει άρι­στους σκο­πούς» ή «αυτός που φέρει εις πέρας το σκο­πό του άρι­στα»). Μία εμφά­νι­ση του ονό­μα­τος Θαλής (θ. θαλ- αόρ. β’ ε‑θαλ-ον < θάλ­λω  ο θαλε­ρός, ο ανθη­ρός). Ένας από τους 7 Σοφούς και θεμε­λιω­τής της αρχαί­ας και γενι­κά της ευρω­παϊ­κής φιλο­σο­φί­ας και επι­στή­μης. Μία και το Κρί­των (< κρί­νω = ο κρι­τής), από το ομώ­νυ­μο έργο του Πλά­τω­να όπου συζη­τούν ο Σωκρά­της και ο στε­νός και πλού­σιος φίλος του Κρί­τω­νας. Ο Σωκρά­της βρί­σκε­ται στη φυλα­κή, μετά την κατα­δί­κη του σε θάνα­το, περι­μέ­νο­ντα την ώρα που θα πρέ­πει να πιεί το κώνειο και  ο Κρί­των πηγαί­νει να τον επι­σκε­φθεί και του προ­τεί­νει ένα τρό­πο για να απο­δρά­σει. Μία εμφά­νι­ση και το όνο­μα του Σωκρά­τη (< σως  (σώος = ακέ­ραιος, δυνα­τός ) + ‑κρά­της < κρά­τος). Αρχαί­ος στω­ι­κός φιλό­σο­φος ο Κλε­άν­θης (<κλέ­ος = δόξα + άνθης < άνθος). Μία εμφάνιση.

Από μία εμφά­νι­ση αρκε­τά ονό­μα­τα: των ιστο­ρι­κών Ξενο­φώ­ντα (< ξενο- + ‑φών < φωνή· αυτός που χρη­σι­μο­ποιεί ξένη γλώσ­σα), Πολύ­βιου (< πολυ- + βίος = αυτός που ζει πολ­λά χρό­νια), των τρα­γι­κών ποι­η­τών Ευρυ­πί­δη (και Ευρι­πί­δης < εύρι­πος «παλιρ­ροϊ­κός, άστα­τος»), Σοφο­κλής (< σοφός + ‑κλής < κλέ­ος (- δόξα)· ο ένδο­ξος για τη σοφία του) και το Κύρος που ήταν όνο­μα αρχαί­ων Περ­σών βασι­λιά­δων. Βέβαια, αργό­τε­ρα το Κύρος έγι­νε όνο­μα αγί­ων, πατριαρ­χών και επι­σκό­πων της ορθό­δο­ξης εκκλη­σί­ας. Γνω­στό ιστο­ρι­κό πρό­σω­πο από τον 6ο αι. π.Χ. ο Ακρα­γα­ντι­νός Χαρί­των που θαυ­μά­στη­κε για τον ερω­τά του προς τον νεα­ρό Μελά­νιπ­πο. Και σήμε­ρα χρη­σι­μο­ποιού­με το Χαρί­των (γεμά­τος χάρες). Δημο­τι­κός τύπος του Χαρί­σου (από το ουσια­στι­κό χάρις = αυτός που ανή­κει στις χάρι­τες, γεμά­τος χαρί­σμα­τα) είναι το Χαρί­σης με 4 εμφα­νί­σεις, όπως και το Χαρί­τος με 3. Με το όνο­μα Χαρί­σιος μας είναι γνω­στός ένας από τους γιούς του Λυκά­ο­να που ίδρυ­σε στην Αρκα­δία την πόλη Χαρι­σία. Τα ονό­μα­τα αυτά βέβαια υπο­στη­ρί­χθη­καν και από την εκκλη­σια­στι­κή παρά­δο­ση, από τη Χάρη του Θεού. Το Μαρ­γα­ρί­της που έχει μία εμφά­νι­ση στο νομό μάλ­λον προ­έρ­χε­ται από το αρχαιο­ελ­λη­νι­κό θηλυ­κό Μαρ­γα­ρι­τώ. Ίσως όμως μεσο­λά­βη­σε και το ξενι­κό Margueritte για την παρα­γω­γή του ονό­μα­τος Μαρ­γα­ρί­τα από όπου και Μαργαρίτης

Από τα ονό­μα­τα των αρχαί­ων πολι­τι­κών κυριαρ­χεί Αρι­στεί­δης με 6 εμφα­νί­σεις. Γνω­στός με την επω­νυ­μία Δίκαιος υπήρ­ξε πολι­τι­κός παρ’ όλο  τους εχθρούς που έμμε­σα ή άμε­σα του αντι­πα­ρα­τέ­θη­καν, προ­βάλ­λει μέσα από όλα τα γεγο­νό­τα που συν­δέ­ο­νται με το όνο­μά του ως ένας δίκαιος, τίμιος και φιλό­πα­τρις στρα­τιω­τι­κός, πολι­τι­κός και διπλω­μά­της. [Αρι­στεί­δης < άρι­στος + είδης < είδος· άρι­στος στη μορ­φή, όμορ­φος ή γιος ή από­γο­νος του αρι­στέ­ως· (-ίδης = γιος)]. Συνα­ντή­σα­με και μία φορά το συντο­μευ­μέ­νο τύπο Αριστ. Που μπο­ρεί να παρα­πέ­μπει στα Αρι­στεί­δης, Αρι­στο­τέ­λης, Αρι­στο­μέ­νης. Το Περι­κλής (<περί+κλέος = δόξα, «φημι­σμέ­νος», ένδο­ξος») 3 εμφα­νί­σεις. Αρχαί­ες πηγές τον περι­γρά­φουν ρωμα­λέο, κομ­ψό, μεγά­λο ρήτο­ρα, επι­βλη­τι­κό, αδιά­φθο­ρο, οικο­νό­μο, διο­ρα­τι­κό και με πολ­λά ψυχι­κά χαρίσματα.

Μία το Θεμι­στο­κλής (< θέμις, γεν. θέμι­στος / θέμι­τος / ‑δος + ‑κλης < κλέ­ος· η δόξα της Θέμι­δας), και 2 το Μιλ­τιά­δης (<ο μίλ­τος (το όρυ­κτό αιμα­τί­της) + ιάδης· κοκ­κι­νω­πός, κοκ­κι­νο­μά­γου­λος). H εικό­να που ανα­δύ­ε­ται από τις αρχαί­ες πηγές για τον Θεμι­στο­κλή ως άνθρω­πο δεν είναι διό­λου κολα­κευ­τι­κή. Τον παρου­σιά­ζει φαύ­λο, αυταρ­χι­κό, φιλο­χρή­μα­το. Πιθα­νό­τα­τα πρό­κει­ται για την εσκεμ­μέ­νη εξό­γκω­ση μερι­κών ελατ­τω­μά­των του οφει­λό­με­νη στο μίσος που έτρε­φαν γι’ αυτόν οι αντί­πα­λοί του αρι­στο­κρά­τες εξαι­τί­ας των δημο­κρα­τι­κών αξιών για τις οποί­ες ο Θεμι­στο­κλής αγω­νί­στη­κε με σθέ­νος. Είναι αυτός που είπε το περί­φη­μο πάτα­ξον μεν, άκου­σον δε» στο Σπαρ­τιά­τη στρα­τη­γό Ευρυ­βιά­δη. Πατέ­ρας του Θεμι­στο­κλή ήταν ο Νοε­κλής (νέος + κλέ­ος = η νέα δόξα) που το συνα­ντά­με μία φορά στο νομό. Ο Μιλ­τιά­δης ήταν ο Αθη­ναί­ος πολι­τι­κός και στρα­τη­γός που είχε την αρχι­στρα­τη­γία στη Μάχη του Μαραθώνα.

Τέσ­σε­ρα ονό­μα­τα Σπαρ­τια­τών βρί­σκου­με στο νομό. Του βασι­λιά της Σπάρ­της, ανι­ψιού το νομο­θέ­τη Λυκούρ­γου, Χαρί­λα­ου (< χάρις + λαός) με 2 εμφα­νί­σεις. Του στρα­τη­γού του Πελο­πον­νη­σια­κού Πολέ­μου και δια­κε­κρι­μέ­νου για τις στρα­τιω­τι­κές του ικα­νό­τη­τες Βρα­σί­δα (Πιθα­νά από το Βρα­σιαί (<βράσ­σω) παρα­θα­λάσ­σια πόλη κοντά στην Κυνου­ρία + την κατά­λη­ξη –ίδας που δεί­χνει κατα­γω­γή από τόπο) με μία εμφά­νι­ση όπως και του Μεσ­σή­νιου ήρωα Αρι­στο­μέ­νη ( < άρι­στος + μένης < μένος = ο τελειο­μα­νής). Δημο­φι­λέ­στρο το Λεω­νί­δας (λέων + ‑δας (δωρι­κή κατά­λη­ξη πού σημαί­νει κατα­γω­γή) ο γιος του Λέο­ντα) με 8 εμφα­νί­σεις. Λογι­κό μιας και ο Σπαρ­τιά­της βασι­λιάς απο­τε­λεί το σύμ­βο­λο του ηρω­ι­σμού. Σε πανελ­λα­δι­κή κλί­μα­κα είναι το τρί­το δημο­φι­λέ­στε­ρο όνο­μα πίσω από τον Αλέ­ξαν­δρο και τον Αρι­στεί­δη.  Στην έρευ­νά μας στο νομό (όπως και στην πανελ­λα­δι­κή έρευ­να) συνα­ντή­σα­με μία φορά τον τύπο Λέων που μπο­ρεί να είναι συγκε­κομ­μέ­νη γρα­φή του Λεω­νί­δας και αυτό­νο­μο όνομα.

Με την ανδρεία συν­δέ­ε­ται και το Ομη­ρι­κό Αχιλ­λεύς που στο νομό έχει 7 εμφα­νί­σεις. Το όνο­μα Αχιλ­λέ­ας  [< άβε­βαιου ετύ­μου. Πιθ. Από το άχος = θλί­ψη πόνος (αχέω / αχεύω = θρη­νώ, λυπού­μαι). Πιθα­νή αρχι­κή σημα­σία αυτός που προ­κα­λεί θλί­ψη, πόνο)] είναι το πιο δημο­φι­λή από τα τρω­ι­κά. Τρεις εμφα­νί­σεις το όνο­μα του πολυ­μή­χα­νου Οδυσ­σέα. Πολ­λές οι εκδο­χές για την προ­έ­λευ­ση του ονό­μα­τος του Οδυσ­σέα. Κατά μία εκδο­χή στη­ρί­ζε­ται στο γεγο­νός ότι ο Οδυσ­σέ­ας μισεί τους Θεούς και οι Θεοί μισούν τον Οδυσ­σέα, προ­έρ­χε­ται από το ρήμα «οδύσ­σο­μαι» (οργί­ζο­μαι, μισώ κάποιον) και σημαί­νει εξορ­γι­σμέ­νος, αλλά και ο μισού­με­νος από τους θεούς, αυτός που έδω­σε αφορ­μές δυσα­ρέ­σκειας. Σύμ­φω­να με τον Όμη­ρο το όνο­μα σημαί­νει «γιος της πέτρας», αλλά πιο πιθα­νό είναι να συγ­γε­νεύ­ει ετυ­μο­λο­γι­κά με την λέξη «οδη­γός». Μπο­ρεί επί­σης να σημαί­νει «πόνος» με την έννοια «αυτός που προ­κα­λεί και αισθά­νε­ται πόνο» — δεν είναι τυχαίο ότι αισθά­νε­ται έναν διαρ­κή πόνο πνευ­μα­τι­κό ή/και σωμα­τι­κό — δηλα­δή, προ­κα­λεί πόνο σε κάποιον άλλο και παράλ­λη­λα κάποιος άλλος σ΄ αυτόν. Και το Τηλέ­μα­χος (τηλε- + μαχος < μάχο­μαι· ίσως, αυτός που είναι μακριά από τη μάχη ή αυτός που μάχε­ται από μακριά) με 1 εμφάνιση.

Τέλος, τρία ονό­μα­τα από τη μυθο­λο­γία. Το θεω­νύ­μιο Αρης (<αρή = βλά­βη, απώ­λεια) με μία εμφά­νι­ση και το  Ηρα­κλής (<     Ηρα + ‑κλής < κλέ­ος (= δόξα) = δοξα­σμέ­νος λόγω Ηρας) με δύο εμφα­νί­σεις. Στην «Άλκη­στη» ο Ευρυ­πί­δης λέει ότι ο Αρης απο­κα­λεί­ται Θραξ καθώς θεω­ρεί­ται προ­στά­της της Θρά­κης. Θραξ ονο­μα­ζό­ταν ένας από τους γιούς του. Το όνο­μα Ηρα­κλής προ­έρ­χε­ται από την Ήρα ίσως για­τί η θεά τον δυνά­μω­σε άθε­λά της με το θηλα­σμό) .Ο Ηρα­κλής είναι το πρό­σω­πο που κυριαρ­χεί στη μυθο­λο­γία μας. Είναι ο ισχυ­ρός άφο­βος ήρω­ας, ο εξο­λο­θρευ­τής ολέ­θριων τερά­των και εκδι­κη­τής κάθε αδι­κί­ας.  Από μία εμφά­νι­ση Ορέ­στης ( < όρος < δρεσ-ος· ο ορει­νός, κάτοι­κος των βου­νών) και Μενέ­λα­ος (< μένος+λαός = η ορμή του λαού)> Ο Ορέ­στης, γιος του Αγα­μέ­μνω­να και της Κλυ­ται­μνή­στρας και ήρω­ας αρκε­τών αρχαί­ων τρα­γω­διών. Ο μύθος του έχει τρο­φο­δο­τή­σει την τέχνη δια­χρο­νι­κά. Ο Μενέ­λα­ος, ο απα­τη­μέ­νος σύζυ­γος, ήταν συνε­τός, καλό­καρ­δος, πονε­τι­κός, πολύ φιλό­τι­μος. Μα ο Αγα­μέ­μνο­νας λέει ότι του λεί­πει η πρω­το­βου­λία. Μπο­ρεί να μην μπο­ρεί να παρα­βγεί με τους άλλους προ­μά­χους αλλά είναι ικα­νός πολεμιστής.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο