Γράφει η \\ Τασσώ Γαΐλα.
Βλαντίμιρ Ιβανόβιτς Ζαρούμπιν, ο Σοβιετικός ζωγράφος που οι κάρτ ποστάλ του με θέμα τους αποκλειστικά την Πρωτοχρονιά, των οποίων η συνολική κυκλοφορία, συμπεριλαμβανομένων των φακέλων και των τηλεγραφημάτων, ανήλθε σε 1.588.270.000 αντίτυπα αλλά ό ίδιος πέθανε πάμφτωχος.
Ο Βλαντίμιρ Ζαρούπιν γεννήθηκε στις 7‑Αυγ-1925 στο μικρό χωριό Andriyanovka της περιοχής Ορλώφ. Η οικογένεια είχε τρία αγόρια με τα δύο μεγαλύτερα να ασχολούνται με την τεχνολογία και την ποίηση και τον μικρό Βλαντίμιρ να έλκεται από την ζωγραφική. Ο πατέρας του Βλαντίμιρ ήταν επρόσωπος της εργατικής τάξης, εργαζόταν ως μηχανικός σε ένα εργοστάσιο και έκανε μία μεγάλη συλλογή από καρτ ποστάλ . Ο Βλαντίμιρ περνούσε πολύ χρόνο κοιτάζοντας τις κι έτσι άρχισε να ζωγραφίζει κι ό ίδιος και ήταν μόλις 5 ετών όταν ένα από τα πρώτα του σχέδια χαροποίησε τόσο πολύ τους χωρικούς που άρχισαν να μεταφέρουν την εικόνα από χέρι σε χέρι.
Ο μεγάλος πατριωτικός πόλεμος.
Η οικογένεια λόγω της εργασίας του πατέρα μετακόμισε στην Ουκρανία και στην πόλη Λισινστάκ όπου στα σοβιετικά χρόνια δημιούργησαν ένα cluster βιομηχανικής παραγωγής μεγάλης κλίμακας. Η ζωή στην πόλη υποσχόταν μεγάλες προοπτικές για τους μεγάλους γιους, αλλά μετά άρχισε ο πατριωτικός πόλεμος. Τα γερμανικά φασιστικά στρατεύματα εισέβαλαν στο έδαφος της ΕΣΣΔ. Οι μεγαλύτεροι αδελφοί του Βλαντίμιρ πήγαν στο μέτωπο για να πολεμήσουν τον επιτιθέμενο Γερμανικό Στρατό και ο Βλαντίμιρ, που ήταν μόλις 16 ετών, συνελήφθη μαζί με άλλους νέους Ρώσους από τους Γερμανούς και εστάλη στη Γερμανία. Εκεί κατέληξε σε στρατόπεδο εργασίας σε ένα από τα εργοστάσια της πόλης του Ρουρ.
Βαναυσότητα, εκφοβισμός, φτωχό φαγητό, φόβος του πυροβολισμού — έτσι τελείωσε η παιδική ηλικία του μελλοντικού καλλιτέχνη. Για αρκετά χρόνια ο Βλαντίμιρ βρισκόταν σε εργασιακή σκλαβιά σε μια ξένη χώρα. Το 1945, μαζί με άλλους κρατούμενους, απελευθερώθηκε και αμέσως μετά, ο Βλαντίμιρ θέλοντας να επιστρέψει στην πατρίδα του και, έχοντας μετακομίσει στη Σοβιετική ζώνη κατοχής της Γερμανίας, πήγε να υπηρετήσει στον Σοβιετικό Στρατό. Από το 1945 έως το 1949 υπηρέτησε ως τυφεκιοφόρος στο γραφείο του διοικητή. Μετά την αποστράτευση, μετακόμισε σε μόνιμο τόπο διαμονής στη Μόσχα και έπιασε δουλειά σε ένα από τα εργοστάσια ως καλλιτέχνης. Εδώ ξεκινά η ιστορία της επιτυχίας και της μελλοντικής εθνικής δόξας του.
Η λαμπρή καριέρα του Βλαντίμιρ Ζαρούμπιν.
Τυχαία συνάντησε μια αγγελία σχετικά με τη στρατολόγηση για μαθήματα κινουμένων σχεδίων στο στούντιο Soyuzmultfilm. Ο Βλαντίμιρ Ιβάνοβιτς αποφάσισε να προσπαθήσει και πήγε να σπουδάσει. Στη συνέχεια, ως animator ταινιών από την πένα του βγήκαν εικόνες ηρώων σε περίπου 100 κινούμενα σχέδια, μεταξύ των οποίων είναι τα αγαπημένα: “Μόγλη”, “Λοιπόν, περίμενε ένα λεπτό!”, “Ακολουθώντας τα βήματα των μουσικών της Βρέμης”, “Μια φορά — μπιζέλια, δύο — μπιζέλια”, “Μυστικό του Τρίτου Πλανήτη”, “Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε ένας σκύλος” κλπ.
Ταυτόχρονα, ο καλλιτέχνης άρχισε να δοκιμάζει τον εαυτό του σε μικροσκοπικά ταχυδρομικά τέλη. Το 1962, εκδόθηκε η πρώτη του καρτ ποστάλ με ένα σύμβολο εκείνης της εποχής — έναν χαρούμενο αστροναύτη. Στη συνέχεια, ο Βλαντίμιρ Ιβάνοβιτς εικονογράφησε πολλά βιβλία, αλλά οι καρτ ποστάλ παρέμειναν η κύρια αγάπη του. Στη Σοβιετική εποχή, δεκάδες από αυτά μεταφέρθηκαν σε κάθε σπίτι — η παράδοση να συγχαίρουμε συγγενείς, φίλους, δασκάλους, συμμαθητές και πρώην γείτονες μέσω ταχυδρομείου ήταν καλά καθιερωμένη και αγαπημένη. Πολύ γρήγορα, οι καρτ ποστάλ του Zarubin έγιναν οι πιο δημοφιλείς στη χώρα. Ουρές παρατάχθηκαν στα καταστήματα και τα ταχυδρομεία για τις κάρτες του Ζαρούμπιν και τα παιδιά, καθώς και οι ενήλικες, μάζευαν αυτές τις καρτ ποστάλ και έγραφαν γράμματα στον αγαπημένο τους καλλιτέχνη. Ο καλλιτέχνης απαντούσε σε όλους. Χαρακτήρας ειλικρινής, ανοιχτός, πολύ ευγενικός — έτσι ακριβώς ήταν στη ζωή‑, έτσι οι οπαδοί της δουλειάς του, λαμβάνοντας απάντηση γραμμάτων γεμάτες ζεστασιά, δεν απογοητευτήκαν ποτέ από αυτόν. Ο πιο ευγενικός καλλιτέχνης στη χώρα ήταν ακόμα ένας πολύ ευγενικός άνθρωπος. Όταν ο Βλαντιμίρ Ιβάνοβιτς τον ρωτούσαν ποιο είναι το κύριο πράγμα στο έργο του, απαντούσε πάντα: «Ίσως οι καρτ ποστάλ μου βοηθήσουν τους ανθρώπους να γίνουν λίγο πιο ευγενικοί».
Η συνολική κυκλοφορία των καρτών του Β.Ζ., συμπεριλαμβανομένων των φακέλων και των τηλεγραφημάτων, ανήλθε σε 1.588.270.000 αντίτυπα. Ο Βλαντίμιρ Ιβάνοβιτς Ζαρούμπιν τα ζωγράφισε μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του, 21-Ιουν-1996.
Και δεν ήταν ο δρόμος του καλλιτέχνη γεμάτος ροδοπέταλα εφόσον όταν ξεκίνησε τη δημιουργία των καρτών Πρωτοχρονιάς και αντίστοιχων φακέλλων και ημερολογίων το τότε σοβαρό καλλιτεχνικό συμβούλιο έβλεπε τους λαγούς με τα τηλέφωνα και τους χιονάνθρωπους που περπατούσαν του Ζαρούμπιν σαν μια νέα λέξη στη σοβιετική τέχνη ή ένα δείγμα καπιταλιστικής παρακμής κι άρχιζαν τις ερωτήσεις στον καλλιτέχνη: : …«Πού είδες ένα σκυλί να περπατάει με δύο πόδια;» ^_Πώς εξηγείται; Ή … «εδώ είναι μια ιστορία με μια ανοιξιάτικη καρτ ποστάλ, στην οποία ο Σκαντζόχοιρος παρουσιάζει στον Σκαντζόχοιρο έναν κόκορα γλειφιτζούρι» _«Έκανα ξανά την κάρτα, αλλά λυπόμουν τον Σκαντζόχοιρο — είναι εύκολο να είσαι ξυπόλητος στο χιόνι του Μαρτίου; Έτσι του σήκωσα ένα πόδι για να μην παγώσει …» _Β.Ζ.
Ο καλλιτέχνης συνέχισε να ζωγραφίζει τις πρωτότυπες κάρτες του με τα χαρούμενα ζωάκια που ο λαός σχημάτιζε ουρές στα περίπτερα για να τις αποκτήσει και το ίδιο το Σοβιετικό Υπουργείο Επικοινωνιών τις εξέδιδε με μεγάλη επιτυχία. Έτσι οι καρτ ποστάλ του Vladimir Zarubin έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της Σοβιετικής ζωής.
Ο Βλαντίμιρ Ιβανόβιτς Ζαρούμπιν το 1973 έλαβε τον τίτλο του νικητή του σοσιαλιστικού διαγωνισμού στο στούντιο καθώς… και το πρώτο έμφραγμα και στα τέλη της δεκαετίας του 1970 έγινε δεκτός στην Ένωση Κινηματογραφιστών της ΕΣΣΔ, ενώ συχνά αποκαλούνταν ο καλύτερος animator στη χώρα.
Στη δεκαετία του 90 ήταν ήδη εβδομήντα ετών, και σε αυτή την ηλικία είναι πολύ δύσκολο να προσαρμοστεί στον κόσμο που καταρρέει μπροστά στα μάτια του. Οι καρτ ποστάλ δεν έχουν πλέον ζήτηση, στα χωριά και στις πόλεις δεν περιμένουν πλέον ανυπόμονα τον ταχυδρόμο, η τεχνολογία νικάει την παράδοση και στα Ταχυδρομεία δεν σχηματίζονται ουρές για αγορά ή αποστολή ευχετήριων καρτών εφόσον όλοι στέλνουν τις ευχές τους με sms και με emails.Η αλλαγή στις ανθρώπινες σχέσεις κι επικοινωνία τεράστια κι αναπάντεχη. Για να επιβιώσει, έπρεπε ο καλλιτέχνης να περάσει από μικρούς εκδότες, προσπαθώντας να πάρει κάποια χρήματα για τη δουλειά του, αλλά γινόταν όλο και πιο δύσκολο.
Δεν σταμάτησε όμως να δουλεύει, μέχρι τις τελευταίες μέρες, βγήκαν από το πινέλο του τόσο χαριτωμένα και οικεία πλάσματα, που ξαφνικά σταμάτησαν να είναι αναγκαία…
Μετά από ένα ακόμη τηλεφώνημα από χρεοκοπημένο εκδοτικό οίκο με τον οποίο ο καλλιτέχνης συνεργαζόταν , λαμβάνοντας είδηση ότι δεν θα λάβει χρήματα για το έργο των προηγούμενων εβδομάδων, ο Βλαντίμιρ Ζαρούμπιν υπέστη σοβαρή καρδιακή προσβολή και ο γιος του, που ήταν δίπλα του, δεν μπόρεσε να βοηθήσει τον 70χρονο πατέρα του, και το ασθενοφόρο δυστυχώς άργησε . Ήταν η 21 Ιουνίου 1996.
Παρά το γεγονός ότι μεταξύ των 60s και 90s εκδόθηκαν τεράστιος αριθμός — περισσότερες από 1,5 δις καρτ ποστάλ με σχέδια του Βλαντιμίρ Ζαρούμπιν, σήμερα οι κάρτες του θεωρούνται συλλεκτικές. Μερικές από αυτές θεωρούνται σπάνιες και κοστίζουν πολύ ακριβά.
Όλοι όσοι γεννήθηκαν στην CCCP, σπούδασαν ή εργάστηκαν ή είχαν αλληλογραφία με Ρώσους θα βρουν κάπου σε ένα συρτάρι, σε μια στοίβα από παλιές καρτ ποστάλ ή σε ένα άλμπουμ ένα δείγμα από τη δουλειά αυτού του υπέροχου καλλιτέχνη.
Η κυκλοφορία των ρετρό καρτ ποστάλ Πρωτοχρονιάς του Β. Ζ., από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης όπως ήδη αναφέρθηκε ‑συμπεριλαμβανομένων των φακέλων και των τηλεγραφημάτων‑, ανήλθε σε 1.588.270.000 αντίτυπα.
(οι κάρτες γράφουν : С новым годом _Snovim godom- Σνόβιμ γκόντομ που σημαίνει Καλή Χρονιά)
Πληροφορίες & φωτογραφίες από τις Ρωσικές σελίδες:
Мир искусства (Mir iskustva), istorii i kulturi & Hudozniki i liubiteli zivopisi.
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΆ !
Τασσώ Γαΐλα
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια.
.