Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Βλαντιμίρ Τάτλιν, ο δημιουργός του Πύργου της Τρίτης Διεθνούς

Ο Βλα­ντί­μιρ Εβγκρά­φο­βιτς Τάτλιν γεν­νή­θη­κε στη Μόσχα το 1885 και πέθα­νε το 1953. Η συμ­βο­λή του στην τέχνη της ρωσι­κής πρω­το­πο­ρί­ας υπήρ­ξε καθο­ρι­στι­κή, με πολύ­πλευ­ρη εικα­στι­κή παρα­γω­γή και διδα­κτι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα. Αφού ολο­κλή­ρω­σε τον κύκλο μαθη­μά­των σε τεχνι­κό λύκειο στο Χάρ­κο­βο, εργά­στη­κε ως ναύ­της στη Ρωσι­κή Ατμο­πλοϊ­κή και Εμπο­ρι­κή Εται­ρεία. Στη συνέ­χεια σπού­δα­σε στη Σχο­λή Ζωγρα­φι­κής, Γλυ­πτι­κής και Αρχι­τε­κτο­νι­κής στη Μόσχα και παράλ­λη­λα στη Σχο­λή Καλών Τεχνών στην Πέν­ζα, απ’ όπου απο­φοί­τη­σε το 1910, ενώ απο­βλή­θη­κε από τη σχο­λή της Μόσχας. Το 1911 οργά­νω­σε το εργα­στή­ριο “Ο Πύρ­γος” στη Μόσχα, όπου συνερ­γα­ζό­ταν με καλ­λι­τέ­χνες όπως η Λιου­μπόβ Ποπό­βα, η Ναντιέζ­ντα Ουνταλ­τσό­βα, ο Αλε­ξά­ντρ Βεσ­νίν. Δια­τη­ρού­σε στε­νές σχέ­σεις με τον Μιχα­ήλ Λαριό­νοφ και εντά­χθη­κε στους κύκλους των πρω­το­πο­ρια­κών καλ­λι­τε­χνι­κών ομά­δων, με τις οποί­ες συμ­με­τεί­χε σε εκθέ­σεις όπως στο Σαλό­νι Ιζντέ­μπ­σκι στην Οδησ­σό (1910–11), στην έκθε­ση της “Ένω­σης Νεο­λαί­ας” (Πετρού­πο­λη), της “Ουράς Γαϊ­δά­ρου” (Μόσχα, 1912), του “Βαλέ Καρό” (1913) και του “Κόσμου της Τέχνης” (1913). Το 1914 ταξί­δε­ψε στο Βερο­λί­νο ως μου­σι­κός σε ρωσι­κό χορευ­τι­κό συγκρό­τη­μα και έπει­τα στο Παρί­σι, όπου επι­σκέ­φτη­κε τον Πικά­σο στο εργα­στή­ριό του και ήρθε σε άμε­ση επα­φή με τον Κυβι­σμό. Επη­ρε­α­σμέ­νος από τη γνω­ρι­μία αυτή, ο Τάτλιν επέ­στρε­ψε στη Μόσχα και παρου­σί­α­σε τα πρώ­τα του ζωγρα­φι­κά ανά­γλυ­φα στο ατε­λιέ του (10/5/1914) και επί­ση­μα πρώ­τα στην έκθε­ση “0,10” στην Πετρού­πο­λη και σε όλες τις σημα­ντι­κές εκθέ­σεις της πρω­το­πο­ρί­ας στο διά­στη­μα 1915–1916. Από το 1918 διηύ­θυ­νε το IZO NARKOMPROS και το 1919 διο­ρί­στη­κε διευ­θυ­ντής του Τμή­μα­τος Ζωγρα­φι­κής στα ΣΒΟΜΑΣ στη Μόσχα, ενώ την ίδια χρο­νιά μετέ­βη στο παράρ­τη­μα της Πετρού­πο­λης. Εκεί ξεκί­νη­σε το σχε­δια­σμό του Μνη­μεί­ου στην Τρί­τη Διε­θνή, το μοντέ­λο του οποί­ου παρου­σιά­στη­κε το Νοέμ­βριο του 1920, χωρίς ωστό­σο να προ­χω­ρή­σει σε υλο­ποί­η­ση. Το 1921 ανέ­λα­βε τη θέση διευ­θυ­ντή στο Τμή­μα Γλυ­πτι­κής της Ακα­δη­μί­ας Τεχνών του Πέτρο­γκραντ και το 1923 έγι­νε μέλος του ΙΝΧΟΥΚ. Ασχο­λή­θη­κε με το θέα­τρο σχε­διά­ζο­ντας τα σκη­νι­κά και κοστού­μια του έργου “Ζαν­γκέ­ζι” του Χλέ­μπνι­κοφ το 1924 και δίδα­ξε στο τμή­μα θεά­τρο και κινη­μα­το­γρά­φου του Καλ­λι­τε­χνι­κού Ινστι­τού­του στο Κίε­βο (1925–7). Επι­στρέ­φο­ντας στη Μόσχα συνέ­χι­σε τη διδα­σκα­λία στο τμή­μα ξύλου και μετάλ­λου του ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ και από το 1929 ξεκί­νη­σε να δου­λεύ­ει για το αερο­πο­δή­λα­το “Λετά­τλιν”. Στις δύο επό­με­νες δεκα­ε­τί­ες εξα­κο­λού­θη­σε να ασχο­λεί­ται με το θέα­τρο και επέ­στρε­ψε στην παρα­στα­τι­κή ζωγραφική.

Ο Πύργος του Τατλίν

Στιγ­μιό­τυ­πο από την κατα­σκευή του μοντέ­λου του Μνη­μεί­ου στην Τρί­τη Διε­θνή. Εικο­νί­ζο­νται οι βοη­θοί του Βλα­ντί­μιρ Τάτλιν, Σ.Ντίμσιτζ-Τολστάγια, Ν.Ντ. Βινο­γκρά­ντοφ, Τ.Μ. Σαπί­ρο και Ι.Α..Μέερσον, Πετρού­πο­λη, 1920

το «Μνη­μείο της Τρί­της Διε­θνούς», ή αλλιώς «Πύρ­γος του Τάτλιν», ένα οικο­δό­μη­μα με τη μορ­φή της σπεί­ρας που στρέ­φε­ται προς τα πάνω φτιαγ­μέ­νο από μέταλ­λο και γυα­λί. Το έργο ανα­πα­ρι­στά τη σπει­ροει­δή εξέ­λι­ξη της Ιστορίας.

Είναι ένα από τα καλύ­τε­ρα, σημα­ντι­κό­τε­ρα και ευρέ­ως ανα­γνω­ρί­σι­μα έργα, για τον οποίο ο Έρεν­μπουργκ είχε δηλώ­σει χαρα­κτη­ρι­στι­κά: «Είχα την εντύ­πω­ση πως έρι­ξα μια ματιά από μια χαρα­μά­δα και είδα τον 21ο αιώ­να». Πρό­κει­ται για το Μνη­μείο της Γ’ Διε­θνούς, που ανα­τέ­θη­κε στον Τάτλιν από το Λαϊ­κό Επι­τρο­πά­το Παι­δεί­ας το 1919 και έμει­νε στο στά­διο της μακέ­τας, μιας και ήταν αδύ­να­το να πραγ­μα­το­ποι­η­θεί με τα μέσα της εποχής.

Ένας συνερ­γά­της του Τάτλιν αφη­γεί­ται: Ο Βλα­ντι­μίρ Ιλιτς (Λένιν) μας έκα­νε δύο ερω­τή­σεις: πόσα χρή­μα­τα θα στοί­χι­ζε η κατα­σκευή του και αν ήταν από μηχα­νι­κή άπο­ψη πραγ­μα­το­ποι­ή­σι­μη. Αλί­μο­νο, δεν ήμα­σταν ικα­νοί να απα­ντή­σου­με σε καμιά απ’ αυτές τις ερωτήσεις».

tatlin1

Ο πύρ­γος του Τάτλιν ήταν μια αντι­βα­βέλ, ένας πύρ­γος γύρω από τον οποίο οι λαοί, παρά τις δια­φο­ρε­τι­κές γλώσ­σες θα μπο­ρού­σαν να συνεννοηθούν.

Ασπρόμαυρο σκίτσο που απεικονίζει ντυμένη ανδρική μορφή καθιστή σε καρέκλα, με τα πόδια σταυρωμένα (το δεξί πάνω στο αριστερό). Ο άντρας, που παρουσιάζεται σε μπροστινή και ελαφρώς πλάγια όψη, κάθεται με μέτωπο την πλαϊνή πλευρά της καρέκλας και έχει περασμένο το αριστερό χέρι του πάνω από την πλάτη της. Η σύνθεση αποδίδεται με διαφορετικής τονικότητας γραμμική κυρίως σκίαση

Ασπρό­μαυ­ρο σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει ντυ­μέ­νη ανδρι­κή μορ­φή καθι­στή σε καρέ­κλα, με τα πόδια σταυ­ρω­μέ­να (το δεξί πάνω στο αρι­στε­ρό). Ο άντρας, που παρου­σιά­ζε­ται σε μπρο­στι­νή και ελα­φρώς πλά­για όψη, κάθε­ται με μέτω­πο την πλαϊ­νή πλευ­ρά της καρέ­κλας και έχει περα­σμέ­νο το αρι­στε­ρό χέρι του πάνω από την πλά­τη της. Η σύν­θε­ση απο­δί­δε­ται με δια­φο­ρε­τι­κής τονι­κό­τη­τας γραμ­μι­κή κυρί­ως σκίαση

Ασπρόμαυρη σύνθεση που απεικονίζει ντυμένη μορφή που κάθεται σε καρέκλα με ψηλή πλάτη. Η μορφή φορά καπέλο και σκούρο μακρύ ένδυμα που αφήνει ακάλυπτες μόνο τις παλάμες, ενώ γύρω από το λαιμό έχει περασμένο μακρύ γούνινο φουλάρι που φτάνει ως τα γόνατά της. Έχει ευθυτενή πλάτη και κοιτά ευθεία μπροστά και προς τα πάνω. Είναι ειδωμένη από χαμηλά. Πίσω από τη μορφή απεικονίζεται αχνότερα τμήμα εσωτερικού, ίσως παράθυρο με κουρτίνα. Το φόντο όπως και οι πτυχώσεις του ενδύματος αποδίδονται με πυκνή γραμμική σκίαση διαγώνιας διεύθυνσης.

Ασπρό­μαυ­ρη σύν­θε­ση που απει­κο­νί­ζει ντυ­μέ­νη μορ­φή που κάθε­ται σε καρέ­κλα με ψηλή πλά­τη. Η μορ­φή φορά καπέ­λο και σκού­ρο μακρύ ένδυ­μα που αφή­νει ακά­λυ­πτες μόνο τις παλά­μες, ενώ γύρω από το λαι­μό έχει περα­σμέ­νο μακρύ γού­νι­νο φου­λά­ρι που φτά­νει ως τα γόνα­τά της. Έχει ευθυ­τε­νή πλά­τη και κοι­τά ευθεία μπρο­στά και προς τα πάνω. Είναι ειδω­μέ­νη από χαμη­λά. Πίσω από τη μορ­φή απει­κο­νί­ζε­ται αχνό­τε­ρα τμή­μα εσω­τε­ρι­κού, ίσως παρά­θυ­ρο με κουρ­τί­να. Το φόντο όπως και οι πτυ­χώ­σεις του ενδύ­μα­τος απο­δί­δο­νται με πυκνή γραμ­μι­κή σκί­α­ση δια­γώ­νιας διεύθυνσης.

 

Ασπρόμαυρο αχνό σκίτσο που απεικονίζει ακέφαλη γυμνή γυναικεία μορφή σε μπροστινή και (δεξιά) πλάγια όψη. Η μορφή αποδίδεται κυρίως με το περίγραμμά της, ενώ διακρίνονται τα χαρακτηριστικά του φύλου της (δεξί στήθος, αιδοίο).

Ασπρό­μαυ­ρο αχνό σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει ακέ­φα­λη γυμνή γυναι­κεία μορ­φή σε μπρο­στι­νή και (δεξιά) πλά­για όψη. Η μορ­φή απο­δί­δε­ται κυρί­ως με το περί­γραμ­μά της, ενώ δια­κρί­νο­νται τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά του φύλου της (δεξί στή­θος, αιδοίο).

Ασπρόμαυρο αχνό σκίτσο που απεικονίζει ακέφαλη γυμνή γυναικεία μορφή σε μπροστινή και (δεξιά) πλάγια όψη. Η μορφή αποδίδεται κυρίως με το περίγραμμά της, ενώ διακρίνονται τα χαρακτηριστικά του φύλου της (δεξί στήθος, αιδοίο).

Ασπρό­μαυ­ρο αχνό σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει ακέ­φα­λη γυμνή γυναι­κεία μορ­φή σε μπρο­στι­νή και (δεξιά) πλά­για όψη. Η μορ­φή απο­δί­δε­ται κυρί­ως με το περί­γραμ­μά της, ενώ δια­κρί­νο­νται τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά του φύλου της (δεξί στή­θος, αιδοίο).

Ασπρόμαυρο σχέδιο που απεικονίζει υπαίθρια σκηνή με μια ανδρική και τρεις παιδικές μορφές. Η αντρική μορφή, ντυμένη και με παπούτσια, αποδίδεται πεσμένη στο έδαφος, με το αριστερό χέρι κάτω από το κεφάλι και πάνω σε κομμένο κορμό δέντρου και το δεξί περασμένο πάνω από το λαιμό. Το ένα της πόδι (αριστερό) εμφανίζεται σχεδόν τεντωμένο και υψωμένο ενώ το άλλο (δεξί) λυγισμένο στο γόνατο ακουμπά με την πατούσα στο έδαφος. Η μορφή είναι σχεδιασμένη σε διαγώνια κατεύθυνση, με το κεφάλι κάτω αριστερά και τα πόδια πάνω δεξιά. Αριστερά της μορφής, όρθιες και ντυμένες αλλά ξυπόλητες, τρεις παιδικές μορφές, σε διαφοροποιημένη κλίμακα τόσο μεταξύ τους όσο και με την αντρική μορφή του κέντρου, παρακολουθούν με έκπληξη ή απορία τη σκηνή. Αριστερότερα και στο φόντο διακρίνεται ηλεκτροφόρος στύλος με καλώδια και δεξιά μπροστά, χαμηλή βλάστηση και ίσως κορμός δέντρου. Ο περιβάλλον χώρος αποδίδεται με γραμμική σκίαση.

Ασπρό­μαυ­ρο σχέ­διο που απει­κο­νί­ζει υπαί­θρια σκη­νή με μια ανδρι­κή και τρεις παι­δι­κές μορ­φές. Η αντρι­κή μορ­φή, ντυ­μέ­νη και με παπού­τσια, απο­δί­δε­ται πεσμέ­νη στο έδα­φος, με το αρι­στε­ρό χέρι κάτω από το κεφά­λι και πάνω σε κομ­μέ­νο κορ­μό δέντρου και το δεξί περα­σμέ­νο πάνω από το λαι­μό. Το ένα της πόδι (αρι­στε­ρό) εμφα­νί­ζε­ται σχε­δόν τεντω­μέ­νο και υψω­μέ­νο ενώ το άλλο (δεξί) λυγι­σμέ­νο στο γόνα­το ακου­μπά με την πατού­σα στο έδα­φος. Η μορ­φή είναι σχε­δια­σμέ­νη σε δια­γώ­νια κατεύ­θυν­ση, με το κεφά­λι κάτω αρι­στε­ρά και τα πόδια πάνω δεξιά. Αρι­στε­ρά της μορ­φής, όρθιες και ντυ­μέ­νες αλλά ξυπό­λη­τες, τρεις παι­δι­κές μορ­φές, σε δια­φο­ρο­ποι­η­μέ­νη κλί­μα­κα τόσο μετα­ξύ τους όσο και με την αντρι­κή μορ­φή του κέντρου, παρα­κο­λου­θούν με έκπλη­ξη ή απο­ρία τη σκη­νή. Αρι­στε­ρό­τε­ρα και στο φόντο δια­κρί­νε­ται ηλε­κτρο­φό­ρος στύ­λος με καλώ­δια και δεξιά μπρο­στά, χαμη­λή βλά­στη­ση και ίσως κορ­μός δέντρου. Ο περι­βάλ­λον χώρος απο­δί­δε­ται με γραμ­μι­κή σκίαση.

Ασπρόμαυρο σκίτσο που απεικονίζει όρθια γυμνή γυναικεία μορφή σε μπροστινή και ελαφρώς πλάγια όψη. Η μορφή αποδίδεται κυρίως με το περίγραμμα της, οι ανατομικές λεπτομέρειες του προσώπου απουσιάζουν ενώ το σώμα περιγράφεται εικονιστικά με βάση γεωμετρικά στοιχεία (βασικά κυκλικά) και έντονη γραμμική σκίαση (recto). Αχνό ασπρόμαυρο σκίτσο που απεικονίζει περιγραμματικά τμήμα όρθιας γυμνής γυναικείας μορφής σε πίσω όψη. Η μορφή αποδίδεται με το κεφάλι γερμένο εμπρός και προς τα αριστερά ενώ στα δεξιά της εμφανίζεται το αποτύπωμα της μπροστινής όψης του φύλλου (verso).

Ασπρό­μαυ­ρο σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει όρθια γυμνή γυναι­κεία μορ­φή σε μπρο­στι­νή και ελα­φρώς πλά­για όψη. Η μορ­φή απο­δί­δε­ται κυρί­ως με το περί­γραμ­μα της, οι ανα­το­μι­κές λεπτο­μέ­ρειες του προ­σώ­που απου­σιά­ζουν ενώ το σώμα περι­γρά­φε­ται εικο­νι­στι­κά με βάση γεω­με­τρι­κά στοι­χεία (βασι­κά κυκλι­κά) και έντο­νη γραμ­μι­κή σκί­α­ση (recto).
Αχνό ασπρό­μαυ­ρο σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει περι­γραμ­μα­τι­κά τμή­μα όρθιας γυμνής γυναι­κεί­ας μορ­φής σε πίσω όψη. Η μορ­φή απο­δί­δε­ται με το κεφά­λι γερ­μέ­νο εμπρός και προς τα αρι­στε­ρά ενώ στα δεξιά της εμφα­νί­ζε­ται το απο­τύ­πω­μα της μπρο­στι­νής όψης του φύλ­λου (verso).

Σύνθεση που δομείται με βάση τη συμπλοκή κατακόρυφων, ευθύγραμμων και ημι-κυλινδρικών στοιχείων και επιφανειών, τοποθετημένων στο κέντρο και κατά μήκος του κατακόρυφου άξονα της ζωγραφικής επιφάνειας. Μια ευθεία διαγώνιας κατεύθυνσης στο μέσον του πίνακα, δίνει την αίσθηση του βάθους ή της προοπτικής. Η σύνθεση προβάλλεται σε καφέ φόντο.

Σύν­θε­ση που δομεί­ται με βάση τη συμπλο­κή κατα­κό­ρυ­φων, ευθύ­γραμ­μων και ημι-κυλιν­δρι­κών στοι­χεί­ων και επι­φα­νειών, τοπο­θε­τη­μέ­νων στο κέντρο και κατά μήκος του κατα­κό­ρυ­φου άξο­να της ζωγρα­φι­κής επι­φά­νειας. Μια ευθεία δια­γώ­νιας κατεύ­θυν­σης στο μέσον του πίνα­κα, δίνει την αίσθη­ση του βάθους ή της προ­ο­πτι­κής. Η σύν­θε­ση προ­βάλ­λε­ται σε καφέ φόντο.

Ασπρόμαυρη (;) παραστατική σύνθεση που παρουσιάζει μεγάλο τμήμα του κορμού, των κλαδιών και του φυλλώματος δέντρου. Ο κορμός του δέντρου απεικονίζεται σε διαγώνια διεύθυνση από πάνω αριστερά προς τα κάτω δεξιά. Στη σύνθεση επικρατούν οι αντιθέσεις φωτός-σκιάς.

Ασπρό­μαυ­ρη (;) παρα­στα­τι­κή σύν­θε­ση που παρου­σιά­ζει μεγά­λο τμή­μα του κορ­μού, των κλα­διών και του φυλ­λώ­μα­τος δέντρου. Ο κορ­μός του δέντρου απει­κο­νί­ζε­ται σε δια­γώ­νια διεύ­θυν­ση από πάνω αρι­στε­ρά προς τα κάτω δεξιά. Στη σύν­θε­ση επι­κρα­τούν οι αντι­θέ­σεις φωτός-σκιάς.

Ασπρόμαυρο σκίτσο που απεικονίζει ντυμένη και με καπέλο μορφή, η οποία παρουσιάζεται εγγεγραμμένη σε οβάλ περίγραμμα, ξαπλωμένη μπρούμυτα και με ανασηκωμένο το πάνω μέρος του κορμού. Δεξιά της και στο πάνω τμήμα εικονίζεται ζεύγος ιχθύων.

Ασπρό­μαυ­ρο σκί­τσο που απει­κο­νί­ζει ντυ­μέ­νη και με καπέ­λο μορ­φή, η οποία παρου­σιά­ζε­ται εγγε­γραμ­μέ­νη σε οβάλ περί­γραμ­μα, ξαπλω­μέ­νη μπρού­μυ­τα και με ανα­ση­κω­μέ­νο το πάνω μέρος του κορ­μού. Δεξιά της και στο πάνω τμή­μα εικο­νί­ζε­ται ζεύ­γος ιχθύων.

Εικονίζεται ο Βλαντίμιρ Τάτλιν σε μεγάλη ηλικία να παίζει μπαντούρα

Εικο­νί­ζε­ται ο Βλα­ντί­μιρ Τάτλιν σε μεγά­λη ηλι­κία να παί­ζει μπαντούρα

Φωτογραφικό πορτρέτο του Βλαντίμιρ Τάτλιν σε νεαρή ηλικία, σε θέση τριών τετάρτων προς τα αριστερά.

Φωτο­γρα­φι­κό πορ­τρέ­το του Βλα­ντί­μιρ Τάτλιν σε νεα­ρή ηλι­κία, σε θέση τριών τετάρ­των προς τα αριστερά.

 

Πηγή: Κρα­τι­κό Μου­σείο Σύγ­χρο­νης Τέχνης

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο