Μετά από καθυστέρηση δεκαετιών ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε τον σχεδιασμό για τη δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, ο οποίος εκτός από «γεφύρι της Άρτας», θα αποδειχθεί πανάκριβος για τον λαό του νησιού, όπως συμβαίνει άλλωστε με όλους τους αυτοκινητόδρομους της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Αφού μίλησε για τον «μεγαλύτερο νέο αυτοκινητόδρομο που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη», πέρασε στο «παρασύνθημα», λέγοντας ότι «ο δρόμος θα έχει διόδια, όπως έχουν όλοι οι αντίστοιχοι αυτοκινητόδρομοι».
Σύμφωνα με τον Κυρ. Μητσοτάκη, το συνολικό κόστος του έργου θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Μέρος του έργου θα χρηματοδοτηθεί από το «Ταμείο Ανάκαμψης» και από το ΕΣΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για τον κεντρικότερο δρόμο του νησιού, ο οποίος παραμένει σε άθλια κατάσταση με πολλές παγίδες για τους διερχόμενους οδηγούς, και με πολλά θανατηφόρα δυστυχήματα να έχουν συμβεί εκεί.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
–Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
–Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
–2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
–Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
–Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
–Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
–2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
–26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
–10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
–20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
–Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
–Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
–Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
–2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
–12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
–5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
–1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
–5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
–Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
–Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
–Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
–Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
–Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
–2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
–Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
–Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
Άγιος Νικόλαος – Σητεία
–Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
–Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
Ακολουθήστε το Ατέχνως στο Google News, στο Facebook και στο Twitter