Η Γερμανία αναμένεται να παραλύσει αύριο από το συγκοινωνιακό χάος που πολλοί θεωρούν αναπόφευκτο από την ιστορικών διαστάσεων παγγερμανική απεργία των εργαζομένων στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, σε όλα τα τοπικά μέσα μεταφοράς- προαστιακοί, μετρό, τραμ, λεωφορεία — στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους αλλά και σε πολλά γερμανικά αεροδρόμια, του Μονάχου, Φρανκφούρτης, Αμβούργου, Nτίσελντορφ, Βόννη-Κολωνίας, Ντόρντμουντ αλλά και στα μικρότερα αεροδρόμια Λειψίας, Ερφούρτης, Δρέσδης.
Τα προβλήματα στις συγκοινωνίες έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται αισθητά σε πολλές περιοχές της Γερμανίας, ενόψει της αυριανής απεργίας που έχουν εξαγγείλει η συνδικαλιστική οργάνωση Ver.di και το συνδικάτο των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους EVG.
Στο αεροδρόμιο του Μονάχου, όπου η Ver.di έχει εξαγγείλει 48ωρη απεργία ήδη από σήμερα, ακυρώθηκαν όλες οι επιβατικές και μεταφορικές πτήσεις. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και αύριο και εκτιμάται ότι οι κινητοποιήσεις θα επηρεάσουν συνολικά 1500 πτήσεις. Για διαφορετικούς λόγους, εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων στο ηλεκτρονικό σύστημα της Lufthansa, στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης σημειώθηκαν σήμερα ακυρώσεις και καθυστερήσεις σε πολλά δρομολόγια. Η βλάβη αποκαταστάθηκε νωρίς το απόγευμα.
Σε πολλούς αυτοκινητοδρόμους παρατηρείται επίσης ήδη συμφόρηση, καθώς σε 10 από τα 16 κρατίδια έχει εκτάκτως αρθεί η απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών για την Κυριακή, προκειμένου να μετριαστούν τα προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς.
Αύριο εκτιμάται ότι περίπου 500.000 εργαζόμενοι σε σιδηροδρόμους, αεροδρόμια, αυτοκινητοδρόμους και λεωφορεία όλης της χώρας θα απεργήσουν, βυθίζοντας σε συγκοινωνιακό χάος μεγάλο μέρος της Γερμανίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (DB), αύριο δεν θα πραγματοποιηθεί κανένα υπεραστικό δρομολόγιο, ενώ προβλήματα αναμένονται και σε πολλές περιφερειακές διαδρομές. Εκτός λειτουργίας θα μείνουν και τα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης, του Αμβούργου, του Μονάχου και της Στουτγκάρδης. Η μεγαλύτερη ένωση γερμανικών αεροδρομίων ADV προειδοποίησε ότι τουλάχιστον 380.000 επιβάτες δεν θα εξυπηρετηθούν, λόγω της απεργιακής κινητοποίησης. Επιπλέον, σε απεργία έχουν κληθεί αύριο οι εργαζόμενοι στα λιμάνια και στους αυτοκινητοδρόμους. Πολλά τούνελ θα παραμείνουν κλειστά.
Τέτοια μαζική απεργία έχει να γίνει από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν απεργούσαν επί εβδομάδες οι εργαζόμενοι σε όλα τα Μέσα Μεταφοράς της χώρας.
Το ver.di διεκδικεί νέα συλλογική σύμβαση εργασίας διάρκειας ενός έτους, αυξήσεις μισθών 10,5% με ελάχιστη αύξηση 500€ μηνιαίως για τους εργαζόμενους και 200 € για τους μαθητευόμενους καθώς και μαζικές προσλήψεις προσωπικού για να καλυφθούν τα τεράστια κενά και να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας που σε πολλούς κλάδους έχουν φέρει τους εργαζόμενους στα όριά τους. Το GEW ζητά παράλληλα προσλήψεις δασκάλων και καθηγητών, μείωση του αριθμού των παιδιών στις τάξεις και μείωση των ωρών διδασκαλίας ανά δάσκαλο, ενώ το EVG ζητά αυξήσεις μισθών 12,5 % με ελάχιστη αύξηση 650 € μηνιαίως.
Η εργοδοσία προτείνει σύμβαση διάρκειας 27 μηνών με 3% αύξηση που θα ισχύει από τον Οκτώβρη του 2023 και 2% από τον Ιούνη του 2024, ενώ καταγγέλλει τις απεργιακές κινητοποιήσεις παίζοντας το χαρτί του «κοινωνικού αυτοματισμού», φορτώνοντας στους απεργούς τους κινδύνους για την υγεία των ασθενών, την ταλαιπωρία όσων χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς και εκβιάζοντας τους εκπαιδευτικούς μπροστά στις παγγερμανικές εξετάσεις για το απολυτήριο και την εισαγωγή σε σχολές και πανεπιστήμια. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα έχει σημειωθεί προσπάθεια «καλοπιάσματος» των εργαζομένων με μικρές αυξήσεις, πολύ μικρότερες από αυτές που διεκδικούν μέσα από τα συνδικάτα, ή και εφάπαξ αποζημιώσεις που τάχα αντιμετωπίζουν την ακρίβεια, φυσικά εκτός συλλογικής σύμβασης.
Υπενθυμίζεται πως και στη Γερμανία ο πληθωρισμός άγγιξε όλο το προηγούμενο διάστημα πρωτόγνωρα ύψη για τη μεταπολεμική περίοδο και υπολογίζεται τώρα στο 8,7%, με τις αυξήσεις τιμών σε πολλά είδη να ξεπερνάνε το 10%, ενώ σε πολλά βασικά είδη ακόμη και το 20%. Παράλληλα, οι αυξήσεις στο ρεύμα και τη θέρμανση έχουν γονατίσει τα νοικοκυριά, με την ενεργειακή φτώχεια να έχει εκτοξευτεί και να υπολογίζεται πως περίπου 1 στους 4 εργαζόμενους δίνει περισσότερο από το 10% του μισθού του για ενέργεια.
Η πλευρά των εργοδοτών και συγκεκριμένα η Ένωση Γερμανικών Αεροδρομίων ΑDV φοβάται πάντως κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων το επόμενο διάστημα «με βάση το γαλλικό μοντέλο», ενώ οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι, Deutsche Bahn, κατακρίνουν την παγγερμανική απεργία ως «παράλογη και περιττή».
Αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και καιρό εντείνεται η πίεση προς τη γερμανική κυβέρνηση για μισθολογικές αυξήσεις με πολλές στάσεις εργασίας και σε άλλους κλάδους: από εκπαιδευτικούς σε σχολεία, νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς μέχρι εργαζομένους σε νοσοκομεία και δομές πρόνοιας και περίλαθψης.