Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Γερμανία όπως Γαλλία; Παγγερμανική απεργία ιστορικών διαστάσεων

Η Γερ­μα­νία ανα­μέ­νε­ται να παρα­λύ­σει αύριο από το συγκοι­νω­νια­κό χάος που πολ­λοί θεω­ρούν ανα­πό­φευ­κτο από την ιστο­ρι­κών δια­στά­σε­ων παγ­γερ­μα­νι­κή απερ­γία των εργα­ζο­μέ­νων στους Γερ­μα­νι­κούς Σιδη­ρο­δρό­μους, σε όλα τα τοπι­κά μέσα μετα­φο­ράς- προ­α­στια­κοί, μετρό, τραμ, λεω­φο­ρεία — στους γερ­μα­νι­κούς αυτο­κι­νη­το­δρό­μους αλλά και σε πολ­λά γερ­μα­νι­κά αερο­δρό­μια, του Μονά­χου, Φραν­κφούρ­της, Αμβούρ­γου, Nτί­σελ­ντορφ, Βόν­νη-Κολω­νί­ας, Ντόρ­ντμουντ αλλά και στα μικρό­τε­ρα αερο­δρό­μια Λει­ψί­ας, Ερφούρ­της, Δρέσδης.

Τα προ­βλή­μα­τα στις συγκοι­νω­νί­ες έχουν ήδη αρχί­σει να γίνο­νται αισθη­τά σε πολ­λές περιο­χές της Γερ­μα­νί­ας, ενό­ψει της αυρια­νής απερ­γί­ας που έχουν εξαγ­γεί­λει η συν­δι­κα­λι­στι­κή οργά­νω­ση Ver.di και το συν­δι­κά­το των εργα­ζο­μέ­νων στους σιδη­ρο­δρό­μους EVG.

Στο αερο­δρό­μιο του Μονά­χου, όπου η Ver.di έχει εξαγ­γεί­λει 48ωρη απερ­γία ήδη από σήμε­ρα, ακυ­ρώ­θη­καν όλες οι επι­βα­τι­κές και μετα­φο­ρι­κές πτή­σεις. Το ίδιο ανα­μέ­νε­ται να συμ­βεί και αύριο και εκτι­μά­ται ότι οι κινη­το­ποι­ή­σεις θα επη­ρε­ά­σουν συνο­λι­κά 1500 πτή­σεις. Για δια­φο­ρε­τι­κούς λόγους, εξαι­τί­ας τεχνι­κών προ­βλη­μά­των στο ηλε­κτρο­νι­κό σύστη­μα της Lufthansa, στο αερο­δρό­μιο της Φραν­κφούρ­της σημειώ­θη­καν σήμε­ρα ακυ­ρώ­σεις και καθυ­στε­ρή­σεις σε πολ­λά δρο­μο­λό­για. Η βλά­βη απο­κα­τα­στά­θη­κε νωρίς το απόγευμα.

Σε πολ­λούς αυτο­κι­νη­το­δρό­μους παρα­τη­ρεί­ται επί­σης ήδη συμ­φό­ρη­ση, καθώς σε 10 από τα 16 κρα­τί­δια έχει εκτά­κτως αρθεί η απα­γό­ρευ­ση κυκλο­φο­ρί­ας των φορ­τη­γών για την Κυρια­κή, προ­κει­μέ­νου να μετρια­στούν τα προ­βλή­μα­τα εφο­δια­σμού της αγοράς.

Αύριο εκτι­μά­ται ότι περί­που 500.000 εργα­ζό­με­νοι σε σιδη­ρο­δρό­μους, αερο­δρό­μια, αυτο­κι­νη­το­δρό­μους και λεω­φο­ρεία όλης της χώρας θα απερ­γή­σουν, βυθί­ζο­ντας σε συγκοι­νω­νια­κό χάος μεγά­λο μέρος της Γερ­μα­νί­ας. Σύμ­φω­να με ανα­κοί­νω­ση των Γερ­μα­νι­κών Σιδη­ρο­δρό­μων (DB), αύριο δεν θα πραγ­μα­το­ποι­η­θεί κανέ­να υπε­ρα­στι­κό δρο­μο­λό­γιο, ενώ προ­βλή­μα­τα ανα­μέ­νο­νται και σε πολ­λές περι­φε­ρεια­κές δια­δρο­μές. Εκτός λει­τουρ­γί­ας θα μεί­νουν και τα αερο­δρό­μια της Φραν­κφούρ­της, του Αμβούρ­γου, του Μονά­χου και της Στουτ­γκάρ­δης. Η μεγα­λύ­τε­ρη ένω­ση γερ­μα­νι­κών αερο­δρο­μί­ων ADV προει­δο­ποί­η­σε ότι του­λά­χι­στον 380.000 επι­βά­τες δεν θα εξυ­πη­ρε­τη­θούν, λόγω της απερ­για­κής κινη­το­ποί­η­σης. Επι­πλέ­ον, σε απερ­γία έχουν κλη­θεί αύριο οι εργα­ζό­με­νοι στα λιμά­νια και στους αυτο­κι­νη­το­δρό­μους. Πολ­λά τού­νελ θα παρα­μεί­νουν κλειστά.

Τέτοια μαζι­κή απερ­γία έχει να γίνει από τις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του 1990, όταν απερ­γού­σαν επί εβδο­μά­δες οι εργα­ζό­με­νοι σε όλα τα Μέσα Μετα­φο­ράς της χώρας.

Το ver.di διεκ­δι­κεί νέα συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση εργα­σί­ας διάρ­κειας ενός έτους, αυξή­σεις μισθών 10,5% με ελά­χι­στη αύξη­ση 500€ μηνιαί­ως για τους εργα­ζό­με­νους και 200 € για τους μαθη­τευό­με­νους καθώς και μαζι­κές προ­σλή­ψεις προ­σω­πι­κού για να καλυ­φθούν τα τερά­στια κενά και να βελ­τιω­θούν οι συν­θή­κες εργα­σί­ας που σε πολ­λούς κλά­δους έχουν φέρει τους εργα­ζό­με­νους στα όριά τους. Το GEW ζητά παράλ­λη­λα προ­σλή­ψεις δασκά­λων και καθη­γη­τών, μεί­ω­ση του αριθ­μού των παι­διών στις τάξεις και μεί­ω­ση των ωρών διδα­σκα­λί­ας ανά δάσκα­λο, ενώ το EVG ζητά αυξή­σεις μισθών 12,5 % με ελά­χι­στη αύξη­ση 650 € μηνιαίως.

Η εργο­δο­σία προ­τεί­νει σύμ­βα­ση διάρ­κειας 27 μηνών με 3% αύξη­ση που θα ισχύ­ει από τον Οκτώ­βρη του 2023 και 2% από τον Ιού­νη του 2024, ενώ καταγ­γέλ­λει τις απερ­για­κές κινη­το­ποι­ή­σεις παί­ζο­ντας το χαρ­τί του «κοι­νω­νι­κού αυτο­μα­τι­σμού», φορ­τώ­νο­ντας στους απερ­γούς τους κιν­δύ­νους για την υγεία των ασθε­νών, την ταλαι­πω­ρία όσων χρη­σι­μο­ποιούν τα μέσα μαζι­κής μετα­φο­ράς και εκβιά­ζο­ντας τους εκπαι­δευ­τι­κούς μπρο­στά στις παγ­γερ­μα­νι­κές εξε­τά­σεις για το απο­λυ­τή­ριο και την εισα­γω­γή σε σχο­λές και πανε­πι­στή­μια. Σε πολ­λές περι­πτώ­σεις μάλι­στα έχει σημειω­θεί προ­σπά­θεια «καλο­πιά­σμα­τος» των εργα­ζο­μέ­νων με μικρές αυξή­σεις, πολύ μικρό­τε­ρες από αυτές που διεκ­δι­κούν μέσα από τα συν­δι­κά­τα, ή και εφά­παξ απο­ζη­μιώ­σεις που τάχα αντι­με­τω­πί­ζουν την ακρί­βεια, φυσι­κά εκτός συλ­λο­γι­κής σύμβασης.

Υπεν­θυ­μί­ζε­ται πως και στη Γερ­μα­νία ο πλη­θω­ρι­σμός άγγι­ξε όλο το προη­γού­με­νο διά­στη­μα πρω­τό­γνω­ρα ύψη για τη μετα­πο­λε­μι­κή περί­ο­δο και υπο­λο­γί­ζε­ται τώρα στο 8,7%, με τις αυξή­σεις τιμών σε πολ­λά είδη να ξεπερ­νά­νε το 10%, ενώ σε πολ­λά βασι­κά είδη ακό­μη και το 20%. Παράλ­λη­λα, οι αυξή­σεις στο ρεύ­μα και τη θέρ­μαν­ση έχουν γονα­τί­σει τα νοι­κο­κυ­ριά, με την ενερ­γεια­κή φτώ­χεια να έχει εκτο­ξευ­τεί και να υπο­λο­γί­ζε­ται πως περί­που 1 στους 4 εργα­ζό­με­νους δίνει περισ­σό­τε­ρο από το 10% του μισθού του για ενέρ­γεια.

Η πλευ­ρά των εργο­δο­τών και συγκε­κρι­μέ­να η Ένω­ση Γερ­μα­νι­κών Αερο­δρο­μί­ων ΑDV φοβά­ται πάντως κλι­μά­κω­ση των απερ­για­κών κινη­το­ποι­ή­σε­ων το επό­με­νο διά­στη­μα «με βάση το γαλ­λι­κό μοντέ­λο», ενώ οι Γερ­μα­νι­κοί Σιδη­ρό­δρο­μοι, Deutsche Bahn, κατα­κρί­νουν την παγ­γερ­μα­νι­κή απερ­γία ως «παρά­λο­γη και περιττή».

Αξί­ζει να σημειω­θεί ότι εδώ και και­ρό εντεί­νε­ται η πίε­ση προς τη γερ­μα­νι­κή κυβέρ­νη­ση για μισθο­λο­γι­κές αυξή­σεις με πολ­λές στά­σεις εργα­σί­ας και σε άλλους κλά­δους: από εκπαι­δευ­τι­κούς σε σχο­λεία, νηπια­γω­γεία και παι­δι­κούς σταθ­μούς μέχρι εργα­ζο­μέ­νους σε νοσο­κο­μεία και δομές πρό­νοιας και περίλαθψης.

«Ναι, αλλά ο Στά­λιν…», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο