Πέρασαν 60 και πάνω χρόνια, από τον καιρό που ξεκίνησαν οι πρώτοι αγώνες για τα πνευματικά δικαιώματα στη χώρα μας ‑τότε που δημιουργοί σαν την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου με αντίτιμο ένα ξεροκόμματο (και συχνά ούτε αυτό) πλούτιζαν τις δισκογραφικές εταιρείες που πουλούσαν 10άδες χιλιάδες 45άρια (το «Δύο πόρτες έχει η ζωή» με τον Καζαντζίδη κυκλοφόρησε σε πάνω από 100.000 βινύλια και δεν αναφερόταν καν η Ευτυχία σαν δημιουργός).
Από τότε κύλισε πολύ νερό στ’ αυλάκι και ‑μεταξύ άλλων, το διαδίκτυο και η καπιταλιστική ολοκλήρωση της Ευρώπης άλλαξε άρδην τα πράγματα.
Διαχρονικός ο στόχος των αστικών κυβερνήσεων και της ΕΕ η θέσπιση κανόνων και μηχανισμών ώστε το κεφάλαιο να εκμεταλλευτεί πιο αποδοτικά τον πολιτισμό.
Οι οδηγίες στο Πράσινο Βιβλίο «για τη διαδικτυακή διανομή οπτικοακουστικών έργων, ευκαιρίες και προβλήματα στην ενιαία ψηφιακή αγορά» (2011) στοχεύουν σε έναν ενιαίο οργανισμό διαχείρισής τους, που θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση της όποιας ελευθερίας στη διακίνηση οπτικοακουστικού υλικού και κινηματογραφικών ταινιών στο διαδίκτυο με πρόσχημα την “πάταξη της πειρατείας”, ώστε να αυξηθεί η κερδοφορία των μονοπωλίων παραγωγής οπτικοακουστικών έργων.
Πίσω δηλαδή από όλη αυτή την πίεση για ενιαία πανευρωπαϊκή ρύθμιση των πνευματικών δικαιωμάτων, βρίσκονται τα συμφέροντα των εταιρειών του οπτικοακουστικού τομέα, που έχοντας καταγράψει τεράστιες απώλειες κερδών από το διαδίκτυο την τελευταία δεκαετία και διαπιστώνοντας σήμερα — μπροστά στις αυξανόμενες δυσκολίες αναπαραγωγής του κεφαλαίου τους — ότι δεν έχουν άλλα περιθώρια αναμονής, απαιτούν δικαιώματα ιδιοκτησίας στα έργα που διατίθενται online — επιγραμμικά — μέσα απ’ αυτό.
Αποπνικτική ατμόσφαιρα για τους αληθινούς δημιουργούς καλλιτέχνες
Οι προσκλήσεις των ευρωενωσιακών ντοκουμέντων για συμπαράταξη των δημιουργών — καλλιτεχνών με τις νέες ευρωπαϊκές διευθετήσεις, καθώς τάχα θα επωφεληθούν εξίσου με τις εταιρείες, αφού στις εισπράξεις τους θα προστεθούν και αυτές του διαδικτύου, δεν πρέπει να βρουν κανέναν αποδέκτη.
Παρότι η προσχώρηση των δημιουργών στον ενιαίο οργανισμό θα είναι σε πρώτη φάση εθελοντική, κανείς δεν πρέπει να έχει αμφιβολία ότι η θέσπιση ενιαίων ευρωπαϊκών κανόνων για τα δικαιώματα στον οπτικοακουστικό τομέα σημαίνει μονοπώληση της αγοράς του από τους κολοσσούς που τον λυμαίνονται και συντριβή όλων των δικαιωμάτων των δημιουργών.
Οχι μόνον των οικονομικών, αλλά προπαντός των «πνευματικών». Γιατί μέσα στην αποπνικτική ατμόσφαιρα μιας ασφυκτικά ελεγχόμενης από τους μεγαλοκαναλάρχες και τους μεγαλοπαραγωγούς αγοράς, καμία γνήσια καλλιτεχνική αξία δεν μπορεί να ευδοκιμήσει.
Αυτούς — τους ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής και διανομής του καλλιτεχνικού έργου — το σημερινό σύστημα των πνευματικών δικαιωμάτων θεωρεί «δημιουργούς». Και δεν είναι μακριά από την αλήθεια, αφού το δικό τους γούστο, οι δικές τους αναλύσεις για το τι ζητάει η αγορά, για το τι μπορεί να φέρει εισπρακτικές επιτυχίες σφραγίζει γενικά — και με τις νέες ρυθμίσεις επιδιώκουν να σφραγίζει ολοκληρωτικά — το αποτέλεσμα της πολιτιστικής — καλλιτεχνικής παραγωγής.
Από τους αληθινούς δημιουργούς οι αποκαλούμενες πολιτιστικές ή δημιουργικές βιομηχανίες δεν ζητούν το έργο τους, τη δημιουργία τους, αλλά τις εργασιακές τους ιδιότητες, υλικοτεχνικές, καλλιτεχνικές, διανοητικές, με λίγα λόγια την εργατική τους δύναμη.
Ετσι δικαιώνεται ο Μπρεχτ που από το 1942 — απόβλητος ο ίδιος, όπως και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί από το Χόλιγουντ, που τη δόξα του ζηλεύουν οι Ευρωπαίοι καπιταλιστές — αποκάλυπτε την ουσία των σχέσεων του δημιουργού με τους εκπροσώπους της καπιταλιστικής πολιτιστικής βιομηχανίας στον παρακάτω στίχο :
«Να ξέρεις πως οι δικοί μας μεγάλοι άνθρωποι του θεάματος,
είναι αυτοί που παρουσιάζουν αυτό που εμείς θέλουμε να παρουσιαστεί».
Επομένως η λύση βρίσκεται εκτός των ορίων του σημερινού συστήματος, στην πάλη για να βγούμε από αυτά, στην πάλη για την κατάχτηση της εργατικής λαϊκής εξουσίας. Γιατί μόνο μια εξουσία που θέτει ως σκοπό της να δημιουργήσει ανώτερες, απαλλαγμένες από την εκμετάλλευση και στην πορεία από κάθε καταναγκασμό, μορφές κοινωνικής ζωής έχει πραγματική ανάγκη και από τις ανώτερες μορφές της ανθρώπινης δραστηριότητας, τέτοιες όπως η αληθινή τέχνη.
Πιο συγκεκριμένα η λαϊκή εξουσία — που για το ΚΚΕ είναι η σοσιαλιστική — έχει ως στόχο να καταργήσει όχι μόνο αυτή τη βαθιά αντιπολιτιστική πολιτική, αλλά και την οικονομική της βάση, την καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και διάδοσης της τέχνης, εξασφαλίζοντας έτσι τη θεμελιακή προϋπόθεση για να μπορεί ο καλλιτέχνης να δημιουργεί πραγματικά ελεύθερα χωρίς τις μεσολαβήσεις των κάθε είδους «παραγωγών» και «προαγωγών». Ελεύθερα υπό έναν και μόνον περιορισμό: το έργο του να εξυψώνει το διανοητικό, συναισθηματικό, αισθητικό κόσμο των ανθρώπων, αντί ευχάριστα να τους αποκοιμίζει και να τους χειραγωγεί.
ℹ️ Είναι φυσικό τα αντικρουόμενα συμφέροντα ‑οικονομικά και άλλα, τα επί μέρους «συντεχνιακά», οι ιδεολογικές αφετηρίες κλπ. να εμποδίζουν την ενιαία εκπροσώπηση του καλλιτεχνικού χώρου. Για να δοθεί μια εικόνα αναφέρουμε ενδεικτικά τους παρακάτω φορείς, ΟΣΔ, σωματεία, ΜηΚεΟ κλπ (πολλά έχουν αυτοδιαλυθεί και σε όλα έχουν ανακληθεί οι «επίσημες» άδειες)
- Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) Έργων Λόγου
- ΕΥΕΔ (Πνευματικά δικαιώματα συνθετών και στιχουργών και διαχείριση) Η Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων ΕΥΕΔ ιδρύθηκε και λειτουργεί με βάση την υπ΄αριθμ. 262844/18408/13772/689/04.06.2018 (ΦΕΚ Β΄ 2085/07.06.2018) υπουργική απόφαση και έχει αναλάβει την εκπροσώπηση των πνευματικών δικαιωμάτων της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών της ΑΕΠΙ ΑΕ, της οποίας η άδεια ανακλήθηκε με την υπ΄αριθμ. 224747/4952/15.05.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1767/17.5.2018) υπουργική απόφαση (λειτουργεί ως Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός ‑ΜηΚεΟ)
- AEΠI-Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Πνευματικής Ιδιοκτησίας (Πνευματικά δικαιώματα συνθετών και στιχουργών και διαχείριση) — η άδεια ανακλήθηκε με την υπ΄αριθμ. 224747/4952/15.05.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1767/17.5.2018) υπουργική απόφαση.
- ΕΜΣΕ (Ένωση Μουσικοσυνθετών & Στιχουργών Ελλάδας + ΕΜΣΕ — Πολιτιστική Δράση) «σωματείο που δημιουργήθηκε το 1971 με πρωτοβουλία των Ελλήνων συνθετών και στιχουργών, από την ανάγκη τους να αμυνθούν στην επίθεση που δέχονταν το πνευματικό τους προϊόν από τους λογής λογής προστάτες, εκμεταλλευτές, πειρατές κά»
- Αυτοδιαχείριση-Autodia ΟΣΔ Πνευματικών Δικαιωμάτων μουσικών έργων, ως συνέχεια και διάδοχος της ΕΜΣΕ (ΜηΚεΟ με τη νομική μορφή Αστικού Συνεταιρισμού Περιορισμένης Ευθύνης
- GEA-Grammo, Ερατώ, Απόλλων (Νέος Ενιαίος ΜηΚεΟ «Συλλογικής Διαχείρισης & Είσπραξης Συγγενικών Δικαιωμάτων των Παραγωγών, Τραγουδιστών Μουσικών)
- Σωματεία ελληνικού τραγουδιού («ΑΣΜΑ 450+», «ΜΕΤΡΟΝ», «ΣΩΜΣΕ», «ΥΠΕΡΒΑΣΗ»)
- ΔΙΟΝΥΣΟΣ (ΟΣΔ Δικαιωμάτων Ελλήνων Ηθοποιών)
- International Federation of Phonographic Industry (IFPI) (Παράρτημα Ελλάδας)
- Grammo (ΟΣΔ & Προστασίας Παραγωγών Υλικών Φορέων Ήχου / Εικόνας-Ήχου)
- Ερατώ (ΟΣΔ.Δ Τραγουδιστών — Ερμηνευτών Συν.Π.Ε.)
- Απόλλων (ΟΣΔ.Δ Ελλήνων Μουσικών Συν.Π.Ε.)
- Φοίβος (ΟΣΔ.Δ Φωτογράφων) κλπ κλπ
Επίκαιρη Ερώτηση σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα Συνθετών και Στιχουργών κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Δελής Γιάννης προς την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Αναλυτικά αναφέρει:
«Οι δημιουργοί στο χώρο της μουσικής βρίσκονται σε αναβρασμό μετά τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ίδρυση και αδειοδότηση από το ΥΠΠΟΑ Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης (ΑΟΔ), δηλαδή μιας νέας ΑΕΠΙ, η οποία θα κερδοσκοπεί από τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, την ίδια στιγμή που το υπουργείο, μέσω του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), δε διευκολύνει την αδειοδότηση του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) με την επωνυμία “Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής” (ΕΔΕΜ), που οι ίδιοι οι δημιουργοί έχουν συστήσει. Η κωλυσιεργία από την πλευρά του ΥΠΠΟΑ για την αδειοδότηση της ΕΔΕΜ αφενός παρατείνει τη λειτουργία της μεταβατικής Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ) η οποία είναι το διάδοχο σχήμα της ΑΕΠΙ, αφετέρου άφησε ελεύθερο έδαφος ώστε να λειτουργήσει μια νέα κερδοσκοπική εταιρεία που επιχειρεί να καλύψει το κενό.
Το κόμμα μας ανέκαθεν ήταν αντίθετο στην ύπαρξη κερδοσκοπικών φορέων διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων, όπως η ΑΕΠΙ. Τόσο πριν την ψήφιση του νόμου 4481 του 2017, που έφερε στην Βουλή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ, όσο και κατά τη συζήτηση για την ψήφισή του, είχαμε εκφράσει τη διαφωνία μας με την οδηγία 2014/26 και την ενσωμάτωσή της στο ελληνικό δίκαιο και είχαμε αποκαλύψει ότι η οδηγία αυτή δεν εκδόθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να προστατέψει τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών και των ερμηνευτών, αλλά για να διαμορφώσει ‑με πρόσχημα αυτήν την προστασία- νομικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας στο πεδίο των δικαιωμάτων αυτών.
Ήμασταν αντίθετοι με τη θεσμοθέτηση της λειτουργίας των ΑΟΔ, όπως επίσης είχαμε διαφωνήσει και με την τροπολογία που έφερε πάλι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ το Μάρτιο του 2018, με την οποία συστάθηκε η ΕΥΕΔ και απαιτούσαμε την άμεση παράδοση της ΑΕΠΙ στους δικαιούχους δημιουργούς.
Πέρα από αυτά, η τότε Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ είχε υποσχεθεί στους δημιουργούς ότι θα έπαιρνε κάθε μέτρο για να διασφαλίσει τη λειτουργία του ΟΣΔ που θα είχαν συστήσει οι δημιουργοί. Φυσικά, όπως έκανε και σε άλλες περιπτώσεις, άφηνε εντυπώσεις ότι έλυσε το θέμα, χωρίς όμως να θεσμοθετήσει την κατοχύρωση της λύσης, με αποτέλεσμα η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ να αποποιείται την ευθύνη και ως συνεπής διάδοχος των προηγουμένων κυβερνήσεων να συνεχίζει στο ίδιο μήκος κύματος, αφήνοντας μετέωρους τους δημιουργούς.
Ταυτόχρονα μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών μπλοκάρουν τη διαδικασία αδειοδότησης της ΕΔΕΜ, αφού δεν μπορούν να εκταμιευτούν τα αναγκαία χρήματα για τη σύνταξη της μελέτης βιωσιμότητας που ζητάει το ΥΠΠΟΑ από αυτήν.
Μέχρι την ψήφιση του νόμου 4481/2017 είχαμε μια μόνο κερδοσκοπική εταιρεία, την ΑΕΠΙ, που διαχειριζόταν πνευματικά δικαιώματα, με τις γνωστές βαριές συνέπειες για τους δημιουργούς. Σήμερα που η ίδρυση κερδοσκοπικών ΑΟΔ ευνοείται και από τη νομοθεσία, τα πράγματα θα είναι πολύ χειρότερα. Ανοίγει ο δρόμος για να ιδρυθούν κερδοσκοπικές εταιρίες σε όλους τους κλάδους δικαιωμάτων, ενώ ο ανταγωνισμός ανάμεσα σε αυτές και τους συλλογικούς φορείς των δημιουργών θα είναι καταστροφικός για τους δεύτερους, καθώς η νομοθεσία τούς αντιμετωπίζει μεροληπτικά και ανισότιμα σε σχέση με τις ιδιωτικές ΑΟΔ.
Ερωτάται η κ. υπουργός τι μέτρα σκοπεύει να πάρει, για να μπορέσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί να διαχειριστούν και να προστατέψουν τα πνευματικά δικαιώματά τους και, συγκεκριμένα, αν θα μεριμνήσει για να διευκολυνθεί η ίδρυση και να στηριχτεί η λειτουργία του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) των δημιουργών (Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής — ΕΔΕΜ), όπως και αν θα φροντίσει για να περάσει η διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των συνθετών και στιχουργών από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ, μαζί με όλη την υποδομή σε αρχεία και πελατολόγιο της ΑΕΠΙ, που περιήλθαν στην ΕΥΕΔ».
Δελής Γιάννης
Καραθανασόπουλος Νίκος
Κατσώτης Χρήστος
Λύση “βασισμένη στη νομιμότητα, τους κανόνες και το βιώσιμο πλάνο” προκρίνει το υπουργείο Πολιτισμού: Συγκεκριμένα σε ερώτηση δημοσιογράφων για το θέμα, η υπουργός Λίνα Μενδώνη αφού έκανε μια αναδρομή των μέχρι τώρα βημάτων ξεκαθαρίζει ότι κάνει και θα κάνει ό,τι χρειαστεί, για να οδηγηθούμε σε ένα καθεστώς διαφάνειας, που θα εξασφαλίζει το μέλλον των καλλιτεχνών, τονίζοντας ότι “οι ανεξάρτητες οντότητες διαχείρισης (ΑΟΔ) γνωστοποιούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, αλλά και στη βάση των αυστηρών προϋποθέσεων που θέτει για τη σύστασή τους ο ελληνικός νόμος. Η σύστασή τους δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού ή της διοίκησης. Η ύπαρξη ΑΟΔ ‑οι οποίες λειτουργούν σε πολλές χώρες της Ευρώπης- προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο και από την Οδηγία για τη συλλογική διαχείριση”.
- Το Υπουργείο Πολιτισμού, κατόπιν εισήγησης του ΟΠΙ, εξέδωσε διαπιστωτική πράξη σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία είναι ΑΟΔ, καθότι πληροί όλες τις κατά νόμον προϋποθέσεις.
- Το Υπουργείο απαντά και στα περί καθυστερήσεων ή μη ξεκάθαρης τοποθέτησης για το ζήτημα, σημειώνοντας ότι “στόχος είναι η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία.
- Τούτο σημαίνει ότι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται οι ίδιοι το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων.
Όπως αναφέρει το ΥΠΠΟ, έχει μείνει πιστό στα βήματα που τέθηκαν από κοινού με τους δημιουργούς. Ειδικότερα:
- Το Υπουργείο έχει αναθέσει στον ΟΠΙ τη διενέργεια ελέγχου στην ΕΥΕΔ μέσω ανεξάρτητης εταιρείας. Η διαδικασία είναι σε εξέλιξη. Η διενέργεια ελέγχου συμφωνήθηκε με τους δημιουργούς στις 14 Οκτωβρίου 2019, προκειμένου να γνωρίζουν και οι ίδιοι τι θα παραλάβει ο νέος οργανισμός.
- Στην ίδια συνάντηση συμφωνήθηκε, ο νέος οργανισμός να συντάξει έκθεση βιωσιμότητας. Το ΥΠΠΟΑ επισημαίνει ότι ο νέος οργανισμός πρέπει να είναι κατά νόμο (4481/2017) βιώσιμος, άλλως τίθενται σε κίνδυνο τα δικαιώματα των δημιουργών. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΠΙ, η πλειοψηφία των ΟΣΔ προκειμένου να αδειοδοτηθεί, έχει προσκομίσει στοιχεία που αποδεικνύουν τη βιωσιμότητά τους, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
- Με την προσκόμιση της έκθεσης, η οποία θα αποδεικνύει τη βιωσιμότητα, θα ακολουθηθεί η κατά νόμον διαδικασία αδειοδότησης.
- Οι αναφορές του Υπουργείου Πολιτισμού στο ζήτημα της βιωσιμότητας, είναι κρίσιμη, καθώς οι καλλιτέχνες έχουν βιώσει τι σημαίνει να μην υπάρχει πλάνο, διαφάνεια και χρηματοδότησει και έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ από ιστορίες κακοδιαχείρισης ή πρόχειρης αντιμετώπισης μιας πολύ σημαντικής υπόθεσης.
- Έχει τέλος σημασία, η δέσμευση του υπουργείου για την προστασία των δημιουργών και των δικαιούχων συγγενικών δικαιωμάτων, αλλά και η επεξεργασία σειράς μέτρων προς αυτή την κατεύθυνση
Στο μεταξύ η ομάδα «Αυτοδιαχείριση» (Αυτοδιαχείριση-Autodia) των δημιουργών σε δελτίο τύπου με τίτλο «ΕΔΕΜ: ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΜΕ ΕΞΟΔΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ» αναφέρει:
Οι δημιουργοί μέλη της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ θέτουν τα παρακάτω εύλογα ερωτήματα σε σχέση με τις τοποθετήσεις συναδέλφων τους δημιουργών, οι οποίοι επιθυμούν τη δημιουργία νέου ΟΣΔ:
- Πόσα είναι σήμερα τα μέλη της ΕΥΕΔ και πόσα από αυτά αποτελούν εγγεγραμμένα μέλη του αστικού συνεταιρισμού ΕΔΕΜ;
- Πώς ένας Οργανισμός είναι βιώσιμος, όταν δεν διαθέτει καν τα χρήματα για την εκπόνηση της μελέτης βιωσιμότητας που ρητά προβλέπει ο Νόμος;
- Εάν λάβει άδεια η ΕΔΕΜ, με τι κεφάλαια θα ξεκινήσει τη λειτουργία της, ώστε να ασκεί αποτελεσματική συλλογική διαχείριση; Με χρήματα των δημιουργών ή πάλι με χρήματα του ελληνικού λαού?
- Γιατί η ΕΔΕΜ δεν αποδέχτηκε την πρόταση της ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ για την ένωση όλου του ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου κάτω από την ίδια στέγη και προτιμά διπλά διαχειριστικά έξοδα, διπλές δαπάνες, διπλά αμοιβολόγια, κλπ., συρρικνώνοντας έτσι βάναυσα τα έσοδα όλων μας και διασπώντας την αγορά;
- Δεν είναι παράλογο το αίτημα για τη δημιουργία νέου ΟΣΔ, όταν υπάρχει ήδη στην Ελλάδα μη κερδοσκοπικός και αυτοδιαχειριζόμενος ΟΣΔ που λειτουργεί με ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα και στεγάζει σημαντικό μέρος του ελληνικού ρεπερτορίου και σχεδόν ολόκληρο το ξένο ρεπερτόριο; Γιατί η Ελλάδα πρέπει να πρωτοτυπήσει πανευρωπαϊκά δημιουργώντας ΔΥΟ ΟΣΔ για το μουσικό πνευματικό δικαίωμα, ιδίως όταν ο ένας εξ αυτών βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, αδειοδοτεί κανονικά μεγάλους και μικρούς χρήστες και είναι μέλος των πιο έγκριτων ευρωπαϊκών και διεθνών ενώσεων;
- Γιατί αναφέρετε ότι το ελληνικό τραγούδι είναι ενωμένο, όταν σημαντικό μέρος του ελληνικού τραγουδιού ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙ με τις επιλογές σας; Συνάδελφοι, έχουμε όλοι ευθύνη για την επόμενη μέρα. Σας καλούμε να μην τροφοδοτείτε τον διχασμό και την εμπάθεια, αλλά τη σύμπνοια και την ομόνοια, ώστε να απαντήσουμε ενωμένοι στην ανάπτυξη ιδιωτικών κερδοσκοπικών εταιριών. Σας καλούμε να δώσουμε όλοι μαζί μια οριστική λύση στην κρίση του κλάδου πριν είναι πολύ αργά για το πνευματικό δικαίωμα.
Μερικά από τα πιο μεγάλα ονόματα του ελληνικού μουσικού ρεπερτορίου βρέθηκαν στη συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσαν όλα τα σωματεία του ελληνικού τραγουδιού, «ΑΣΜΑ 450+», «ΜΕΤΡΟΝ», «ΣΩΜΣΕ», «ΥΠΕΡΒΑΣΗ», για να παρουσιάσουν το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν από την κυβερνητική πολιτική, να εκθέσουν τα αιτήματά τους απαιτώντας να δοθεί άδεια, τώρα, από το υπουργείο Πολιτισμού στον νέο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) των πνευματικών τους δικαιωμάτων, την ΕΔΕΜ.
Αφορμή για τη συνέντευξη Τύπου αποτέλεσαν οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ίδρυση και την αδειοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού, Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης (ΑΟΔ) η οποία θα κερδοσκοπεί από τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών, την ίδια στιγμή που το ίδιο υπουργείο δεν διευκολύνει την ΕΔΕΜ, που οι ίδιοι οι δημιουργοί έχουν συστήσει. Μετά την ολοκλήρωση της συνέντευξης Τύπου, συμβολικά βρέθηκαν έξω από το υπουργείο Πολιτισμού ξεκαθαρίζοντας ότι «το τραγούδι δεν τελειώνει».
Το «παρών» έδωσε ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, εκφράζοντας τη συμπαράσταση του Κόμματος στο δίκαιο αγώνα των δημιουργών. Άλλωστε, για το συγκεκριμένο ζήτημα σχετική Επίκαιρη Ερώτηση έχει καταθέσει το ΚΚΕ και στη Βουλή, όπου θέτει στην υπουργό Πολιτισμού συγκεκριμένα ερωτήματα: «Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει για να μπορέσουν οι ίδιοι οι δημιουργοί να διαχειριστούν και να προστατέψουν τα πνευματικά δικαιώματά τους και συγκεκριμένα αν θα μεριμνήσει για να διευκολυνθεί η ίδρυση και να στηριχτεί η λειτουργία του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης των δημιουργών (Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής — ΕΔΕΜ), όπως και αν θα φροντίσει να περάσει η διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των συνθετών και στιχουργών από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ μαζί με όλη την υποδομή σε αρχεία και πελατολόγιο της ΑΕΠΙ, που περιήλθαν στην ΕΥΕΔ».
Εισηγητικά μίλησαν οι Φοίβος Δεληβοριάς («ΑΣΜΑ 450+»), Ελένη Γιαννατσούλια («Υπέρβαση»), Στάθης Δρογώσης («Μέτρον»).
Ο Φ. Δεληβοριάς, αφού έκανε μια αναδρομή των τελευταίων χρόνων, σημείωσε ότι ενώ οι Έλληνες δημιουργοί περιμένουν από τον Οκτώβρη να δοθεί άδεια στην ΕΔΕΜ ξαφνικά μαθαίνουν ότι σε έναν χώρο που είναι κατεστραμμένος από τα ιδιωτικά συμφέροντα (ΑΕΠΙ), θα ανοίξει ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων. Κάλεσε το υπουργείο Πολιτισμού να δώσει γρήγορα την άδεια, αλλιώς η χθεσινή συνέντευξη Τύπου ήταν μόνο η αρχή και θα προχωρήσουν και σε άλλες κινητοποιήσεις. «Θα οργανώσουμε ακόμα και τη σιωπή μας. Όταν η μουσική παύει να ακούγεται η σιωπή γίνεται εκκωφαντική».
Η Ελ. Γιαννατσούλια εξέφρασε την αγωνία των δημιουργών, καθώς πολλοί αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσκολίες.
Οι δημιουργοί έχουν «εμπειρία» από τη λειτουργία μιας ΑΟΔ, καθώς η ΑΕΠΙ λειτουργούσε με τέτοιον τρόπο, δηλαδή οι δημιουργοί δεν είχαν λόγο στον τρόπο λειτουργίας ή στον κανονισμό διανομής, ανέφερε ο Σ. Δρογώσης. Τόνισε ότι ειδικά οι στιχουργοί, που δεν έχουν άλλο πόρο, πέρα από την είσπραξη των δικαιωμάτων τους βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης.
Ανέφερε ακόμα ότι η ευρωπαϊκή οδηγία, που επιτρέπει την ίδρυση ΑΟΔ, έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία, καταγγέλλοντας παράλληλα τις κυβερνήσεις που διαδοχικά έχουν σοβαρές ευθύνες. Μάλιστα, όπως ανέφερε, η νομοθεσία αντιμετωπίζει ανισότιμα τους συλλογικούς φορείς των δημιουργών σε σχέση με τις ιδιωτικές ΑΟΔ, π.χ. για την ίδρυση ΟΣΔ απαιτείται άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, ενώ για την ίδρυση της ΑΟΔ μια απλή γνωστοποίηση. Ανέδειξε ακόμα ότι η υπόθεση της ΑΕΠΙ δεν έχει προχωρήσει ακόμα σε δίκη.
Τοποθέτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ
σχετικά με την Οδηγία για «τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ενιαία ψηφιακή αγορά»