Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Για την Κοινωνιολογία και τα Λατινικά. Τι κρίνεται πραγματικά;

Το νομο­σχέ­διο που κατέ­θε­σε το υπουρ­γείο Παι­δεί­ας, εν μέσω παν­δη­μί­ας, περιέ­χει μια σει­ρά ρυθ­μί­σεις που απο­τε­λούν ευθεία επί­θε­ση στο δικαί­ω­μα της νεο­λαί­ας για μόρ­φω­ση. Χει­ρο­τε­ρεύ­ει τους όρους πρό­σβα­σης στα ΑΕΙ, μετα­τρέ­πει ακό­μα πιο έντο­να το Λύκειο σε εξε­τα­στι­κό κέντρο. Εισά­γει μια σει­ρά δεξιό­τη­τες, δημιουρ­γώ­ντας σοβα­ρά ερω­τή­μα­τα για τους όρους και το περιε­χό­με­νο που αυτές θα πάρουν στη σχο­λι­κή ζωή. Ανε­βά­ζει την ανα­λο­γία μαθη­τών ανά αίθου­σα σε Νηπια­γω­γεία και Δημο­τι­κά, ενώ υπο­κρι­τι­κά μιλά­ει για απο­φυ­γή συνω­στι­σμού. Για όλους αυτούς τους λόγους πρέ­πει να απο­συρ­θεί εδώ και τώρα.

Μια επι­πλέ­ον πλευ­ρά που θίγει το νομο­σχέ­διο είναι η αντι­κα­τά­στα­ση της Κοι­νω­νιο­λο­γί­ας από τα Λατι­νι­κά ως μάθη­μα πανελ­λα­δι­κώς εξε­τα­ζό­με­νο από τη σχο­λι­κή χρο­νιά 2021–2022.

Δεν είναι η πρώ­τη φορά που κυριο­λε­κτι­κά «στου κασί­δι το κεφά­λι», δηλα­δή πάνω στην πλά­τη των μαθη­τών η εκά­στο­τε πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας πει­ρα­μα­τί­ζε­ται, κλεί­νει το μάτι σε μια ειδι­κό­τη­τα εκπαι­δευ­τι­κών και στρέ­φε­ται ενά­ντια σε μια άλλη.

Είναι μόνι­μη τακτι­κή των κυβερ­νή­σε­ων αυτή. Το «διαί­ρει και βασί­λευε» ανά­με­σα σε ειδι­κό­τη­τες, ανά­με­σα σε κατη­γο­ρί­ες ανα­πλη­ρω­τών κ.ά. Τελι­κά, ο μόνι­μος χαμέ­νος είναι οι μαθη­τές, αλλά και οι εκπαι­δευ­τι­κοί που στην ουσία βγαί­νουν απο­δυ­να­μω­μέ­νοι από τις εσω­τε­ρι­κές τους δια­μά­χες, ενώ το ζητού­με­νο είναι να βγουν δυνα­τοί απέ­να­ντι στις κυβερ­νη­τι­κές πολιτικές.

Για παρά­δειγ­μα, η λογι­κή του Γαβρό­γλου επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν «πονά­ει κεφά­λι — κόβει κεφά­λι». Αντί να δού­με πώς θα γίνει πιο ουσια­στι­κό το μάθη­μα, με στοι­χεία Ιστο­ρί­ας, γνώ­σης του ευρω­παϊ­κού πολι­τι­σμού, αφαί­ρε­σε τα Λατι­νι­κά, για­τί όπως υπο­στη­ρί­ζει δεν είναι χρήσιμα!

Τώρα τα ίδια επί της ουσί­ας λέει η Κερα­μέ­ως για την Κοι­νω­νιο­λο­γία, η οποία μάλι­στα στιγ­μα­τί­στη­κε ως αρι­στε­ρή επι­στή­μη από διά­φο­ρους, που φυσι­κά δεν έχουν κατα­λά­βει ότι σε μια ταξι­κή κοι­νω­νία, μια κοι­νω­νι­κή επι­στή­μη δεν μπο­ρεί παρά να έχει ταξι­κό περιεχόμενο.

Η ουσία βρί­σκε­ται αλλού. Ο νέος μέχρι τα 18 έτη, ανε­ξάρ­τη­τα από το επάγ­γελ­μα που θα ακο­λου­θή­σει, πρέ­πει να παίρ­νει σύγ­χρο­νη Γενι­κή Παι­δεία. Να κου­βε­ντιά­σου­με για το πώς γίνε­ται το μάθη­μα, όχι να αρχί­ζου­με να κόβου­με γενι­κώς και αορί­στως μαθή­μα­τα. Να κου­βε­ντιά­σου­με πώς γίνε­ται το μάθη­μα των Λατι­νι­κών, όχι ως παπα­γα­λία, αλλά επί της ουσί­ας, με γνώ­ση των ιστο­ρι­κών — πολι­τι­σμι­κών συν­θη­κών μέσα στις οποί­ες ευδο­κί­μη­σε το λατι­νι­κό κεί­με­νο που εξε­τά­ζε­ται κάθε φορά. Όμως, αν το καλο­σκε­φτού­με, μια τέτοια προ­σέγ­γι­ση «μυρί­ζει» Κοι­νω­νιο­λο­γία! Πράγ­μα­τι, η Κοι­νω­νιο­λο­γία ως επι­στή­μη μπο­ρεί ‑κι αυτή υπό προ­ϋ­πο­θέ­σεις- να συμ­βάλ­λει ώστε να εξε­τά­ζε­ται η κοι­νω­νία, πώς αλλά­ζει, ποιες είναι οι κοι­νω­νι­κές δυνά­μεις που συγκρο­τούν κάθε ιστο­ρι­κό σχη­μα­τι­σμό, πώς στο έδα­φος αυτού του κοι­νω­νι­κού σχη­μα­τι­σμού ανα­δύ­ο­νται μορ­φές συνεί­δη­σης, τρό­πος σκέ­ψης, νοο­τρο­πί­ες, κουλτούρες.

Το ζητού­με­νο λοι­πόν είναι η συνερ­γα­σία και όχι η αντι­πα­ρά­θε­ση ανά­με­σα στις επι­στή­μες. Και, επι­πλέ­ον, η αξία ενός μαθή­μα­τος δεν μπο­ρεί να κρί­νε­ται από το αν αυτό είναι εξε­τα­ζό­με­νο ή όχι, αλλά από την προ­σφο­ρά του στις γνώ­σεις και τη γενι­κό­τε­ρη συγκρό­τη­ση του μαθη­τή. Όλα αυτά μπο­ρούν να εξα­σφα­λι­στούν αν στο επί­κε­ντρο του ενδια­φέ­ρο­ντος βρε­θεί η συγκρό­τη­ση ενός σχο­λεί­ου που θα επι­διώ­κει να δώσει ευρύ μορ­φω­τι­κό υπό­βα­θρο στους μαθη­τές. Όμως αυτός δεν είναι ο στό­χος του σχο­λεί­ου σήμερα.

Στο διά ταύ­τα. Αν η κυβέρ­νη­ση θέλει να λύσει τα προ­βλή­μα­τα που δημιουρ­γεί η ρύθ­μι­ση που λαν­θα­σμέ­να εξο­στρα­κί­ζει την Κοι­νω­νιο­λο­γία, μπο­ρεί να το κάνει. Το μάθη­μα της Κοι­νω­νιο­λο­γί­ας μπο­ρεί να εντα­χθεί ως πανελ­λα­δι­κά εξε­τα­ζό­με­νο ανά­λο­γα με το τμή­μα ή τη σχο­λή που επι­λέ­γει ο μαθη­τής και αντί­στοι­χα έτσι να είναι και το μάθη­μα των Λατι­νι­κών. Είναι μια δίκαιη ρύθμιση.

Κ. Ι.

Πηγή: 902.gr

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο