Το κέντρο της Αθήνας απροσπέλαστο
Σε έναν μεγάλο Γολγοθά μετατράπηκε ο λεγόμενος «Μεγάλος Περίπατος» της Αθήνας, ένα σχέδιο που υλοποιήθηκε βεβιασμένα από τη διοίκηση του δήμου Αθηναίων, χωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο, ούτε ολοκληρωμένη μελέτη για τις παρεμβάσεις που πραγματικά χρειάζεται να γίνουν.
Οι παρεμβάσεις ξεκίνησαν από το Σάββατο με την πεζοδρόμηση της λεωφόρου Βασ. Ολγας.
Τη Δευτέρα, όπως ήταν φυσιολογικό, με τον κόσμο να κινείται περισσότερο στους δρόμους με τα ΙΧ, δεδομένων των συστάσεων προκειμένου να αποφεύγεται ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, κυριολεκτικά προκλήθηκε μια απίστευτη ταλαιπωρία.
Σημειώνουμε ότι δεν υπάρχει δακτύλιος, ενώ φαίνεται πως η πρεμούρα της διοίκησης του δήμου αφορά την εξυπηρέτηση του… τουριστικού «περιβάλλοντος», χωρίς να παίρνει υπόψη της τις ανάγκες των κατοίκων, των εργαζομένων και των επαγγελματιών της πόλης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι αργά το μεσημέρι χτες, υπήρχαν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα από το Σύνταγμα έως και την Πανεπιστημίου στο ύψος του σταθμού του Μετρό. Παράλληλα, με σοβαρά προβλήματα διεξαγόταν η κυκλοφορία και στην περιοχή των Εξαρχείων και σε δρόμους όπως η Σόλωνος, η Ναυαρίνου, η Σκουφά, η Ιπποκράτους, η Ομήρου και η Χαριλάου Τρικούπη. Τα μεγαλύτερα προβλήματα παρατηρήθηκαν τις ώρες αιχμής στην άνοδο της Συγγρού από τον Αγιο Σώστη, στη Βασιλίσσης Αμαλίας και την Πανεπιστημίου, στη Βασιλίσσης Σοφίας, στην Καλλιρρόης και την Αλεξάνδρας. Το μποτιλιάρισμα και η αυξημένη κίνηση παρατηρήθηκαν ακόμα και χιλιόμετρα από το κέντρο, αφού ήταν φυσιολογικό κεντρικές οδικές αρτηρίες όπως η Πατησίων και η Αχαρνών να είναι μπλοκαρισμένες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στην Πανεπιστημίου δημιουργούνται πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος στις δύο από τις υφιστάμενες λωρίδες κυκλοφορίας μήκους 900 μέτρων, ενώ μία τρίτη θα αφορά αποκλειστικά σε χρήση από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Στόχος του σχεδιασμού είναι να αυξηθεί ο αριθμός των δρομολογίων των ΜΜΜ ώστε να μειωθεί ο αριθμός των επιβατών ανά δρομολόγιο.
Από την επόμενη βδομάδα θα αρχίσει η διαμόρφωση της περιοχής γύρω από την πλατεία Συντάγματος, γεγονός που σημαίνει ότι αν δεν υπάρξει κατάλληλη προετοιμασία τόσο από την πλευρά του δήμου Αθηναίων και της Τροχαίας, όσο και από την πλευρά των οδηγών, τα φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους του κέντρου της πόλης θα συνεχιστούν ή και θα ενταθούν.
Από το δήμο Αθηναίων έγιναν κάποιες δηλώσεις περί υπομονής και καλύτερης οργάνωσης, ωστόσο προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι έγινε και προσπάθεια να μετατοπιστεί το πρόβλημα στη …μη προσαρμογή των κατοίκων.
Ενώ για την κατάσταση της Δευτέρας στελέχη του δήμου Αθηναίων ανέφεραν πως «μέρα με τη μέρα το σχέδιο θα αναπροσαρμόζεται.
Για παράδειγμα, μπορεί σήμερα η Πανεπιστημίου να είχε έναν αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο, η Σόλωνος ήταν ανοιχτή, άρα ο κόσμος θα αρχίσει να αναπροσαρμόζει την κυκλοφοριακή του συνήθεια. Ζητούμε την κατανόηση του κόσμου, γιατί αυτήν τη στιγμή πάμε να εφαρμόσουμε τη μεγαλύτερη ίσως αστική ανάπλαση που έχει γίνει στο δήμο της Αθήνας.
Με τον Μεγάλο Περίπατο καταφέρνουμε να αποδώσουμε 7 χιλιόμετρα περιπατητικών διαδρομών, 3 χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών και σε σύνολο 50 χιλιάδες στρέμματα στο κέντρο της Αθήνας ελεύθερου δημόσιου χώρου στους φυσικούς χρήστες».
Από την πλευρά της Τροχαίας, στελέχη της αρκέστηκαν στο σχολιασμό …«κάθε αρχή και δύσκολη».
Το σχέδιο του Δήμου «Ο μεγάλος (αρχαιολογικός) περίπατος», εισηγήθηκε σε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο (11-Μαΐου) με τη φιλοδοξία «να αλλάξει το πρόσωπο της Αθήνας στο κυκλοφοριακό, αυξάνοντας δραστικά τον διαθέσιμο δημόσιο χώρο για τους πεζούς».
Βέβαια ισχύει το «βλέποντας και κάνοντας» πάντως σαν master plan προβλέπει ευρείες αλλαγές σε κεντρικούς άξονες του κέντρου της Αθήνας με στόχο «η πόλη να γίνει φιλικότερη σε πεζούς και ποδηλάτες, σε βάρος του παρεχόμενου στα οχήματα χώρου, παράλληλα επιδιώκεται η οδική ασφάλεια, η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η βελτίωση των επιδόσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς».
ℹ️ Οι προτάσεις Μπακογιάννη έχουν τρεις εφαρμογές:
- επέκταση των πεζοδρομίων,
- πλήρης πεζοδρόμηση οδικών αρτηριών και
- προώθηση των ΜΜΜ με νέες λεωφορειολωρίδες και χρήση ποδηλάτου «που σήμερα είναι άγνωστη λέξη στο κέντρο».
✔️ Πεζοδρόμια
- Στην Πανεπιστημίου θα υπάρξει διαπλάτυνση πεζοδρομίων κατά 9 μέτρα (3 λωρίδες) σε όλο το μήκος του δρόμου με ειδική πλέον λωρίδα για ποδηλάτες. Καταργείται η λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής η οποία μεταφέρεται στην Ακαδημίας. Με την παρέμβαση αυτή αναδεικνύεται η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο, Ακαδημία Αθηνών) και οι γύρω οδοί.
- Η πλατεία Ομονοίας αναβαθμίζεται και ανοίγει για το κοινό σε λίγες ημέρες ενώ προβλέποντα βελτιώσεις στην Πατησίων στο τμήμα Ομόνοια – Αρχαιολογικό Μουσείο. Η εν λόγω ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 7.000 m² στο δημόσιο χώρο.
- Στην περιοχή της πλατείας Συντάγματος επεκτείνονται τα πεζοδρόμια, ενώ παραμένουν τρεις λωρίδες για τα οχήματα και μια λεωφορειολωρίδα. Με τη συγκεκριμένη διαπλάτυνση θα αποδοθούν περίπου 1300 m² στον δημόσιο χώρο.
- Να θυμίσουμε ότι το Εμπορικό Τρίγωνο (Αθηνάς – Πλατεία Ομονοίας – Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Μητροπόλεως) και η περιοχή της Πλάκας (Μητροπόλεως – Ερμού – Αγίων Ασωμάτων – Αποστόλου Παύλου – Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας – Φιλελλήνων) διατηρούνται ως πεζόδρομοι.
- Δρομολογούνται παρεμβάσεις στις κάτωθι πλατείες: Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή.
✔️ Πεζοδρομήσεις αξόνων
- Λ. Βασιλίσσης Όλγας στο σύνολο της (700 μέτρα). Διατηρείται η υφιστάμενη χάραξη του τραμ. Με την πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα αποδοθούν περίπου 10.500 m², νέου κοινόχρηστου χώρου.
- Οδός Ηρώδου Αττικού στο σύνολο της (630 μέτρα). Ενδεχόμενη ανάπλαση θα αποδώσει περίπου 5.000 m² στον δημόσιο χώρο.
- Οδός Αθηνάς στο σύνολο της (800 μέτρα). Σχεδιάζεται η ριζική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής της Βαρβακείου Αγοράς με λειτουργική ενοποίηση των δύο αγορών και ενίσχυση του υπερτοπικού τους ρόλου.
- Οδός Ερμού στο τμήμα Αιόλου-Αγίων Ασωμάτων (540 μέτρα). Ενδεχόμενη ανάπλαση σε Ερμού-Αθηνάς θα αποδώσει περίπου 13.400 m² στον δημόσιο χώρο.
- Οδός Μητροπόλεως στο σύνολο της (600 μέτρα)
- Οδός Αιόλου στο τμήμα Μητροπόλεως-Ερμού (40 μέτρα)
- Οδός Ρήγα Φεραίου στο σύνολο της (110 μέτρα)
- Οδός Σίνα στο τμήμα Πανεπιστημίου-Ακαδημίας. Η λεωφορειολωρίδα παραμένει αλλά αντιδρομείται
- Σε αυτούς τους άξονες θα μπορούν πλέον να κινούνται μόνο οχήματα τροφοδοσίας και Δ.Χ., απορριμματοφόρα ή άλλα οχήματα του Δήμου οχήματα οργανισμών κοινής ωφέλειας, οχήματα με κατεύθυνση χώρους στάθμευσης, Οχήματα εξυπηρέτησης κατοίκων Οχήματα εξυπηρέτησης ξενοδοχείων. Υπό προϋποθέσεις, θα δίνεται και η δυνατότητα εισόδου στην περιοχή σε επιβατικά Ι.Χ. με ειδική άδεια κατόπιν πρόσκλησης.
- Τα ταξί θα μπορούν μόνο με κλήση επιβάτη να εισέρχονται στο Εμπορικό Τρίγωνο και την Πλάκα, θα επιτραπεί η δεξιά στροφή από Όθωνος προς Βασιλίσσης Αμαλίας σε όλο το μήκος της λεωφορειολωρίδας και θα δημιουργηθούν ειδικοί χώροι αναμονής ταξί σε κεντρικά σημεία της πόλης.
✔️ Λεωφορειολωρίδες
Με στόχο την ταχύτερη διέλευση λεωφορείων και τρόλεϊ, δημιουργούνται λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας στις οδούς Πανεπιστημίου όπου διέρχονται 26 γραμμές του ΟΑΣΑ, Ακαδημίας (17–24 γραμμές), Σύνταγμα-Φιλελλήνων (14–19 γραμμές) και στην Βασ.Σοφίας (6 γραμμές) όπου, μάλιστα, η λωρίδα δημιουργείται στο αριστερό άκρο για να διευκολύνει και την στροφή.
Επίσης στις οδούς:
- Αθηνάς, από την Πλατεία Ομονοίας έως την Πλατεία Μοναστηρακίου, συνολικού μήκους 800μ. (3/6 γραμμές ανά κατεύθυνση)
- Ερμού, από την Πλατεία Μοναστηρακίου έως την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων, μήκους 440μ. (6 γραμμές)
- Μητροπόλεως και Αιόλου – Ερμού έως Πλατεία Μοναστηρακίου), συνολικού μήκους 740μ. (3 γραμμές)
Τα μέτρα θα υλοποιηθούν πιλοτικά και θα δοκιμαστούν στην πράξη, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής τους. Μέσα από την εμπειρία της πιλοτικής εφαρμογής, θα αξιολογηθεί ρεαλιστικά ο πραγματικός αντίκτυπος στη ζωή και τη λειτουργία της πόλης.
Για την ομαλή υλοποίηση και την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων θα συγκροτηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή.
Για τη διαφανή αξιολόγηση των ρυθμίσεων, ο Δήμος Αθηναίων προτίθεται να αναρτήσει ηλεκτρονικό σύστημα διαβούλευσης..
Η εφαρμογή των τελικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η υλοποίηση των μόνιμων έργων, θα απαιτήσει την σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το αποτέλεσμα αυτής θα σηματοδοτήσει την θεσμική έναρξη της εμβληματικής παρέμβασης του «Μεγάλου Αρχαιολογικού Περιπάτου».
Συνολικά οι αναπλάσεις «υιοθετούν τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, θα έχουν ως προτεραιότητα τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, την καινοτόμο διαχείριση των όμβριων υδάτων, τη βελτίωση του βαδίσματος και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου».
Τι συμβαίνει σε άλλες μεγαλουπόλεις λόγω κορωνοϊού
Ο Δήμος Αθηναίων παραθέτει σειρά μέτρων που έλαβαν μεγαλουπόλεις ανά τον κόσμο όπως το Μιλάνο, το Δουβλίνο, οι Βρυξέλλες, το Βερολίνο, η Νέα Υόρκη, η Πόλη του Μεξικού, οι οποίες εκμεταλλεύονται «το παράθυρο ευκαιρίας που άνοιξε εν μέσω της πανδημίας, προκειμένου να εφαρμόσουν ανάλογα μέτρα κυκλοφοριακών παρεμβάσεων»
|> Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h και διεύρυνση των ποδηλατοδρόμων με προσωρινή σήμανση και ελαφριά προστατευτικά στις Βρυξέλλες
- Δημιουργία ποδηλατοδρόμων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και δρόμων με προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλατιστές στο Μιλάνο
- Αύξηση του χρόνου πράσινης σηματοδότησης για πεζούς και ποδήλατα στις Βρυξέλλες / Αυτόματοι σηματοδότες για πεζούς και ποδήλατα, χωρίς πάτημα κουμπιού στις Βρυξέλλες
- Μείωση του ορίου ταχύτητας από 50km/h σε 30km/h στις πόλεις τις Ιρλανδίας
- Διεύρυνση του πλάτους των ποδηλατοδρόμων στο Βερολίνο.
- Δημιουργία συνολικού μήκους 650 χιλιομέτρων προσωρινών και μόνιμων ποδηλατοδρόμων στο Παρίσι
- Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 20–30 km/h σε κομβικές περιοχές που υπάρχουν ευάλωτοι χρήστες στο Τορίνο
- Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/h σε κεντρικές αρτηρίες στη Βαρκελώνη
- Μετατροπή πολυσύχναστων δρόμων στο κέντρο της πόλης σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30km/h στο Σαν Φρανσίσκο
- Τετραπλασιασμός του δικτύου ποδηλατοδρόμων στην Πόλη του Μεξικού
- Αντικατάσταση λωρίδων μηχανοκίνητης κυκλοφορίας με νέες έκτακτης ανάγκης λωρίδες ποδηλάτων, χρησιμοποιώντας προσωρινούς κώνους στην Μπογκοτά
- Αποκλεισμός αυτοκινήτων σε ευρεία περιοχή του κέντρου στο Βανκούβερ.
Η τοποθέτηση του ΚΚΕ και της “Λαϊκής Συσπείρωσης” Αθήνας
Στη σχετική ανακοίνωση μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι
Δεν έχει υπάρξει ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο, ούτε ολοκληρωμένη μελέτη, για τις παρεμβάσεις που πραγματικά χρειάζεται να γίνουν.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της βιασύνης της δημοτικής αρχής, που μαζί με τη στήριξη των συνδυασμών ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ στο Δημοτικό Συμβούλιο προχώρησαν, εν μέσω πανδημίας και ενώ έχει αρθεί ο δακτύλιος στην Αθήνα, στο να διαμορφώσουν το περιβόητο “τουριστικό περιβάλλον”, αγνοώντας τις ανάγκες κατοίκων, επαγγελματιών και εργαζομένων.
Είναι πρόκληση, τη στιγμή που εμφανίζεται η δημοτική αρχή ως προστάτης της υγείας των δημοτών, να προκαλεί κυκλοφοριακό κομφούζιο και ταυτόχρονα να μη λαμβάνει ούτε ένα στοιχειώδες μέτρο για το στοίβαγμα του κόσμου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, παίζοντας το γνωστό παιχνίδι αρμοδιοτήτων με την κυβέρνηση και το υπουργείο.