Γράφει η Άννεκε Ιωαννάτου //
Ο Λούις Σεπούλβεδα (1949–2020), γνωστός στην Ελλάδα για τα παιδικά βιβλία του, βάζει συχνά ζώα στα έργα του. Όμως, όχι απλώς έτσι για να στηρίξει τη ζωοφιλία αλλά με έξυπνους συμβολισμούς σ’ ό, τι αφορά την ανθρώπινη κοινωνία και ιστορία. Έτσι, στο βιβλίο του «Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» (2016) η ιστορία αυτή έχει ένα βαθύ ιστορικό-κοινωνικό υπόβαθρο. Διασκευάστηκε σε θεατρικό έργο από τον Κώστα Γάκη, σκηνοθέτη και ηθοποιό και τη Νατάσσα-Φαίη Κοσμίδου. Το έργο σημείωσε μεγάλη επιτυχία και παίζεται για μια παράσταση ακόμη στο Θέατρο «’Αλφα» στην Πατησίων απέναντι από το Πολυτεχνείο (Δευτέρα 11 Απριλίου, στις 21.00).
Η ιστορία στο βιβλίο του Σεπούλβεδα είναι μύθος της ινδιάνικης φυλής Μαπούτσε για το σκύλο Αφμάου (Πιστός στη γλώσσα των Μαπούτσε), που παραδόθηκε από γενεά σε γενεά. Ο Σεπούλβεδα ακολουθώντας την παράδοση των ινδιάνων της Νότιας Χιλής, πήρε μια μαρτυρία που του άφησε ο παππούς του για να την αφηγηθεί ως ιστορία.
Ως κουταβάκι ο Πιστός χάνεται στα χιόνια στην περιοχή Αραουκάνα της Χιλής. Ένας ιαγουάρος το βρίσκει και το μεταφέρει με μεγάλη τρυφερότητα σε μια ανθρώπινη φυλή, τους «Ανθρώπους της Γης», τους Μαπούτσε (αυτό σημαίνει η λέξη Μαπούτσε στη γλώσσα αυτών των ινδιάνων). Προσέξτε: το «άγριο» ζώο είναι τρυφερό και σώζει, σε αντίθεση με την άγρια λευκή φυλή, όπως θα δούμε παρακάτω. Εκεί μεγαλώνει μαζί με ένα αγόρι, που τον έχει σαν αδερφό του. Πρέπει να ξεχάσει το άγριο παρελθόν του και να μάθει να συμβιώσει με τους ανθρώπους. Να που όμως μια ομάδα λευκών ανθρώπων επεμβαίνει με βίαιο τρόπο στη ζωή των Μαπούτσε διώχνοντάς τους από τη γη τους για χάρη των εταιριών υλοτομίας. Οι λευκοί ληστές του δάσους αναλαμβάνουν τον Πιστό και τον κακομεταχειρίζονται απίστευτα. Χρειάζονται κι άλλα για να καταλάβει κανείς το συμβολισμό; Ο Σεπούλβεδα με το μικρό αυτό βιβλίο λέει μια μεγάλη ιστορία.
Ο σκύλος, όμως, δεν μπορεί να ξεχάσει ποτέ τους ανθρώπους που είχαν γίνει η οικογένειά του. Ο Σεπούλβεδα, ο ίδιος – από τη μητέρα του — απόγονος των Μαπούτσε, μας διηγείται με το βιβλίο του πώς οι πρόγονοί του είχαν υποταχθεί από τον «λευκό άνθρωπο», αλλά όλα παρουσιάζονται μέσα από την αθώα ματιά του σκύλου, του γερμανιού ποιμενικού που τον έλεγαν «Πιστό» και που είναι ο αφηγητής της ιστορίας. Την ιστορία την αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο. Μέσα από βόλτες στο παρελθόν το σκυλί μας διηγείται από πού προέρχεται και πώς γνώρισε την «οικογένειά» του, και συγκεκριμένα τον ανθρώπινο αδερφό του. Μέσα από το δρόμο προσπαθεί να βρει τα βήματα ενός ινδιάνου που τον ψάχνουν οι λευκοί καταστροφείς του τροπικού δάσους, οι οποίοι θέλουν να μετατρέψουν το δάσος σε φυτείες ξυλείας. Σίγουρα, δεν λείπει η οικολογική διάσταση, άλλος ένας λόγος που κάνει τόσο επίκαιρο το έργο.
Ο Σεπούλβεδα εφιστά την προσοχή μας σ’ ένα κομμάτι ιστορίας που δεν περιορίζεται στη συγκεκριμένη περίπτωση μιας συγκεκριμένης φυλής. Είναι η τραγωδία των ιθαγενών φυλών της Νότιας Αμερικής, οι οποίες σχεδόν εξοντώθηκαν (και σε κάποιες χώρες εξοντώθηκαν τελείως) και διώχθηκαν από τη δική τους γη στη διάρκεια 500 ετών αποικιοκρατικής βίας. Ο διωγμός αυτός συνεζίχει μέχρι τις μέρες μας για τα συμφέροντα των μεγάλων εταιριών υλοτομίας σε όλη την ήπειρο, οι οποίες παίρνουν με τη βία τα δάση του Αμαζονίου (ή βάζουν απλώς φωτιά!) και τα πλούσια ποτάμια της ηπείρου. Εδώ ο τρόπος παραγωγής των ιθαγενών, οι οποίοι ποτέ δεν κατέστρεφαν, ποτέ δεν σπαταλούσαν τους ζωογόνους πόρους της φύσης, αλλά ζούσαν ως μη αλλοτριώσιμο μέρος της σε πλήρη αρμονία μαζί της, βρίσκεται διαμετρικά αντίθετος με τον ληστρικό καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής, ο οποίος αιώνες τώρα κόβει δάση και βιάζει τη φύση. Ο Σεπούλβεδα δεν διάλεξε μια δηκτική και άμεση κριτική στα κακώς κείμενα, αλλά προσπαθεί να μας κάνει να προβληματιζόμαστε, να ευαιθητοποιηθούμε με την καταπίεση που υφίστανται οι «Ανθρωποι της Γης», όρος εξαιρετικά συμβολικός εδώ. Ο σκύλος του, ο πρωταγωνιστής του έργου, είναι πιστός, πράγματι, αλλά πιστός στη ζωή, αντιστέκεται στο θάνατο.
Προσωπικά δεν πιστεύω ότι χρειάζεται να αγαπάς τους σκύλους για να αγαπήσεις αυτό το έργο του Σεπούλβεδα, όπως νομίζουν κάποιοι. Για τον αναγνώστη/θεατή που «βλέπει» την ιστορία, το έργο λέει πολλά περισσότερα από απλώς μια συγκινητική ιστορία για την αδικία, την οποία υπέστη ένας σκύλος, τηρουμένων των αναλογιών μια ιθαγενής φυλή στη Νότια Χιλή. Ο Σεπούλβεδα καταγγέλλει και το κάνει με τρόπο πολύ πρωτότυπο και σε πολλά σημεία παιχνιδιάρικο. Αλήθεια, ο σκύλος που τον υποδύει ο Κώστας Γάκης, έχει χιούμορ, βγάζει και γέλιο φροντίζοντας να μη μας «πλακώνει» το έργο. Ιδιαίτερη προσοχή από το θεατή αξίζουν οι ερμηνείες των άλλων τριών ηθοποιών, της Ελευθερίας Μάζαρη, της Ιωάννας Παπακωνσταντίνου και του Γιάννη Βασιλώττου, σ’ ό, τι αφορά τις κινήσεις τους, τα εκφραστικά τους μέσα, τη γλώσσα του σώματος, την εκφορά των ήχων και των τραγουδιών. Με λίγα λόγια ήταν μια παράσταση ψηλής αισθητικής αξίας και πολυεπίπεδου περιεχόμενου. Όσο το σκέφτεσαι, τόσο περισσότερα μηνύματα και επίπεδα ανακαλύπτεις.